Érdekes cikket közölt 2017. szeptember 22-én az angol www.telegraph.co.uk weboldal a Franciaország és Anglia között közlekedő Eurostar vonatokról és a rajta szolgálatot teljesítő mozdonyvezetőkről. Az eredeti cikket megpróbálom szöveghűen visszaadni és néhány helyen személyes kiegészítésekkel pontosabbá tenni.
Eurostar vonat száguld London és Párizs között
A 30 éves Helen Maclean adott interjút, aki egyike az Eurostar női mozdonyvezetőinek. Az Eurostar vonatai 1990 óta kapcsolják össze Párizst és Londont a Csatorna-alagúton át. A menetidő a két főváros között 2 óra 15 perc, a távolság mintegy 300 km.
Hajnali 4-kor kelés, utazás Párizsba, majd ebédre vissza Londonba.
Az Eurostar mozdonyvezetőjének átlagos napja korán kezdődik, de gyakran időben véget is ér, így egy délutánt a francia vagy az angol fővárosban tölthet.
"Szeretek a Jardin du Luxembourgba menni, amikor csak tehetem" - meséli Helen Maclean, aki egyike annak a két női mozdonyvezetőnek, aki a Csatorna-alagúton át közlekedő vonatokat üzemeltető vasúttársaságnál dolgozik.
Az, hogy a világ két legismertebb városában tölti az idejét, csak az egyik előnye annak a munkának, amely Maclean szerint az egyik legjobb a szakmában.
1. Rengeteg idő van a csendes elmélkedésre - és az éneklésre
A repülőgépekkel ellentétben, amelyeken pilóta és másodpilóta is van, az Eurostar vonatvezetők egyedül töltik a vezetést. Van két vonatvezető - akik közül az egyiknek vészhelyzetben is tudnia kell kezelni a vonatot -, de ezen kívül két és fél óra magány. "Sokat énekelek magamnak - sok Beyoncét -, de általánosságban elmondható, hogy az embernek tudnia kell élvezni a saját társaságát" - mondja Maclean. "Rengeteg időd van gondolkodni, de ez azt jelenti, hogy amikor hazaérek a munkából, mindenkivel csak beszélgetni akarok."
Tudomásom szerint a hosszú alagút biztonsági előírásai miatt minden motorvonaton két vezető teljesít szolgálatot, de nem egy helyen, hanem a vonat két végén. Bármilyen baleset, műszaki hiba esetén az Eurostar 373 sorozatú motorvonat középen szétkapcsolható és az épen maradt vonatrész egyedül is képes kijutni az alagútból, miután az utasok átszálltak a működőképes szerelvényrészbe. Bár a kocsik ún. Jacobs-forgóvázakkal kapcsolódnak egymáshoz, a szerelvény közepénél két hagyományos forgóváz található, így a szerelvény biztonsággal szétkapcsolható.Emiatt szükséges a két mozdonyvezető. A 2015-ben üzembe állított új motorvonatok már nem Jacobs-forgóvázakat használnak, így elméletileg azok több helyen is megbonthatóak. Szerencsére erre még üzemszerűen soha nem került sor.
Az Eurostar szerelvénye
2. De nincs mosdószünet!
Egyedül vezetni a Kent vidékén keresztülszáguldó vonatot azt jelenti, hogy a WC-szünetek nem jöhetnek szóba menet közben. Az Eurostar szóvivője szerint a mozdonyvezetőket arra ösztönzik, hogy munkakezdés előtt használják a WC-t.
Szerencsére a menetidő a két végállomás között elég rövid ahhoz, hogy ki lehessen bírni. Ha mégsem, arra a tapasztalt mozdonyvezetőknek sok meglepő trükkjük van, melyeket inkább nem részleteznék.
3. Ez nem kisfiúknak való munka
"A régi időkben, amikor a vonat összekapcsolását még kézzel végezték, ez inkább a férfiak szakmája volt - de most, amikor ez gombnyomásra történik, nincs indok arra, hogy a nők ne csinálhatnák" - mondja Maclean. "Egyre több nő kezd vonatvezetésbe, és miért ne tennénk mi is? Ugyanolyan jók vagyunk, mint a fiúk, és miért ne kaphatnánk meg ugyanazt a biztonságot és fizetést. Nincs megkülönböztetés a férfiak és a nők fizetése között."
