Igaz már javában benne vagyunk 2023-ban, azonban talán még nem késő a németországi menetrendi módosításokról beszámolni. Energiaválság ide, rezsicsökkentés oda, a német vasút nem hogy a 19-re, inkább a 21-re további lapot húzott. A már korábban is bemutatott Wendlingem-Ulm nagysebességű vasútvonal átadása átrendezte a távolsági forgalmat, a további folyamatban lévő beruházások pedig további újdonságokkal fognak szolgálni.
A legújabb ICE motorvonat, az ICE Neo (kép forrása: bahn.de)
Münchenben járva az állomásokon több helyen is hirdeti a DB, hogy 2023-ban micsoda kínálatbővítések zajlottak, új vonatok érkeztek és új járatok indultak országszerte, ezek közül szeretnék most bemutatni néhányat.
A DB 2023-as új menetrendje
2022 decemberétől, a menetrendváltástól óránként kétszer is indul vonat Kölnből Münchenbe - ez akár 60 százalékkal több ICE-helyet jelent a frankfurti repülőtérre. ezen kívül új éjszakai járatok kötnek össze tizenkét további német várost Európával.
S-Bahn, magánvasúti-, távolsági- és regionális motorvonat a kölni főpályaudvaron (kép forrása: Wikimedia Commons)
A Deutsche Bahn (DB) továbbra is következetesen beruház új járművekbe és vonzó összeköttetésekbe. A 2023-as menetrenddel gyorsabban és közvetlenebbül köti össze Németország északnyugati és déli részét. A jövőben az utasok óránként kétszer is utazhatnak Köln és München között átszállásmentesen, akár 15 perccel gyorsabban, mint eddig, akár 4 óra 37 perc alatt megtéve a távot a két városközpont között. A DB ugyanakkor több csatlakozást kínál a frankfurti repülőtérre, és ezzel környezetbarát alternatívát kínál a rövid távú németországi járatokkal szemben. Emellett európai partnervasutakkal további vonzó utazási lehetőségeket teremt külföldön.
Dr. Michael Peterson, a DB távolsági személyszállításért felelős vezetője szerint: "Az új menetrenddel megtesszük a következő lépést a Deutschlandtakt felé vezető úton, és egyértelműen kijelöljük a további növekedés irányát. Utasaink közvetlenül részesülnek az infrastruktúrába és az új járművekbe történő beruházásokból. 2023-ban például vonatparkunk havonta három új ICE-vonattal fog bővülni. Ez rekord."
Több és gyorsabb kapcsolat az új nagysebességű vonalon keresztül
A Wendlingen-Ulm új nagysebességű vasútvonal üzembe helyezésével a Stuttgart és München közötti utazási idő mintegy 15 perccel csökken. Ezzel egyidejűleg a két állam fővárosa közötti napi járatszám mintegy 20 járattal 90-re nő.
ICE motorvonat a Wendlingen - Ulm nagysebességű vasútvonalon (Fotó: Deutsche Bahn)
Az új útvonal lehetővé teszi továbbá, hogy a DB még gyorsabban és gyakrabban kösse össze Észak-Rajna-Vesztfália és Bajorország tartományokat. A meglévő ICE-vonal Dortmund/Düsseldorf-Stuttgart mostantól Kölnön és Mannheimen keresztül Ulm, Augsburg és München felé folytatódik. Az új nagysebességű útvonalon az utazási idő 4:15 órával csaknem 15 perccel rövidebb, mint korábban. A már meglévő közvetlen nürnbergi vagy stuttgarti járatokkal együtt az utasok mostantól óránként kétszer utazhatnak Köln és München között átszállás nélkül.
Csak néhány példa, hogy hányszor és hova utazhatunk Münchenből:
* München - Köln napi 37-szer;
* München - Stuttgart napi 42-szer, két óra körüli menetidővel;
* München - Berlin napi 23-szor;
* München - Bécs napi 7 közvetlen vonattal, vagy továbbiakkal egy salzburgi átszállással, négy óra körüli menetidővel;
* München - Zürich napi 6-szor, 3 óra 30 perces menetidővel;
* Kb. kétóránként indul IC vonat más-más olasz városok felé Münchenből, így eljuthatunk Bolognába, Riminibe, Velencébe, La Speziába vagy Veronába is átszállás mentesen.
