HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

Friss topikok

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 900 mm (1) 9euroticket (2) afrika (9) agv (1) alagút (14) alex (1) állatok (2) állomás (22) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) amtrak (1) anglia (20) április elseje (4) argentína (1) arlbergbahn (4) arosa (1) árvíz (2) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (134) autó (3) autómúzeum (5) ave (23) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (4) barcelona (12) bari (1) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (7) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (4) budapest (5) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csatorna-alagút (1) csehország (16) dánia (3) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (70) euronight (3) európa (10) eurostar (1) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (89) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) hamburg (7) heide volm (2) híd (4) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (22) iho.hu (1) index (119) index2 (324) india (4) innsbruck (5) interrail (18) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (2) kína (49) kindertojás (2) kisvasút (15) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (11) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (4) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) Linz (1) linz (3) lisszabon (1) london (3) los angeles (2) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (40) mallorca (7) marokkó (4) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (44) nagysebességű vasút (182) nápoly (5) németország (95) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (29) olaszország (62) oroszország (3) ouigo (3) párizs (20) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) pozsony (1) prága (10) puchberg (7) railjet (16) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) sncf (1) söll (2) sopron (1) spanyolország (75) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (5) szaud-arábia (3) szeged (2) szicília (1) szimulátor (1) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (7) terepasztal (12) texas (1) tgv (49) tibee (7) tibet (1) tirol (5) (1) törökország (5) train simulator (1) transport tycoon (2) trieszt (2) ukrajna (3) USA (33) usa (4) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (2) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (10) vízesés (1) vonatjegy (2) vorteilscard (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (5) Windischgarsten (4) wunderland (2) würzburg (1) zillertal (6) zürich (2) Címkefelhő

2021.05.31. 19:00 Balogh Zsolt

Bemutatkozott az új TGV

2021. május 26-án a francia Alstom bemutatta az új generációs TGV szerelvények hajtófejét. Immár nem csak számítógépes grafikát láthatunk a megújult járműről, hanem az Alstom hivatalos fotóit is.

motrice_alstom_belfort-3.jpegAz új vonófej szemből. a kapcsolókészülékeket hatalmas ívelt ajtók rejtik el menet közben (kép forrása: Alstom)

A franciaországi Belfordban javában készülnek az új szerelvények, melyeket a francia államvasút, az SNCF rendelt meg. A 100 új szerelvény a legrégebbi TGV motorvonatokat fogja majd kiváltani előreláthatólag 2024-től.

maxresdefault.jpgAz új TGV számítógépes formaterve. Immáron nem is a TGV márkanév szerepel rajta, hanem az új inOui felirat (kép forrása: Alstom)

Az SNCF VOYAGEURS és az ALSTOM bemutatja a TGV M vonófejet

A 2020. július 16-i TGV M karosszéria bemutatását követően Jean-Baptiste Eyméoud (az Alstom France elnöke), Christophe Fanichet (az SNCF Voyageurs elnöke és vezérigazgatója), valamint Alain Krakovitch (a Voyages SNCF ügyvezető igazgatója) 2021. május 26-án az Alstom belforti műhelyében leleplezte le az első TGV M hajtófejet ("mozdonyt", mely a TGV kocsikat fogja közre majd a szerelvény mindkét végén).

ÚJ ARC EGY ÚJ VONATHOZ

Ez a környezetbarát tervezésű TGV, amelynek első szerelvényei a tervek szerint 2024-ben állnak forgalomba. A jármű a Voyages SNCF és az Alstom legjobb szakértőinek tudása alapján készült, akik a projekt meghatározási és közös specifikációs fázisaiban közösen dolgoztak együtt. Az innovatívabb és hatékonyabb vonat tervezésének ez az új módja az első Európában.

devoilement_de_la_motrice_tgvm_stang.pngKészül a TGV-vonófej (kép forrása: Alstom)

A TGV M kompaktabb, egyszerűbb és áramvonalasabb felépítésnek köszönhetően csökkentett beszerzési és karbantartási költségekkel büszkélkedhet, miközben 20%-os kapacitásnövekedés érhető el az utasférőhelyek tekintetében. A fékezés során a felsővezetékbe visszavezetett energia, a környezetbarát vezetés és az orr egyre aerodinamikusabb formája összesen mintegy 20%-os energiamegtakarítást tesz lehetővé.

