HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

Címkék

afrika (6) agv (1) alagút (5) alex (1) állatok (2) állomás (10) alpok (1) alstom (1) amerika (2) amszterdam (1) anglia (17) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) ausztria (77) autó (2) autómúzeum (3) ave (14) ázsia (4) baden-württemberg (2) bajorország (60) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (9) bécsújhely (3) belgium (3) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) bombardier (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) caf (1) csehország (14) dánia (1) dél-korea (2) desiro (1) deutsche bahn (17) éjszakai vonat (1) elon musk (2) érdekességek (56) euronight (3) európa (2) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (66) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) görögország (2) gőzmozdony (11) gysev (1) hajó (7) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (47) index2 (226) india (4) innsbruck (4) interrail (12) izrael (1) japán (9) jbss bahn (13) jövő (2) kalifornia (3) kanton (1) kastély (7) kecskemét (15) kenya (1) kína (36) kindertojás (2) kisvasút (9) kombinált szállítás (2) konténer (1) könyv (3) kötélvasút (6) különleges vasút (4) las vegas (2) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) Linz (2) linz (1) madrid (9) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (33) mallorca (7) marokkó (2) menetrend (1) mercedes (1) metró (7) mittenwaldbahn (6) modellvasút (10) monaco (1) münchen (78) múzeum (37) nagysebességű vasút (139) nápoly (3) németország (72) nürnberg (11) öbb (9) olaszország (36) oroszország (2) párizs (10) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (4) prága (9) puchberg (7) railjet (9) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (5) repülés (5) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (3) siemens (1) sikló (1) sinkanszen (3) skoda (1) söll (1) spanyolország (58) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (8) svájc (19) svédország (4) szaud-arábia (1) szlovénia (9) s bahn (16) talgo (6) tarragona (1) TEE (9) terepasztal (7) tgv (35) tibee (3) tibet (1) törökország (2) train simulator (1) trieszt (2) USA (17) vasútállomás (9) velence (6) vendégposzt (2) villamos (8) virágok (1) virtuális vasút (9) westbahn (1) Windischgarsten (4) würzburg (1) Címkefelhő

2021.06.14. 22:05 Balogh Zsolt

AVE - a spanyol madár 2. rész

Az Alta Velocidad Española, vagy röviden az AVE, nagysebességű vasúti szolgáltatás Spanyolországban, amelyet a Renfe Operadora, a spanyol nemzeti vasúttársaság üzemeltet. A hálózaton a vonatok legnagyobb sebessége elérheti a 310 km/h sebességet is. 2017 augusztusától a spanyol AVE nagysebességű vasúthálózat a leghosszabb nagysebességű hálózat Európában a 3240 km-es hosszával és a második a világon a kínai után.

Nagysebességű EUROMED motorvonat száguld Tarragona közelében a Mediterrán folyosón (kép forrása: Wikimedia Commons)

A cikk első részében az AVE történetét és a pályahálózatot tekintettük át, a folytatásban pedig a járműveket és a szolgáltatásokat vizsgáljuk meg alaposabban.

Járművek

A spanyol járműgyártás hosszú múltra tekint vissza, és a nagy távolságok miatt már régóta sok gyors vasúti járművel rendelkeznek. Spanyolországban született meg a Talgo is. hogy azután világhódító útra induljon. Ám az első nagysebességű vasútvonalhoz még Franciaországból rendeltek járműveket, később pedig Németországból. Mára már a spanyol ipar is megfelelő motorvonatokat képes gyártani az AVE szolgáltatások számára.

renfe_clase_100.JPG

A spanyol Talgo továbbra is a saját egyedülálló, egytengelyes forgóvázaiban hisz, az eddigi Talgo vonatokkal szerzett tapasztalatok alapján született meg a típuscsalád legújabb tagja, a Talgo Avril. A különleges kerékfelfüggesztésnek hála az Avril vonatok végig lépcső nélküliek és alacsony padlósak. A kocsiszekrény a gyártó állítása szerint a világon a legkönnyebb a hasonló konkurens típusokéval összehasonlítva. További előnye az alacsonyabb fogyasztás, az alacsonyabb súlypont miatt a jobb futásminőség és az így elérhető nagyobb sebesség is. Az Avril motorvonatok ráadásul a legtágasabbak is, hiszen az üléseket másodosztályon ötösével is be lehet szerelni soronként.

