"Stuttgart és Ulm közelebb kerül egymáshoz, de Párizs és Budapest is" - mondta Winfried Kretschmann, Baden-Württemberg tartomány miniszterelnöke az 59,6 km hosszú Wendlingen-Ulm nagysebességű vasútvonal hivatalos átadásán két nappal azelőtt, hogy a december 11-i menetrendváltással megindult a forgalom.
A Wendlingen - Ulm nagysebességű vasútvonal átadása (Fotó: Deutsche Bahn)
A 250 km/h sebességű vonal jelentősége "messze túlmutat a régión" - tette hozzá Richard Lutz, a Deutsche Bahn vezérigazgatója. "Ez a vasúthálózatunk új ütemjelzője. Az emberek és a gazdaság számára ma már óriási előnyökkel jár. És még nagyobbak lesznek az előnyök, amikor Stuttgart 21 három év múlva megnyílik".
Michael Theurer, a szövetségi kormány vasúti közlekedésért felelős biztosa szerint az avatás "mérföldkő a Deutschlandtakt megvalósítása szempontjából, és a Párizstól Karlsruhén, Stuttgarton, Ulmon és Münchenen át Bécsig és Pozsonyig tartó nemzetközi tengely egy része". Az új vonal felszabadítaná a meglévő Filstal útvonal kapacitását "a helyi forgalom, de mindenekelőtt a teherforgalom számára".
Merklingen állomás
A vonal építése 10 évig tartott, és 3,98 milliárd euróba került. Az Európai Unió 568 millió euróval járult hozzá a projekt megvalósításához.
A Schwäbische Alb-hegységen átvezető teljesen új vasútvonal valamivel több mint fele alagútban halad, a legnagyobb munkálatok közé tartozik a 8808 m hosszú Boßler- és a 8174 m hosszú Albvorland-alagút. A 485 m hosszú és 85 m magas híd a Filstal és az A8-as autópálya felett Németország harmadik legmagasabb vasúti hídja. Egy állomás is épült Merklingenben.
Wendlingen - Ulm nagysebességű vasútvonal (Fotó: Deutsche Bahn)
Az új vonal megnyitása lehetővé tette, hogy a Stuttgart és München közötti távolsági járatok száma napi 70-ről 90-re emelkedjen, a leggyorsabb menetidő pedig mintegy 15 perccel csökkenjen.
A Stuttgart 21 átépítési projekt beindítása további javulást hoz, a Stuttgart-Ulm közötti menetidő mintegy 30 percre csökken. A közvetlen járatok 2027-ben indulnak Ulmból a stuttgarti repülőtérre, a város kiállítási központjába és a Filder területére.
A 485 m hosszú és 85 m magas híd a Filstal és az A8-as autópálya felett
A DB jelenleg vizsgálja az Ulm-Augsburg nagysebességű útvonal lehetőségeit, amely a mai 45 perces menetidőt mintegy 15 perccel csökkentené, és várhatóan 2024 végéig meghatározza az előnyben részesített opciót.
Pillantás a jövőbe - ígéri a 12 éves videó, mára azonban ez már valósággá vált!
Magyarországi vonatkozás
Wendlingem és Ulm Magyarországról messze van, ám még is van némi jelentősége Magyarország számára is, ugyanis a vasútvonal része a Magistrale for Europe nagysebességű vasútvonal tervnek, mely a Transzeurópai közlekedési hálózat része, amely egy Párizs és Pozsony közötti nagysebességű vasútvonal létrehozására irányul, egy Budapestre vezető leágazással. 1995-ben az Európai Bizottság a 17. számú TEN-projektként (Párizs-Pozsony) vette fel, és a létrehozása már folyamatban van.
A Wendlingem-Ulm nagysebességű vasútvonal része a Magistrale for Europe tengelynek
A projektnek a tervek szerint 2020-ra kellett volna elkészülnie, de létrehozása még napjainkban is tart. Öt európai országban 34 millió embert fog összekötni. A Párizstól Budapestig tartó útvonal teljes hossza 1592 km és ha minden eleme elkészül a két főváros közötti menetidő 10 óra 23 percre rövidül, ami a projekt megindulása óta 3 órányi időmegtakarítás. Ez pedig már éjszakai vonattal is leküzdhető, alternatívát nyújtva a repülésnek.
Források
* Railwaygazette.com - High speed line opening boosts international rail axis
Ha tetszett a bejegyzés, kövess Facebookon is!
Utolsó kommentek