HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

Friss topikok

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 900 mm (1) 9euroticket (2) afrika (9) agv (1) alagút (14) alex (1) állatok (2) állomás (22) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) amtrak (1) anglia (20) április elseje (4) argentína (1) arlbergbahn (4) arosa (1) árvíz (2) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (134) autó (3) autómúzeum (5) ave (23) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (4) barcelona (12) bari (1) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (7) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (4) budapest (5) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csatorna-alagút (1) csehország (16) dánia (3) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (70) euronight (3) európa (10) eurostar (1) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (89) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) hamburg (7) heide volm (2) híd (4) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (22) iho.hu (1) index (119) index2 (324) india (4) innsbruck (5) interrail (18) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (2) kína (49) kindertojás (2) kisvasút (15) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (11) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (4) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) linz (3) Linz (1) lisszabon (1) london (3) los angeles (2) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (40) mallorca (7) marokkó (4) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (44) nagysebességű vasút (182) nápoly (5) németország (95) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (29) olaszország (62) oroszország (3) ouigo (3) párizs (20) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) pozsony (1) prága (10) puchberg (7) railjet (16) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) sncf (1) söll (2) sopron (1) spanyolország (75) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (5) szaud-arábia (3) szeged (2) szicília (1) szimulátor (1) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (7) terepasztal (12) texas (1) tgv (49) tibee (7) tibet (1) tirol (5) (1) törökország (5) train simulator (1) transport tycoon (2) trieszt (2) ukrajna (3) usa (4) USA (33) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (2) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (10) vízesés (1) vonatjegy (2) vorteilscard (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (5) Windischgarsten (4) wunderland (2) würzburg (1) zillertal (6) zürich (2) Címkefelhő

2023.02.14. 11:17 Balogh Zsolt

A német 2023-as menetrend

Igaz már javában benne vagyunk 2023-ban, azonban talán még nem késő a németországi menetrendi módosításokról beszámolni. Energiaválság ide, rezsicsökkentés oda, a német vasút nem hogy a 19-re, inkább a 21-re további lapot húzott. A már korábban is bemutatott Wendlingem-Ulm nagysebességű vasútvonal átadása átrendezte a távolsági forgalmat, a további folyamatban lévő beruházások pedig további újdonságokkal fognak szolgálni.

220201_mp_ice3neo_2-data.jpgA legújabb ICE motorvonat, az ICE Neo (kép forrása: bahn.de)

Münchenben járva az állomásokon több helyen is hirdeti a DB, hogy 2023-ban micsoda kínálatbővítések zajlottak, új vonatok érkeztek és új járatok indultak országszerte, ezek közül szeretnék most bemutatni néhányat.

A DB 2023-as új menetrendje

2022 decemberétől, a menetrendváltástól óránként kétszer is indul vonat Kölnből Münchenbe - ez akár 60 százalékkal több ICE-helyet jelent a frankfurti repülőtérre. ezen kívül új éjszakai járatok kötnek össze tizenkét további német várost Európával.

S-Bahn, magánvasúti-, távolsági- és regionális motorvonat a kölni főpályaudvaron (kép forrása: Wikimedia Commons)

A Deutsche Bahn (DB) továbbra is következetesen beruház új járművekbe és vonzó összeköttetésekbe. A 2023-as menetrenddel gyorsabban és közvetlenebbül köti össze Németország északnyugati és déli részét. A jövőben az utasok óránként kétszer is utazhatnak Köln és München között átszállásmentesen, akár 15 perccel gyorsabban, mint eddig, akár 4 óra 37 perc alatt megtéve a távot a két városközpont között. A DB ugyanakkor több csatlakozást kínál a frankfurti repülőtérre, és ezzel környezetbarát alternatívát kínál a rövid távú németországi járatokkal szemben. Emellett európai partnervasutakkal további vonzó utazási lehetőségeket teremt külföldön. 

Dr. Michael Peterson, a DB távolsági személyszállításért felelős vezetője szerint: "Az új menetrenddel megtesszük a következő lépést a Deutschlandtakt felé vezető úton, és egyértelműen kijelöljük a további növekedés irányát. Utasaink közvetlenül részesülnek az infrastruktúrába és az új járművekbe történő beruházásokból. 2023-ban például vonatparkunk havonta három új ICE-vonattal fog bővülni. Ez rekord."

Több és gyorsabb kapcsolat az új nagysebességű vonalon keresztül

A Wendlingen-Ulm új nagysebességű vasútvonal üzembe helyezésével a Stuttgart és München közötti utazási idő mintegy 15 perccel csökken. Ezzel egyidejűleg a két állam fővárosa közötti napi járatszám mintegy 20 járattal 90-re nő.

ICE motorvonat a Wendlingen - Ulm nagysebességű vasútvonalon (Fotó: Deutsche Bahn)

Az új útvonal lehetővé teszi továbbá, hogy a DB még gyorsabban és gyakrabban kösse össze Észak-Rajna-Vesztfália és Bajorország tartományokat. A meglévő ICE-vonal Dortmund/Düsseldorf-Stuttgart mostantól Kölnön és Mannheimen keresztül Ulm, Augsburg és München felé folytatódik. Az új nagysebességű útvonalon az utazási idő 4:15 órával csaknem 15 perccel rövidebb, mint korábban. A már meglévő közvetlen nürnbergi vagy stuttgarti járatokkal együtt az utasok mostantól óránként kétszer utazhatnak Köln és München között átszállás nélkül.

