Minden vasúttársaság igyekszik kialakítani egy egységes arculatot a vasúti járművei számára. Néhány szabály a biztonságot szolgálja (vitatható eredményességgel), más színelemek az utasoknak nyújtanak segítséget és persze ott a rengeteg kivétel, mozdonyok, melyeket sehogy sem lehet beilleszteni az egységes arculatba.
MÁV V43 sorozatú mozdonyok a Vasúttörténeti parkban (kép forrása: Wikimedia Commons)
A következő képeken a vasútnál a biztonságot szolgáló néhány arculati elemről lesz szó, a listában Magyarország, Németország, Ausztria és Olaszország fog szerepelni.
Magyarország
A felsorolást hazánkkal kezdeném, melynél a mozdonyok és motorkocsik fő arculati eleme a sárga homlokfal. Sárga színt láthatunk a villamos- és dízelmozdonyokon, a motorkocsikon és vezérlőkocsikon, de még a Tram-train szerelvényeken is!
V43 sorozatú mozdony Cegléden, még az átépítés előtt. a szerelvényen a kék és a sárga színek dominálnak (fotó: saját kép)
A "posta-bhv" korszak merőben új színeket hozott a magyar vasút életébe, a sárga szín, igaz kisebb területen, de még megmaradt a felújított vezérlőkocsik orrán (kép forrása: Wikimedia Commons)
A MÁV 480 sorozattal is folytatódott a sárga homlokfalak kora, talán a Vectron töri majd meg a hagyományt (kép forrása: Wikimedia Commons)
A sárga szín alkalmazása talán a figyelemfelkeltés célja lehet, hiszen szinte minden vontatójárművön szerepel, de még a vezérlőkocsik és állomási tolatómozdonyok is kaptak belőle, sőt a GySEV-nél is alkalmazzák. A listából biztosan kilóg a legendás NOHAB, mely Narancsvörös és bordó színekben szaladgált a síneken.
A sárga homlokfal-fétist először a külföldről bejáró mozdonyok, majd a magánvasutak gépei kezdték ki, a Siemens Desiro motorvonatok és az utánuk érkező motorvonatok pedig mindvégig kimaradtak a sárga festésből.
Németország
Németország ezzel szinte ellentétes festést alkalmaz. A korábbi tarka mozdonykavalkád helyett a piros szín (Verkherrot) lett az egyeduralkodó, kezdetben egy jelentős homlokfali fehér résszel, ami az évek alatt fehér csíkká zsugorodott.
Háromszög alakú fehér orr-festés egy DB 142 sorozatú villamos mozdony orrán (kép forrása: Wikimedia Commons)
Egyik kedvenc mozdonyom, a DB 111 sorozat a fehér csíkká zsugorodott orr-dísszel. A mozdony festése meglehetősen minimalista (kép forrása: Wikimedia Commons)
Kivétel persze itt is akad, elsősorban a távolsági forgalomban részt vevő mozdonyok, melyek napjainkban a vörös szín helyett a fehéret kapták (akárcsak az ICE motorvonatok).
Mintha a fenti mozdony inverzét néznénk! Hófehér mozdony vörös csíkkal az orrán. Ezek a TRAXX mozdonyok a távolsági forgalomban dolgoznak és az IC2 márkanevű járatokat vontatják vagy ha kell, tolják (kép forrása: Wikimedia Commons)
Ha még jobban visszamegyünk az időben, találunk egy ikonikus mozdonyt, mely a végsőkig kitartott az eredeti színe mellett és néhány áldozatot leszámítva napjainkig kitartott bordó-krémsárga színe mellett. Ezek a mozdonyok nem mások, mint a legendás 103-asok!
Egy legendás mozdony: a DB 103 sorozat (kép forrása: Wikimedia Commons)
A DB 103 sorozat legtöbb tagja hosszú időn keresztül a jellegzetes bordó-krémsárga színekben pompázott, akárcsak a Trans Europ Express járatok kocsijai. A TEE kocsikkal így szép, egységes szerelvényt alkottak. Kivétel persze a kivételek között is akad, a Lufthansa Airport Expressek citromsárga-fehér színt kaptak.
Ausztria
Ausztria modonyai is meglehetősen tarka képet mutattak, de aztán jött az egységesítés és a vörös-fehér különböző kombinációi. Az osztrákok azonban némi fantáziát vittek a két szín felhasználásába, az eltérő sorozatú mozdonyok különböző csíkozással kerültek forgalomba.
Egy ÖBB 1014 sorozatú kétáramnemű villamos mozdony a bécsi Südbahnhoffon. a kép ma már megismételhetetlen, a Südbahnhof bezárt, hogy helyed adjon a Hauptbahnhofnak, a mozdonyok pedig Tanzániába kerültek (kép forrása: Wikimedia Commons)
ÖBB 1044 sorozat Innsbruck közelében, a személykocsik is csíkosak, csak nem a megszokott módon (kép forrása: Wikimedia Commons)
Variációk csíkozásra: ÖBB 1163 sorozat (kép forrása: Wikimedia Commons)
Sajnos azonban az osztrákokat is elérte napjaink "letisztult designe""-ja, az új beszerzésű mozdonyok egyenpirosak, kivételt képeznek a Railjet mozdonyok és az Olaszországba tartó 1216 sorozat mozdonyai.
Az ÖBB Vectronja, egyedüli díszítés a markáns márkanév (kép forrása: Wikimedia Commons)
Olaszország
Az olasz mozdonyok színe a barna különböző árnyalataiból állt és meglehetősen lehangoló volt. Egy frissítéssel azonban igen csak tetszetős és egységes flottát sikerült kialakítani a fehér, a kék és a zöld kombinációjával és némi pirossal a mellgerendákon.
Emeletes vonat élén egy FS E464 sorozat Venezia Santa Lucia pályaudvaron
Vezérlőkocsi
FS E 402 sorozatú villamosmozdony Milano Centrale pályaudvaron (kép forrása: Wikimedia Commons)
FS E645 sorozatú mozdony (kép forrása: Wikimedia Commons)
Az olasz vasúti járművek jellegzetessége, hogy a járművek elején és végén, többnyire a mellgerendán, esetleg a mozdony orrán mindig van egy jelentős piros felület. Az olaszok számára ez a piros rész annyira fontos, hogy még a külföldről bejáró vonatokon és mozdonyokon is megkövetelik. Ez a merev szabályozás különösen jól látszik az Olaszországba is átjáró osztrák mozdonyokon is, melyek az osztrák design-on felül mindig kapnak egy kis piros díszítést is, kimondottan az olaszok kedvéért.
ÖBB Railjet, extra piros csíkkal a vezérlőkocsi orrán, csak az olaszok kedvéért (kép forrása: Wikimedia Commons)
A vezérlőkocsi sem kerülhette el a szigort! (kép forrása: Wikimedia Commons)
Utolsó kommentek