A Kínában található Kanton virágzó város, Kína gazdasági motorja, fontos kikötő- és kereskedőváros. A néhány évtized alatt a semmiből kifejlődött metropoliszban napjainkban ma már több, mint 13 millió fő él, akiknek a közlekedését mindenképpen meg kell oldani. A kantoni metró a 3. leghosszabb hálózat a világon, az első vonalat 1997-ben adták át és mára már 514 km-esre bővült a hálózat.
Metrószerelvény Kantonban, a nagysebességű pályára nagysebességű metrókocsik kerülnek majd (Kép forrása: Railway Gazette)
Kanton nem csak önmagában jelentős, hanem a közelében található még Hongkong, Sencsen és Makaó is. A Gyöngy folyó és deltája napjainkban robbanássszerű fejlődésen megy át, melyet a tömegközlekedési hálózat fejlesztése is igyekszik követni.
A Kuangtungi önkormányzat egy újabb 15 éves tervvel rukkolt elő a közösségi közlekedés fejlesztéséhez. A tömegközlekedés részarányát szeretnék 80% fölé tornászni, amiben kulcsfontosságú a vasút fejlesztése. A városba jelenleg is több hagyományos- és nagysebességű vasútvonal fut be, a metróhálózatot kiegészíti még az ún. expressz metró is, a harmadik szint pedig a nagysebességű metró lesz. Az utazási időt a deltavidék meghatározó városai között, mint például Hongkong, Makaó vagy Kanton, 60 percre, vagy kevesebbre kívánják csökkenteni.
Kantoni városkép (kép forrása: Wikimedia Commons)
Az 514 km-es kantoni metró jelenleg is a 3. leghosszabb a pekingi és a sanghaji metró után. A 18-as vonal már expressz metróként épült meg. Folyamatban van a 160 km/h sebességű expressz metrók kiépítése is, a 65,3 km-es 18-as vonal kilenc állomással és a 31 km-es 22-es vonal 10 állomással. A tervezett 28-as vonal 110,3 km hosszúságú lesz és 18 állomást tartalmaz majd.
A tervezés alatt álló nagysebességű metrók maximális sebessége 250 km/h lesz. Egyelőre három vonal kiépítését tervezik, melyek közül egy a reptérre vezet majd.
Az országos 4+4 fővonalból álló nagysebességű törzshálózat mára már nagyrészt kiépült, melyen 300-350 km/h sebességgel robognak a vonatok, jelenleg az ezt kiegészítő nagysebességű InterCity hálózat kiépítése zajlik, amelyeken 160-250 km/h közötti lesz a maximális sebesség.
Kanton metróhálózata 2019-ben 8kép forrása és nagyobb felbontású változat: Wikimedia Commons)
Megjegyezendő, hogy ezek nem azok a klasszikus metrók, mint amiket Magyarországról ismerünk. Feladatuk és a közlekedésben betöltött szerepük alapján valóban nagykapacitású városi személyszállító vasutak, ám kiépítésük alapján sokkal jobban a nagyvasúthoz hasonlítanak majd: nagyrészt a felszínen futnak, nagyvasúti feszültségről és felsővezetékről üzemelnek.
Források
* Railway Gazette - 250 km/h ‘high speed metro’ in Guangzhou urban rail plan
Utolsó kommentek