A megújuló Müncheni főpályaudvar látványterve
Gyorsabban és közvetlenebbül a frankfurti repülőtérre
A frankfurti repülőtérre irányuló új közvetlen járatokkal a DB decembertől más német városoknak is gyors és környezetbarát alternatívát kínál a rövid távú járatokkal szemben. A Bázel-Köln-Dortmund ICE-vonalat Hamburgig meghosszabbítják, tovább javítva a székesfőváros és a Hanseváros közötti tengely minőségét. Ez azt jelenti, hogy a Münsterből, Osnabrückből és Brémából érkező utasok még gyakrabban juthatnak el a frankfurti repülőtérre átszállás nélkül. Münchenből és Augsburgból is gyorsabban és sűrűbben lehet eljutni Németország legnagyobb repülőterére. Itt a DB akár 60 százalékkal is növeli a rendelkezésre álló helyek számát.
A Frankfurti repülőtér vasútállomása (kép forrása: Wikimedia Commons)
Az új ICE üzembe helyezve
2022. december közepétől az új ICE 3neo naponta közlekedik Dortmund, Köln és Frankfurt között. Szombatonként oda-vissza járat közlekedik Dortmund és München között az új nagysebességű Wendlingen-Ulm vonalon. A DB az év folyamán további ICE 3neo vonatok átadásával bővíti ezt a szolgáltatást.
Az új ICE 3 Neo (kép forrása: Bahn.de)
2023-ban a Deutsche Bahn 37 vonatot kap, minden eddiginél több új ICE-t. Ezáltal az év végéig fokozatosan mintegy 19 000 ülőhellyel nő az ICE-helyek száma. A különösen nagy keresletű vonalakon, mint például a Hamburg-Bázel vonalon a DB további új, 13 kocsival rendelkező XXL-ICE 4-eseket fog bevetni. Az XXL-ICE 374 méter hosszú és 918 utas számára biztosít helyet, így ötször annyi embert tud szállítani, mint egy közepes hosszúságú repülőgép. Emellett további hét kocsis ICE 4-esek fogják erősíteni a flottát.
További összeköttetések más európai országokkal
A DB a partnervasutakkal együtt decembertől még vonzóbb összeköttetéseket kínál más európai országokba. Decembertől Stuttgart és Zürich között egy további oda-vissza járat is közlekedik. 2023 októberében a közvetlen járatok száma tovább nő, nyolcról napi 13-ra. Ezenkívül a legtöbb útvonalon hat kocsis KISS vonatok közlekednek majd. A kétemeletes intercity vonatokat magas minőség és nagyfokú kényelem jellemzi.
2023 márciusától a DB és a lengyel PKP egy további hatodik vonatpárral (oda-vissza) köti össze Berlint és Varsót. A két főváros közötti menetidő is körülbelül tíz perccel csökken minden járaton már decembertől.
A Berlini főpályaudvar (kép forrása: Wikimedia Commons)
Az éjszakai utazás terén is további fejlesztések történtek: Az új éjszakai vonalak, szintén ülőhelyes IC kocsikkal, összekötik Zürichet Berlinnel vagy Prágával, és többek között érintve Erfurt, Halle és Lipcse városokat is. Ez különösen a Türingiából, Szász-Anhaltból és Szászországból érkező utasoknak kedvez. A meglévő Zürich-Hamburg éjszakai vonat az északi menetrendváltástól megváltoztatja útvonalát, és ezután Bruchsal, Heidelberg, Darmstadt, Hanau, Verden és Nienburg városokat is érinti, így az itt élők is csatlakoznak a nemzetközi éjszakai vonatjáratokhoz. Ezenkívül a korábbi München-Velence/Rijeka/Zágráb/Bécs/Budapest éjszakai vonat most már Stuttgartból indul, és Göppingenben, Ulmban és Augsburgban is megáll.
Kiterjedt építési munkálatok 2023-ban is
2023-ban a vasúthálózat felújítása változatlanul folytatódik, hogy a hálózatot alkalmassá tegyék a további növekedésre. Az építkezések miatt a vasútnak átmenetileg át kell alakítania a járatokat egyes vonalakon, amit részben már be is építettek a menetrendbe.
Stuttgart új pályaudvarának látványterve (kép forrása: deutsche-wirtschafts-nachrichten.de)
A következő évek látványos fejlesztései az új Stuttgarti főpályaudvar, a második város alatti alagút Münchenben, ezen kívül számos kisebb beavatkozás, fejlesztés, felújítás, bővítés, hogy a megnövekedett forgalommal is elbírjon a hálózat.
Források
* Bahn.de - Neuer DB-Fahrplan 2023: ein weiterer Schritt zum Deutschlandtakt
Utolsó kommentek