HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

Friss topikok

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 900 mm (1) 9euroticket (2) afrika (9) agv (1) alagút (14) alex (1) állatok (2) állomás (24) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) amtrak (1) anglia (20) április elseje (4) argentína (1) arlbergbahn (4) arosa (1) árvíz (2) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (135) autó (3) autómúzeum (5) ave (23) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (4) barcelona (13) bari (1) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (8) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (4) budapest (5) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csatorna-alagút (1) csehország (16) dánia (3) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (70) etcs (1) euronight (3) európa (10) eurostar (1) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (90) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) hamburg (7) heide volm (2) híd (4) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (22) iho.hu (1) index (122) index2 (327) india (4) innsbruck (5) interrail (18) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (2) kína (49) kindertojás (2) kisvasút (16) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (11) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (4) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) Linz (1) linz (3) lisszabon (1) london (3) los angeles (2) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (40) mallorca (7) marokkó (4) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (44) nagysebességű vasút (184) nápoly (5) németország (95) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (29) olaszország (65) oroszország (3) ouigo (3) palermo (2) párizs (21) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) pozsony (1) prága (10) puchberg (7) railjet (16) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) róma (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) sncf (1) söll (2) sopron (1) spanyolország (76) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (5) szaud-arábia (3) szeged (2) szicília (3) szimulátor (1) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (7) terepasztal (12) texas (1) tgv (50) tibee (7) tibet (1) tirol (5) (1) törökország (5) train simulator (1) transport tycoon (2) trieszt (2) ukrajna (3) USA (33) usa (4) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (2) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (10) vízesés (1) vonatjegy (2) vorteilscard (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (5) Windischgarsten (4) wunderland (2) würzburg (1) zillertal (7) zürich (2) Címkefelhő

2022.08.12. 01:51 Balogh Zsolt

Repüljünk vagy vonatozzunk?

Sarah Steffen  író a High speed rail to displace flights amid airport chaos? (A nagysebességű vasút kiszorítja a repülőtéri káosz közepette a járatokat?) című cikkében bírálta a légi közlekedést, helyette a vasúti utazást ajánlja.

A most következő bejegyzés az ő élményeinek és gondolatainak fordítása, melyet a légi- és a vasúti közlekedés során szerzett Európában.

A járattörlések, a létszámhiány és az elveszett poggyászok jelenleg rémálommá teszik a repülést. Európában a vonatok gyorsabb, megbízhatóbb és éghajlatbarát alternatívát jelentenek.

 

 Nemzetközi ICE járat Amszterdam főpályaudvarán (kép forrása: Wikimedia Commons)

Az európai városok közötti nagysebességű vasúti összeköttetések hamarosan felvehetik a versenyt a kaotikus, széndioxid-kibocsátással terhelt repülőjáratokkal szemben.

Nemrég közel két napot töltöttem azzal, hogy megpróbáltam körülbelül egy óra alatt elrepülni Amszterdamból Berlinbe. Több törölt járat és több órás sorban állás után végül Párizson keresztül jutottam haza a családommal, kétszer annyi szén-dioxidot égetve el útközben. A csomagjaink 10 nappal később érkeztek meg.

A történet tanulsága: Vonattal kellett volna utaznunk.

Abban a hat órában, amit az első járattörlés utáni sorban állással töltöttünk a segélykérő pultnál, elutazhattunk volna a német fővárosba vasúton.

Néhány megállóval arrébb tettek volna ki minket egy állomáson, és talán kipihentük volna magunkat egy olyan kocsiban, amely sokkal kényelmesebb, mint egy trombózist okozó turistaosztályú repülőgép kabinja.

A legjobb az egészben, hogy rengeteg szén-dioxid-kibocsátást spóroltunk volna meg, és ezzel a mi magunk is hozzájárulhattunk volna a közlekedési ágazat elszabadult károsanyag-kibocsátásának megfékezéséhez.