A spanyol vasút több országból is rendelt járműveket, így itt található a nagysebességű üzemek legtarkább járműparkja. Szállított ide járműveket a francia Alstom, a német Siemens, az olasz Fiat és természetesen a hazai ipar sem akart lemaradni, a spanyolokat a Talgo képviseli.

Az AVE hálózatán az alábbi járműsorozatok közlekednek: S/100 (Alstom, normál nyomtávolságú), , S/101 (Alstom, széles nyomtávolságú, az EUROMED szolgáltatáshoz), S/102 (Talgo), AVE 103 (Siemens Velaro), S/112 (Talgo), S/114 (Alstom, CAF), S/120 (Alstom, CAF), S/121 (Alstom, CAF), S/130 (Talgo, Bombardier), S/490 (Alstom, FIAT), ADIF 330 (Krauss-Maffei, Adtranz, Talgo).

Mint látható, a nyugati világ teljes nagysebességű járműgyártója prezentálta már termékét Spanyolországban. Akkor lehetne még teljesebb a kép, ha a japánok is szállítottak volna még valamit, erre azonban mindezidáig még nem került sor.

Ha még nem lenne elégé változatos az eddigi felhozatal (eltérő nyomtávolságok, eltérő gyártók), akkor következzen még egy igazi ritkaság, mely a világon sehol máshol nem fordult még elő:

2002. március 30-án egy ütközés történt Torredembarra állomáson egy RENFE 448 sorozatú regionális vonat és egy RENFE 101 sorozatú motorvonat között. Az ütközés során két ember életét vesztette, 142 megsebesült. A 101-es sorozat vonófeje annyira megsérült, hogy az Alstomnak teljesen újat kellett építenie helyette azért, hogy ne kelljen az egész motorvonatot selejtezni. Az új vonófej már az új standartnak megfelelően készült, ezért az most a TGV POS-hoz hasonlít. Így ennek a motorvonatnak a két hajtófeje teljesen különböző sorozatba tartozik.

Márkanevek

Spanyolország vasúthálózatán közlekedő járatok rengeteg különböző márkanév alatt futnak, jelentősen megnehezítve a tájékozódást a vasúti közlekedésben kevésbé járatos utasok számára. Külön elnevezést kapnak a normál nyomtávolságot, a széles nyomtávolságot, a mindkettő nyomtávolságot használó járatok, de más-más márkanevet használnak a motorvonatot és a mozdony vontatta hagyományos vagonokból álló vonatot használó járatok is. Pedig az átlagutast ezek kevésbé érdeklik és érintik, az utas csak utazni akar, lehetőleg minél kényelmesebben, egyszerűbben és gyorsabban.

Utastájékoztató kijelző Barcelonában, a harmadik oszlop mutatja a márkaneveket (kép forrása: Wikimedia Commons)

A spanyol nagysebességű vasúthálózaton az alábbi márkanevű járatokkal találkozhatunk: AVE, AVE Lanzadera, Avant, Alvia, Altaria, Alaris, Arco, Euromed, Talgo és Avlo. A márkanevek többsége az A betűvel kezdődik, mindössze kettő név lóg ki a sorból.

A különbség közöttük az, hogy melyik milyen nyomtávolságú pályákon közlekedik, mozdony-vontatta vonat vagy motorvonat és hogy milyen sűrűn állnak meg. Az Avlo a Renfe diszkont járata, alacsonyabb szolgáltatási szinttel és olcsó jegyárakkal.

AVE
Az AVE a spanyol nagysebességű vasút gerince. Normál nyomtávolságú motorvonatok csak normál nyomtávolságú, nagysebességű pályákon.

AVE Lanzadera
Az AVE Lanzadera a spanyol Renfe Operadora közepes távolságú vasúti személyszállító szolgáltatása, amelynek vonalai részben normál nyomtávolságú nagysebességű, részben széles nyomtávolságú hagyományos vasútvonalakon közlekednek.

A nyomtávolság különbsége miatt mindkét vágánytípus váltása között nyomtávváltót használnak.

Jelenleg az AVE Lanzadera csak egy vonalon közlekedik:Cádiz és Córdoba között.

Avant
Az Avant közepes távolságokra közlekedő nagysebességű személyszállító vasúti szolgáltatás. Az Avant járatok maximális sebessége 250 km/h, szemben az AVE 310 km/h maximális sebességével. Útvonalaik általában ugyanazon autonóm tartományon belüli vagy azzal szomszédos tartományokat fednek le. A hagyományos sebességű regionális járatokat Renfe Media Distancia-nak hívják.

