A franciaországi székhelyű UIC (Nemzetközi Vasútegylet) rendszeresen ad ki különböző jelentéseket, statisztikákat és brosúrákat a világ vasútjairól. Érdemes rendszeresen látogatni a honlapjukat, ha mindig friss, naprakész információkat szeretnénk tudni a világ vasúti személy- és teherszállításáról.
Az UIC jelentéseiből kiderül, hogy a világon a vasúti konjunktúra továbbra is kitart, új vonalak épülnek és a forgalom is növekszik.
Nagysebességű motorvonatok Kínában
2020. januárjában ismételten kiadták a High Speed in the World című pdf összefoglalójukat, melyben a már meglévő, épülő és tervezett nagysebességű vasútvonalak találhatóak meg országonkénti bontásban. Az elmúlt években ismét jelentős növekedés történt, és jelenleg a világon már több, mint 51 580 km-nyi vasútvonal alkalmas a 200 km/h vagy nagyobb sebességű közlekedésre!
Kína
A növekedést továbbra is Kína adja, az országban jelenleg már 35 048 km-nyi nagysebességű vasútvonal épült ki, mindössze 15 év leforgása alatt. A lendület még mindig tart, további 5000 km-nyi vasútvonal áll építés alatt és a távlati tervekben még további 1000 km szerepel. Ezzel Kína rendelkezik a világ leghosszabb nagysebességű vasútvonalával, sőt a világon található ilyen vonalaknak is több, mint a fele itt épült meg.
Kelet-Ázsia nagysebességű vasútvonalai 2020 elején (kép forrása: Wikimedia Commons)
Az eredeti tervekben szereplő 4+4 vonalból álló országos hálózat mára jórészt kiépült, 2020 után a regionális nagysebességű vasútvonalak (igen, ott még ilyen kategória is van) építése fog zajlani.
Az ország ambíciózus tervei között a jövőben a külföldre történő terjeszkedés szerepel, szeretnék a felhalmozódott technológiát és tudást jó pénzért és politikai befolyásért cserébe továbbadni. A célországok között Vietnám és Thaiföld szerepel.
Irán
Iránnak jelenleg még nincs nagysebességű vasútvonala, de 2020-ban már 1336 km hosszúságú vonal állt építés alatt.
India
India vasútja jelenleg is őrült forgalmat bonyolít le, ezért hatalmas fejlődés elé néz a közeljövőben. Jelenleg 508 km hosszúságú nagysebességű vonal épül, a távlati tervekben viszont további 4126 km-rel számolnak. A szükséges technológiát Japán biztosítja.
Thaiföld
Thaiföld 253 km hosszan építkezik, a távlati célok között 2642 km-es hálózat szerepel (ez összemérhető a francia TGV hálózattal).
Vietnám
Vietnám 1600 km hosszúságú nagysebességű vasútvonalat szeretne, de csak a távoli jövőben. A vasút minden bizonnyal kínai hitelből és kínai segítséggel fog megépülni.
USA
Az USA is régóta dédelget nagysebességű vasúti terveket, ám ezek megvalósulása a bizonytalan távoli jövőbe vész. Egyedül a California High Speed Rail az, amiből a közeljövőben várható valami. Az építkezések már zajlanak San Francisco környékén, ám a tervezett többszáz km-ből első körben csak egy rövidebb szakasz megnyitása várható.
A California High Speed Rail építése Kaliforniában (kép forrása: Wikimedia Commons)
Európa
Európában nagy változások nem történtek tavalyhoz képest, a legnagyobb futó projekteket még 2018-ban befejezték. Építkezések természetesen továbbra is zajlanak, de elsősorban az alagútépítések dominálnak.
Mint a térképen is látható, jelentős fejlesztésekkel Spanyolország büszkélkedhet, a többi zöld pöttyökkel jelölt útvonal mind egy-egy alagutat takar (Koralm bázisalagút, Semmering bázisalagút, Brenner bázisalagút, nagysebességű vasútvonal Genovából Milánó felé, és persze a még véglegesen el nem döntött Lyon-Torino nagysebességű vasútvonal, melynek jelentős része szintén egy bázisalagút).
Ritka pillanat, de Franciaországban 2020-ban nem zajlik új TGV vonal építése, legközelebb a Bordeaux-Toulouse nagysebességű vonal építésének indítása várható.
Jelentős fejlődés várható Törökországban (bár kérdéses, hogy ebben az esetben szabad-e őket Európához sorolni, ugyanis földrajzilag az új vonalak Ázsiában épülnek). Jelenleg 1652 km-nyi új vasútvonal áll építés alatt.
Európa nagysebességű vasútvonalai 2020 elején (kép forrása: Wikimedia Commons)
A fenti térkép nem jelzi, de legjobban talán Csehországra érdemes figyelni, ott szeretnék ugyanis több vonalon a megengedett sebességet a jelenlegi 160 km/h-ról 200 km/h-ra növelni. A szükséges járművek már rendelkezésre állnak és további járműbeszerzések is folyamatban vannak.
Az épülő Brenner bázisalagút Ausztriában (kép forrása: ec.europa.eu)
Magyarország
Magyarország egyelőre nem szerepel a listán, se a rövidtávú, se a hosszútávú tervek között. A kormány jelenlegi álmai még nem keltették fel a lista összeállítóinak, se a térképvázlatokat rendszeresen karbantartók figyelmét.
A magyar kormány hosszútávú terve sem világos és határozott, inkább csapongó. Évekig a Budapest-Belgrád közötti vonal volt a "szupervasút", ami az évek alatt normál fővonallá szelidült, aztán jött Varsó, mint elérendő cél, jelenleg pedig Kolozsvár az új álom.
Személyes véleményem szerint, ha minden a lehető legjobb úton halad is, 2030 előtt nem várható, hogy Magyarországon 200 km/h vagy nagyobb sebességgel vonatozzunk (számításba véve az előkészítés és kivitelezés hosszú idejét).
Összefoglalás
2020 elején a világon 51 581 km hosszúságban üzemelnek olyan vasútvonalak, melyeken a sebesség 200 km/h vagy még ettől is több és további 11 970 km-nyi vonal áll építés alatt.
A rövidtávú tervekben további 10 324 km, a hosszútávúakban pedig további 29 924 km nagysebességű vasútvonalat terveznek a világ országai. Ha minden bejelentett projekt elkészül, akkor a nem is olyan távoli jövőben csak a nagysebességű vasúthálózat meghaladja majd a 100 ezer km-et!
Források
* UIC - High Speed in the World PDF
Utolsó kommentek