Két ICE motorvonat összekapcsolódása, a modern szerelvények képesek gombnyomásra szét- és összekapcsolódni
A MÁV napjainkban még szigorúbb, a női mozdonyvezetőket csak motorvonatokra osztanak be, szintén a nehéz fizikai igénybevételt igénylő szét- és összekapcsolások miatt, melyet a motorvonatokon nem kell végezni.
4. Ha már a fizetéseknél tartunk...
Az Eurostar nem közölt pontos számot, de úgy tudjuk, hogy a mozdonyvezetők fizetése 65 000 font körül van.
Valószínűleg bruttó éves fizetésre gondol a cikkíró. Ez 417 Ft-os angol fonttal számolva kb. megfelel bruttó 2 258 750 Forintnak havonta.
Az Eurostar vonatok útvonalai (kép forrása: Wikimedia Commons)
5. A mozdonyvezetőknek észnél kell lenniük
"Nincs robotpilóta, mint a repülőgépen" - mondja Maclean. "Tehát egész úton a jelzésekre kell figyelni. Amíg zöld jelzést látsz, addig egy kicsit lazíthatsz, de ha a zöldtől [sárga vagy vörös] eltérő jelzés van, akkor figyelned kell."
Azt gondolom, hogy ez az összes ember vezette járműre igaz, guruljon, ússzon vagy repüljön.
6. A jelzőtáblák csak homályosak
A vonat az idő nagy részében olyan gyorsan halad, hogy a síneket szegélyező külső fizikai jelzések használhatatlanok, ezért a jelzések a vezetőfülkében lévő elektronikus monitoron jelennek meg. Csak Párizshoz vagy Londonhoz közeledve kerülnek újra a hagyományos jelzők és táblák a vezető figyelmébe.
Ez szintén nem csak a nagysebességű vonatokra igaz, a legtöbb vonalon már létezik az ún. jelfeladás, vagyis a jelző által mutatott kép megjelenik a vezetőállás monitorán is.
7. Franciaországban gyorsabban mennek a dolgok
Angliában és Franciaországban nem ugyanazok a sebességkorlátozások. Mi több, az Eurostar útvonala az egyetlen az Egyesült Királyságban, ahol nem mérföld/órát, hanem kilométer/órát-t használnak. "St Pancrasból 40 km/h-val (25mph) húzunk ki, majd a sebesség 230 km/h-ra (143mph) emelkedik, aztán 160 km/h-val (99mph) megyünk át az alagúton, és végül 300 km/h-val (186mph), amint a túloldalon, Franciaországban kijutunk" - mondja Maclean.
Menetidők Eurostar vonattal a különböző városok között:
* London - Amszterdam – 3 óra 50 perc
* London - Rotterdam – 3 óra 10 perc
* London - Párizs – 2 óra 15 perc
* London - Brüsszel – 1 óra 51 perc
* London - Marseille – 6 óra 27 perc
8. Nincs sok látnivaló - kivéve, ha egy salakhalmot meglátsz a fülkédből
A vezetőfülkében gubbasztva, az angol vagy a francia vidéken végigsüvítve nincs túl sok lehetőség a városnézésre. "Rengeteg mezőt látsz" - mondja Maclean. "Elég messzire el lehet látni, mivel a nagysebességű vonalak tiszták és elég egyenesek, de ami a látnivalókat illeti, az nincs túl sok. A Lille melletti salakhalmok jól láthatóak, és néha a Sacre Coeur-t is ki lehet venni, ahogy Párizs felé közeledünk."
Salakhalmok Lille közelében
A London és Párizs közötti vasútvonal még a jobbik fajta, a tenger alatti alagutat leszámítva nincsenek hosszú alagutak, így azért lehet kicsit nézelődni. Ám az újabb nagysebességű vonalakon alagút alagutat ér, ha meg nem, akkor vagy bevágásban vagy zajvédő falak közé szorítva halad a vonat.