Az Avant-járatok a 104-es, 114-es és 121-es sorozatú motorvonatokkal közlekednek, egy kocsiosztállyal, kávézó nélkül (kivéve a 104-es sorozat néhány egységét).

Alvia
Az Alvia járatokon mindig nyomtávváltós nagysebességű motorvonatok közlekednek. A vonatok útjuk során igénybe veszik mind a két nyomtávolságú hálózatot. A vonatok maximális sebessége a nagysebességű vonalakon 250 km/h.

Csatoltan közlekedő két RENFE 730 sorozatú motorvonat, mint Alvia járat (kép forrása: Wikimedia Commons)

Az Alvia vonatok többek között kapcsolatot teremtenek Madrid, Pamplona, Logroño, Irún és Hendaye között.

Altaria
Az Altaria vonatok egy nyomtávváltós mozdonyból és Talgo kocsikból állnak. A vonatok útjuk során igénybe veszik mind a két nyomtávolságú hálózatot. A vonatok maximális sebessége a nagysebességű vonalakon 200 km/h.

AVE Altaria (kép forrása: Wikimedia Commons)

Az Altaria vonatok kapcsolatot teremtenek Madrid, Algeciras, Alicante, Barcelona, Cádiz, Cartagena, Granada, Irun, Logroño, Murcia, Pamplona és San Sebastián között.

Alaris
Az Alaris az AVE vonatok üzleti, prémium szolgáltatású járata. A korábbi mozdonyvontatású Talgo III kocsikból kiállított járatok helyébe léptek, modernebb gördülőállománnyal. Az új motorvonat az ETR 490 sorozat lett, mely hasonló az Olaszországban közlekedő ETR 470 sorozathoz, amely a Cisalpino hálózaton is közlekedett. Az új szerelvényeket Madrid és Valencia között helyezték üzembe új kék színben, új logóval Alaris márkanéven.

Alaris járat Spanyolországban. Jól látható, hogy miylen kicsi kapacitással közlekednek ezek a járatok (kép forrása: Wikimedia Commons)

A vonatok kialakítása hasonló a repülőgépek business osztályához, az utasok rendelkezésére áll stewardess, étterem/snack bár, sajtószolgálat, személyes multimédia állomás, baby sitter, és az állomáson ingyenes parkoló.

Arco
Az Arco vonatok felújított RENFE B11x-10200 sorozatú személykocsikból állnak. Új forgóvázakat kaptak, melyek alkalmasak a 220 km/h sebességű közlekedésre is. Ezek a forgóvázak a CAF GC-1 forgóvázak módosított változatai, melyek nagyobb sebességet és kényelmet tesznek lehetővé.

Csak széles nyomtávolságú pályákon közlekednek, így nem fonódnak az AVE járatokkal a normál nyomtávolságú szakaszokon. A listában mindössze a nagy sebessége miatt kapott helyet.

Háromkocsis mozdonyos Arco vonat

Az Arco vonatok kapcsolatot teremtenek Barcelona, Málaga, Sevilla, Badajoz, Almería és Granada között.

Euromed
Az Euromed nagysebességű vasúti személyszállító szolgáltatás a széles nyomtávolságú villamosított vasútvonalakon.

A vonatok egyaránt képesek működni a 3000 V-os egyenáramú és a 25 kV 50 Hz-es váltakozó áramú hálózaton. A szerelvények menetrend szerint 200 km/h sebességgel közlekednek, maximális sebességük 220 km/h, de a tesztek során 250 km/h sebességet is elértek.

Egy Euromed járat Tarragonában (kép forrása: Wikimedia Commons)

Az Euromed 1997 június 16-án kezdte meg működését a RENFE szolgálatában a mediterrán folyosó mentén Barcelona, Tarragona, Castellón de la Plana, Valencia és Alicante városai között, 523 kilométer hosszan. A szolgáltatást a francia Alstom RENFE 101 sorozatú nagysebességű villamos motorvonataival bonyolították le, majd helyüket a RENFE 130 sorozat vette át.

Avlo
A RENFE olcsó, nagysebességű szolgáltatása Avlo márkanév alatt, a Covid-19 járvány okozta több mint egyéves késést követően a tervek szerint 2021. június 23-án végre elindul. A dátum kiválasztása sem véletlen, ezen a napon fogják megünnepelni ugyanis a RENFE alapításának 80. évfordulóját. A szolgáltatás eredetileg 2020. áprilisában indult volna, ám a turizmus nagymértékű visszaesése miatt több mint egy évvel elhalasztották a tervezett indulást.

