HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: @Balogh Zsolt: B++++++ Ááá... Amúgy tök jó volt szakmai ismeretátadás érdeklődőknek témakörben..... (2024.04.01. 15:45) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Pillants a naptárra! ;) (2024.04.01. 13:39) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: Egy 2008-as fotó, hogy 2024-ben leplezik le? (2024.04.01. 07:43) Küszöbön a magyar Railjet
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @OKdoki: A kérdésedre nem lehet egyszerű választ adni. A 160 km/h az afféle "határsebesség", attól... (2024.03.16. 22:42) A magyarországi nagysebességű vasutak története
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Több forrás is említette ezeket a számadatokat. Nem lehetséges, hogy az eltérést pusz... (2024.03.12. 21:28) A Schwazi Ezüstbányában
  • gigabursch: Ügyes! (2024.03.05. 13:02) Vonat a vonaton

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 9euroticket (2) afrika (7) agv (1) alagút (10) alex (1) állatok (2) állomás (21) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) amtrak (1) anglia (20) április elseje (4) argentína (1) arosa (1) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (125) autó (3) autómúzeum (4) ave (21) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (3) barcelona (12) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (3) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (67) euronight (3) európa (8) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (84) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) hamburg (1) heide volm (2) híd (3) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (21) iho.hu (1) index (100) index2 (313) india (4) innsbruck (5) interrail (17) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (1) kína (46) kindertojás (2) kisvasút (14) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (9) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (3) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) Linz (1) linz (3) lisszabon (1) london (2) los angeles (1) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (43) nagysebességű vasút (175) nápoly (4) németország (91) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (21) olaszország (57) oroszország (3) ouigo (1) párizs (20) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) prága (9) puchberg (7) railjet (16) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) söll (1) sopron (1) spanyolország (72) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (4) szaud-arábia (3) szeged (2) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (5) terepasztal (11) texas (1) tgv (45) tibee (7) tibet (1) (1) törökország (5) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) usa (2) USA (33) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (4) Windischgarsten (4) würzburg (1) zillertal (5) zürich (2) Címkefelhő

2021.04.11. 18:10 Balogh Zsolt

Közúti híd az Egyesült Királyság és Franciaország között

Európa második és harmadik legnagyobb gazdaságát, az Egyesült Királyságot és Franciaországot mindössze csak egy vasúti alagút köti össze, mely az egyetlen szárazföldi összeköttetést jelenti a két ország között. Pedig a két ország között csak egy 22 mérföldes tengerszoros található, mely hajóforgalom szempontjából a világ egyik legforgalmasabb pontja.

01_impressive_bridges_euroroute.jpgFantáziarajz a tervezett tengeri hídról (kép forrása: https://www.archdaily.com/)

Az 1994-ben megnyílt Csatorna-alagúton nagysebességű Eurostar vonatok közlekednek Londonból Párizs, Marseille, Brüsszel és Amszterdam felé, ezen kívül autószállító vonatok ingáznak az alagút két vége között. Bár rengeteg utas, autó, autóbusz és kamion kel át az alagúton, a felszínen a komp- és hajóforgalom is fent tudott maradni.

A Csatorna-alagút „hét év múlva megtelik” - állította Boris Johnson még 2018-ban, ha a jelenlegi ütemű növekedés fennmarad. Persze 2018-ban még nem tudtuk mi lesz a Brexit pontos hatása és még a világjárvány is csak a sci-fi írók fantáziájában létezett.

Az ötlet nem új, amikor legelőször össze akarták kötni a Brit-szigeteket az európai kontinenssel, akkor is már felmerült a közúti híd és közúti alagút ötlete is. Aztán az alagút egyre inkább vasúti alagúttá vált a terveken, ám a híd megmaradt közúti átkelőként.

Végül, mint azt már tudjuk, a vasúti alagút lett a nyerő. Ennek több oka is van, a legfontosabbak ezek közül talán a nagyobb kapacitás (egy kétvágányú, maximálisan kihasznált modern vasútvonal kapacitása egy 10-14 sávos autópályáéval vetekszik) és a nagyobb biztonság (egy több, mint 30 km-es tenger alatti alagútból egy baleset miatti mentés igencsak körülményes).

De egy ilyen hosszú alagútban gondot jelentett volna a kipufogógázok elvezetése is, ezt néhány tervben felfelé épített kürtőkkel képzelték el, ám a nagy hajóforgalom miatt ez is igen csak kockázatos megoldás lett volna.

Az alagút építéséről végül 1986-ban döntöttek, majd nyolc évnyi építkezés után 1994-ben nyílt meg az átkelés.

Eurostar vonat érkezik Franciaországba Anglia felől a Csatorna-alagúton át (kép forrása: Wikimedia Commons)

Azóta azonban eltelt több, mint 20 év és a forgalom növekedése indokolttá tette egy további átkelő megépítésének a tervezését is.