Csak néhány példa, hogy hányszor és hova utazhatunk Münchenből:
* München - Köln napi 37-szer;
* München - Stuttgart napi 42-szer, két óra körüli menetidővel;
* München - Berlin napi 23-szor;
* München - Bécs napi 7 közvetlen vonattal, vagy továbbiakkal egy salzburgi átszállással, négy óra körüli menetidővel;
* München - Zürich napi 6-szor, 3 óra 30 perces menetidővel;
* Kb. kétóránként indul IC vonat más-más olasz városok felé Münchenből, így eljuthatunk Bolognába, Riminibe, Velencébe, La Speziába vagy Veronába is átszállás mentesen.

hbf_elisenhof_auer_weber_web.jpgA megújuló Müncheni főpályaudvar látványterve

Gyorsabban és közvetlenebbül a frankfurti repülőtérre

A frankfurti repülőtérre irányuló új közvetlen járatokkal a DB decembertől más német városoknak is gyors és környezetbarát alternatívát kínál a rövid távú járatokkal szemben. A Bázel-Köln-Dortmund ICE-vonalat Hamburgig meghosszabbítják, tovább javítva a székesfőváros és a Hanseváros közötti tengely minőségét. Ez azt jelenti, hogy a Münsterből, Osnabrückből és Brémából érkező utasok még gyakrabban juthatnak el a frankfurti repülőtérre átszállás nélkül. Münchenből és Augsburgból is gyorsabban és sűrűbben lehet eljutni Németország legnagyobb repülőterére. Itt a DB akár 60 százalékkal is növeli a rendelkezésre álló helyek számát.

A Frankfurti repülőtér vasútállomása (kép forrása: Wikimedia Commons)

Az új ICE üzembe helyezve

2022. december közepétől az új ICE 3neo naponta közlekedik Dortmund, Köln és Frankfurt között. Szombatonként oda-vissza járat közlekedik Dortmund és München között az új nagysebességű Wendlingen-Ulm vonalon. A DB az év folyamán további ICE 3neo vonatok átadásával bővíti ezt a szolgáltatást.

ice.jpgAz új ICE 3 Neo (kép forrása: Bahn.de)

2023-ban a Deutsche Bahn 37 vonatot kap, minden eddiginél több új ICE-t. Ezáltal az év végéig fokozatosan mintegy 19 000 ülőhellyel nő az ICE-helyek száma. A különösen nagy keresletű vonalakon, mint például a Hamburg-Bázel vonalon a DB további új, 13 kocsival rendelkező XXL-ICE 4-eseket fog bevetni. Az XXL-ICE 374 méter hosszú és 918 utas számára biztosít helyet, így ötször annyi embert tud szállítani, mint egy közepes hosszúságú repülőgép. Emellett további hét kocsis ICE 4-esek fogják erősíteni a flottát.

További összeköttetések más európai országokkal

A DB a partnervasutakkal együtt decembertől még vonzóbb összeköttetéseket kínál más európai országokba. Decembertől Stuttgart és Zürich között egy további oda-vissza járat is közlekedik. 2023 októberében a közvetlen járatok száma tovább nő, nyolcról napi 13-ra. Ezenkívül a legtöbb útvonalon hat kocsis KISS vonatok közlekednek majd. A kétemeletes intercity vonatokat magas minőség és nagyfokú kényelem jellemzi.

2023 márciusától a DB és a lengyel PKP egy további hatodik vonatpárral (oda-vissza) köti össze Berlint és Varsót. A két főváros közötti menetidő is körülbelül tíz perccel csökken minden járaton már decembertől.

A Berlini főpályaudvar (kép forrása: Wikimedia Commons)

Az éjszakai utazás terén is további fejlesztések történtek: Az új éjszakai vonalak, szintén ülőhelyes IC kocsikkal, összekötik Zürichet Berlinnel vagy Prágával, és többek között érintve Erfurt, Halle és Lipcse városokat is. Ez  különösen a Türingiából, Szász-Anhaltból és Szászországból érkező utasoknak kedvez. A meglévő Zürich-Hamburg éjszakai vonat az északi menetrendváltástól megváltoztatja útvonalát, és ezután Bruchsal, Heidelberg, Darmstadt, Hanau, Verden és Nienburg városokat is érinti, így az itt élők is csatlakoznak a nemzetközi éjszakai vonatjáratokhoz. Ezenkívül a korábbi München-Velence/Rijeka/Zágráb/Bécs/Budapest éjszakai vonat most már Stuttgartból indul, és Göppingenben, Ulmban és Augsburgban is megáll.

Kiterjedt építési munkálatok 2023-ban is

2023-ban a vasúthálózat felújítása változatlanul folytatódik, hogy a hálózatot alkalmassá tegyék a további növekedésre. Az építkezések miatt a vasútnak átmenetileg át kell alakítania a járatokat egyes vonalakon, amit részben már be is építettek a menetrendbe.

s21 stuttgart 21 látványterv ICEStuttgart új pályaudvarának látványterve (kép forrása: deutsche-wirtschafts-nachrichten.de)

A következő évek látványos fejlesztései az új Stuttgarti főpályaudvar, a második város alatti alagút Münchenben, ezen kívül számos kisebb beavatkozás, fejlesztés, felújítás, bővítés, hogy a megnövekedett forgalommal is elbírjon a hálózat.

Források

* Bahn.de - Neuer DB-Fahrplan 2023: ein weiterer Schritt zum Deutschlandtakt

Szólj hozzá!

Címkék: németország


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr6818048822

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása