A Nez Cassé, avagy a "törött orrú" mozdonyok egy nagy villamos- és dízelmozdony-család, amelyet elsősorban a Francia Államvasutak, az SNCF alkalmazott a gyors- és exprerszvonatok vontatására. Az Alsthom (akkor még H-val írták a nevét, idővel a H kikopott és Alstom lett) gyártotta a többféle villamosítási rendszerrel villamosított- és nem villamosított vonalakon való használatra 1976-tól. A 21. századig széles körben elterjedtek.
Az SNCF CC 40100 sorozatú négyáramnemű villamos mozdonya, az első "törött orrú" (kép forrása: Wikimedia Commons)
Az legnagyobb példányszámú sorozatok az SNCF BB 7200/7600 és az SNCF CC 6500 (1,5 kV egyenáram), az SNCF BB 15000 (25 kV 50 Hz váltóáram), az SNCF BB 22200 (7200 + 15000) és az SNCF CC 21000 (1,5 kV egyenáram és 25 kV 50 Hz váltóáram), és a dízel SNCF CC 72000/72100 voltak.
Története
A mozdonysorozatot az 1964-es négyáramrendszerű SNCF CC 40100 sorozatból fejlesztették ki, amelyet Paul Arzens tervezett, és amelyet főleg a Trans Europ Express nemzetközi szolgáltatásokra használtak. A CC 40100 vezetőállása egy előre hajló orrból és egy döntött szélvédőből állt, amely hasonlított az orrtörés utáni arcprofilra, így innen kapta a nevét is ("Nez Cassé"). A mozdonyvezetők ütközésvédelmének nagyobb hangsúlya a következő sorozatban mélységet adott az orrnak, és jobban kihangsúlyozta a törött orrú profilt.
Német és holland mozdonyok egymás mellett (kép forrása: Wikimedia Commons)
Franciaországban
"Törött orrú" dízelmozdony, az SNCF CC 72000 sorozat (kép forrása: Wikimedia Commons)
SNCF BB 22000 sorozatú villamos mozdony (kép forrása: Wikimedia Commons)
Franciaországon kívül
Az Alsthom sikeresen értékesítette mozdonyait a határon túl is, jutott belőlük Hollandiába, Szlovéniába, Portugáliába, Belgiumba, sőt még az ázsiai Dél-Korea is vásárolt belőlük. Néhány példány eljutott az afrikai Marokkóba is.
Szlovén "törött orrúak", az SZ 363 sorozat (kép forrása: Wikimedia Commons)
A szlovén vasút a CC 6500 3 kV-os egyenáramú változatát használja, mint a SŽ 363 sorozata.
A Hollandiában dolgozó NS 1600 sorozat egyik tagja, immár nem az NS, hanem a német Railion szolgálatában (kép forrása: Wikimedia Commons)
A BB 7200 sorozat Hollandia számára átalakított változata az NS 1600 és az NS 1700 sorozat, melyek továbbra is használatosak a holland vasúthálózaton 1,5 kV egyenáram alatt.
A belga SNCB 18 sorozat a CC 40100 belga megfelelője volt, és 1973 és 1999 között állt szolgálatban.
A belga SNCB 18 sorozat Paris Nord pályaudvaron (kép forrása: Wikimedia Commons)
A 113 tonnás monstrum legnagyobb teljesítménye csak 4320 kW volt, legnagyobb sebessége pedig 180 km/h. Ma már ettől jóval kisebb tömegű, ám sokkal erősebb mozdonyokat is képes az Alstom gyártani, de1973-ban bizony ez volt a vasúti technika csúcsa!
A portugál CP 1900 sorozat (kép forrása: Wikimedia Commons)
A portugál CP 1900-as és CP 1930-as sorozat a Sorefame licence alapján építette 1981-ben a CC 72000 alapján. A CP 2600 villamosmozdony sorozat pedig a francia BB 22000 portugál változata.
Európán kívül az Alsthomnak sikerült még további három kontinensen is megjelennie ezzel a jellegzetes formával. Afrikában és Ázsiában sikerült egy-egy országban megjelennie, de az USA már kifogott a villamos mozdonyain. De nem kellett nagyon elkeserednie, mert a nagysebességű Acela Express villamos motorvonatok a francia TGV távoli leszármazottai
Francia Alstom mozdony az USA-ban az Amtrak-nél
Egyetlen CC 21000 mozdonyt, a CC21003-ot 1977-ben ideiglenesen X996 néven állított üzembe az Egyesült Államok személyszállító vasúttársasága, az Amtrak az északkeleti folyosón. A tesztek után azonban vásárlás nem történt az Alstomtól, helyette svéd mozdonyok kerültek erre a szakaszra.
A Dél-koreai vasúttársaság, a Korail villamos mozdonya (kép forrása: Wikimedia Commons)
A dél-koreai Korail Class 8000 egy 25 kV 60 Hz-es váltóáramú fejlesztés Bo-Bo-Bo elrendezéssel.
A marokkói ONCF DF 100 sorozat (kép forrása: Wikimedia Commons)
A marokkói ONCF a dízelüzemű CC 72000 sorozathoz hasonló mozdonyokat vásárolt, melyek az ONCF DF 100 nevet kapták. Az ONCF E 900 hasonló a francia CC 6500-hoz, az ONCF E 1300/1350 pedig a BB 7200-hoz, mindkettő 3 kV egyenáram alatt üzemel.
Magyarországon
A döntött szélvédő, mely a jobb kilátást hivatott biztosítani, Magyarországon is megjelent a V63 sorozatnál 1974-ben. Az orr-forma nem lett olyan jellegzetes, mint francia társainál, a döntött szélvédő azonban megmaradt.
V63 sorozatú villamos mozdony Devecser állomáson (kép forrása: Wikimedia Commons)
A ferdén álló szélvédőn a kinti napsütés máshogyan törik meg, mint az egyenes üvegtáblákon, ezzel biztosítva jobb kilátást a mozdonyvezetőnek. Napjainkban jelentősége csökken, mivel a legtöbb vasútvonalon a biztosítóberendezések képét már nem a vasút mellett álló jelzőlámpákról és táblákról kell elsősorban leolvasni, hanem a mozdonyba épített lámpákról vagy számítógép-monitorról. Ez annyira jellemzővé vált, hogy a mozdonyokon a vezetőállás ablakainak száma folyamatosan csökken, miközben a megmaradók mérete is zsugorodik.
Modern villamos mozdony napjainkban, az oldalablakok szinte teljesen eltűntek (kép forrása: Wikimedia Commons)
Források
* Az angol nyelvű Wikipédia Nez Cassé (locomotive) című szócikke
Utolsó kommentek