Az elmúlt évben is tovább zajlott a spanyolországi normál nyomtávolságú nagysebességű hálózat bővítése. Az ország hosszútávú célja az, hogy Madridot minden tartomány fővárosával nagysebességű vasútvonal kapcsolja össze. Mivel az országban történelmi okokból kifolyólag a törzshálózat széles, 1668 mm-es nyomtávolsággal épült ki, az új építésű vonalak pedig normál nyomtávolsággal, a távolsági közlekedéshez sok furcsa és drága beruházás szükséges az eltérő nyomtávolságok miatt.
A Madrid-Galícia nagysebességű vasútvonal hivatalos átadása (kép forrása: Railway Gazette)
Az eltérő nyomtávolságok miatt bizonyos viszonylatokon vagy csak átszállással vagy pedig drága nyomtávváltásra is alkalmas vonatokkal lehetséges csak a közlekedés. A nem egységes, két szigetüzemből álló normál nyomtávolságú hálózat 2021. decemberében egy újabb vasútvonalnak hála teljesen összekapcsolódott.
A vendégek, köztük VI. Fülöp király és Pedro Sánchez miniszterelnök december 20-án felszálltak a Madrid és Ourense között közlekedő nagysebességű különvonatra a galíciai nagysebességű vasútvonal befejezése alkalmából, amelyen másnap megkezdődött a kereskedelmi forgalom.
Az 1435 mm-es nyomtávú vonal újonnan átadott 104 km hosszú szakasza a hegyeken halad keresztül Pedralba de la Pradería és Taboadela között; onnan Ourense-ig a nagysebességű vonatok a hagyományos nyomvonalon közlekednek, egy 15,4 km hosszúságú, kettős nyomtávú pályaszakaszon (hasonló megoldás létesült Zaragoza–Huesca között is korábban).
Különvonat
A Talgo S112 nagysebességű szerelvényből álló királyi különvonat 09:42-kor indult Madridból, három perccel a menetrend előtt. Útközben rövid megállásokat tartottak Zamora és A Gudiña településeken, mielőtt 12:16-kor megérkezett Ourense-be. A 300 km/h maximális üzemi sebességet az új vonal több pontján is elérték.
Beszállás a különvonatba (kép forrása: Railway Gazette)
A vonat 11:35-kor érte el A Gudiña-Porta de Galicia állomást, ahol az új állomás ünnepélyes felavatásán mintegy 100 lakos vett részt. Alberto Núñez Feijóo, Galícia elnöke itt szállt fel a vonatra a tartományi fővárosba tartó rövid útra, a galíciai autonóm kormány többi tagjával, valamint A Coruña és Santiago de Compostela polgármestereivel, Inés Rey-vel és Xosé Sánchez Bugallóval együtt. A különvonat volt az első 1435 mm-es nyomtávú személyszállító vonat, amely Ourense-be érkezett.
Gyorsabban a hegyeken át
Az új vonal megnyitása jelentősen csökkentette a menetidőt a galíciai városok és a spanyol főváros között. Az Ourense-Madrid út 90 perccel, mintegy 2 óra 15 percre csökkent, míg Vigóba 4 óra 15 perc alatt lehet eljutni, ami 54 perces csökkenést jelent.
Spanyolország nagysebességű vasútvonalai, piros színnel jelölve a 2021. decemberében átadott új vonal (kép forrása: Wikimedia Commons)
Az új vonal megépítése nagy kihívást jelentett a hegyvidéki táj miatt. Nem kevesebb, mint 22 építési szerződést kötöttek 2010 januárja és 2013 januárja között; az útvonal mintegy 80%-án külön kellett kialakítani a felfelé és a lefelé vezető vonalakat, hogy a meredek hegyoldalakon a földmunkákat a lehető legkisebbre csökkentsék. Pedralba de la Pradería és Taboadela között nem kevesebb, mint 33 viaduktra és 30 alagútra volt szükség. A Taboadela és Ourense közötti meglévő vonal módosítására vonatkozó szerződéseket 2019 őszén adták ki.
Vasúti híd a Rió Ulla felett (kép forrása: Wikimedia Commons)
Az Ourense-ben végződő normál nyomtávú vonatok egy külön erre a célra kialakított öblös peronpárt használnak, míg a Galícia más célállomásait kiszolgáló vonatok Taboadelában egy nyomtávváltón haladnak át, majd a széles nyomtávú vágányokat használják.
Az ADIF Alta Velocidad középtávon további 18 km hosszú új vonalszakaszt tervez építeni Taboadela déli részén. Az első két építési munkák csomagjára vonatkozó pályázatokat 2021 júliusában írták ki, bár a vonal befejezésére nincs időpont. Egy 400 m hosszú viaduktra lenne szükség, amely átvezetné a vonalat a Miño folyó felett Ourense felé közeledve.
Megérkezés Ourensébe (kép forrása: Railway Gazette)
A különvonatra való felszállás előtt Pedro Sáncheznek átadtak egy levelet a Plataforma Victimas Alvia 04115 kampánycsoporttól, amelyben független műszaki vizsgálatot kérnek a RENFE intercity járatának 2013 júliusában, a Santiago de Compostela melletti Angroisnál történt halálos áldozatokat követelő kisiklásával kapcsolatban, amelyben 80 ember vesztette életét. A levél uniós támogatást kapott, és az Európai Bizottság több alkalommal is ragaszkodott ahhoz, hogy Spanyolország tartson vizsgálatot.
A spanyol nagysebességű vasúthálózat ezzel az átadással kb 3587 km-esre nőtt, ezen az új szakaszon a vonatok megengedett legnagyobb sebessége 300 km/h. A beruházás 898 millió euróba került.
Források
* Railway Gazette - Royal opening marks launch of Madrid – Ourense standard gauge services
Utolsó kommentek