Még a milánói utazásom során találkoztam az olasz vasutak egyik különleges formájú motorvonatával, melynek formája annyira újszerű volt, hogy egyből felfigyeltem erre a számomra ismeretlen típusra. Velencei utazásom során szintén láttam egy másik társaság színeiben, így most már utána kellett néznem ennek a fura szerzetnek!
Az ismeretlen gép a Caravaggio becenevet kapott villamos motorvonat, amelyet az olasz Hitachi Rail Italy fejlesztett ki és gyártott, egy elővárosi használatra készült jármű, melyből már több mint 200 készült. Nevét a reneszánsz kori olasz festőről, Michelangelo Merisi da Caravaggióról kapta.
A Hitachi Caravaggio a Trenord színeiben
A Caravaggio-t az olasz államvasutak személyszállítással foglalkozó leányvállalata, a Trenitalia rendelte meg 2016 júniusában; később a Trenitalia és a Ferrovie Nord Milano további megrendeléseket adott le. Az első szerelvény 2018 áprilisában gördült ki, majd 2019. június 14-én állt forgalomba a Trenitaliánál éles utasforgalomban. Az ezzel a motorvonat sorozattal kiállított járatok a "Rock" márkanevet kapták.
Története
2016 júniusában a Trenitalia megrendelte a Caravaggio-t a Hitachi Rail Italy-tól és egy 333 millió eurós szerződést kötött 39 darab ötrészes motorvonat szállítására. A megrendeléshez opció tartozott akár 300 szerelvényre is, 2,6 milliárd euró értékben. A Trenitalia azt állította, hogy ez a potenciális érték példátlan Olaszországban a vasúti járművek beszerzése során. 2018 áprilisára, amikor az első szerelvény elkészült a Hitachi pistoiai gyárában, a Trenitalia 118 szerelvényre növelte a megrendelést, beleértve a négy-, öt- és hatkocsis változatokat. A Caravaggio a konfigurációtól függően ETR 421 és ETR 521 sorozatjelzéseket kapott.
Különleges, semmivel össze nem téveszthető forma! (kép forrása: Wikimedia Commons)
2018-ban az első szerelvényt a csehországi Velim vasúti tesztpályán tesztelték a következő évben történő forgalomba állítást megelőzően. 2019. június 14-én a Caravaggio első menetét Piacenza és Bologna között hajtotta végre.
A beszállóajtó (kép forrása: Wikimedia Commons)
2018 szeptemberében a Ferrovie Nord Milano (FNM) bejelentette, hogy nyolc év alatt legfeljebb 120 Caravaggio motorvonat beszerzését tervezi, kezdve egy 238 millió eurós, 30 négykocsis szerelvényre szóló megrendeléssel. A nyolcéves keretbe beletartozott egy hároméves karbantartási támogatási opció a flottára. Az FNM szállítások 2020 májusában kezdődtek.
Műszaki jellemzői
A Caravaggio egy nagy kapacitású, kétszintes villamos motorvonat a regionális forgalom számára, minden kocsi körülbelül 27 méter hosszú, szemben az átlagosnak mondható 24 méteres normál személykocsik hosszával. A Caravaggio a kortárs nagysebességű vonatokkal egyenértékű minőségű az utasok és a személyzet számára. Az általa leváltott vonatokkal összehasonlítva nagyobb kényelmet és fenntarthatóságot biztosít, és a mozgáskorlátozottak számára is könnyebben hozzáférhető. Mindezek mellett 30%-kal kevesebb energiát fogyaszt, mint a régi flotta, és az anyaga több mint 95%-ban újrahasznosítható. További környezetbarát intézkedések közé tartozik a regeneratív fékezés és az alacsonyabb zajkibocsátás. 2018-ban Maurizio Manfellotto, a Hitachi Rail Italy vezérigazgatója azt állította, hogy a Caravaggio 5 gramm CO2-egyenértékben (CO2 gramm/utaskm) mért szén-dioxid-kibocsátása a legalacsonyabb az olaszországi tömegközlekedési eszközök között.
A Trenord változat emeleti utastere (kép forrása: Wikimedia Commons)
Mindegyik vonatot egy 3 kV-os egyenáramú elektromos rendszer hajtja, amely 3400 kilowatt (4600 LE) teljesítményt és 160 kilométer/órás maximális sebességet biztosít. A vontatási berendezések nagyrészt tetőre szereltek, optimalizálva a belső teret az utasok elhelyezésére. A vonat gyorsulása nagyobb, mint 1,1 m/sec², amitől a pontosság javulását várják. A vonat oldalra és előre néző kamerákkal van felszerelve, amelyek érzékelik a rendellenes viselkedést. A karosszéria elsősorban könnyűfém ötvözetekből készült, így az egy utasra jutó súlya alacsony, az egységnyi hosszúságra jutó utaskapacitás pedig magas. Az utaskapacitás üzemeltetőnként változik; a Trentialia konfigurációjában egy ötkocsis szerelvény 656 személyt tud szállítani, míg egy ezzel egyenértékű FNM szerelvény 598 ülő és 575 álló utast tud szállítani.
A piros szín nem véletlen: az olasz előírások miatt a piros csík minden jármű kötelező eleme! (kép forrása: Wikimedia Commons)
A vonat ergonomikus, környezetbarát bőrülésekkel felszerelt, melyek a kényelmet szolgálják. Az utastérben légkondicionáló berendezés található, amely az energiafogyasztás csökkentése érdekében a fedélzeten tartózkodó utasok számának megfelelően szabályozható. Minden 5 kocsis vonat oldalanként tíz ajtóval és két WC-vel rendelkezik (egy normállal és eggyel mozgáskorlátozottak számára). A Caravaggio csomagtároló rekeszeket, kerékpárok számára kijelölt helyiségekkel, és ott elektromos kerékpárok töltésére szolgáló aljzatokat kapott. A vonatok LED-es világítással, Wi-Fi-vel, USB-csatlakozókkal, utastájékoztató rendszerrel és utasszámlálóval is rendelkeznek. A forgóvázak fölötti lépcsőkön lehet feljutni a felső szintre. A beszálló ajtóknál mozgatható lépcsők vannak, amelyek a peron és a jármű közötti rést hidalják át, amikor a vonat megáll; a mozgáskorlátozott utasok számára kézi működtetésű rámpa is beépítésre került.
A vezetőállás (kép forrása: hitachi.com)
A motorvonat gyorsulása is figyelemreméltó, mindössze 26 másodperc alatt éri el a 100 km/h sebességet, ami a vonatok között igen szép teljesítménynek számít. Ezt a gyakran megálló elővárosi járatokon lehet igencsak jól kihasználni.
A motorvonat a Youtubeon
Források
* Az angol Wikipédia Hitachi Caravaggio szócikke
Utolsó kommentek