Egy tipikus, európai városok közötti vasúti utazás akár 90%-kal kevesebb CO2-t bocsát ki, mint egy ugyanilyen repülőút. Eközben a légiközlekedési ágazatban nő a leggyorsabban az üvegházhatású gázok kibocsátása az EU-ban, a Greenpeace szerint 2009 és 2019 között 29%-kal nőtt a kibocsátás.

A légiközlekedési ágazat a koronavírus okozta pánik utáni válsága ellenére a repülések várhatóan a globális felmelegedés 1,5 Celsius-fokos szinten tartására 2050-ig előirányzott szén-dioxid-keret több mint negyedét fogják elégetni. Azzal, hogy az iparág 2024-re tervezi a COVID előtti kapacitások visszaállítását, a légi forgalom 2037-re világszerte megduplázódik.

Itt az ideje, hogy a vonatok, amelyek az Európai Unió közlekedési kibocsátásának mindössze 0,4%-át bocsátják ki - a repülőgépek több mint tízszer annyi CO2-t termelnek -, jobb alternatívát kínáljanak.

Jelenleg azonban a vasútnak még hosszú utat kell megtennie: a Greenpeace megjegyzi, hogy az Európai Unió személyszállításának kevesebb mint 7%-a történik vonattal.

A rövid távú járatok betiltása

Az európai zöld megállapodás részeként a nagysebességű vonatokat kívánják a kiválasztott európai városok közötti közlekedés domináns formájává tenni.

Miután a járvány nyomán visszaesett a vasúti utasok száma, az EU 2021-et, a vasút európai évét arra használta fel, hogy bejelentse, 2030-ig meg kívánja duplázni a nagysebességű vasútvonalak hosszát a kontinensen, és egy zökkenőmentes, egységes összekötő hálózatot kíván létrehozni.

Nagysebességű vasútvonalak Európában 2022 nyarán. Jól látható, hogy a nagysebességű vonalak nem alkotnak egységes hálózatot, csak Párizs és Brüsszel között utazhatunk olyan nemzetközi viszonylaton, ahol végig létezik a nagysebességű infrastruktúra. Jelenleg a legnagyobb fejlesztések Spanyolországban és Ausztriában történnek, továbbá a Balti-államokat átszelő Rail-Baltica útvonalon (kép forrása: Wikimedia Commons)

Ezzel egy időben a francia kormány azzal a feltétellel mentette ki az Air France-t, hogy megtiltja a belföldi járatok használatát azokon az útvonalakon, ahol a vonatút 2,5 óránál rövidebb. Már most is van értelme például Párizsból Lyonba nagysebességű TGV-vel utazni - a városközpontból a vonat 40 perccel gyorsabb, mint a repülő, és gyakran olcsóbb is.

Egy 2021-es felmérés szerint a németek hetven százaléka szeretné, ha betiltanák a rövid távú repülőjáratokat, és helyette vonatokat használnának. A német Zöld Párt a tavalyi szövetségi választások előtt szintén a rövidebb repülőutak betiltására szólított fel, és azt ígérte, hogy a vasút olcsóbb lesz, mint egy olcsó repülőút.

Az Európai Unió is újjáéleszti a határokon átnyúló éjszakai vonatokat, amelyeket a fapados légitársaságok konkurenciája miatt visszaszorítottak.

A kihívás azonban továbbra is egy erőteljesebb és integráltabb határokon átnyúló vasúti hálózat létrehozása, amely jelenleg erősen belföldi fókuszú.

A határokon átnyúló szűk keresztmetszetek megszüntetése

Az Európai Unió 150 legforgalmasabb légi útvonalát túlnyomórészt vonattal lehetne kiszolgálni - derül ki az OBC Transeuropa olasz agytröszt 2021-es jelentéséből, amelyet a Greenpeace megbízásából készített az olasz OBC Transeuropa.

Európa határai a határokat keresztező vasútvonalak száma alapján (kép forrása: www.europeandatajournalism.eu)

A tanulmány az 1500 kilométer alatti járatokat vizsgálva megállapította, hogy a nagy forgalmú útvonalak 34%-án hat óránál rövidebb idő alatt lehet vonattal utazni. Ez azt jelenti, hogy Európában évente 81 millió légi utas utazhatna vonattal a legrövidebb repülőjárathoz hasonló idő alatt - a repülőtérre való utazást és a várakozási időt is beleszámítva.

