Az Egyesült Királyságban található, nyílt hozzáférésű személyszállítási szolgáltatás fejlesztője, a Grand Union Trains a spanyol nemzeti államvasúttal, a RENFE-vel és a Serena Industrial Partners magántőke-befektető céggel együtt dolgozik egy London és Wales között tervezett személyszállító szolgáltatáson.
A Grand Union Trains kérelmet nyújtott be az Office of Rail & Roadhoz, hogy napi öt vonatból álló szolgáltatást indíthasson London Paddington, Cardiff és Carmarthen között.
A tervek között szerepel egy parkway állomás (P+R parkolóval ellátott állomás, mely csak autós ingázókat szolgál ki, egyéb tömegközlekedési vagy közelben elérhető célállomások nélkül) építése Felindre-ben, amely 20 percet takarítana meg azáltal, hogy nem a távolabbi swanseai állomáson kellene a szerelvényeknek visszafordulni.
Spanyol partnerek
Nagysebességű EUROMED motorvonat száguld Tarragona közelében a Mediterrán folyosón (kép forrása: Wikimedia Commons)
Ian Yeowart ügyvezető igazgató a Rail Business UK-nak elmondta, hogy a Grand Union Trains "büszke arra, hogy együtt dolgozhat a Serena és a RENFE munkatársaival, akiknek a jobb szolgáltatásokról alkotott elképzelései közel állnak a mi elképzeléseinkhez".
A RENFE korábban franchise-pályázatokon keresztül, illetve a Csatornán átívelő nagysebességű vagy éjszakai járatok indításával próbált meg belépni az Egyesült Királyság piacára. Yeowart szerint a RENFE "nagyfokú szakértelemmel rendelkezik", és a Grand Union Trains lehetőséget kínál a brit piacra való belépésre.
A RENFE elmondta, hogy "büszke arra, hogy támogathatja a Grand Union Trains-t ennek az új szolgáltatásnak a kifejlesztésében", és várja, hogy "egyedülálló tapasztalatainkat a projektbe, valamint az Egyesült Királyságban a jövőbeni lehetőségekbe is bevihessük".
A projekt a RENFE nemzetközivé válási stratégiai tervének része, amely magában foglalja a Haramain nagysebességű vonal üzemeltetését Szaúd-Arábiában, a Texas Central programban való részvételt az Egyesült Államokban és a Tren Maya projektet Mexikóban, valamint a közép-európai nyílt hozzáférésű Leo Express üzemeltetőben való részesedésszerzést.
A Grand Union Trains projekt mögött a spanyol Serena magántőke-befektetés-kezelő áll. Joaquin Camacho alapító partner szerint a Serena "célja, hogy hozzájáruljon a fenntartható és rugalmas infrastruktúra fejlesztéséhez", és a javaslat "a jelenlegi társadalmi, gazdasági és környezeti igényeket elégíti ki azáltal, hogy munkahelyeket teremt és növeli az Egyesült Királyság vasúti hálózatának kihasználtságát".
A Grand Union Trains belső benyomása
A járatokat új, "magas színvonalú" kialakítású, dízel-villamos motorvonatok működtetnék, amelyek nagy ülésekkel, lábtérrel és csomagtérrel, valamint büfékocsival is rendelkeznek, hogy "a legjobb élményt nyújtsák a piacon".
A tárgyalások több potenciális gyártóval is folynak. Négy szerelvényre lenne szükség, amelyek közül három üzemben lenne, egy pedig karbantartás alatt állna.
Időbeli ütemezés
Az ORR 2021 elején elutasította a Grand Union Trains korábbi kérelmét a nyílt hozzáférésű vonatok közlekedtetésére az útvonalon, és Yeowart szerint ez a döntés "sokakat meglepett, akik értik a nyílt hozzáférést".
Elmondta, hogy a teljesítményre gyakorolt hatásokkal és a bevételek elvonásával kapcsolatos aggályokat a legutóbbi tervben orvosolták.
A korábbi javaslat kétlépcsős indításról szólt: Londonból Cardiffba a meglévő 91-es sorozatú villamos mozdonyokkal és MkIV kocsikkal, majd Carmarthenbe az új Hitachi 802-es sorozatú dízel-villamos motorvonatokkal. A legutóbbi javaslat szerint a vonatokat egy szakaszban, új szerelvényekkel indítanák útnak; a korábbi terv szerint használt szerelvények mostanra már selejtezésre kerültek.
Yeowart arra számít, hogy az ORR idén novemberben dönt a kérelemről, és ha jóváhagyják, a járatok indítása az új vonatok szállítási idejétől függ; a tervek szerint 2025-ben indulna a szolgáltatás.
Eközben a Stirling és London közötti nyílt hozzáférésű szolgáltatás tervezése még folyamatban van. Az ORR felkérte a Grand Union Trains-ot, hogy nyújtsa be újra a javaslatát, és a Network Rail még nem döntött arról, hogy kiosztja-e az általa rendelkezésre állónak ítélt hálózati kapacitást.
Mint ismeretes, az egyesült Királyság vasúti piacán számos operátor tevékenykedik, de csak belföldi forgalomban. Az igazi előrelépés az lehetne, ha sikerülne megszerezni az engedélyeket a Csatorna-alagút használatához is és nemzetközi vonatok közlekedhetnének a Brit szigetek és a kontinentális Európa között. A 2012-es londoni olimpiára a német Deutsche Bahn szeretett volna ICE járatokat indítani Németországból, de próbálkozott a francia SNCF is London-Bordeaux közvetlen TGV járatokkal 2020-ban, ám ezekből semmi sem valósult meg. Kíváncsian várjuk, vajon a Spanyol Államvasutak meg tudja-e vetni a lábát az Egyesült Királyság személyszállítási piacán.
Források
* RENFE looks at entering UK rail market through open access partnership
Utolsó kommentek