Alig néhány napja írtam arról, hogy a Biden kabinetnek micsoda nehézségeket fog okozni az, hogy az amerikaiakat vonatra ültesse és lám, már van is egy újabb hír, amely a finanszírozás nehézségeiről szól, amit drasztikus műszaki tartalom csökkentéssel próbálnak orvosolni.
Vajon át fognak ülni az emberek az autókból a vonatra Kaliforniában?
Legelőször még 2014-ben írtam a Kalifornia nagysebességű vasúthálózat tervéről, mely már akkor sem volt egy friss ötlet. Azt, hogy az USA leggazdagabb államának nagyvárosait egy kizárólag a személyszállítás céljait szolgáló nagysebességű vasúthálózat kapcsolja össze 1300 km hosszúságban, 1996-ban jelent meg először a hírekben. A fejlesztés jelenleg ott tart, hogy a hálózat központi elemét, egy 270 km-es szakaszt talán elég lenne egyvágányosra megépíteni a költségcsökkentés érdekében. A maradék 1030 km megépítése csak majd ezután következne.
A kaliforniai nagysebességű vasúti hatóság kiadott egy felülvizsgált üzleti terv-tervezetet, amely megerősíti azon szándékát, hogy folytassa az évtized végére a kaliforniai Közép-völgyben (Central Valley) található nagysebességű vasúthálózat induló szakaszának megépítését.
A tervezetet február 9-én tették közzé nyilvános konzultációra, mielőtt áprilisban hivatalosan benyújtanák az állami törvényhozáshoz.
A terv annak befejezését kéri, amelyet a hatóság „nagysebességű vasúti ideiglenes szolgáltatási vonalnak” (a high speed rail interim service line) nevez. A tervezett szakasz Merced, Fresno és Bakersfield között épülne, ez a három város az állam három „leggyorsabban növekvő területe”. Ez teljesítené az eredeti, 2009-ben kitűzött 1300 km-es állami program első 270 km-es szakaszát. Az első szakasz mentén már több helyen folynak az építési munkálatok.
Nagysebességű motorvonatok valahol Kaliforniában egy látványterven
A tervezet a Central Valley szakasz befejezésének költségeit 13,8 milliárd dollárra becsüli, amely magában foglal egy 330 millió dolláros ismert költségnövekedést és további 1 milliárd dolláros tartalékot a 2019-es tervhez képest, ami nagyrészt annak tudható be, hogy az építési munkálatok késedelmet szenvedett a járvány miatt.
Viadukt építés Kaliforniában, a tervezett vasútvonal nyomvonalán
A terv szerint a CHSRA „szakaszos megközelítést kíván alkalmazni a vágány telepítéséhez” a Közép-völgyben, az útvonalat kezdetben többnyire egyvágányos vasútvonalként építenék ki. „A második pályára nincs szükség a javasolt Merced–Bakersfield ideiglenes szolgáltatás működési előnyeinek eléréséhez, és későbbre halasztanák a jövőbeni szolgáltatási igény kielégítésére. Ez 1,1 milliárd dollárnyi költséget takarítana meg” - véli a CHSRA.
A tervezett kaliforniai nagysebességű vasúthálózat és az WestXpress. Egyelőre csak a középső Fresno-Bakersfield szakasz épülne meg, az is csak egy vágánnyal
A terv értelmében a CHSRA be kívánja fejezni a San Francisco és Los Angeles/Anaheim közötti, körülbelül 800 km hosszúságú 1. szakasz útvonalának környezetvédelmi jóváhagyási folyamatát. Ezenkívül további 3 milliárd dollár összegű, úgynevezett „támogatói” projektek építését vállalja, amelyek a helyi közlekedést fejlesztik Los Angelesben és a San Francisco-öböl térségében, valamint „további finanszírozási lehetőségeket keresnek a lehető leghamarabb a hiányosságok prospektív megszüntetésére és az villamosított nagysebességű vasúti szolgáltatás bővítése érdekében a Bay Area (a San Francisco- és a San Pablo-öblöt körülölelő városi régió) és Los Angeles/Anaheim között."
Csomópontokat kell kialakítani, hogy összekössék a Central Valley nagysebességű szolgáltatásait a hagyományos vasúthálózattal, hogy használni tudják az ingázókat szállító helyi- és a városközi vonatok (InterCity-k), amelyek a Bay Area és Kalifornia északi részén közlekednek.
