Tirol Ausztria egyik tartománya, a történelmi Tirol azonban átnyúlik a határon túlra is, Olaszországba. Ez a terület hegyvidéki, magas hegyekkel, völgyekkel, hófedte csúcsokkal. Az itteni vasútépítés feladta a leckét a 19. századi vasútépítőknek, ám munkájuk gyümölcse számos szédítő vasútvonal, mely összekapcsolja a falvakat és a városokat.
S-Bahn járat érkezik a Bahnhof Telfs-Pfaffenhofen nevű kis állomásra (kép forrása: Bahnbilder.de)
A vasútvonalak mellett állomások is épültek, többnyire a helyben fellelhető alapanyagokból (terméskő, fa...), bár a vasúti közlekedés beindulásával korábban nehezebben beszerezhető építőanyago kis érkeztek.
Tirol emellett Európa egyík legesősebb területe, mely miatt a növényzet nyáron szépen fejlődik, sötétzöld hátteret adva az emberi építményeknek. Ebben a környezetben szinte lehetetlen nem szép vasútállomást építeni, ezek közül lássunk most néhányat!
A most következő állomások már jártam vagy átutaztam, de lehet csak a vonatablakból láttam egy pillanatra őket.
Bahnhof Spital am Pyhrn a Pyhrnbahn nevű vasútvonalon (kép forrása: Wikimedia Commons)
Az első állomás a listában a Pyhrnbahn vonalán található, Spitaltól nem messze. Az állomás kicsit távolabb helyezkedik el a nevet adó településtől, terméskőből épült, kivéve a felső szint, mely fából. A háttérben fenyőerdő látható, a település házai kicsit lejjebb találhatóak.
Bahnhof Landeck-Zams egy osztrák és egy magyar Taurus mozdonnyal. mint egy terepasztal, nem igaz? (kép forrása: Wikimedia Commons)
Bahnhof Landeck-Zams az Arlberbahn vonalon található Innsbruck és Bludenz között. Itt legelőször még a németországi munkám során haladtam át, egy nagy München-Innsbruck-Bludenz-Lindau-München kört leírva.
Bahnhof Ötzal az Arlbergbahn vonalán (kép forrása: Wikimedia Commons)
A következő állomás szintén az Arlbergbahn vonalon található. Távolsági vonattal haladva szinte észre sem vesszük, a vonat csak átrobog az állomás vágányain, miközben figyelmünket inkább a változatos táj köti le.
Bahnhof Imst-Pitztal az Arlberg-vasútvonalon (kép forrása: Wikimedia Commons)
A vonal állomásai bizonyára típusterv szerint készültek, hiszen nagyon hasonlóak, csak néhány kisebb részletben térnek el egymástól. Persze a háttér minden esetben más és más, az évek során pedig kisebb-nagyobb kiszolgáló létesítményekkel bővültek.
Bahnhof Telfs-Pfaffenhofen szintén az Arlbergbahn-on
Bahnhof Schwaz szakít a korábbi terméskő-állomásokkal, a szép vakolt épület halványpiros, bejárata és az alsó színt ablakai boltívesek (kép forrása: ÖBB)
Bahnhof Schwaz az Alsó-Inn völgyi vasútvonalon található, kinézetre jóval modernebb, mint a korábbi állomások. Schwaz népessége 12 ezer fő.
Wörgl Hauptbahnhof, a hozzám eső legközelebbi nagyállomás, ahonnan távolsági vonatok indulnak Bécsbe, Pozsonyba, Veronába, Bolognába, Innsbruckba és Münchenbe. Az állomás szintén pirosas árnyalatú, várótermének ablakai boltívesek.
Wörgl Hauptbahnhof valóságos kis városközpont Wörglben, hiszen található itt könyvesbolt, újságos, pékség, kávézó, étterem. Mindez megél egy 13 ezer lakosú osztrák város állomásán. Előtte pedig busz- és taxiállomás található, így igazi intermoduláris állomás!
A végére került Tirol legnagyobb és legforgalmasabb állomása: Innsbruck Hauptbahnhof. Itt futnak össze a sínek, innen indulnak a vonatok Svájc, Németország és Olaszország felé, de ezek mellett még számos belföldi járat állomása is. Előtte az innsbrucki villamos végállomása található, ahonnan egy igazi különlegesség is indul: egy interurban, mely a villamos és a tram-train között található ritka járműkategória. A város a Brenner-hágó kapuja is egyben (kép forrása: Wikimedia Commons)
Utolsó kommentek