HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: @Balogh Zsolt: B++++++ Ááá... Amúgy tök jó volt szakmai ismeretátadás érdeklődőknek témakörben..... (2024.04.01. 15:45) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Pillants a naptárra! ;) (2024.04.01. 13:39) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: Egy 2008-as fotó, hogy 2024-ben leplezik le? (2024.04.01. 07:43) Küszöbön a magyar Railjet
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @OKdoki: A kérdésedre nem lehet egyszerű választ adni. A 160 km/h az afféle "határsebesség", attól... (2024.03.16. 22:42) A magyarországi nagysebességű vasutak története
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Több forrás is említette ezeket a számadatokat. Nem lehetséges, hogy az eltérést pusz... (2024.03.12. 21:28) A Schwazi Ezüstbányában
  • gigabursch: Ügyes! (2024.03.05. 13:02) Vonat a vonaton

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 9euroticket (2) afrika (7) agv (1) alagút (10) alex (1) állatok (2) állomás (21) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) anglia (20) április elseje (4) argentína (1) arosa (1) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (125) autó (3) autómúzeum (4) ave (21) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (3) barcelona (12) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (2) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (67) euronight (3) európa (8) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (84) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) heide volm (2) híd (3) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (20) iho.hu (1) index (100) index2 (313) india (4) innsbruck (5) interrail (16) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (1) kína (46) kindertojás (2) kisvasút (14) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (9) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (2) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) linz (3) Linz (1) lisszabon (1) london (2) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (43) nagysebességű vasút (175) nápoly (4) németország (91) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (21) olaszország (57) oroszország (3) ouigo (1) párizs (20) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) prága (9) puchberg (7) railjet (16) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) söll (1) sopron (1) spanyolország (72) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (4) szaud-arábia (3) szeged (2) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (5) terepasztal (11) texas (1) tgv (45) tibee (7) tibet (1) (1) törökország (5) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) usa (1) USA (33) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (4) Windischgarsten (4) würzburg (1) zillertal (5) zürich (2) Címkefelhő

2021.02.21. 18:00 Balogh Zsolt

Éjszakai vonatok Franciaországban?

Egykoron egész Európát keresztül-kasul behálózták az éjszakai vasúti járatok, ám az autópálya-hálózat kiépülésével, a személyautók elterjedésével, na meg az olcsó repülőjáratok beindulásával ez a szolgáltatási szegmens lassan leépült. néhány ország néhány járattal még kitartott, de csak idő kérdése volt, hogy ezek is elsorvadjanak.

sncfnighttrainrefurbishmentworkunderway.jpgAz SNCF éjszakai kocsijainak felújítása folyamatban van

Aztán az Osztrák Államvasút, az ÖBB gondolt egy merészet, és nem hogy a meglévő járatokat üzemeltette tovább, de még a szomszédos Németország kocsiparkját is átvette és terjeszkedni kezdett. Sokan a fejüket csóválták, de az idő őket igazolta. Amíg a járvány meg nem akasztotta az utazási kedvet, az utasszám folyamatosan növekedett.

Az osztrák példa után pedig több ország is jelezte, hogy újragondolja az éjszakai vonatok ügyét, Svájc és Németország után Franciaország is ambíciózus terveket jelentett be!

Jean-Baptiste Djébbari francia közlekedési miniszter elmondta, hogy az a célja, hogy „2030-ban körülbelül 10 éjszakai járat közlekedjen”.

A miniszter azután nyilatkozott a Le Parisien francia hetilapnak, miután meglátogatták a Périgueuxban található technicentrumot Jean-Pierre Farandou SNCF elnökkel, ahol megnézték az első 60 felújítás alatt álló hálókocsit.

Djébbari nyilatkozata akkor érkezett, amikor a miniszterek elkezdtek egy jelentést mérlegelni az éjszakai és nappali TET-szolgáltatások jövőjéről.

Szerelő dolgozik egy éjszakai hálókocsin

A szerzők úgy vélik, hogy javaslataikat az Osztrák Szövetségi Vasutak által üzemeltetett NightJet szolgáltatások sikerére alapozták más országok nemzeti üzemeltetőivel együtt. A NightJet-hez hasonlóan úgy vélték, hogy elengedhetetlen a piac minden szereplője számára vonzóvá tenni.