9. A francia jelzőőrök nem hajlandók angolul beszélni
Ezért van az, hogy minden Eurostar mozdonyvezetőnek egy bizonyos pontig kétnyelvűnek kell lennie. Minden jelöltnek kilenc hónapos tanfolyamon kell részt vennie, amelynek része az is, hogy egy francia családnál kell laknia, mielőtt egyáltalán vonat közelébe kerülne. "Ha a jelzőőr telefonál, akkor tudnod kell franciául" - mondja Maclean - "nem tudom elképzelni, hogy valaha is ne tudnának franciául".
Az angol "Signalmen" talán helyesen Forgalomirányító lehet a nyers jelzőőr fordítás helyett. Írjátok meg kommentben! :)
10. Az Eurostarnak több francia mozdonyvezetője van, mint angol
"62 angol és 102 francia kolléga van - de mindannyian barátok vagyunk."
11. St Pancras vagy Gare du Nord?
"A St Pancras, mindenképpen" - mondja Maclean. "Nehezen fogsz találni még egy olyan szép állomást, mint a St Pancras. A Gare du Nordnak még egy kis szeretetre van szüksége, de dolgoznak rajta".
A St. Pancras homlokzata...
... és a vonatfogadó csarnok belülről egy Eurostar vonattal
12. Ha egy vonaton úgy érzi, mintha az csak gurulna, az azért van, mert tényleg csak gurul
"Az Eurostar nagy hangsúlyt fektet a környezetvédelemre, ezért arra ösztönöznek minket, hogy ahol csak lehet, guruljunk a vonattal" - mondja Maclean. Ez olyan, mint amikor kiengedett kuplunggal gurulunk az autónkkal. "Vannak olyan szakaszai a pályának, ahol, ha lefelé haladunk, egyszerűen hagyhatjuk a vonatot gurulni, és csökkenthetjük a felsővezetékből felvett villamos energia nagyságát. Ha egy kicsit lemaradunk a menetrendtől, akkor visszakapcsoljuk az áramot, de egyébként gurulhatunk".
Az Eurostar utastere, itt kell kibírni az utasoknak azt a 2 és fél órát, amíg Párizsból Londonba utazunk (kép forrása: Wikimedia Commons)
13. A Csatorna-alagút csak 20 percig tart
Maclean szerint a vonat csak 20 percig van az alagútban, és a legtöbb utas észre sem veszi. "A vonat világítása ugyanúgy megmarad" - mondja. "Számunkra az alagút valószínűleg a legunalmasabb része az útnak".
14. Nem ez az egyetlen "unalmas" része az utazásnak
Igen, a vonatok elütik a vaddisznókat. Az új észak-franciaországi kerítések bevezetésével már nem annyira, de korábban egy vaddisznóba beleszáguldani nem kis gondot jelentett. "Meg kellett állni és ellenőrizni a vonatot" - mondja Maclean.
Gázolás esetén a vonat akár ki is tud siklani a jármű alá került tetemtől vagy pedig az elgázolt állat letörhet vagy működésképtelenné tehet fontos alkatrészeket, akár a biztosítóberendezés érzékelőit is! Ezért gázolás esetén szükséges a vonatot leellenőrizni, hogy biztonságosan haladhat-e tovább.
15. A mozdonyvezetőknek mindig maguknál kell tartaniuk a kézikönyvet
Régebben a szabálykönyv fizikai példányait kellett cipelniük magukkal, de ma már minden iPadeken van. Ötféle szabálykönyvből lehet nemzetközi mozdonyvezetővé válni, Belgiumban más kézikönyv van, mint Franciaországban, így csak a tapasztaltabb mozdonyvezetők működtetik a Brüsszelbe tartó járatot.
Ez szintén nem csak az Eurostar vezetőire igaz.
16. A jelentkezéshez tiszta jogosítvánnyal kell rendelkeznie
A mozdonyvezetőknek teljes körű képesítéssel, hároméves tapasztalattal - más vonalon végzett képzéssel (Maclean a Gatwick Expressznél húzta az igát) - és tiszta mozdonyvezetői engedéllyel kell rendelkezniük ahhoz, hogy jelentkezhessenek.
Az Eurostar vezetőállása (kép forrása: www.dg8design.com)
Szavazás
Források
* www.telegraph.co.uk - 16 things you didn't know about driving a Eurostar train (the salary is £65,000 but you can't go to the loo)
Utolsó kommentek