HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

Címkék

1000 mm (1) 9euroticket (2) afrika (6) agv (1) alagút (7) alex (1) állatok (2) állomás (15) alpok (1) alstom (2) amerika (2) amszterdam (1) anglia (18) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) ausztria (93) autó (2) autómúzeum (4) ave (18) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (10) bécsújhely (3) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) bombardier (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) caf (1) commons (2) csehország (15) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (21) egyiptom (4) éjszakai vonat (2) elon musk (2) érdekességek (62) euronight (3) európa (7) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (76) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (11) gysev (1) hajó (8) heide volm (2) híd (1) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (70) index2 (277) india (4) innsbruck (4) interrail (14) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (4) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (18) kenya (1) kína (43) kindertojás (2) kisvasút (11) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) kötélvasút (8) különleges vasút (4) las vegas (2) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) Linz (1) linz (3) madrid (11) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (1) mercedes (1) metró (10) milánó (6) mittenwaldbahn (6) modellvasút (12) monaco (1) mozdony (3) münchen (79) múzeum (40) nagysebességű vasút (158) nápoly (3) németország (81) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (12) olaszország (52) oroszország (3) ouigo (1) párizs (12) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (4) prága (9) puchberg (7) railjet (10) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (5) repülés (8) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (4) siemens (2) sikló (1) sinkanszen (4) skoda (1) söll (1) spanyolország (66) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (8) svájc (22) svédország (4) szaud-arábia (1) szeged (1) szlovénia (9) s bahn (16) tajvan (1) talgo (7) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (3) terepasztal (10) tgv (40) tibee (5) tibet (1) törökország (3) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) USA (24) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (2) villamos (10) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (1) westbahn (1) Windischgarsten (4) würzburg (1) zürich (1) Címkefelhő

2022.10.13. 11:31 Balogh Zsolt

A RENFE nyílt hozzáférési partnerségen keresztül kíván belépni az Egyesült Királyság vasúti piacára

Az Egyesült Királyságban található, nyílt hozzáférésű személyszállítási szolgáltatás fejlesztője, a Grand Union Trains a spanyol nemzeti államvasúttal, a RENFE-vel és a Serena Industrial Partners magántőke-befektető céggel együtt dolgozik egy London és Wales között tervezett személyszállító szolgáltatáson.

renfe.jpg

A Grand Union Trains kérelmet nyújtott be az Office of Rail & Roadhoz, hogy napi öt vonatból álló szolgáltatást indíthasson London Paddington, Cardiff és Carmarthen között.

A tervek között szerepel egy parkway állomás (P+R parkolóval ellátott állomás, mely csak autós ingázókat szolgál ki, egyéb tömegközlekedési vagy közelben elérhető célállomások nélkül) építése Felindre-ben, amely 20 percet takarítana meg azáltal, hogy nem a távolabbi swanseai állomáson kellene a szerelvényeknek visszafordulni.

Spanyol partnerek

Nagysebességű EUROMED motorvonat száguld Tarragona közelében a Mediterrán folyosón (kép forrása: Wikimedia Commons)

Ian Yeowart ügyvezető igazgató a Rail Business UK-nak elmondta, hogy a Grand Union Trains "büszke arra, hogy együtt dolgozhat a Serena és a RENFE munkatársaival, akiknek a jobb szolgáltatásokról alkotott elképzelései közel állnak a mi elképzeléseinkhez".

A RENFE korábban franchise-pályázatokon keresztül, illetve a Csatornán átívelő nagysebességű vagy éjszakai járatok indításával próbált meg belépni az Egyesült Királyság piacára. Yeowart szerint a RENFE "nagyfokú szakértelemmel rendelkezik", és a Grand Union Trains lehetőséget kínál a brit piacra való belépésre.

A RENFE elmondta, hogy "büszke arra, hogy támogathatja a Grand Union Trains-t ennek az új szolgáltatásnak a kifejlesztésében", és várja, hogy "egyedülálló tapasztalatainkat a projektbe, valamint az Egyesült Királyságban a jövőbeni lehetőségekbe is bevihessük".

A projekt a RENFE nemzetközivé válási stratégiai tervének része, amely magában foglalja a Haramain nagysebességű vonal üzemeltetését Szaúd-Arábiában, a Texas Central programban való részvételt az Egyesült Államokban és a Tren Maya projektet Mexikóban, valamint a közép-európai nyílt hozzáférésű Leo Express üzemeltetőben való részesedésszerzést.

