Egykoron egész Európát keresztül-kasul behálózták az éjszakai vasúti járatok, ám az autópálya-hálózat kiépülésével, a személyautók elterjedésével, na meg az olcsó repülőjáratok beindulásával ez a szolgáltatási szegmens lassan leépült. néhány ország néhány járattal még kitartott, de csak idő kérdése volt, hogy ezek is elsorvadjanak.
Az SNCF éjszakai kocsijainak felújítása folyamatban van
Aztán az Osztrák Államvasút, az ÖBB gondolt egy merészet, és nem hogy a meglévő járatokat üzemeltette tovább, de még a szomszédos Németország kocsiparkját is átvette és terjeszkedni kezdett. Sokan a fejüket csóválták, de az idő őket igazolta. Amíg a járvány meg nem akasztotta az utazási kedvet, az utasszám folyamatosan növekedett.
Az osztrák példa után pedig több ország is jelezte, hogy újragondolja az éjszakai vonatok ügyét, Svájc és Németország után Franciaország is ambíciózus terveket jelentett be!
Jean-Baptiste Djébbari francia közlekedési miniszter elmondta, hogy az a célja, hogy „2030-ban körülbelül 10 éjszakai járat közlekedjen”.
A miniszter azután nyilatkozott a Le Parisien francia hetilapnak, miután meglátogatták a Périgueuxban található technicentrumot Jean-Pierre Farandou SNCF elnökkel, ahol megnézték az első 60 felújítás alatt álló hálókocsit.
Djébbari nyilatkozata akkor érkezett, amikor a miniszterek elkezdtek egy jelentést mérlegelni az éjszakai és nappali TET-szolgáltatások jövőjéről.
Szerelő dolgozik egy éjszakai hálókocsin
A szerzők úgy vélik, hogy javaslataikat az Osztrák Szövetségi Vasutak által üzemeltetett NightJet szolgáltatások sikerére alapozták más országok nemzeti üzemeltetőivel együtt. A NightJet-hez hasonlóan úgy vélték, hogy elengedhetetlen a piac minden szereplője számára vonzóvá tenni.
A jelentést eredetileg 2020. június 30-ig a parlament elé terjesztették. A jelentés javaslatokat tesz éjszakai vonatok hálózatára, amelynek magja négy főútvonalból áll: Marseille-Dijon, Marseille-Bordeaux, Tours-Lyon és Párizs-Toulouse.
Ezeken a folyosókon alapuló éjszakai szolgáltatások például:
* Nizza-Marseille-Avignon-Lyon-Orléans-Nantes-Quimper, részben együtt közlekedve a Nizza-Marseille-Toulouse-Bordeaux iránnyal;
* Nizza-Marseille-Avignon-Lyon-Strasbourg-Metz, Nizza-Barcelona és Nizza-Genf-Zürich irányok;
* Párizs-Perpignan-Barcelona.
Egy másik javaslat a Marseille-Párizs járat létrehozása Montpellier, Bordeaux és Tours útvonalon keresztül, Bayonne és Latour de Carol irányába.
Éjszakai vonat Franciaországban (kép forrása: Wikimedia Commons)
Djébbari kifejtette, hogy a javaslatok még nem szilárdak: „most döntenünk kell arról, hogy a Dijon-Marseille tengelyen közlekedő szolgáltatás Strasbourgból, Metzből vagy akár Lille-ből indul-e, és Marseille-n túl Nizzáig tart-e.”
Azt mondta, meg van győződve arról, hogy az „éjszakai vonatoknak” van vevői bázisa, ha „jó a szolgáltatás minősége és megfelelő kereskedelmi ajánlat létezik… az ökológiai tétekkel, a„ repülési szégyen ”és az utazási módokat átalakító pandémiával, az éjszakai vonattal mindent kínál, hogy vonzza az utazókat.
2012-ben még ennyi viszonylaton közlekedett éjszakai vonat Franciaországban (kép forrása: Wikimedia Commons)
Meg van győződve arról, hogy az éjszakai vonatok vevőköre létezik, ha "jó a szolgáltatási minőség és megfelelő kereskedelmi ajánlat létezik ... az ökológiai tétek, a repülési szégyen és az utazási módjainkat átalakító pandémia mellett az éjszakai vonatok mindezekre megoldást kínálnak, hogy vonzzák az utasokat".
Az SNCF jelenleg csak két belföldi éjszakai járatot üzemeltet: Párizs-Briançon és Párizs-Toulouse-Latour de Carol / Rodez. Rövidesen még két szolgáltatást élesztenek fel: a Párizs-Nizza ez év áprilisától és a Párizs-Tarbes-Hendaye ez év decemberétől fog ismételten közlekedni.
A Briançon felé közlekedő szolgáltatás egyik rendszeres felhasználója Joël Giraud vidékügyi miniszter, aki a Közlekedési Felhasználók Egyesületeinek Országos Szövetségének is tagja, és az SNCF politikájának gyakori bírálója.
Nyomtávváltós éjszakai hálóvonat Párizsban 2011-ben, mely Madridig közlekedett. Mára ez a járat is megszűnt, de talán újraindul ismét.
A Périgueux műhely 35 fekvőhelyes- és ülőhelyes kocsit épít át a Párizs-Briançon, 36 kocsit a Párizs-Latour de Carol és 22 kocsit a Párizs-Nizza és a Párizs-Tarbes szolgáltatásokhoz. A Briançon és Latour de Carol útvonalakra vonatkozó összes felújított kocsit 2023 júniusáig kell leszállítani.
A tanulmány megvizsgálta a nemzetközi éjszakai szolgáltatások újjáélesztését is, amelyek közül sokat tavaly szeptemberben TEEN-szolgáltatásként terjesztett elő a TEE2.0 kezdeményezésben a német közlekedési minisztérium. A javasolt további útvonalak közé tartozik a Párizs-Madrid és a Párizs-Róma, amelyek mind az utóbbi 10 évben megszűnt szolgáltatások újraindításai lennének.
Ha mindezen kezdeményezések megvalósulnának, körülbelül 345 kocsira lesz szükség a belföldi szolgáltatásokra és 255 a nemzetközi útvonalakra, amelyek költsége 900 millió euró lehet. Djébbari azt tervezi, hogy a finanszírozás elérhetővé válhat az Európai Unió Green Deal programja keretében.
Párizsból érkező éjszakai vonat 2016 márciusában (kép forrása: Wikimedia Commons)
Ami a nappali TET szolgáltatásokat illeti, a jelentés megvizsgálja a jelenleg üzemeltetett útvonalakon felüli további útvonalak lehetőségeit.
Ezek a következők: Nantes-Rouen-Lille, Metz-Lyon-Grenoble és Toulouse-Lyon, valamint a Bordeaux-Marseille járat kiterjesztése Nizzába. Egy másik lehetséges útvonal Orléans-Clermont Ferrand / Lyon lenne. A gördülőállomány a már üzemben lévő járműveken vagy az SNCF megrendelésén alapulna, nevezetesen az Alstom Coradia Liner és a CAF Confort 200 motorvonatokon.
Forrás
* A Railway Gazette French night train network renaissance című cikke
Utolsó kommentek