Friss látványterv a Kaliforniai nagysebességű vasútvonalról. A korábbi japán Sinkanszen-, majd francia TGV szerelvényeket az álmodozásban egy német Velaro (ICE3) motorvonat váltotta fel, apró szépséghiba, hogy ezt a szerelvényt már nem is gyártják, így megvásárolni sem lehetséges
A terv az 1. fázisú hálózat megvalósításának költségbecsléseit tartalmazza 69,1 milliárd dollártól 99,8 milliárd dollárig. "Bár könnyű összpontosítani az költségekre, az ilyen kritikus projekteket valóban a szélesebb körű fiskális, társadalmi, környezeti és gazdasági előnyök összefüggésében kell vizsgálni, amelyeket a régiónak nyújtanak" - állítja a tervezet.
A CHSRA frissítette a hosszú távú utazási előrejelzések körét is. 2050-ben az éves forgalom 32,3 millió (alacsony) és 55,2 millió (magas) utasszám között mozog.
Kalifornia nagysebességű programja nehéz időszakot élt át az elmúlt években, mivel világossá vált, hogy az eredeti elképzelés, miszerint a Sacramentóig északra fekvő városokat a déli San Diegóval a 2030-as évek elejére összekapcsolják, nem reális.
A föld megszerzése és a környezetvédelmi jóváhagyási folyamatok befejezése még a viszonylag kis sűrűségű Közép-völgyben is megterhelő volt, miközben a Tehachapi-hegységen át a Los Angeles-medencébe vezető új vonal megépítésének költségei és bonyolultsága továbbra is tartós akadálya a haladásnak a folyosó déli végén.
Nagysebességű- és hagyományos vonatok közötti átszállás a jövőben. Az Amtrak hatalmas, rozsdamentes Superliner emeletes kocsijai mellett szinte eltörpül a nagysebességű vonal villamos motorvonata.
2019 februárjában Gavin Newsom kormányzó az állam állapotához intézett beszédéhez bejelentette, hogy valójában csak az útvonal Közép-völgy szakasza készül el, ami széleskörű egyetértéshez vezetett a projekt tényleges teljes törlése érdekében. Ez pedig egy amúgy is ellenséges Trump-adminisztrációhoz vezetett, amely felmondott egy 928 millió dolláros szövetségi finanszírozási megállapodást. A Szövetségi Vasúti Igazgatóság további 2,5 milliárd dolláros támogatást is igyekezett visszafizetni, azzal érvelve, hogy az egész államra kiterjedő hálózat eredeti előfeltétele most nem lesz elérhető.
Azonban Joe Biden-nek, a vasúti személyszállítás szószólójának elnökké választása után azonban visszatért a program lendülete. Az újonnan kinevezett közlekedési miniszter, Pete Buttegieg már hangsúlyozta azt a szerepet, amelyet a nagysebességű vasút játszhat a fenntarthatóbb infrastruktúra fejlesztésében az Egyesült Államokban a Covid-19 járvány utáni időkben.
Joe Biden éppen egy Amtrak szerelvényre száll fel. Ő lesz a vasúti személyszállítási forradalom elindítója?
Üdvözölve az üzleti terv február 9-i tervezetét, Gavin Newsom kormányzó kijelentette, hogy „célunk az, hogy a Közép-völgyben a lehető leghamarabb gyors és villamosított vonatokat állítsunk üzembe, miközben más finanszírozási forrásokat is felhasználunk a tiszta vasúti személyszállítás előmozdításához. Bízunk benne, hogy a Biden-adminisztráció szövetségi partnerei megosztják elképzeléseinket a villamosított vasúttal kapcsolatban - várakozással tekintünk arra, hogy velük együtt dolgozhassunk."
Az FRA egyeztetőbb hangnemet is megfogalmazott, Amit Bose megbízott szövetségi vasúti ügyintéző azt mondta: „Kalifornia országosan átvette a vezetést a nagysebességű vasút előmozdításában, gazdaságilag átalakító projektet indított a Central Valley-ben, és vállalta az ezzel a vezetéssel járó kihívásokat. Az Egyesült Államok Közlekedési Minisztériuma várakozással tekint a Kaliforniával való együttműködésre, mivel ez vezet a jobb visszaépítéshez."
Meglátjuk, hogy a 2030-ig megépítendő, 270 km hosszúságú, egyvágányos vasútvonal elhozza-e az áttörést a 330 milliós országban...
Források
* A Railwaygazette.com Single-track corridor to launch Californian high speed service by 2030 című cikke
Utolsó kommentek