Lorenzo Ferrari, az OBC Transeuropa kutatója és a jelentés társszerzője szerint a határokon átnyúló utazások tekintetében "sok szűk keresztmetszet" korlátozza a vasút képességét arra, hogy felvegye a versenyt a repüléssel. Ezek közé tartozik az a tény, hogy kevés repülőtérről indul közvetlen vonat más városokba.

Ferrari mindazonáltal úgy véli, hogy "egyszerű fejlesztések" is megvalósíthatók a határokon átnyúló koordináció időbeosztása, illetve a csatlakozások közötti várakozási idők csökkentése érdekében további szolgáltatások bevezetése terén. A későbbiekben a nemzeti vasúti nyomtávokat össze kell hangolni a szomszédos pályákkal.

A hazai vasúttársaságok azonban gyakran védik a saját piacukat, és keveset egyeztetnek a határokon átnyúló rokonaikkal - mondta Jo Dardenne, a brüsszeli székhelyű Transport & Environment (T&E) civil szervezet légiközlekedési igazgatója. "Az EU vasúti piaca nagyon nacionalista" - mondta.

A T&E egy 2020-as jelentése szerint a vonat- és a repülőgépes utazások időben hasonlóak voltak, amikor 72, legfeljebb 700 kilométeres uniós városok közötti útvonalat hasonlítottak össze, és közel egynegyedük gyorsabb volt a nagysebességű vasúton. Jelenleg azonban kevés lehetőség van arra, hogy a nagysebességű vasútvonalakat több határon át - vagy 1500 kilométeren túlra - kiterjesszék.

Az ausztriai Bécs és a romániai Bukarest közötti vonat nagyon lassú, 55 kilométer/órás átlagsebességgel közlekedik, és az út körülbelül 20 órát vesz igénybe - mondta Ferrari. Az elöregedett infrastruktúra és a rossz menetrendtervezés is a probléma része. Egy reggeli vonatút Milánóból Bécsbe például négy átszállást igényel.

Eközben az olyan városoknak, mint Porto, nagyon kevés közvetlen távolsági összeköttetése van más nagyvárosokkal, szemben az olyan közép-európai városokkal, mint Bécs és Berlin, amelyek több intercity-járatot kínálnak.


Az európai városokból induló járatok, Berlin, Bécs és Milánó jó összeköttetésben van a szomszédos városokkal, ellentétben Portóval vagy Dublinnal

Némi előrelépés történt az EU-n belüli vonatfoglalások kérdésében, ami gyakran lehetetlen a belföldi jegyértékesítési szolgáltatások, például a német Deutsche Bahn segítségével.

Bár az Interrail jegyek határokon átnyúlóan is foglalhatók, ezek általában nem alkalmasak egyéni utazásokra. Erre válaszul az Európai Parlament 2021-ben jogszabályt alkotott egy uniós szintű vasúti foglalási rendszer bevezetéséről, mivel "az átmenőjegyek zökkenőmentes utazást tesznek lehetővé az utasok számára".

A repülőgép-üzemanyag megadóztatása is a hosszú távú terv része, jelenleg ugyanis a légi közlekedés adómentesen szerezheti be a szükséges üzemanyagot.

Az Osztrák Államvasutak Railjet márkanevű vasúti járatainak térképe. A Railjetek behálózzák egész Ausztriát és eljutnak Magyarországra, Szlovákiába, Németországba, Olaszországba, Csehországba és Svájcba is, összekapcsolva hat európai fővárost és többszáz egyéb települést (kép forrása: Wikimedia Commons)

A költségek is korlátozzák a vasúti kapacitás bővítését a légi útvonalakon. Ferrari a Ryanairhez és az Easyjethez hasonló olcsó vasúti járatok bővítését szorgalmazza.

Bár az olyan fapados szolgáltatások, mint a Flix betörtek a vasúti piacra, a további terjeszkedés egyenlő versenyfeltételeket igényel. A fapados légitársaságok az állami támogatásoknak, például a forgalmi adó és a repülőgép-üzemanyag adómentességének, valamint a kormányzati mentőcsomagoknak köszönhetően növekedtek.