Az Øresund híd Dánia és Svédország között. Az átkelő egy része híd, egy része alagút, eleget téve így a biztonságos hajóforgalom igényeinek is (kép forrása: Wikimedia Commons)

A 2018-ban még külügyminiszterként dolgozó Boris Johnson 22 mérföldes átkelést szeretett volna a Doveri-szoroson - a világ legforgalmasabb hajózási útvonalán -, és ragaszkodott ahhoz, hogy Emmanuel Macron francia elnök is támogassa a rendszert.

Johnson úr először az Egyesült Királyság–Franciaország Sandhurst csúcstalálkozón vetette fel a tervet, ugyanis ha fennmarad a jelenlegi növekedés, az alagút eléri kapacitásának felső határát. Ezért még időben el kell kezdeni a szükséges új közlekedési kapcsolat kiépítését, megelőzve a kapacitások elfogyását.

Korai elképzelés a hídról (kép forrása: history.bnpparibas)

Az alagutat üzemeltető Eurolink adatai azt mutatják, hogy 2017-ben 1.637.280 teherautó használta, melyek 21,3 millió tonna árut szállítottak át az alagúton. Ezen kívül további 2.595.247 személyautó és 51.229 autóbusz kelt át, valamint 10.300.622 Eurostar-utas is a nagysebességű vonatokkal.

2008-ban még csak 1.254.282 teherautó használta az alagutat, fele annyi árut szállítva, mint egy évtizeddel később.

Az autók száma 1.907.484 volt, viszont az autóbuszok száma magasabb volt, 2008-ban 55.751 autóbusz kelt át vonattal a tengerszoros alatt

Johnson még azt is szerette volna, ha magánvállalkozások állnák a becsült 120 milliárd fontos építési számlát - ahogyan ezt a Csatorna-alagútnál tették az 1980-as években.

tunnel.pngEgy lehetséges átkelés két híddal, két mesterséges szigettel és egy alagúttal

A tervezés még igencsak korai fázisban jár, vita tárgya, hogy egyáltalán szükséges-e ez a kapcsolat a két ország között. 2018 óta sok minden történt, befejeződött a Brexit és a világjárvány is visszavetette az utazási kedvet. Jelenleg a közlekedési rendszerekben ismét hatalmas tartalék kapacitások keletkeztek, így a híd megépítése is jelenleg felesleges (hasonló lehet a helyzet a londoni repülőterek bővítésével is).

A hajóforgalom miatt a tervek többsége egy kombinált alagút-híd kapcsolattal számol. Ennek az az előnye, hogy a mélymerülésű hajók is biztonsággal átkelhetnek a híd alatt, a magas felépítményű hajók viszont inkább az alagút felett mehetnének. Az alagutas rész a hajózás szempontjából biztonságosabb, míg az autósoknak inkább a hídon való átkelés a kedvezőbb. A kombinált megoldással talán mindkét közlekedési ágazat jól jár.

Egy mestersége szigetet is tartalmazó átkelő ötlete az 1960-as évekből

A szárazföldről induló alagút egy mesterséges szigeten érne véget, ahol a közút egy csiga alakú többszintes rámpán kapaszkodna fel a hídpálya magasságába, majd a hídon haladna tovább. A mesterséges szigeten pihenőhelyet és ezzel együtt boltokat, vendéglátó egységeket is kialakítanának. A megoldás további előnye, hogy az autósoknak nem kell több mint 30 km-et egy alagútban vezetni, mely igencsak fárasztó a monotonitása miatt. A híd-alagút kombináció megtörné az unalmas átkelést.

A tervek nem szóltak még az időjárási nehézségekről: a tengerszoros szeles és ködös, és már egy kisebb baleset is komoly fennakadást okozna a hídon, nem is beszélve a mentés nehézségeiről.

Az átkelő ráadásul schengeni határt is keresztez, szükséges lesz a vám- és útlevél ellenőrzési lehetőségek kiépítésére is.

A híd műszakilag kivitelezhető, magas költségei miatt azonban félő, hogy nagyon lassan térülne csak meg, ami a magánbefektetőket eltántorítaná. A Brexit miatt nem valószínű, hogy az EU szívesen beszáll a finanszírozásba, a Brit gazdaság visszaesése miatt pedig az állami forrás is bizonytalan.

19 komment

Címkék: anglia franciaország


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr2816497782

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2021.04.12. 02:13:56

Ez a híd egy marhaság.
Mire le/fel ér az ember full elszédül...

