A 2019 óta tartó koronavírus-járvány első pozitív hatásaként úgy alakult, hogy az egész munkahelyem egyszerre kapott szabadnapot csütörtökre. Ezt kihasználva egy autós kirándulást tettünk Söllből Zell am See felé, ám a rosszra forduló idő miatt már kora délután hazaindultunk, de Leogang helyett Kaprun felé. Mindannyiunk meglepetésére egy oldtimer autómúzeum iránytáblájába botlottunk, majd néhány kitérővel, de végül a múzeumot is megtaláltuk az alig 3000 fős hegyi faluban, Kaprunban.
Régi szép autók a hotel alatt!
Az ausztriai Salzburg tartomány Kaprun településén található oldtimer múzeumot egy hotel pincéjében alakították ki, ahol több, mint 200 régi autónak, teherautónak, motorkerékpárnak és traktornak nyújt menedéket. A kiállított járművek többnyire az 1950-es évektől az 1970-es évekig tartó időszak gyártmányai, de találunk azért még ettől is öregebb járgányokat a múzeumban!
Kaprun kereken 100 km-re található Salzburgtól és csupán néhány kilométerre Zell am See-től vagy a Zelli-tótól. Autóval, vagy akár a keskeny nyomközű Pinzgauer Lokalbahn kisvonattal is megközelíthető. A település ismert síközpont, továbbá a közelben található a 3200 méter magas Kitzsteinhorn hegycsúcs is.
Ilyen látványosságok mellett szinte eltörpül az oldtimer múzeum, pedig a gyűjteménye vetekszik a müncheni Verkehrszentrum autóival!
Megtalálható itt Európa több olcsó "népautója", mint például a kelet-német Trabant, a francia "Kacsa" vagy a világszerte ismert német 'Bogárhátú", de a luxus- és sportautók sem hiányoznak. Számos Mercedes, Porsche és Jaguár parkol itt, sőt még egy réges-régi Rolls-Royce is vár ránk! A kollekciót kevésbé ismert autómárkák színesítik, mint például a Hans Glas, a Wartburg, a Borgward vagy az NSU (Az NSU Wankel-motoros változata is megtalálható itt!).
A kiállított darabokat angol és német nyelvű információs tábla egészíti ki, melyről megtudjuk a modell nevét, a gyártás évét, a motor hengerűrtartalmát és teljesítményét, a jármű végsebességét és egy rövid történetet arról, miért is érdekes darab.
Belépés után az első teremben traktorokkal találkozunk. Ausztria gépgyártása fejlett, többek között különféle traktorokat is gyártanak már régóta. A Steyr Landmaschinentechnik AG minőségi mezőgazdasági gépeket is gyárt, így ebből a múzeumból nem hiányozhat a gyártó néhány terméke.
A traktorgyűjtemény
A traktorokat elhagyva egy kisebb lejtő után jutunk a nagyobb terembe, ahol már inkább a luxusautók dominálnak: Jaguárok és Mercédeszek.
Jaguar 420, mellette pedig egy Jaguar XJ 12
Jaguar E-type Cabrio
A kevés hely miatt ilyen módszerekkel zsúfolták össze az autókat: az előtérben egy svéd Volvo, mellette egy régi Mercedes, felettük pedig egy Steyr Daimler Puch és egy számomra ismeretlen kabrió
Rolls-Royce egy Volvo társaságában, háttérben a kapruni siklóvasút megmaradt kocsija
Citroën "Kacsa", hivatalos nevén Citroën 2CV, a francia népautó, válasz a német Bogárhátúra
Összesen négy különböző méretű teremben vannak az autók szétosztva, figyeljünk rá, nehogy egyet is kihagyjunk.
Mercedesek egy újabb teremben
Ford Taunus
Opel GT4 és Land Rover
BMW és Trabant, kelet és nyugat... Míg azonban Nyugat-Németország továbblépett és fejlődött, a keleti szomszéd nem sokat módosított a Trabantokon
Jobb oldalt a "klasszikus" kétütemű Trabant, bizonyára sok olvasó emlékszik még azokra az időkre, mikor tömegével láthattuk, hallhattuk, sőt érezhettük az utakon ezeket az egyszerű szerkezeteket
A Volkswagen tömeg gyártott népautója a VW Bogár. Összesen több, mint 21 millió 500 ezer ilyen autó hagyta el a különböző gyárakat 1938 és 2003 között!
Egy amerikai veterán Dodge Weapon megbújik az egyik sarokban. Matt zöld színe és a rajta található fehér csillag alapján katonai jármű, talán még a világháborúból maradt itt?
Kelet-német Wartburg, egy másik, gyakori típus volt Magyarországon is a Trabantok és a Ladák mellett
Ha az a fránya oszlop ne volna... Porsche és VW bogár egymás mellett, a kettő közötti rokonság letagadhatatlan, az első Porschék a Bogarak átépített, feltuningolt változatai. A farmotoros kialakítás mind a mai napig megmaradt a sportkocsi-vonalon.
Két Borgward Isabella egymás társaságában. Mára már ez a gyártó és ez a márka is a múlté..., a háttérben egy Opel Diplomat, ez altípus volt az Opel utolsó olyan modellje, mely a felső kategóriát célozta meg
Ahol a két kocsi között vagy épp felett volt még egy kis hely, oda kisebb autókat vagy épp motorkerékpárokat pakoltak. Mondanom sem kell, ezeket is csak messziről lehetett szemügyre venni. Az utolsó teremben azonban láthatunk közelebbről is jó párat, de itt is két emelet magasban.
Motorkerékpárok fent és lent
Az utolsó teremben pedig egy kisebb 1950-es évekbeli lakást rendeztek be, régi rádiókkal, konyhával és egyéb háztartási eszközökkel.
A múzeum egyedüli negatívuma, hogy a hatalmas gyűjtemény nagyon kicsi helyre van összezsúfolva, így a legtöbb autó csak szemből és hátulról tekinthető meg, oldalról egyáltalán nem, a fotózást pedig minduntalan akadályozza a többi autó, az autók elé/közé tett információs táblák és a felső szintet tartó hatalmas betonoszlopok. Tágasabb helyen, az autókat szellősebben elrendezve sokkal informatívabb és emlékezetesebb látogatást tudna biztosítani ez a páratlan látványosság.
A múzeumlátogatás során készült képek hiánytalanul és nagyobb felbontásban megtalálhatóak a Wikimedia Commons Vötter's Oldtimer-Museum kategóriájában.
Források
A múzeum a Google térképén
Utolsó kommentek