motrice3.jpegAz orrkiképzés ismerős lehet, az újgenerációs Acela Expresszek szintén ehhez hasonló arculatot kaptak (kép forrása: Alstom)

A 4. GENERÁCIÓS TGV JELLEMZŐI

Az új járművek, amelyek az OUIGO kínálatunkhoz is hozzájárulnak, számos jelentős előrelépést vezetnek be:
* példátlan modularitás, amely lehetővé teszi a kocsik számának a pontos piaci igényekhez való igazítását (7, 8 vagy 9 kocsis összeállítás);
* az 1. osztályú kocsik átalakítását 2. osztályú ülőhelyekkel 2. osztályúvá alakítani, és átkonfigurálni azokat ülések, kerékpár- és poggyásztároló helyek hozzáadásával vagy eltávolításával, stb;
* a fedélzeten 20%-kal megnövelt alapterület, amely 740 ülőhelyet jelent a jelenlegi duplex kocsik 600 ülőhelyével szemben;
* ultraversenyképes energiahatékonyság és szén-dioxid-kibocsátás utazásonként: a 97%-os szén-dioxid-újrahasznosítási célkitűzéssel a TGV M szén-dioxid-kibocsátása a legalacsonyabb a piacon;
* hozzáférés az utasok igényeinek megfelelő online skálázható szolgáltatásokhoz, mint például a fedélzeti WiFi és a teljes körű valós idejű tájékoztatás a vonat összes területén;
* a vonatalkatrészekre vonatkozó információk valós idejű biztosítása, ami lehetővé teszi a megelőző karbantartást;
* 100%-os hozzáférhetőség a kocsik összes területén minden utas számára. A kezdetektől fogva a TGV M volt az első TGV, amelyet a kerekesszékesek (WU) egyesületeivel szoros együttműködésben terveztek, és ez lesz az első TGV, amely teljesen autonóm vonathozzáférhetőséget biztosít a mozgáskorlátozottak számára.

Az új szerelvény szintén emeletes lesz, a megnövekedett alapterület részben a rövidebb vonófejeknek is köszönhető (kép forrása: Alstom)

A TGV-k ÚJ GENERÁCIÓJA A TARTÓS MOBILITÁS NÖVELÉSÉRE

A TGV M teljes mértékben összhangban van az SNCF Csoport környezetvédelmi kötelezettségvállalásaival, amelyeket az S.A. Voyageurs'Planète Voyages programjában mutatott be, amelynek célja a karbonlábnyom és az energiafogyasztás csökkentése minden tevékenységében.

TGV M MŰSZAKI ADATOK

Ez egy környezetbarát vonat, 32%-kal kevesebb a CO2 kibocsátása, 97%-a a vonat anyagainak újrahasznosítható, energiatakarékos, 20%-kal kisebb az energiafogyasztása a hatékonyabb aerodinamika és motorizáció miatt. emellett 20%-kal kisebb a beszerzési költsége és 30%-kal kisebb a karbantartási költsége. Ez 100%-ban online vonat, mivel optimalizált fedélzeti internet hálózattal rendelkezik, amely képes integrálni minden jövőbeli műszaki fejlesztést.

Az Alstom továbbra sem szakít a két hajtófej közé sorozott, Jacobs forgóvázakon nyugvó szerelvény koncepciójával. Míg a német ICE a hajtást és a gépészeti berendezéseket már az ICE 3 óta a szerelvény teljes hosszában szétossza, miközben a betétkocsik a normál személykocsikhoz hasonló forgóvázakon nyugszanak, addig az Alstom kitart a már több mint 35 éves koncepciója mellett. Mindösszesen egyszer, az AGV fantázianevet kapott típus követte a német Siemens példáját az osztott hajtás alkalmazásával, ám a Jacobs forgóvázakról itt sem mondtak le.