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2021.04.12. 11:09:14

@gigabursch: A parkolóházakban is vannak hasonló rámpák, én nem ebben látom a gyenge pontját.

gigabursch 2021.04.12. 11:26:27

@Balogh Zsolt: csak nem országúti tempóban

rabelais · nacifacebook.blog.hu 2021.04.12. 13:59:14

továbbra is az alagút a nyerő. azt kéne bővíteni! most éppen lehetne is, ha időben észbekaptak volna.

viszont a Brexit, az így röhej.

rabelais · nacifacebook.blog.hu 2021.04.12. 14:01:37

@Balogh Zsolt: parkolóházban nincs akkora forgalom, és sebesség. hogy akarsz ilyen kanyarban mondjuk 100-zal menni, ami egy hídon normális? véletlenül valaki nekimegy a kanyarnak, és kontinentális dugó van.

wrstjnethn 2021.04.12. 14:55:29

A csiga rámpának az égegyadta világon semmi értelme sincs (nyilván ezért fontolgatják a hülye angolok), ha az autók egyenes rámpán haladnak, akkor is marad elég hely a két part között a hajóknak. 30m magasra vezető, 5%-os rámpa 600m hosszú, talán 2 ilyen rámpa befér a 35 km-re lévő partok közé.

kvp 2021.04.12. 15:29:51

Egy uj alagut olcsobb lenne es hatekonyabb, mivel ujabb tizen sok savos autopalyanak felelne meg. Raadasul a mostani alagut kapacitasa is novelheto meg, egyszeruen a szerelvenyek hosszanak tovabbi novelesevel. (jelenleg a teljes palya 10%-an tartozkodik egyszerre szerelveny, ez a kovetesi tavolsagok par szazalekos csokkentesevel tovabb novelheto egeszen 20%-ig, kvazi egy ujabb alagut ingyen)

Der Piefke 2021.04.12. 17:17:23

Felesleges bármit is építeni.

Be kell vezetni a zöldek terveit: visszafordítani a globális felmelegedést és akkor jön a jégkorszak. Befagy a tenger és majd azon átkelnek azok az ősember-hordák, akik túlélték a zöldek totális gazdaság- és társadalompusztítását!:)))

plokmi 2021.04.12. 17:33:27

Meg kellene valósítani Lord Zsaflab Raatnok 1875-ben, a felsőház elé terjesztett tervét, miszerint egy 1 mérföld széles mesterséges földsávval kössék össze Angliát, Francia országgal. Csak néhány szavazaton múlott, hogy nem valósult meg.

Motorogre 2021.04.12. 22:42:46

Hm, lehet jó a híd..... ha egy kontinentális ország annektálja Angliát, akkor seperc alatt megépíti, mint Putyin tette ....
Ott nincs hülye csigalépcső ...

Gösser söralátét 2021.04.13. 06:27:10

A megadott autópálya sáv, vasút kapacitások erősen ütik egymást. Kotorj vissza az általános harmadikba némi továbbképzésre.

GyMasa 2021.04.13. 09:46:15

@kvp:
Azért, szerintem ezzel a "tizensoksávos" összehasonlítással csak csínján kellene bánni!
Nekem van egy érzésem, hogy ez az "összehasonlítás" a netto utasszámból lett levezetve, feltételezve, hogy mindegyik autóban csak 1-2 ember ül.
Szerintem ez csak azokra érvényes, akik csak utasok, és nem autóval használják a vasutat...
Szóval, érzek én itt egy pici torzítást azokban a számokban...

Pillangószelep 2021.04.13. 10:03:44

Már megint sok szakértő van.

A technikai részt csak a hozzáértő szakemberekre szabad bízni, a megvalósíthatóság anyagi, politikai részében a két hídfő kormányai illetékesek.

GyMasa 2021.04.13. 10:08:15

Nos, a Wikipedia lap szerint a vasút kapacitása 700 személyautó óránként.
en.wikipedia.org/wiki/Channel_Tunnel
(van magyarul is, de az, szokás szerint sokkal kevesebb info-t tartalmaz)
Az egészen biztosan nem egyenrangú a 10-14 sávos autópályával.
Annyi autó kényelmesen átfér egy 2x2-es autópályán is.
Még akkor is, ha minden autóban csak egyetlen ember utazik.

GyMasa 2021.04.13. 10:11:18

Annyit pedig a cikkhez tennék hozzá, hogy a vírus miatt nem az utazási _kedv_ esett vissza, hanem a lezárások _kényszerítették_ az embereket rá.

solar flare 2021.04.13. 11:27:49

@kvadrillio:

Azon a környéken minden pofon jó helyre megy.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2021.04.13. 14:17:43

@kvp: Nem tudom, hogy a te ötleteddel számoltak-e akkor, mikor azt jelentették ki, hogy elfogyott a kapacitás. Talán ez nekik is eszükbe jutott és mégis arra jutottak, hogy ezt figyelembe véve is megtelik.

Az alagútban közlekedő személyszállító vonatok Európa leghosszabbjai, azt tovább növelni nem lehet, legfeljebb felfelé.

Az autószállító vonatok hosszát is a két végállomáson található terminál nagysága korlátozza.

kvadrillio 2021.04.13. 16:35:10

orbán is meg tudta volna fogni ezt a vírust, de szándékosan hagyta elterjedni és gyilkolni !!!!!!!!!!!!!!!
süti beállítások módosítása