HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: @Balogh Zsolt: B++++++ Ááá... Amúgy tök jó volt szakmai ismeretátadás érdeklődőknek témakörben..... (2024.04.01. 15:45) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Pillants a naptárra! ;) (2024.04.01. 13:39) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: Egy 2008-as fotó, hogy 2024-ben leplezik le? (2024.04.01. 07:43) Küszöbön a magyar Railjet
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @OKdoki: A kérdésedre nem lehet egyszerű választ adni. A 160 km/h az afféle "határsebesség", attól... (2024.03.16. 22:42) A magyarországi nagysebességű vasutak története
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Több forrás is említette ezeket a számadatokat. Nem lehetséges, hogy az eltérést pusz... (2024.03.12. 21:28) A Schwazi Ezüstbányában
  • gigabursch: Ügyes! (2024.03.05. 13:02) Vonat a vonaton

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 9euroticket (2) afrika (7) agv (1) alagút (10) alex (1) állatok (2) állomás (21) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) amtrak (1) anglia (20) április elseje (4) argentína (1) arosa (1) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (126) autó (3) autómúzeum (4) ave (21) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (3) barcelona (12) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (3) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (67) euronight (3) európa (8) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (84) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) hamburg (2) heide volm (2) híd (3) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (22) iho.hu (1) index (102) index2 (314) india (4) innsbruck (5) interrail (17) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (1) kína (46) kindertojás (2) kisvasút (14) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (9) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (3) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) linz (3) Linz (1) lisszabon (1) london (2) los angeles (1) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (43) nagysebességű vasút (175) nápoly (4) németország (92) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (21) olaszország (57) oroszország (3) ouigo (1) párizs (20) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) prága (9) puchberg (7) railjet (16) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) söll (1) sopron (1) spanyolország (72) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (4) szaud-arábia (3) szeged (2) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (5) terepasztal (11) texas (1) tgv (45) tibee (7) tibet (1) (1) törökország (5) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) usa (2) USA (33) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (4) Windischgarsten (4) würzburg (1) zillertal (5) zürich (2) Címkefelhő

2021.04.26. 23:43 Balogh Zsolt

A Nez Cassé stílus, avagy a "Törött orr"

A Nez Cassé, avagy a "törött orrú" mozdonyok egy nagy villamos- és dízelmozdony-család, amelyet elsősorban a Francia Államvasutak, az SNCF alkalmazott a gyors- és exprerszvonatok vontatására. Az Alsthom (akkor még H-val írták a nevét, idővel a H kikopott és Alstom lett) gyártotta a többféle villamosítási rendszerrel villamosított- és nem villamosított vonalakon való használatra 1976-tól. A 21. századig széles körben elterjedtek.

locomotive_cc-40110.jpgAz SNCF CC 40100 sorozatú négyáramnemű villamos mozdonya, az első "törött orrú" (kép forrása: Wikimedia Commons)

Az legnagyobb példányszámú sorozatok az SNCF BB 7200/7600 és az SNCF CC 6500 (1,5 kV egyenáram), az SNCF BB 15000 (25 kV 50 Hz váltóáram), az SNCF BB 22200 (7200 + 15000) és az SNCF CC 21000 (1,5 kV egyenáram és 25 kV 50 Hz váltóáram), és a dízel SNCF CC 72000/72100 voltak.

Története

A mozdonysorozatot az 1964-es négyáramrendszerű SNCF CC 40100 sorozatból fejlesztették ki, amelyet Paul Arzens tervezett, és amelyet főleg a Trans Europ Express nemzetközi szolgáltatásokra használtak. A CC 40100 vezetőállása egy előre hajló orrból és egy döntött szélvédőből állt, amely hasonlított az orrtörés utáni arcprofilra, így innen kapta a nevét is ("Nez Cassé"). A mozdonyvezetők ütközésvédelmének nagyobb hangsúlya a következő sorozatban mélységet adott az orrnak, és jobban kihangsúlyozta a törött orrú profilt.

Német és holland mozdonyok egymás mellett (kép forrása: Wikimedia Commons)

Franciaországban

"Törött orrú" dízelmozdony, az SNCF CC 72000 sorozat (kép forrása: Wikimedia Commons)

SNCF BB 22000 sorozatú villamos mozdony (kép forrása: Wikimedia Commons)

Franciaországon kívül

Az Alsthom sikeresen értékesítette mozdonyait a határon túl is, jutott belőlük Hollandiába, Szlovéniába, Portugáliába, Belgiumba, sőt még az ázsiai Dél-Korea is vásárolt belőlük. Néhány példány eljutott az afrikai Marokkóba is.

Szlovén "törött orrúak", az SZ 363 sorozat (kép forrása: Wikimedia Commons)

A szlovén vasút a CC 6500 3 kV-os egyenáramú változatát használja, mint a SŽ 363 sorozata.

A Hollandiában dolgozó NS 1600 sorozat egyik tagja, immár nem az NS, hanem a német Railion szolgálatában (kép forrása: Wikimedia Commons)

A BB 7200 sorozat Hollandia számára átalakított változata az NS 1600 és az NS 1700 sorozat, melyek továbbra is használatosak a holland vasúthálózaton 1,5 kV egyenáram alatt.

A belga SNCB 18 sorozat a CC 40100 belga megfelelője volt, és 1973 és 1999 között állt szolgálatban.

