Sarah Steffen író a High speed rail to displace flights amid airport chaos? (A nagysebességű vasút kiszorítja a repülőtéri káosz közepette a járatokat?) című cikkében bírálta a légi közlekedést, helyette a vasúti utazást ajánlja.
A most következő bejegyzés az ő élményeinek és gondolatainak fordítása, melyet a légi- és a vasúti közlekedés során szerzett Európában.
A járattörlések, a létszámhiány és az elveszett poggyászok jelenleg rémálommá teszik a repülést. Európában a vonatok gyorsabb, megbízhatóbb és éghajlatbarát alternatívát jelentenek.
Nemzetközi ICE járat Amszterdam főpályaudvarán (kép forrása: Wikimedia Commons)
Az európai városok közötti nagysebességű vasúti összeköttetések hamarosan felvehetik a versenyt a kaotikus, széndioxid-kibocsátással terhelt repülőjáratokkal szemben.
Nemrég közel két napot töltöttem azzal, hogy megpróbáltam körülbelül egy óra alatt elrepülni Amszterdamból Berlinbe. Több törölt járat és több órás sorban állás után végül Párizson keresztül jutottam haza a családommal, kétszer annyi szén-dioxidot égetve el útközben. A csomagjaink 10 nappal később érkeztek meg.
A történet tanulsága: Vonattal kellett volna utaznunk.
Abban a hat órában, amit az első járattörlés utáni sorban állással töltöttünk a segélykérő pultnál, elutazhattunk volna a német fővárosba vasúton.
Néhány megállóval arrébb tettek volna ki minket egy állomáson, és talán kipihentük volna magunkat egy olyan kocsiban, amely sokkal kényelmesebb, mint egy trombózist okozó turistaosztályú repülőgép kabinja.
A legjobb az egészben, hogy rengeteg szén-dioxid-kibocsátást spóroltunk volna meg, és ezzel a mi magunk is hozzájárulhattunk volna a közlekedési ágazat elszabadult károsanyag-kibocsátásának megfékezéséhez.
Egy tipikus, európai városok közötti vasúti utazás akár 90%-kal kevesebb CO2-t bocsát ki, mint egy ugyanilyen repülőút. Eközben a légiközlekedési ágazatban nő a leggyorsabban az üvegházhatású gázok kibocsátása az EU-ban, a Greenpeace szerint 2009 és 2019 között 29%-kal nőtt a kibocsátás.
A légiközlekedési ágazat a koronavírus okozta pánik utáni válsága ellenére a repülések várhatóan a globális felmelegedés 1,5 Celsius-fokos szinten tartására 2050-ig előirányzott szén-dioxid-keret több mint negyedét fogják elégetni. Azzal, hogy az iparág 2024-re tervezi a COVID előtti kapacitások visszaállítását, a légi forgalom 2037-re világszerte megduplázódik.
Itt az ideje, hogy a vonatok, amelyek az Európai Unió közlekedési kibocsátásának mindössze 0,4%-át bocsátják ki - a repülőgépek több mint tízszer annyi CO2-t termelnek -, jobb alternatívát kínáljanak.
Jelenleg azonban a vasútnak még hosszú utat kell megtennie: a Greenpeace megjegyzi, hogy az Európai Unió személyszállításának kevesebb mint 7%-a történik vonattal.
A rövid távú járatok betiltása
Az európai zöld megállapodás részeként a nagysebességű vonatokat kívánják a kiválasztott európai városok közötti közlekedés domináns formájává tenni.
Miután a járvány nyomán visszaesett a vasúti utasok száma, az EU 2021-et, a vasút európai évét arra használta fel, hogy bejelentse, 2030-ig meg kívánja duplázni a nagysebességű vasútvonalak hosszát a kontinensen, és egy zökkenőmentes, egységes összekötő hálózatot kíván létrehozni.
