HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

Címkék

1000 mm (1) 9euroticket (2) afrika (6) agv (1) alagút (7) alex (1) állatok (2) állomás (15) alpok (1) alstom (2) amerika (2) amszterdam (1) anglia (18) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) ausztria (93) autó (2) autómúzeum (4) ave (18) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (10) bécsújhely (3) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) bombardier (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) caf (1) commons (2) csehország (15) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (21) egyiptom (4) éjszakai vonat (2) elon musk (2) érdekességek (62) euronight (3) európa (7) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (76) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (11) gysev (1) hajó (8) heide volm (2) híd (1) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (70) index2 (277) india (4) innsbruck (4) interrail (14) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (4) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (18) kenya (1) kína (43) kindertojás (2) kisvasút (11) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) kötélvasút (8) különleges vasút (4) las vegas (2) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) Linz (1) linz (3) madrid (11) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (1) mercedes (1) metró (10) milánó (6) mittenwaldbahn (6) modellvasút (12) monaco (1) mozdony (3) münchen (79) múzeum (40) nagysebességű vasút (158) nápoly (3) németország (81) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (12) olaszország (52) oroszország (3) ouigo (1) párizs (12) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (4) prága (9) puchberg (7) railjet (10) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (5) repülés (8) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (4) siemens (2) sikló (1) sinkanszen (4) skoda (1) söll (1) spanyolország (66) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (8) svájc (22) svédország (4) szaud-arábia (1) szeged (1) szlovénia (9) s bahn (16) tajvan (1) talgo (7) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (3) terepasztal (10) tgv (40) tibee (5) tibet (1) törökország (3) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) USA (24) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (2) villamos (10) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (1) westbahn (1) Windischgarsten (4) würzburg (1) zürich (1) Címkefelhő

2022.10.17. 23:53 Balogh Zsolt

A Kevin Speed társaság a TGV babérjaira tör

A Kevin Speed nyílt hozzáférésű, induló vállalkozás javaslatokat tett közzé a nagysebességű vonalakon nagykapacitású ingajáratok indítására Párizsból a francia nagyvárosokba. Jelmondatuk: "mindenki számára, minden nap", célozva arra, hogy járataik mindenki számára minden nap elérhetőek lesznek a jövőben.

Párizs, gare du nordA Gare du Nord, Párizs legnagyobb pályaudvara

A céget 2021-ben alapította Laurent Fourtune, aki 2009-18 között a párizsi közlekedési vállalatnál, az RATP-nél dolgozott, majd 2021-ig az Eurotunnel operatív igazgatója volt.

Terve szerint a 300 km/h maximális sebességet gyors gyorsítással és fékezéssel kombináló, nagy kapacitású, nagy megbízhatóságú és alacsony karbantartási igényű vonatszerelvényeket kíván intenzíven használni. Ez lehetővé tenné a 2 órás körzetben minden megállóhelyet érintő ingázó járatok üzemeltetését, beleértve a jelenleg kihasználatlan állomások kiszolgálását is. Nem lennének helyfoglalások, és "innovatív" hozamgazdálkodásra lenne szükség.

A megfelelő egyszintes vonat tervezéséről és fejlesztéséről egyetértési nyilatkozatot írtak alá "egy nagy francia gyártóval", és a Kevin Speed a Neomind tervezővel együtt dolgozik a nagy kapacitású belső térrel kapcsolatos javaslatokon.

Párizs, Gare du Nord pályaudvar egy Eurostar és egy Thalys járattal. Hamarosan újabb operátor jelenik meg a patinás pályaudvaron? (kép forrása: Wikimedia Commons)

A vonatok jelentős beruházást jelentenének, ezért a Kevin Speed azt szeretné, ha az SNCF Réseau (a vasúti infrastruktúrát kezelő állami vállalat) pályahasználati megállapodást kötne az infrastruktúra-üzemeltetővel, amely 30 évre szólna a vonatok élettartamához igazodva.

Franciaország jelenlegi és tervezett nagysebességű vasútvonalai (kép forrása: Wikimedia Commons)

Franciaországban azonban az ilyen hozzáférési megállapodások jelenleg 10 évre szólnak, és jelenleg egyetlen ilyen megállapodás sincs érvényben.

A tervek szerint 2026-ban indítják el a rendszert. A vállalat azt állítja, hogy tervei a közlekedési módok megváltoztatásával évente 140 000 tonna CO2-t takarítanának meg, valamint támogatnák a területfejlesztést, 500 embert foglalkoztatnának, és 30 év alatt összesen 30 milliárd euró pályahasználati díjat generálnának az SNCF Réseau számára.

A tanácsadó testület október 7-i ülését követően a Kevin Speed kijelentette, hogy "úgy véli, hogy tervének nyilvánvaló közhasznúsága" meggyőzi az SNCF Réseau-t, a kormányt és a szabályozó hatóságot arról, hogy kedvezően kell reagálniuk "a francia vasúti rendszer és a mindennapi utasok számára előnyös javaslatára".