A jelentést eredetileg 2020. június 30-ig a parlament elé terjesztették. A jelentés javaslatokat tesz éjszakai vonatok hálózatára, amelynek magja négy főútvonalból áll: Marseille-Dijon, Marseille-Bordeaux, Tours-Lyon és Párizs-Toulouse.

Ezeken a folyosókon alapuló éjszakai szolgáltatások például:
* Nizza-Marseille-Avignon-Lyon-Orléans-Nantes-Quimper, részben együtt közlekedve a Nizza-Marseille-Toulouse-Bordeaux iránnyal;
* Nizza-Marseille-Avignon-Lyon-Strasbourg-Metz, Nizza-Barcelona és Nizza-Genf-Zürich irányok;
* Párizs-Perpignan-Barcelona.

Egy másik javaslat a Marseille-Párizs járat létrehozása Montpellier, Bordeaux és Tours útvonalon keresztül, Bayonne és Latour de Carol irányába.

Éjszakai vonat Franciaországban (kép forrása: Wikimedia Commons)

Djébbari kifejtette, hogy a javaslatok még nem szilárdak: „most döntenünk kell arról, hogy a Dijon-Marseille tengelyen közlekedő szolgáltatás Strasbourgból, Metzből vagy akár Lille-ből indul-e, és Marseille-n túl Nizzáig tart-e.”

Azt mondta, meg van győződve arról, hogy az „éjszakai vonatoknak” van vevői bázisa, ha „jó a szolgáltatás minősége és megfelelő kereskedelmi ajánlat létezik… az ökológiai tétekkel, a„ repülési szégyen ”és az utazási módokat átalakító pandémiával, az éjszakai vonattal mindent kínál, hogy vonzza az utazókat.

2012-ben még ennyi viszonylaton közlekedett éjszakai vonat Franciaországban (kép forrása: Wikimedia Commons)

Meg van győződve arról, hogy az éjszakai vonatok vevőköre létezik, ha "jó a szolgáltatási minőség és megfelelő kereskedelmi ajánlat létezik ... az ökológiai tétek, a repülési szégyen és az utazási módjainkat átalakító pandémia mellett az éjszakai vonatok mindezekre megoldást kínálnak, hogy vonzzák az utasokat".

Az SNCF jelenleg csak két belföldi éjszakai járatot üzemeltet: Párizs-Briançon és Párizs-Toulouse-Latour de Carol / Rodez. Rövidesen még két szolgáltatást élesztenek fel: a Párizs-Nizza ez év áprilisától és a Párizs-Tarbes-Hendaye ez év decemberétől fog ismételten közlekedni.

A Briançon felé közlekedő szolgáltatás egyik rendszeres felhasználója Joël Giraud vidékügyi miniszter, aki a Közlekedési Felhasználók Egyesületeinek Országos Szövetségének is tagja, és az SNCF politikájának gyakori bírálója.

Nyomtávváltós éjszakai hálóvonat Párizs 2011 talgoNyomtávváltós éjszakai hálóvonat Párizsban 2011-ben, mely Madridig közlekedett. Mára ez a járat is megszűnt, de talán újraindul ismét.

A Périgueux műhely 35 fekvőhelyes- és ülőhelyes kocsit épít át a Párizs-Briançon, 36 kocsit a Párizs-Latour de Carol és 22 kocsit a Párizs-Nizza és a Párizs-Tarbes szolgáltatásokhoz. A Briançon és Latour de Carol útvonalakra vonatkozó összes felújított kocsit 2023 júniusáig kell leszállítani.

A tanulmány megvizsgálta a nemzetközi éjszakai szolgáltatások újjáélesztését is, amelyek közül sokat tavaly szeptemberben TEEN-szolgáltatásként terjesztett elő a TEE2.0 kezdeményezésben a német közlekedési minisztérium. A javasolt további útvonalak közé tartozik a Párizs-Madrid és a Párizs-Róma, amelyek mind az utóbbi 10 évben megszűnt szolgáltatások újraindításai lennének.

Ha mindezen kezdeményezések megvalósulnának, körülbelül 345 kocsira lesz szükség a belföldi szolgáltatásokra és 255 a nemzetközi útvonalakra, amelyek költsége 900 millió euró lehet. Djébbari azt tervezi, hogy a finanszírozás elérhetővé válhat az Európai Unió Green Deal programja keretében.

