Spanyolország gőzerővel építi nagysebességű vasútvonalait, melyek hossza már meghaladja a francia TGV hálózat hosszát is, mindezt úgy, hogy 11 év hátránnyal indultak. A spanyol belföldi nagysebességű vonalak folyamatosan közelednek az országhatárok felé, Franciaország irányába már elértek a Földközi tenger partjához, a legközelebbi nemzetközi cél pedig elérni Portugáliát is nagysebességű vonatokkal.
Talgo 350 SRO, A Szaúd-Arábiában közlekedő Talgo vonat. Valószínűleg ehhez hasonló szerelvények fognak Madrid és Lisszabon között is közlekedni (kép forrása: www.expansion.com)
Ehhez az ország további támogatásokat is kapott, ugyanis több EU-támogatást különítettek el a Portugália és Spanyolország közötti vasúti összeköttetések javítására. Az EU társfinanszírozása egy hét EU-tagországban futó, az Európai Zöld Tevékenység projektjének 1,4 milliárd eurós csomagjának része, amelyet 2020. március közepén hirdetett ki a kohéziós és reformügyi biztos, Elisa Ferreira.
Az Európai Regionális Fejlesztési Alap 265 millió eurót biztosít a spanyol városok, Plasencia, Cáceres és Badajoz közötti 179 kilométeres nagysebességű vasútvonal befejezéséhez. Ez a 715 km-es Madrid–Lisszabon útvonal részét képezi, amelyet a TEN-T atlanti folyosó részeként jelöltek meg.
Az ADIF, a spanyol pályavasút azt remélte, hogy 2019-ig nagysebességű járatokat indulhatnak Badajozba kétféle üzemmódú vonatok segítségével, de valószínűleg ez csak 2023-ra valósul majd meg, mikor nappali vonatok indulhatnak Madrid és Lisszabon között az újépítésű és továbbfejlesztett vasútvonalak segítségével. A Plasencia és Madrid közötti folyosó keleti végén, amely potenciálisan Toledót szolgálja ki, az új, nagysebességű vonalra vonatkozó terveket még be kell fejezni. A vonatok kezdetben a már meglévő vonalat fogják használni, mely 1668 mm-es nyomtávolságú, szemben az AVE vonatok által használt 1435 mm-es normál nyomtávolságú hálózattal. Emiatt lesz szükséges a nyomtávváltásra is alkalmas szerelvények alkalmazására.
Spanyolország meglévő, épülő és tervezett nagysebességű vasútvonalai (kép forrása: Wikimedia Commons)
Az Atlanti Folyosót 1 668 mm-es nyomtávolsággal építik. A vasútvonal célja mind az utas-, mind az áruszállítás, az új építésű szakaszok maximális vonali sebessége 300 km/h lesz. Az útvonal végig villamosítva lesz és a biztosítóberendezés az ETCS 2. szintjével épül majd ki.
Vasúti viadukt a vonalon az Almonte folyó felett. Ha elkészül, ez lesz a világ legnagyobb nyílású nagysebességű vasúti hídja
Az atlanti folyosó finanszírozása a brüsszeli politikai döntéshozók egyre növekvő politikai nyomása alatt jön létre, hogy javítsa az Ibériai félsziget vasúti szolgáltatásait, különös tekintettel a Spanyolország és Portugália közötti határon átnyúló vasúti szolgáltatásokra. A portugál oldalról már folyamatban van egy új és továbbfejlesztett vonal megépítése Sines kikötője és határon fekvő Badajoz között.
Az AVE vonatok indulási csarnoka Madridban, érvényes jegy nélkül ettől közelebb nem juthatunk a vonatokhoz
A Lisszabon-Madrid nagysebességű vasútvonal spanyolországi szakaszát gyakran mint Madrid–Extremadura nagysebességű vasútvonal említik. Mivel a vonal a távlati tervekben végig európai normál nyomtávolsággal fog kiépülni (1435 mm) az ibériai széles nyomtávolság helyett (1668 mm), ez várhatóan megkönnyíti majd az összeköttetéseket Európa többi részével. Elvileg az eredeti útvonal Spanyolország és Portugália fővárosainak összekötése volt úgy, hogy a menetidő 2 óra 45 perc legyen. Portugália kormánya azonban 2008-ban ideiglenesen elhalasztotta a projektet a gazdasági válság miatt, amely Portugáliát különösen súlyosan érintette.
Nyomtávváltó berendezés Spanyolországban. Kezdetben még a Madrid-Lisszabon útvonal megtételéhez is szükséges lesz ilyen berendezéseket telepíteni (kép forrása: Wikimedia Commons)
A munkát nagyrészt az Európai Bizottság és az Európai Beruházási Bank finanszírozza és stratégiai fontosságúnak tartja a területi kohézió fokozása érdekében. A hálózat interoperabilitása megkönnyíti az utasok és az áruk mozgását az atlanti folyosón. A 2018-19 között számos szakasz építés alatt állt már, Navalmoral de la Mata és Badajoz városai között.
A már elkészült alépítmény Spanyolországban (Kép forrása: fWikipedia Commons)
Ha a következő években, évtizedekben minden kapcsolódó beruházás elkészül, akkor akár Párizstól Lisszabonig is utazhatunk nagysebességű vonatokkal 250-300 km/h sebességgel. Ez nem csak a hagyományos vonatoknak lesz nagy kihívás, hanem a rövid távú európai repülőutaknak is.
Források
* A Railway Gazette EU funding to support Madrid – Lisboa link című szócikke
Utolsó kommentek