Egy új ingázó életmód

A távmunka és a nagyvárosoktól való távol élés iránti vágy miatt új ingázó életmód van kialakulóban. Ez az új életmód azt jelenti, hogy gyakran és szabadon utazunk, hogy összekössük magánéletünket és munkahelyeinket.

Az olasz Nuovo Trasporto Viaggiatori egy magántársaság, mely nagysebességű járatokat üzemeltet saját üzleti kockázatára Olaszországban. Az üzleti modelljük eddig működik! (kép forrása: Wikimedia Commons)

A vonatok és a buszok azonban összeférhetetlen szolgáltatást nyújtanak, és Európa-szerte változtatásra van szükség (a járatok gyakorisága alacsony, a bérletek túlságosan drágák), mivel ezek már nem illenek ehhez az új életstílushoz, csak a tehetős, boldog kevesek számára. Céljuk, hogy a városokban vagy vidéken élők számára egy olyan inkluzív megoldást kínáljanak, amellyel a nagyvárosokba is eljuthatnak anélkül, hogy évente több ezer eurónyit költenének benzinre.

Új mobilitási megoldások kéznél

A mai képben a nagysebességű utazási árak és a szén-dioxid-kibocsátással járó túlzott autóhasználat miatt túl sok városi család kénytelen lemondani az álmáról. Nagyon sok olyan vidéki hely van, ahonnan nem lehet eljutni a városokba.

A vasúti piac megnyitásával jött a Kevin Speed ötlete, amely gyors és nem drága mobilitási megoldásokat kínál mindazoknak, akik hajlandóak újra felfedezni az életüket.

Egy 100 km-es utazást csúcsidőn kívül már 3 eurótól kínálnak az utasoknak.

Infrastruktúra

Jelen pillanatban a francia nagysebességű vonalak, melyeken a TGV-k is közlekednek, meglehetősen jól kihasználtak, Lyon felé akár óránként 14 járat is indul. Azonban ezek kimondottan távolsági vonatok, távolsági árazással és kötelező helybiztosítással. A Kevin Speed társaság, ahogy a közleményéből kiderül, nagyobb kapacitású és zsúfoltabb szerelvényeket képzel el, mégpedig helybiztosítás nélkül, kimondottan a naponta ingázó utasoknak. Ha a rendszer elindul és működőképessé válik, az Párizs vonzáskörzetét akár 300 km-es távolságra is kiterjesztheti. Ne feledjük, 400 km-et a TGV akár másfél óra alatt is megtesz, igaz, közbenső megállások nélkül. Ez pedig már utasvonzó lehet akár napi ingázáshoz is, különösen a Párizshoz közelebbi települések számára.

Franciaországban 2700 km-nyi olyan vasútvonal található, melyen a vonatok 270-320 km/h sebességgel is haladhatnak.

Források

Kevin Speed sets out ambitions to provide high speed trains ‘for everyone, every day’

4 komment

Címkék: franciaország index2 nagysebességű vasút


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr4417956614

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gerardus A. Lodewijk 2022.10.18. 18:29:38

Csak én gondolom úgy, hogy a sok célkitűzés/szempont közül egyesek ellentmondanak egymásnak? Pl. menjen 300-zal, de mindenütt álljon meg? Nem olyan ez így, mint az eierlegende Wollmilchsau (tojást tojó, gyapjút adó, fejős anyakoca)? Egyébként a 14 vonat/óra (gondolom, irányonként) az nem nagyjából a még biztonságos kapacitás felső határa?

gigabursch 2022.10.18. 19:10:50

Miért van bennem az az érzés, hogy az a munka amit a 15 milliós Párizsban vagy a 2 milliós Lyonban el lehet végezni, ahhoz a munkát kéne diverzzé tenni és nem ilyen fejlesztéseken erőlködni?

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2022.10.18. 22:17:57

@gigabursch: Jó ötlet, én szeretek utazni, de csak szabadidőben, az ingázást csak iskolásként próbáltam. Azóta a legtöbb munkahelyemre gyalog járok. Vannak azonban oylanok, akik ész nélkül elvállalnak olyan munkákat is, ami bár jobban fizet, de az el is párolog a bejárás költsége miatt. Vagy pedig az ingázás helyet túlórázhatna is egy közelebbi, de rosszabbul fizető helyen. De ahogy a cikk is írja, ez egy életformává vált...

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2022.10.18. 22:21:42

@Gerardus A. Lodewijk: Meglátjuk, lesz-e belőle valami. Egyelőre még megfelelő jármű sincs ehhez a szolgáltatáshoz. Az elképzelésem szerint ez valahol a klasszikus gyorsvonat és a nagysebességű vonat között lesz majd valahol. Egy olyan járat, mely kiszolgálja a nagysebességű vasút összes megállóját, melyek kb. 30-60 km-re vannak egymástól.

A fő újdonság meglátásom szerint az lesz, hogy ez nem egy prémium termék lesz, helyjeggyel, nagy lábtérrel... hanem egy sűrűn székezett, kényelmetlen, zsúfolt, viszont olcsó járat, mely úgy jár majd, mint egy S-Bahn...
süti beállítások módosítása