Párizsból érkező éjszakai vonat 2016 márciusában (kép forrása: Wikimedia Commons)

Ami a nappali TET szolgáltatásokat illeti, a jelentés megvizsgálja a jelenleg üzemeltetett útvonalakon felüli további útvonalak lehetőségeit.

Ezek a következők: Nantes-Rouen-Lille, Metz-Lyon-Grenoble és Toulouse-Lyon, valamint a Bordeaux-Marseille járat kiterjesztése Nizzába. Egy másik lehetséges útvonal Orléans-Clermont Ferrand / Lyon lenne. A gördülőállomány a már üzemben lévő járműveken vagy az SNCF megrendelésén alapulna, nevezetesen az Alstom Coradia Liner és a CAF Confort 200 motorvonatokon.

Forrás

* A Railway Gazette French night train network renaissance című cikke

3 komment

Címkék: franciaország éjszakai vonat TEE


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr6616433710

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tulapruton 2021.02.22. 16:00:52

Szerintem nagyon jó az éjszakai vonatozás, jó hogy újraéled. Kényelmes, jó az időhatékonysága (mivel akkor is haladsz, amikor amúgy aludnál) és mivel nem kell extra szállásra költeni, anyagilag is versenyképes.

Pontosan húsz éve, egyetemista koromban 2000 telén éjszakai vonatokkal jártam be Ny-Európát (lényegében máig az egyetlen komolyabb nyugat-európai utam volt).

Spanyolország volt a cél, ezért 3 zónás InterRailt váltottam (akkor még máshogy működött, mint ma). Madridból csillagszerűen voltak a fontosabb helyekre éjszakai vonatok: Madrid --> Sevilla, Cordoba, Granada, Valencia, Barcelona célpontokra mentem, ingázva, mindig vonaton aludva. A célállomásokon mindig volt egy-egy napom, értelem szeirnt Madridra 4-5 is jutott. Nulla szállásköltséggel. Az oda-vissza úton ugyanígy meg tudtam nézni Münchent, Genfet, Zürichet. Persze a végére rendesen lepattantam (vasúti WC-kben cicamosdás, egyebek), ezért a fenti, kb. 2 hetes út után hazajöttem fürdeni :-D

Mivel volt még majdnem 2 hét a bérletből, a második felvonásban a főbb nyugati célpontokat jártam körbe, szintén éjszakai vonatokkal (Spanyoloszág jobban érdekelt, de már nem akartam visszamenni): Bécs, Berlin, Köln, Brüsszel, Amsterdam, Antwerpen, Párizs, Marseille, Bern. Nagyjából ezek, valahova többször is visszamentem, ami útbaesett.

Az egész az interrail bérlet árába került + csomagmegőrzők és némi kaja. A nagy részét ennek is tudtam itthonról vinni, ugye a vasúton nincs súlykorlát. A hátizsák nappal úgyis valami csomagmegőrzőben pihent, éjjel velem volt a vonaton, cipelni max. a csomagmegőrző és a vonat közti 100 m-en kellett, tehát nem volt zavaró, hogy 10-15 kiló körül volt a cuccom.

Ha lennének megint éjszakai vonatok, biztos, hogy tennék még hasonló köröket, de ez a reppenjünk el 1 euróért Milánóba kávézni típusú fapados turizmus soha nem vonzott.

gigabursch 2021.02.22. 19:33:03

@tulapruton:
Vajon családdal hogyan nézne ki a matek ma?

sncf 2021.02.24. 23:31:45

@tulapruton: Na ez ismerős, csak én három nyáron is nekifutottam, és egészen Lisszabonig jutottam. Madrid helyett nekem Párizs volt a központ...
@gigabursch:
Ma már a matek nem jönne ki, mert:
1) alig vannak éjszakai vonatok, amit itt visszaállítanának, az is csak kb. fele a 20 évvel ezelőtti hálózatnak
2) rengeteg távolsági vonatra irdatlan felárat számolnak. a TGV-re pl. 20-60 euró között van. Sok viszonylatban egy időben megvett normál jegy olcsóbb. az ezredforduló táján a TGV-re is csak 1,5-3 euró volt a pótjegy, az ülőhelyes éjszakai kocsikban meg vagy pótjegy nélkül, vagy 1,5 eurós helyjeggzel lehetett utazni (igen, 2002 előtt helyi pénzben értve az eurót)
süti beállítások módosítása