Franciaországban a TGV hálózata legnagyobbrészt Párizsból indul ki és sugarasan éri el a távolabbi nagyvárosokat. A legutoljára 2017-ben és 2018-ban átadott rövidebb szakaszok is a már meglévő vonalak hosszabbításai voltak.
Két év múlva, 2022-ben egy olyan vonal építése kezdődik el, mely Franciaország belsejét tárja fel jobban, és összekapcsolja Toulouse városát Bordeaux-szal (de még előtte a soron következő szakasz Montpelliertől fog kiindulni és spanyol határ közelében fekvő Perpignan lesz a végállomása. Ezzel létrejön egy végig nagysebességű kapcsolat Párizs és Madrid között Barcelonán keresztül).
Emeletes TGV szerelvény robog valahol Franciaországban (kép forrása: www.toulouse7.com)
A Bordeaux-tól Toulouse-ig tartó 222 km-es nagysebességű vonal építése a tervek szerint két év múlva elkezdődik. Jean-Louis Chauzy, az Occitanie Regionális Gazdasági, Szociális és Környezetvédelmi Tanács elnöke január 21-én kijelentette, hogy az első kapavágás 2022-ben fog megtörténni és az építkezés várhatóan 7 évig fog tartani.
Franciaorszg meglévő és tervezett nagysebességű vasútvonalai. A hálózat 37 év alatt fokozatosan épült ki (kép forrása: Wikimedia Commons)
Chauzy elmondta a France Bleu Occitanie-nak, hogy megvalósítható a vonal 2030-ban való megnyitása, köszönhetően a "Télapónak", aki december 24-én, nem pedig december 25-én adta ezt nekünk ". Ez utalás volt a közlekedésre és a mobilitásra vonatkozó új jogszabály 2019. december 24-i kihirdetésére, amely meghatározza a nemzeti politika jövőbeli irányát, és amelynek fő célja az, hogy a szállítást könnyebbé, olcsóbbá és tisztábbá tegye.
Az új jogszabály egy ötéves beruházási programot ír elő a napi közlekedésben 13,4 milliárd euró értékben, prioritással a vasúti közlekedésre.
Toulouse impozáns állomása, 2030-ra a nagysebességű vasúthálózat is el fog érni idáig (Kép forrása: Wikimedia Commons)
Bordeaux állomásának méretes üvegcsarnoka induló és érkező TGV szerelvényekkel (kép forrása: Wikimedia Commons)
A 7 milliárd eurós Bordeaux - Toulouse projekt finanszírozására szolgáló források beszerzésének lehetőségei között szerepelnek az irodaépületekre kivetett adó és az „öko-adó”. Az irodaadót Bordeaux és Toulouse városi hatóságai javasolták, és az Occitanie és a Nouvelle-Aquitaine régiók is támogatják.
Az Államtanács 2016 júniusában kiadta a Bordeaux - Toulouse projekt közhasznúságáról szóló nyilatkozatot, de a további haladáshoz a finanszírozási források is szükségesek.
Az új vasútvonalból egy további nagysebességű vasútvonal is ki fog ágazni majd a távoli jövőben a spanyol határ közelében található Dax felé. A tálati tervek között szerepel, hogy itt is létesül egy normál nyomtávolságú nagysebességű vasúti kapcsolat Franciaország és Spanyolország között. A határ túloldalán , Baszk földön már jelenleg is folynak építkezések.
Bordeauxban és Toulouseban nem fognak új vasútállomások épülni, a vonatok a jelenlegi városi állomásokat használják majd, így a tényleges nagysebességű pálya majd Bordeauxtól délre, Hourcade mellett kezdődik és Toulousetól északnyugatra, St-Jory közelében végződik majd. Új állomások épülnek majd Agen-ban és Montauban-ban. A maximális sebesség 320 km/h lesz várhatóan, ami 30 km/h-val kevesebb, mint a korábbi tervekben szereplő érték.
A Bordeaux - Toulouse utazási idő 1 óra 5 percre rövidül, míg a Toulouse-Párizs menetidőt 3 óra 10 percre becsülik a jelenlegi 4óra 18 perces helyett.
A Bordeaux-Toulouse nagysebességű vasútvonal már régóta szerepel a megvalósítandó tervek között, ám még csak most érett be az, hogy ténylegesen el is kezdődjön valami. A következő két év még tervezéssel fog telni, majd következik a 7 éves építkezés, végül a tesztelés. A 2030-as céldátum is, ismerve a vasutak menetrendi változásait, valószínűleg 2030 decemberét jelenti, vagyis mától számítva még majdnem 11 év.
Mint látható, egy nagysebességű vasútvonal tervezése, kivitelezése és beüzemelése még a jóval fejlettebb és több tapasztalattal rendelkező Franciaország számára is 15 évnyi munkát jelent. Vegyük ezt is figyelembe, mikor a magyarországi nagysebességű vasútvonalakról ábrándozunk...
Források
* A www.railwaygazette.com weboldal ‘Father Christmas’ helps fund Bordeaux – Toulouse high speed line című cikke
Utolsó kommentek