A változás azonban közeleg. Az EU Fit for 55 elnevezésű szén-dioxid-csökkentési tervének részeként a repülőgép-üzemanyag többé nem lesz adómentes, bár a kritikusok rámutatnak, hogy az EU légterét elhagyó járatokat ez nem érinti.

A Zöldek és a szociáldemokraták, a német kormánykoalíció partnerei, szintén meg akarják adóztatni az olcsó járatokat.

Mivel az európai légi közlekedés kibocsátásának mintegy kétharmada a hosszú távú járatokhoz kapcsolódik, a másik létfontosságú szén-dioxid-mentesítési lehetőség a repülőgép-üzemanyag tisztább, elektronikus üzemanyaggal működő alternatívákkal való helyettesítése - mondta Jo Dardenne, a T&E munkatársa.

"A rövidtávú járatokból származó szennyezés kezelése nem okos dolog, de a légi közlekedés kibocsátásának csak egy kis részét kezeli" - mondta.

De ha a vonatok jelenleg nem is tudnak versenyezni a hosszú távú járatokkal, a vonatközlekedés kiterjesztése a CO2-szennyezés csökkentésén túlmutató előnyökkel is jár.

Bár a kampányolók éghajlati okokra hivatkozva továbbra is a rövid távú járatok betiltását szorgalmazzák, ahol a vonatok hat óra alatt teszik meg az utat, Ferarri szerint "a vonatoknak fontos társadalmi funkciójuk is van".

A légi közlekedéssel ellentétben a vasút összeköti az elszigetelt városokat és régiókat, és segít "összetartani Európát" - mondta.

Míg  a repülőjáratok csak két távoli pontot kötnek össze, addig a vasúti járatok az útvonal több, kisebb és nagyobb települését is kiszolgálják.

Források

www.dw.com

12 komment

Címkék: index repülés európa nagysebességű vasút


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr3717906375

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2022.08.12. 18:23:03

Már csak értelmes jegyárak kellenének

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2022.08.12. 21:56:02

@gigabursch: Ahogyan egy tőlem bölcsebb író fogalmazott: a vasúttársaságok a legdrágább ajánlataikat reklámozzák, míg a légitársaságok a legolcsóbbakat. Hiába a hirdetés, hogy csak 10 euró a repülőjegyed, mire oda-vissza megjárod, a többszöröse lesz. A vasútnál ez gyakran fordítva van: a drágának tartott vonatútra igénybe lehet venni olyan kevésbé reklámozott kedvezményt, amitől az utazás olcsóbb lesz.

midnight coder 2022.08.13. 08:48:02

@Balogh Zsolt: A kedvezményt általában a többi utas, vagy az országok olyan átlagpolgárai fizetik meg, akik nem utaznak.

midnight coder 2022.08.13. 08:50:50

Amúgy vajon ebbe beszámolták a CO2-es képletbe a nagysebességű vasúti pályák felépítéséhez/fenntartásához szükséges CO2-t is? Mert az acélgyártáshoz jó sok CO2 kell.