Az első Avlo motorvonat még 2020 január 27-én (kép forrása: Wikimedia Commons)

Utazási kényelem

A nagysebességű AVE a spanyol Renfe hálózatán a legmagasabb szintű kényelmet kínálja. Majdnem minden ülés elfordítható, és az utazás előtt a menetiránynak megfelelően el is fordítják. Ennek eredményeként az indulási állomáson a vonatok gyakran jóval az indulás előtt a peron mellett vannak. A peronok le vannak zárva, és csak az érvényes jeggyel rendelkező utasok léphetnek be, valamint poggyászellenőrzésre is sor kerül, akár csak egy repülőtéren. Az újabb állomásokon az összes fővonali peronon központi biztonsági ellenőrzés van, a régebbi állomásokon ez néha decentralizáltan, az egyes vágányokhoz való bejáratoknál történik. Az állomásokon a felszállást általában 30 perccel az indulás előtt engedélyezik. A peronra való eljutás előtt a jegyet ellenőrzik, a vonaton általában nincs több ellenőrzés. A pontos indulás érdekében a peronok bejáratai már két perccel az indulás előtt bezárnak. Ezért az sem ritka, hogy a vonatok túl korán indulnak el az állomásról. Ez az átszálló utasok számára azonban hátrányos, mivel átszálláskor ismételten át kell esni az ellenőrzéseken, és így nem lehet feszes csatlakozásokat tervezni. Nagysebességű vonatra való átszálláskor legalább 30 perc átállási időre van szükség, különösen a zsúfolt csomóponti állomásokon.

Kocsiosztályok

Az AVE útvonaltól függően két vagy három kocsiosztályt kínál. Az üléseken minden osztályon van konnektor, a mennyezetre szerelt képernyőkön pedig filmek vagy TV-műsorok, valamint az útvonalra vonatkozó információk láthatók. A vonaton van egy büfékocsi is, ahol ételeket és italokat lehet kapni. Ezenkívül egyes útvonalakon "bar móvil" szolgáltatást is kínálnak. Ez azt jelenti, hogy az utasok az ülőhelyükön is vásárolhatnak kisebb harapnivalókat és italokat. A Preferente osztályon az ülőhelyen elfogyasztott ételek és italok a napszaktól függően a viteldíj részét képezik.

Menetirányba néző ülések egy AVE 103 sorozatú motorvonaton (kép forrása: Wikimedia Comnmons)

Turista
A Turista osztály a legolcsóbb. Az utasok a szokásos 2+2-es elrendezésben ülnek. Az utasok fülhallgatón keresztül élvezhetik a szórakoztató programot, amelyet a személyzettől ingyen lehet kérni az utazás során. A fülhallgatók jellegzetes lila színűek, így emléktárgynak sem utolsók.

Az AVE 100 sorozatú motorvonat Turista osztálya (kép forrása: Wikimedia Commons)

Turista Plus
A korábbi Preferente kocsikat Turista Plus kocsivá alakították át. Az ülések 2+1-es elrendezésben helyezkednek el, és a Turista osztályhoz képest megnövelt ülésközzel rendelkeznek.

Preferente
Mivel a Club osztály mostanra teljesen megszűnt, a korábbi Club kocsik most a Preferente osztálynak adnak otthont. Az üléselrendezés szintén a 2+1-es sémának felel meg, ráadásul az üléstávolság nagyobb, mint a Turista Plusban, továbbá az üléshuzatok műbőrből készültek. A Preferente osztályon való utazás számos kényelmi szolgáltatást kínál: Egyes állomásokon külön parkolóhelyek állnak rendelkezésre, és speciális várakozóhelyek (Sala Club) is igénybe vehetők. A vonaton ingyenesen biztosítanak napilapokat, valamint ételt és italt az ülőhelyen. A napszaktól függően reggelit, aperitifet, ebédet, snacket vagy vacsorát tartalmaz, amelyet egy üdvözlőital, egy ital a bőséges itallapról és egy kávé vagy tea előz meg, amelyet a helyszínen szolgálnak fel. A különleges menü az utazás foglalásakor online is megrendelhető. Gazdasági okokból a szolgáltatást az elmúlt években csökkentették, így időközben szombatonként és egyes járatokon vasárnap és ünnepnapokon nem érhető el az ülőhelynél történő kiszolgálás.