A belga SNCB 18 sorozat Paris Nord pályaudvaron (kép forrása: Wikimedia Commons)

A 113 tonnás monstrum legnagyobb teljesítménye csak 4320 kW volt, legnagyobb sebessége pedig 180 km/h. Ma már ettől jóval kisebb tömegű, ám sokkal erősebb mozdonyokat is képes az Alstom gyártani, de1973-ban bizony ez volt a vasúti technika csúcsa!

A portugál CP 1900 sorozat (kép forrása: Wikimedia Commons)

A portugál CP 1900-as és CP 1930-as sorozat a Sorefame licence alapján építette 1981-ben a CC 72000 alapján. A CP 2600 villamosmozdony sorozat pedig a francia BB 22000 portugál változata.

Európán kívül az Alsthomnak sikerült még további három kontinensen is megjelennie ezzel a jellegzetes formával. Afrikában és Ázsiában sikerült egy-egy országban megjelennie, de az USA már kifogott a villamos mozdonyain. De nem kellett nagyon elkeserednie, mert a nagysebességű Acela Express villamos motorvonatok a francia TGV távoli leszármazottai

Francia Alstom mozdony az USA-ban az Amtrak-nél

Egyetlen CC 21000 mozdonyt, a CC21003-ot 1977-ben ideiglenesen X996 néven állított üzembe az Egyesült Államok személyszállító vasúttársasága, az Amtrak az északkeleti folyosón. A tesztek után azonban vásárlás nem történt az Alstomtól, helyette svéd mozdonyok kerültek erre a szakaszra.

A Dél-koreai vasúttársaság, a Korail villamos mozdonya (kép forrása: Wikimedia Commons)

A dél-koreai Korail Class 8000 egy 25 kV 60 Hz-es váltóáramú fejlesztés Bo-Bo-Bo elrendezéssel.

A marokkói ONCF DF 100 sorozat (kép forrása: Wikimedia Commons)

A marokkói ONCF a dízelüzemű CC 72000 sorozathoz hasonló mozdonyokat vásárolt, melyek az ONCF DF 100 nevet kapták. Az ONCF E 900 hasonló a francia CC 6500-hoz, az ONCF E 1300/1350 pedig a BB 7200-hoz, mindkettő 3 kV egyenáram alatt üzemel.

Magyarországon

A döntött szélvédő, mely a jobb kilátást hivatott biztosítani, Magyarországon is megjelent a V63 sorozatnál 1974-ben. Az orr-forma nem lett olyan jellegzetes, mint francia társainál, a döntött szélvédő azonban megmaradt.

V63 sorozatú villamos mozdony Devecser állomáson (kép forrása: Wikimedia Commons)

A ferdén álló szélvédőn a kinti napsütés máshogyan törik meg, mint az egyenes üvegtáblákon, ezzel biztosítva jobb kilátást a mozdonyvezetőnek. Napjainkban jelentősége csökken, mivel a legtöbb vasútvonalon a biztosítóberendezések képét már nem a vasút mellett álló jelzőlámpákról és táblákról kell elsősorban leolvasni, hanem a mozdonyba épített lámpákról vagy számítógép-monitorról. Ez annyira jellemzővé vált, hogy a mozdonyokon a vezetőállás ablakainak száma folyamatosan csökken, miközben a megmaradók mérete is zsugorodik.

Modern villamos mozdony napjainkban, az oldalablakok szinte teljesen eltűntek (kép forrása: Wikimedia Commons)

Források

* Az angol nyelvű Wikipédia Nez Cassé (locomotive) című szócikke

4 komment

Címkék: franciaország


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr5816513458

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kvp 2021.04.28. 07:38:37

A lefele dontes foleg hajokon volt nepszeru es harom elonye is van, az egyik a napfeny torese, ugyanis lefele dontesnel egyszeruen nem lehet olyan napallas, amikor merolegesen erne a feny az uveget, mig felfele dontesnel van esely pont rossz szogben elkapni a napot. Raadasul igy a belso visszaverodesek sem latszanak, csak a plafon, igy ha az sotet, akkor a fulke muszereinek fenyei nem tukrozodnek a vezeto szemebe. A harmadik a viz viselkedese, ugyanis lefele dontott uveg eseten a szembejovo viz lefele folyik, mind a gravitacio, mind a menetszel segitsegevel, mig folfele dontott meroleges uvegnel van olyan menetszel, ami pont kompenzalja a gravitaciot, kvazi "megfogva" a vizet az uvegen.

Persze a modern mozdonyokbol nagy sebessegen mar nem kell annyira kilatni es vannak rendes ablaktorlok is, meg az uveg is szinezheto es a muszerek is arnyekolhatoak, de a lefele dontott uveges megoldas egy idoben tenyleg nepszeru volt.

A nohab klasszikus uvege egyebkent duplan elonyos, mert nem csak fuggoleges iranyban dontott, hanem oldaliranyban is, tehat a menetszel oldala sodorja le a vizet, mig a napfeny hatasat a fuggoleges dontes csokkenti. Ez a szergejek eseten is jelen van, csak sokkal kisebb mertekben. Erdekes, de a nap arnyekolasat a regi nemet villanymozdonyokon elore allo napellenzokkel oldottak meg, amik neha 3 oldalrol is korbevettek a vezetoallas ablakait. Az oldaliranyu kialatas a mozdonybol nalluk mar akkoriban sem tunt szuksegesnek.

gigabursch 2021.04.28. 07:46:27

Az előredöntött ablak előnye, hogy nem csillog éjszaka az ember szemébe a tükröződés.
Lásd: számos dunai szálloda ill géphajó.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2021.04.28. 10:59:19

@kvp: Köszönöm a szakszerű kiegészítéseket! :)
süti beállítások módosítása