Youtube videó az új jármű 3D modelljéről

A francia SNCF egy jelentős gazdasági szereplő a vasúti közlekedés piacán, nem csak Franciaországban, hanem nemzetközileg is ismert és elismert vállalat. Az új TGV pedig 100%-ban francia tervezés, a TGV motorvonatok 4. generációja, mely elismertséget hozott és hoz a jövőben is a francia vasúti-járműgyártásnak.

Források

* Alstom.com - SNCF Voyageurs & Alstom launch TGV M "power car"

21 komment

Címkék: index franciaország tgv


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr7116577354

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sncf 2021.06.01. 12:28:26

Hát ehhez a marketinganyaghoz kb. olyan megjegyzéseket lehet fűzni, mint az ingatlanhirdetések sablonjaihoz. Na nézzük:
1. "példátlan modularitás, amely lehetővé teszi a kocsik számának a pontos piaci igényekhez való igazítását (7, 8 vagy 9 kocsis összeállítás)" - egyes szerelvények hosszabbak, mások rövidebbek lesznek, de a szerelvények szétbontása és stokkozása nyilván nem a mindennapi rutin része (ld. még forgóváz)
2. "amely 740 ülőhelyet jelent a jelenlegi duplex kocsik 600 ülőhelyével szemben" - ha csak azt nézzük, hogy egy középkocsival több, az rögtön dob rajta 100 másodosztályú helyet. Ha azt is hozzávesszük, hogy az elsőosztály másodosztállyá alakítható ülésezéssel, máris 33%-kal növeltük a kocsik 3/7-ed részét (a büfékocsi nem számít), ez önmagában kb. 14%-os kapacitás növelés. Vagyis a belső tér elrendezésének hatása összességében negatív.
3. "100%-os hozzáférhetőség a kocsik összes területén minden utas számára." Emeletes vonatról lévén szó, ez azt jelenti, hogy lift is lesz benne. Mondjuk ismerve a francia tervezési logikát, nem lepődnék meg rajta. Viszont éppen a forgóvázak miatt a vonat egészében csak a felső szinten átjárható, így elég a 100%-hoz több lift is kell.
4. Wifi jelenleg is van minden nem fapados TGV-n, és az összes emeletesen van vizuális utastájékoztató rendszer is. Ezen kívül az sncf appján az összes üzenet megjelenik, a vonat pontos helyzetét és pillanatnyi sebességét is beleértve. Jogos, a WC-ben kijelző nincs, lehet, hogy valamikor valaki pont lesz**ta és elfelejtett leszállni?

Killary Fucking Clingon 2021.06.01. 17:54:58

Gördülő vonat csak fos lehet egy maglevhez képest a XXI században.
Lehet ugatni hogy drága de minden drágán kezdődik, a Shinkansen és a TGV is kurva drágán kezdődőtt, ahogy manapság a MAGLEV. De az a jövő nem a gördülő vasút. Miután kipróbáltam a japán szuper maglevet szerintem az európai gördülő vasút felejtős ha TGV ha ICE felejtős.

menkő 2021.06.01. 18:15:43

@mіdnight coder: Köszönöm az értékes szakmai hozzászólást. A másik három gépelési hibát nem vetted észre?

lenörd hofstadter 2021.06.01. 18:41:02

Nagyon rácsípődtél a vonófejre. Van más is a vonaton?

body_andras 2021.06.01. 18:54:22

Pont úgy néz ki, mint az Italo. Nem ugyanolyan?

Alick 2021.06.01. 20:23:21

@Killary Fucking Clingon: Szerintem pedig a teleportációhoz képest minden fos. Minek várjak bármennyit is, hogy A-ból eljussak B-be?
:)

Greg36 2021.06.01. 20:29:26

Elhiszem, hogy kell az extra marketing, de ezt a formatervet konkrétan már elsütötték az Amtrak Avelia Libertyknél. Mondjuk úgy, hogy ez a hivatalos 'bemutatás' inkább a francia sajtónak szólt.

gigabursch 2021.06.01. 22:14:53

Nekem tetszik.

Hány km egy átlag állomásköz. TGV-n?

kukasmacska 2021.06.01. 22:20:16

@Killary Fucking Clingon: Mennyi működő maglev vasútvonal van a világon összesen?
(a kísérleti pályákat természetesen nem számítva)

Karolac 2021.06.01. 22:27:53

@Greg36: Leszámítva azt, hogy az AAL nem emeletes...