Kihasználtság

Hiába azonban a nagymértékű infrastrukturális fejlesztés, a csökkenő menetidők és a kivételes pontosság, a Renfe nem aknázza ki a vasúti személyszállítási piacot. Spanyolország lakossága mintegy 70%-a a szomszédos Franciaországnak, az AVE hálózat mégis jóval hosszabb, mint a határ túloldalán épülő TGV, ám az utasszám jóval elmarad a gallokétól.

Így hiába költött el az ország több, mint 10 ezer milliárd forintot a nagysebességű vasúthálózat kiépítésére, ennek kihasználtsága mégis meglehetősen alacsony. Míg 2019-ben az AVE vonatok 22,3 millió utast szállítottak a 3100 km-es pályán, addig a szomszédos Franciaország TGV-je már 2017-ben is 110 millió utasnál járt. Persze az összehasonlítás nem egészen igazságos, hiszen a TGV vonatok nem csak a TGV pályákon tudnak közlekedni, így jóval több várost és ezzel utast érnek el, továbbá az AVE-n kívül létezik még Avant is, amit nem számolnak az AVE teljesítményéhez hozzá. De azért az ötszörös különbségre ez sem elég magyarázat!

 

ave_forgalom.pngAz AVE forgalmának változása 2006 és 2019 között

Erről a hatalmas különbségről azonban a Spanyol Államvasutak, a RENFE is tehet. TGV szerelvényből 2019-ben több, mint 500 közlekedett, addig Spanyolországnak mindössze 168 nagysebességű szerelvénye volt. Ezen az sem segít, hogy további 43 van rendelés alatt, ugyanis TGV-ből is van egy 100 db-os rendelés folyamatban... A különbség tehát a jövőben sem fog csökkenni.

Igény pedig biztosan lenne a több ülőhelyre, bizonyos járatokra az összes jegy el szokott fogyni napokkal korábban. Saját tapasztalat, hogy mikor Toledóba szerettem volna Madridból utazni, két nappal korábban már nem volt jegy semelyik pénteki járatra! Vasúti alternatíva, se lassabb, se átszállós járat pedig nem volt másik Toledóba.

A nagyobb kapacitás mellett a franciák a pályakapacitást is több helyen maximálisan kihasználják: Párizs és Lyon között csúcsidőben óránkén és irányonként akár 14 vonat is közlekedhet.

Camp de Tarragona nagysebességű vasútállomás a 135 ezer fős Tarragona közelében. Ez a város második vasútállomása, kizárólag a személyforgalom céljára. A 8 vágányos állomásnak összesen két 400 méter hosszúságú peronja van, így egyszerre akár négy vonatot is tud fogadni. Tartozik még hozzá egy több, mint 600 férőhelyes parkoló is. (kép forrása: Wikimedia Commons)

Az állomások is meglehetősen túlméretezettnek tűnnek. A rövid vonatok gigantikus vidéki állomásokra futnak be, ahol még főszezonban is csak kevés utas lézeng. Ez nem is csoda, hiszen az elővárosi járatokon kívül az emberek alig veszik igénybe a vonatokat. De nem is nagyon tudnák, hiszen sok város között napi 1-3 pár vonat közlekedik naponta.

Spanyolországban tehát az infrastruktúra már adott, az igények is meglennének, már csak akarat kellene, hogy az utasokat el is szállítsuk. Ezt a piaci rést ismerte fel 2018-ban az Air Nostrum, mikor saját járatokat kívánt közlekedtetni. További hírek azonban nincsenek róla.

A jövő

És hogy mit hoz a jövő? Természetesen további vonalak építését, kerül amibe kerül. A cél az, hogy Spanyolország összes tartománya elérhető legyen Madridból nagysebességű vasúton is.

Rövid távon további összeköttetéseket terveznek az LGV-vel. A távlati tervek között szerepel, hogy még egy újabb normál nyomtávolságú vasúti határátmenet is épül Franciaország felé északon Irún városon keresztül. A vonal itt csatlakozni fog a Bordeaux-spanyol határ néven, egyenlőre még csak a tervekben szereplő TGV vonalhoz. Bordeauxtól Párizsig pedig már 2017 óta utazhatunk TGV-vel a LGV Sud Europe Atlantique vasútvonalon.

További új vonalakat is terveznek, köztük egy olyan vonalat, amely Soriát Calatayudnál köti össze a Madrid-Barcelona vonallal. Végül, a Madrid-Barcelona vonal jelenleg a barcelonai Estació de Santsban végződik, de a város északi szélén, La Sagrerában új állomás épül a távolsági- és az elővárosi járatoknak egyaránt.