Nagysebességű vasútvonalak Európában 2022 nyarán. Jól látható, hogy a nagysebességű vonalak nem alkotnak egységes hálózatot, csak Párizs és Brüsszel között utazhatunk olyan nemzetközi viszonylaton, ahol végig létezik a nagysebességű infrastruktúra. Jelenleg a legnagyobb fejlesztések Spanyolországban és Ausztriában történnek, továbbá a Balti-államokat átszelő Rail-Baltica útvonalon (kép forrása: Wikimedia Commons)
Ezzel egy időben a francia kormány azzal a feltétellel mentette ki az Air France-t, hogy megtiltja a belföldi járatok használatát azokon az útvonalakon, ahol a vonatút 2,5 óránál rövidebb. Már most is van értelme például Párizsból Lyonba nagysebességű TGV-vel utazni - a városközpontból a vonat 40 perccel gyorsabb, mint a repülő, és gyakran olcsóbb is.
Egy 2021-es felmérés szerint a németek hetven százaléka szeretné, ha betiltanák a rövid távú repülőjáratokat, és helyette vonatokat használnának. A német Zöld Párt a tavalyi szövetségi választások előtt szintén a rövidebb repülőutak betiltására szólított fel, és azt ígérte, hogy a vasút olcsóbb lesz, mint egy olcsó repülőút.
Az Európai Unió is újjáéleszti a határokon átnyúló éjszakai vonatokat, amelyeket a fapados légitársaságok konkurenciája miatt visszaszorítottak.
A kihívás azonban továbbra is egy erőteljesebb és integráltabb határokon átnyúló vasúti hálózat létrehozása, amely jelenleg erősen belföldi fókuszú.
A határokon átnyúló szűk keresztmetszetek megszüntetése
Az Európai Unió 150 legforgalmasabb légi útvonalát túlnyomórészt vonattal lehetne kiszolgálni - derül ki az OBC Transeuropa olasz agytröszt 2021-es jelentéséből, amelyet a Greenpeace megbízásából készített az olasz OBC Transeuropa.
Európa határai a határokat keresztező vasútvonalak száma alapján (kép forrása: www.europeandatajournalism.eu)
A tanulmány az 1500 kilométer alatti járatokat vizsgálva megállapította, hogy a nagy forgalmú útvonalak 34%-án hat óránál rövidebb idő alatt lehet vonattal utazni. Ez azt jelenti, hogy Európában évente 81 millió légi utas utazhatna vonattal a legrövidebb repülőjárathoz hasonló idő alatt - a repülőtérre való utazást és a várakozási időt is beleszámítva.
Lorenzo Ferrari, az OBC Transeuropa kutatója és a jelentés társszerzője szerint a határokon átnyúló utazások tekintetében "sok szűk keresztmetszet" korlátozza a vasút képességét arra, hogy felvegye a versenyt a repüléssel. Ezek közé tartozik az a tény, hogy kevés repülőtérről indul közvetlen vonat más városokba.
Ferrari mindazonáltal úgy véli, hogy "egyszerű fejlesztések" is megvalósíthatók a határokon átnyúló koordináció időbeosztása, illetve a csatlakozások közötti várakozási idők csökkentése érdekében további szolgáltatások bevezetése terén. A későbbiekben a nemzeti vasúti nyomtávokat össze kell hangolni a szomszédos pályákkal.
A hazai vasúttársaságok azonban gyakran védik a saját piacukat, és keveset egyeztetnek a határokon átnyúló rokonaikkal - mondta Jo Dardenne, a brüsszeli székhelyű Transport & Environment (T&E) civil szervezet légiközlekedési igazgatója. "Az EU vasúti piaca nagyon nacionalista" - mondta.
A T&E egy 2020-as jelentése szerint a vonat- és a repülőgépes utazások időben hasonlóak voltak, amikor 72, legfeljebb 700 kilométeres uniós városok közötti útvonalat hasonlítottak össze, és közel egynegyedük gyorsabb volt a nagysebességű vasúton. Jelenleg azonban kevés lehetőség van arra, hogy a nagysebességű vasútvonalakat több határon át - vagy 1500 kilométeren túlra - kiterjesszék.
Az ausztriai Bécs és a romániai Bukarest közötti vonat nagyon lassú, 55 kilométer/órás átlagsebességgel közlekedik, és az út körülbelül 20 órát vesz igénybe - mondta Ferrari. Az elöregedett infrastruktúra és a rossz menetrendtervezés is a probléma része. Egy reggeli vonatút Milánóból Bécsbe például négy átszállást igényel.
