A spanyol vasútról már többször is szó esett a blogon, legutóbb azért, mert hatalmas kapacitást építettek ki, melyen azonban csak kevés vonat közlekedik, pedig utazási igény lenne az országban.
Úgy tűnik a parlagon heverő vasúti kapacitás és az elégedetlen utasok másoknak is szemet szúrtak, hiszen többen is bejelentkeztek a spanyol vasúti piacra, mint személyszállító operátorok.
Úton a Rielsfera emeletes szerelvénye még Franciaországban (kép forrása: railwaygazette.com)
Az induláshoz a legközelebb a Rielsfera áll, mely kilenc emeletes TGV szerelvénnyel lép be a spanyol piacra. Az első szerelvény pedig már útnak is indult, hogy spanyol földön is bizonyíthasson!
Az SNCF spanyol leányvállalata, Rielsfera általi használatra átalakított kilenc emeletes TGV Duplex motorvonat közül az első 2020. június 6-án elindult Franciaországból a Pantinban található Technicentre Est-Européenből a spanyolországi közlekedéshez szükséges jelző- és biztosítóberendezések telepítését követően.
Miután a liberalizációs folyamat részeként elnyerték a spanyol nagysebességű hálózathoz való nyílt hozzáférési útvonalainak csomagját, a Rielsfera azt várja, hogy az első diszkont árú ("fapados"), nagysebességű belföldi szolgáltatását elindíthatja a 2020. december 14-i menetrendváltozás után. A vonatok a Falbala márkanév alatt fognak üzemelni, amely az Ouigo koncepción alapul, és amely már Franciaországban sikeresen üzemel.
Úton a hófehér szerelvény (kép forrása: railwaygazette.com)
A kezdeti kilenc motorvonat a spanyol C útvonalcsomagjának üzemeltetéséhez szükséges (erről később részletesen fogok még írni egy másik cikkben), öt járathoz naponta Madridból Zaragozán, Barcelonán keresztül az észak-francia határig, és négy járathoz az Albacete útvonalakon: a célállomások Madridból kiindulva Valencia és Alicante a keleti részen és Toledo, Sevilla és Málaga a déli részen lesznek.
Spanyolország normál nyomtávolságú nagysebességű vasútvonalai 2020 végén
A 700 millió euróra becsült beruházás részeként az SNCF csoport a Rielsfera általi használatra módosítja néhány 800 sorozatú TGV 2N2 Euroduplex 3UH motorvonatát. Ezeket fel kellett szerelni a spanyol ASFA automatikus vonatbefolyásoló rendszerrel, valamint az ETCS-sel és a német LZB rendszerrel is. Az LZB rendszert a Madrid-Sevilla-vasútvonalon használják csak, addig, amíg az átjárhatóság javítása érdekében az ETCS fel nem váltja.
Az Alstom belforti üzemében néhány, csak a Franciaországban történő használathoz szükséges berendezést eltávolítottak, mielőtt a vonatokat dízelvontatással Pantinba szállították.
A három korridor, melyen a Rielsfera fog közlekedni 2020. december 14-e után
Miután februárban megérkeztek a Technicentre Est-Européen-hez, az átalakításnak azonnal neki is álltak. Az első módosított 807-es motorvonatot június 6-án küldték el Perpignanba, a spanyol határhoz. A spanyolországi próbaüzem után a vonatokat várhatóan újrafestik a Falbala színtervének megfelelően még a decemberi indulás előtt.
2022 decemberétől öt további motorvonatot szándékozik forgalomba állítani Spanyolországban a Rielsfera.
SNCF TGV és Renfe AVE motorvonat Gare de Lyon pályaudvaron Franciaországban. Hamarosan máshol is hasonló együttállásokat fotózhatunk? (kép forrása: Wikimedia Commons)
Spanyolországban a nagysebességű személyszállításban hatalmas növekedési potenciál van, ugyanis az országban olyan nagyvárosok találhatóak, melyek autóval már túl távol fekszenek egymástól, a hagyományos vonatok pedig ritkán és lassan közlekednek. A 2019 végén megjelent koronavírus miatt az utazások egy része pedig a repüléstől átterelődik a szárazföldi közlekedésre. A Rielsfera vállalaton kívül további személyszállító operátorok megjelenése is várható a spanyolországi vasúthálózaton.
Utolsó kommentek