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2021.06.01. 22:40:36

@body_andras: Van közük egymáshoz, mindkettő Alstom, de az olasz változat nem emeletes.

hu.wikipedia.org/wiki/NTV_ETR_675_sorozat

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2021.06.01. 22:50:32

@gigabursch: Erre nehéz válaszolni, hiszen a TGV nem csak a nagysebességű pályákon közlekedik, hanem hagyományos vonalakon is, szinte mint egy IC járat. Ráadásul ugyanazon a vágányon többféle megállási rendű vonat is közlekedhet, a viszonylatok fonódnak. Mindenképpen rekorder vagy rekordközeli a Párizs-Lyon közötti állomásköz, ami kb. 400 km hosszúságú (kb.: 1,5 óra vonattal...)

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2021.06.01. 22:54:08

@Killary Fucking Clingon: A maglev nem igazán váltotta be a hozzá fűzött reményeket. Nem jobb annyival, mint amennyivel drágább, ráadásul ugyanaz a probléma súlytja, mint az összes világrengető új közlekedési eszközt: nem tudod bevinni a városok központjába, vagy ha mégis, irgalmatlanul drágán. Ha pedig a város szélétől indul és a másik város széléig visz, hiába gyors, ha az átszállások miatt rosszabb lesz, mint a hagyományos vonat. A TGV/ICE be tud menni a régi állomásokra is a 19 századi nyomvonalon.

gabroca 2021.06.02. 06:08:46

TGV szakértők: Marseillesből Lyonba mennénk, de 2 biciklivel...gondolom nem lehet feltenni rá...

gigabursch 2021.06.02. 06:52:18

@Balogh Zsolt:
Akkor másképp kérdem:
Hagyományos pályákon mekkora az átlagos csúcssebessége és ez mekkora állomásközzel jár.
Nyilván nem a Bp-Kolozsvár távolság a kérdés...

Greg36 2021.06.02. 12:17:34

@gabroca: Ez egy jó trükkös kérdés, mert elméletben lehet:
www.sncf.com/en/passenger-offer/travel-for-everyone/bike-on-board
Gyakorlatban pedig, ha TGV-re (bocsi, inOui vagy Ouigo, de soha nem fog ráállni a nyelvem) akarsz jegyet venni kerékpárra, sosem talál vonatot, és javasolja, hogy használj összecsukható kerékpárt, ami elfér a poggyásztárolónál. (Most találomra kerestem 5-6 különböző napon más-más vonatokra).

Greg36 2021.06.02. 12:28:10

@gigabursch: Nézzük mondjuk a 8084-es TGV-t St. Malo-Rennes kb. 80km/42p Rennes-Laval kb.75km/24p, Laval-Le Mans 87km/28p, Le Mans-Paris, G. Mp. 203km/58p (Máshol nem áll meg).
(Meg bele lehet futni abba is, hogy Rennes-Laval között tehenet gázolsz, és a 28p az 1ó48p lesz :D)

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2021.06.02. 13:57:32

@gigabursch: A nagysebességű pálya definíciója szerint 160-200 km/h-tól nevezzük nagysebességűnek. Így a kérdésedre a válasz: hagyományos pályán maximum 160 km/h sebességgel tud haladni. Bourg-Saint-Maurice és Landry állomások között kevesebb, mint 7 km van és nem is biztos, hogy ez a legkisebb állomástávolság.
Részletes állomástérképet itt találsz: i.redd.it/7axwqnsme6b41.jpg

gigabursch 2021.06.02. 18:56:00

@Balogh Zsolt:
Köszönöm az összes választ.

sncf 2021.06.02. 20:49:15

@Greg36: Ennél már csak az a jobb, amikor ellopják a felsővezetéket és 3 órát állsz a nyílt pályán.
Viszont szemben a magyar gyakorlattal, ahol a szent vonatkilométer érdekében mindenáron mindent leközlekedtetnek, itt simán törölnek bármikor, bármit. És reggel 6-kor küldenek egy SMS-t, hogy a 6:50-es helyett a 6:20-as vonattal menjél.
süti beállítások módosítása