Eközben az olyan városoknak, mint Porto, nagyon kevés közvetlen távolsági összeköttetése van más nagyvárosokkal, szemben az olyan közép-európai városokkal, mint Bécs és Berlin, amelyek több intercity-járatot kínálnak.
Az európai városokból induló járatok, Berlin, Bécs és Milánó jó összeköttetésben van a szomszédos városokkal, ellentétben Portóval vagy Dublinnal
Némi előrelépés történt az EU-n belüli vonatfoglalások kérdésében, ami gyakran lehetetlen a belföldi jegyértékesítési szolgáltatások, például a német Deutsche Bahn segítségével.
Bár az Interrail jegyek határokon átnyúlóan is foglalhatók, ezek általában nem alkalmasak egyéni utazásokra. Erre válaszul az Európai Parlament 2021-ben jogszabályt alkotott egy uniós szintű vasúti foglalási rendszer bevezetéséről, mivel "az átmenőjegyek zökkenőmentes utazást tesznek lehetővé az utasok számára".
A repülőgép-üzemanyag megadóztatása is a hosszú távú terv része, jelenleg ugyanis a légi közlekedés adómentesen szerezheti be a szükséges üzemanyagot.
Az Osztrák Államvasutak Railjet márkanevű vasúti járatainak térképe. A Railjetek behálózzák egész Ausztriát és eljutnak Magyarországra, Szlovákiába, Németországba, Olaszországba, Csehországba és Svájcba is, összekapcsolva hat európai fővárost és többszáz egyéb települést (kép forrása: Wikimedia Commons)
A költségek is korlátozzák a vasúti kapacitás bővítését a légi útvonalakon. Ferrari a Ryanairhez és az Easyjethez hasonló olcsó vasúti járatok bővítését szorgalmazza.
Bár az olyan fapados szolgáltatások, mint a Flix betörtek a vasúti piacra, a további terjeszkedés egyenlő versenyfeltételeket igényel. A fapados légitársaságok az állami támogatásoknak, például a forgalmi adó és a repülőgép-üzemanyag adómentességének, valamint a kormányzati mentőcsomagoknak köszönhetően növekedtek.
A változás azonban közeleg. Az EU Fit for 55 elnevezésű szén-dioxid-csökkentési tervének részeként a repülőgép-üzemanyag többé nem lesz adómentes, bár a kritikusok rámutatnak, hogy az EU légterét elhagyó járatokat ez nem érinti.
A Zöldek és a szociáldemokraták, a német kormánykoalíció partnerei, szintén meg akarják adóztatni az olcsó járatokat.
Mivel az európai légi közlekedés kibocsátásának mintegy kétharmada a hosszú távú járatokhoz kapcsolódik, a másik létfontosságú szén-dioxid-mentesítési lehetőség a repülőgép-üzemanyag tisztább, elektronikus üzemanyaggal működő alternatívákkal való helyettesítése - mondta Jo Dardenne, a T&E munkatársa.
"A rövidtávú járatokból származó szennyezés kezelése nem okos dolog, de a légi közlekedés kibocsátásának csak egy kis részét kezeli" - mondta.
De ha a vonatok jelenleg nem is tudnak versenyezni a hosszú távú járatokkal, a vonatközlekedés kiterjesztése a CO2-szennyezés csökkentésén túlmutató előnyökkel is jár.
Bár a kampányolók éghajlati okokra hivatkozva továbbra is a rövid távú járatok betiltását szorgalmazzák, ahol a vonatok hat óra alatt teszik meg az utat, Ferarri szerint "a vonatoknak fontos társadalmi funkciójuk is van".
A légi közlekedéssel ellentétben a vasút összeköti az elszigetelt városokat és régiókat, és segít "összetartani Európát" - mondta.
Míg a repülőjáratok csak két távoli pontot kötnek össze, addig a vasúti járatok az útvonal több, kisebb és nagyobb települését is kiszolgálják.
Utolsó kommentek