Svald Cjelli 2022.08.13. 10:21:22

@midnight coder: Még ezekkel együtt is lehetne kevésbé környezetszennyező a vasút. Addig azonban nem lesz, amíg a gazdagabb nyugat-európai országok nem ismerik fel, hogy azzal nem segítenek a Földnek, ha a saját területükről a kevésbé fejlett régiókba exportálják a lokális környezetszennyezést. Hiába környezetkímélőbb a vasút, ha a működtetéséhez szükséges energiát jelentős részben ukrán, lengyel, stb. szénerőművekben előállított villamos energiából, vagy éppen gázerőművekből szerzik be. Sajnos jelenleg nincsen olyan alternatívája az atomerőműveknek, amelyek képesek a világ villamosenergia igényeit kielégíteni. Nagyon jó irány a megújuló energiaforrások használata, ahol csak lehetséges, de jelenleg ez sajnos nem elegendő, ráadásul a rendelkezésreállása is bizonytalan. (Volt az idei évben olyan nap, amikor éppen nem sütött a nap és nem fújt a szél és a nagyon zöld Németország vált hirtelen az EU legnagyobb CO2 kibocsátójává, mert hirtelen be kellett kapcsolni az összes fosszili energiahordozóval működő erőművet a villamosenergia igény kielégítése érdekében.) Persze az atomerőmű esetében is gond, hogy egy 500MW-os blokk kiesése (pl. tervezett karbantartás) csak 500 MW máshonnan - tipikusan a rendelkezésreállás érdekében folyamatosan működő - gázerőművekből pótolható. Mivel atomerőmű nem építhető mindenhol, ezért a legjobb irány továbbra is a fogyasztási igények kordában tartása lenne, de ez a legkevésbé kényelmes az embereknek, ezért erre a legkevesebb a törekvés. (A technikai fejlődés szerencsére az utóbbi 20-30 évben azt el tudta érni, hogy a fogyasztók számának a többszörösére növekedése ellenére az összes villamosenergia felhasználás nagyságrendileg nem növekedett, de látva a jelenlegi irányokat és trendeket a világban, ez komoly fizikai áttörés nélkül nem tartható. Visszatérve az eredeti kérdéshez: az elektromos autók esetében sem számolják bele a teljes életciklusukra számított környezetszennyezést a károsanyag kibocsátásukba, mert akkor a fosszilis energiával működő járműveket nem lehetne kiváltani velük jelenleg (itt is a helyi környezetszennyezés exportja történik a kevésbé gazdag régiókba). Azaz hiába jogos a felvetés, a gazdasági érdekek továbbra is a környezetszennyezést csak megfelelő eszközként használják a saját lobbierejük erősítésre érdekében, ki-ki a maga oldalán, a saját érdekeinek megfelelő módon. Globális összefogás és globális gondolkodás nélkül a környezet, a bolygók megóvása csak illúzió, de erre semmi esély nincsen. (Az én szomorú jövőképemben majd nagyon sajnálkoznak az emberek, amikor eltűnik az óceánban a Maldív-szigetek, Nauru, Vanuatu, stb.), de semmit sem fognak tenni. Kicsit jobban sajnálkoznak majd az európaiak is, amikor Hollandia, Dánia és még néhány part közeli település kerül víz alá, de mindenkit megnyugtatnak majd a helyi lobbierők, hogy semmi gond, az ott élők ezt tudhatták volna előre, minek költöztek oda és minket ez itt Svájcban/Magyarországon, Szlovákiában (az országnevek tetszőlegesen cserélhetőek) nem érint, felkészültünk, stb. Lassan az iskolában a Mad Max sorozat lesz a kötelező, hogy mindenki fel tudjon készülni a jövőre. Messzire jutottam az eredeti kérdéstől, de arra talán sikerült rámutatnom, hogy a józan ész helyett továbbra is a pillanatnyi gazdasági érdekek döntenek minden fontos kérdésben. Ha igazán környezetbarátok akarnánk lenni, akkor mindenki gyalog vagy lóháton közlekedne. Sajnos nem tudom, hogy ez a múlt, a jövő vagy mindkettő egyszerre.

Jegkoko 2022.08.13. 11:42:05

Pár éve bejártam Németországot egy interrail globál bérlettel egy utam kb 24 euróra jött ki.Az olcsó repülőjegyek meg nem minden esetben olcsók, mivel ha nem egy pici kézi táskád van akkor elég sok pénzt el tudnak még kérni. Illetve a 10 eurós repjegyeknek is vége .

gigabursch 2022.08.13. 13:39:06

@Balogh Zsolt:
OK, Ezt ên mind elhiszem, csak azt n tudom, hogyan tudnék mondjuk Kanizsárol vonattal olcsón eljutni Velencébe, Rómába, Bécsbe, Prágába, Barcelonába, Hágába, Bernbe, Athénba, Primorszkóba (BG), mondjuk kettesben a nejemmel és adott esetben alvós kocsival.