A Grand Union Trains projekt mögött a spanyol Serena magántőke-befektetés-kezelő áll. Joaquin Camacho alapító partner szerint a Serena "célja, hogy hozzájáruljon a fenntartható és rugalmas infrastruktúra fejlesztéséhez", és a javaslat "a jelenlegi társadalmi, gazdasági és környezeti igényeket elégíti ki azáltal, hogy munkahelyeket teremt és növeli az Egyesült Királyság vasúti hálózatának kihasználtságát".

A Grand Union Trains belső benyomása

A járatokat új, "magas színvonalú" kialakítású, dízel-villamos motorvonatok működtetnék, amelyek nagy ülésekkel, lábtérrel és csomagtérrel, valamint büfékocsival is rendelkeznek, hogy "a legjobb élményt nyújtsák a piacon".

A tárgyalások több potenciális gyártóval is folynak. Négy szerelvényre lenne szükség, amelyek közül három üzemben lenne, egy pedig karbantartás alatt állna.

Időbeli ütemezés

Az ORR 2021 elején elutasította a Grand Union Trains korábbi kérelmét a nyílt hozzáférésű vonatok közlekedtetésére az útvonalon, és Yeowart szerint ez a döntés "sokakat meglepett, akik értik a nyílt hozzáférést".

Elmondta, hogy a teljesítményre gyakorolt hatásokkal és a bevételek elvonásával kapcsolatos aggályokat a legutóbbi tervben orvosolták.

A korábbi javaslat kétlépcsős indításról szólt: Londonból Cardiffba a meglévő 91-es sorozatú villamos mozdonyokkal és MkIV kocsikkal, majd Carmarthenbe az új Hitachi 802-es sorozatú dízel-villamos motorvonatokkal. A legutóbbi javaslat szerint a vonatokat egy szakaszban, új szerelvényekkel indítanák útnak; a korábbi terv szerint használt szerelvények mostanra már selejtezésre kerültek.

Yeowart arra számít, hogy az ORR idén novemberben dönt a kérelemről, és ha jóváhagyják, a járatok indítása az új vonatok szállítási idejétől függ; a tervek szerint 2025-ben indulna a szolgáltatás.

Eközben a Stirling és London közötti nyílt hozzáférésű szolgáltatás tervezése még folyamatban van. Az ORR felkérte a Grand Union Trains-ot, hogy nyújtsa be újra a javaslatát, és a Network Rail még nem döntött arról, hogy kiosztja-e az általa rendelkezésre állónak ítélt hálózati kapacitást.

Mint ismeretes, az egyesült Királyság vasúti piacán számos operátor tevékenykedik, de csak belföldi forgalomban. Az igazi előrelépés az lehetne, ha sikerülne megszerezni az engedélyeket a Csatorna-alagút használatához is és nemzetközi vonatok közlekedhetnének a Brit szigetek és a kontinentális Európa között. A 2012-es londoni olimpiára a német Deutsche Bahn szeretett volna ICE járatokat indítani Németországból, de próbálkozott a francia SNCF is London-Bordeaux közvetlen TGV járatokkal 2020-ban, ám ezekből semmi sem valósult meg. Kíváncsian várjuk, vajon a Spanyol Államvasutak meg tudja-e vetni a lábát az Egyesült Királyság személyszállítási piacán.

Források

RENFE looks at entering UK rail market through open access partnership

2 komment

Címkék: anglia spanyolország index2


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr8117953294

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2022.10.14. 14:15:52

Ez lehet gazdaságos is, vagy csak valami pénzbravúr van mögötte?

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2022.10.14. 23:00:08

@gigabursch: nagyon-nagyon röviden és pongyolán leírom neked a dolgot, ez általánosan igaz, nem csak ebben az esetben.

A vasúttársaságok nem a jegybevételből élnek! A kormány, az önkormányzat, a gyár, a turisztikai attrakció... rendel meg egy bizonyos szolgáltatást a vasúttól, amit az teljesít pénzért cserébe, plusz még kér az utasaitól is pénzt. Ha azt hallod, hogy egy vasút kapott támogatást és az fordul meg a fejedben, nah ez is veszteséges... akkor tévedsz. Az üzleti menet része, hogy jön pénz több helyről is, és bele sem vágott volna, ha nem tudja már az elejétől, hogy lesz pénz a jegybevételen túl is.

Ha nő a szolgáltatási színvonal, akkor az áttételesen jót tesz a régiónak is: több turista, több dolgozó, több pénzköltő...

Persze vannak ténylegesen piacorientált, támogatás nélküli járatok is.
süti beállítások módosítása