Talgo AVRILTalgo Avril szerelvény tesztelés közben (kép forrása: www.financialexpress.com)

2016-ban a RENFE európai szintű pályázatot írt ki 15 vasúti szerelvény szállítására, amelyhez 30 évre szóló karbantartási szerződés is tartozik. A Talgo 2016 novemberében nyerte el ezt a pályázatot. A szerződés értéke 786,5 millió euró volt. A Talgo Avril vonatok, amelyek 330 km/h sebességgel közlekednek menetrend szerinti forgalomban, 2+2 ülőhellyel rendelkeznek az első osztályon és 2+3 ülőhellyel a másodosztályon. Ez első osztályon 105, másodosztályon pedig 416 utasnak biztosít helyet. 2017. május 31-én a RENFE opciót kötött további 15 szerelvény megvásárlására, így ha az összes szerelvény megérkezik, további 30 motorvonattal bővül az AVE flotta.

Hosszú távon a spanyol kormány ambiciózus terve, hogy 7000 kilométernyi nagysebességű vasútvonalat helyezzen üzembe, és minden tartományi főváros legfeljebb csak 4 órára legyen Madridtól, és 6 és fél órára Barcelonától. A spanyol közmunkaügyi minisztérium (Ministerio de Fomento) által kidolgozott, PEIT elnevezésű, 2005-ben közzétett vasúti infrastruktúrára vonatkozó stratégiai terv szerint a második bővítési program a tervek szerint akkor kezdődhet meg, amikor az első program még építés alatt álló utolsó vonalai megkezdik működésüket. Ez a terv eredetileg tíz évre szólt, 2020-ig, és az volt a cél, hogy a 300 km/órás sebességű hálózat 2020 végére elérje a 10 000 kilométert. Ezt a programot azonban mostanra határozatlan időre elhalasztották, mivel az első bővítési program még mindig folyamatban van. Amikor mindkét program befejeződik, a spanyol nagysebességű hálózat lesz a legkiterjedtebb hálózat Európában, számos üzemelő összeköttetéssel Franciaországgal és Portugáliával. Ez a legambiciózusabb nagysebességű vasúti terv az Európai Unióban, lepipálva a francia TGV-t és a német ICE hálózatokat is.

Csatoltan haladó Avlo motorvonatok Spanyolországban

A közeli jövőben a Renfe újabb kihívásokkal találja szembe magát: a spanyolok sem halogathatják tovább a személyszállítási piac megnyitását és mivel a hálózat ma már rendkívül kiterjedt, ráadásul normál nyomtávolságú, miközben a menetrendi kínálat bőven alulmúlja a keresletet, több piaci szereplő is érdeklődik a lehetőségek után. A francia SNCF és az olasz Trenitalia lesz az első két olyan külföldi operátor, mely szeretne egy jelentős szeletet kihasítani Spanyolország távolsági személyszállításából. Eközben a Renfe az alacsony pénztárcájú utasokat célozza meg "fapados" Avlo járataival.

Források

* Az angol nyelvű Wikipédia AVE című szócikke

2 komment

Címkék: spanyolország ave index2 nagysebességű vasút


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr7916570036

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sncf 2021.06.15. 12:42:11

Az utasszámok tekintetében az a fő kérdés, hogy vajon a spanyolok utaznak-e, s ha igen, mivel. Nem mindegy, hogy autóról, repülőről kell átcsábítani őket, vagy utazási igényt kel generálni. Repülőről lehet terelni a belföldi repülőjáratok betilzásával (Franciaország elindult ebbe az irányba), az autóval viszont csak az egyedül, A-ból B-be történő utazásoknál lesz versenyképes a vasút, egy családi nyaralást, vagy az A-tól 20km-re lévő faluból a B-tól 20 km-re lévő faluba utazónak nem reális altenatíva.

A spanyol vasútfejlesztés egyértelműen úgy próbálja a nyomtávproblémát megoldani, hogy épít egy párhuzamos normál nyomtávú hálózatot. Aztán amikor már minden mindennel össze lesz kötve, akkor szépen megszűntetik a hagyományos hálózatot. A végén talán a belvárosi állomásokat átépítik és bekötik a nagysebességű vonalakat is. Ha nem. az önvezető autókkal elvész a vasút előnye.

gigabursch 2021.06.16. 18:21:45

@sncf:
Ezen merengtem én is, csak laikusan.
Köszönöm, hogy helyettem megfogalmazták.
süti beállítások módosítása