Van erre valami épeszű alkalmazás, vagy 37 weboldalt kell szanaszét tudnom, amennyi idő alatt kocsival megteszek 300 km-t és nem hülyülok meg...

Ugyanez mondjuk 3 gyerekkel?

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2022.08.13. 16:29:29

@midnight coder: általában, de nem feltétlenül. Nehéz pontosan kiszámolni/meghatározni ki is fizeti a számlát. De ez nem csak a vonatnál van így, a közút fenntartása sem csak az útadóból megy, az autópályák építése sem csak a matricákból befolyt pénzekből épülnek...

Muszáj az államnak a közlekedésre áldozni, hogy az emberek tudjanak menni dolgozni, iskolába menni, legyen turizmus... Vannak országok, ahol minimális a tömegközlekedés, na ezek nem pont a legfejlettebb országok.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2022.08.13. 16:34:41

@gigabursch: A bahn.de ismeri a legtöbb ország menetrendjét, azzal lehet utazást tervezni. Sajnos az árakat már nehéz lesz megtudni a rengeteg kedvezmény és lehetőség miatt. Még nekem se sikerült a legolcsóbb ajánlatot megszereznem a legutóbbi olasz utam során.
Ha nem lépsz át határt vagy valami nagyon népszerű utat teszel meg, akkor általában elég egy honlapon tájékozódni. Nem egyszerű és nem is mindig a vonat a legmegfelelőbb közlekedési eszköz.

gigabursch 2022.08.22. 19:59:59

@Balogh Zsolt:
Köszönöm!
Egy-két viszonylatban próbálkoztam, de feladtam....

Más kérdés:
Hol lehetne arra nézve valami értelmes számítást látni, hogy utaskilométerre nézve mennyi a CO2 "termelése" a vasútnak és a repcsiknek. Ebbe belevíve valahogyan az infrastruktúra kiépítését, fenntartását.

Önmagában - érzésre! - gyanús számomra, hogy egy Párizs-Budapest vasútjárat (átszállásokat nem részletezve) messze nagyobb megmozgatott holttömeget jelent, mint amit a repcsik jelentenek.

A CO2 meg nagyjából az 1/2*m*v^2-tel arányos...

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2022.08.22. 23:55:20

@gigabursch: A vasút elsődleges szerepe direkt kapcsolatot biztosítani fontos csomópontok között. Nem a kisvárosi lakosok a fő célcsoport, így neked nem lesz megfelelő alternatíva a vonat.

A két közlekedési eszközt nagyon nehéz összehasonlítani, hiszen a vasúti pálya megépítése sem épp környezetbarát. Meg az se mindegy, hogy milyen járművet tekintünk alapnak: 40 éves dízelmozdonyt ami 2 kocsival és 10 utassal pöfög vagy egy modern villamos motorvonatot, ami 100%-osan tele van? A repülés sokkal jobban optimalizálja a kihasználtságot, míg a vasút afféle közszolgáltatás, mely a peremidőszakokban is közlekedik a peremvidékekre. Egy vasút járat nem tűnik el egyik szezonról a másikra, mert kevesen használják.

Kimondottan Co2 összehasonlítás több helyen is megtalálható, ne csak tömeget nézd, hanem azt is, hogy a repülőgépnek az is energia, hogy a levegőben maradjon. Ezt magasabb sebességgel éri el, ami nagyobb fogyasztást is eredményez.

A tömeg sem biztos, hogy jó kiindulási pont, hiszen a villamos mozdony nem cipel magával többtíz tonna üzemanyagot.

Egy ábra csak az utazást figyelembe véve: ichef.bbci.co.uk/news/640/cpsprodpb/16D76/production/_108485539_optimised-travel_carbon-nc.png

gigabursch 2022.08.23. 07:12:11

@Balogh Zsolt:
Köszönöm!
Ez is valami.
A vasúthoz kapcsolódó saját autós vagy tömegközlekedéses ráhordás nyilván jelen van és nyilván nem látszik, ami összessegeben lerontja a vasút látszólagos előnyeit.

Még egyszer köszönöm!
süti beállítások módosítása