München repülőtere eddig sem volt rosszul ellátva tömegközlekedési kapcsolatokkal, hiszen két S-Bahn járatnak is (az S1 és az S8) a repülőtér a végállomása, de más környező vasútállomásokról is van buszos kapcsolata. Hagyományos vonatok 2018 végéig nem érintették a légikikötőt, pedig igény az lett volna rá. Bár München három legnagyobb vasútállomásáról (München Hauptbahnhof, München Ostbahnhof és München Pasing) is elérhető volt egy átszállással, mégis a kínálat további bővítése mellett döntöttek.
A Flughafenexpress a repülőtér alatti vasútállomáson (kép forrása: Wikimedia Commons)
A repülőtér közelében halad el a München-Regensburg-vasútvonal is, ám hiába látszódik a vonatablakból a terminál épülete, megálló híján csak a főpályaudvarig történő utazással, majd onnan egy S-Bahnos úttal érhető el a repülőtér. Ez pedig nem csak egy további átszállást, hanem jelentős időveszteséget is okoz az utasoknak. A regensburgi vasútvonalból egy kiágazással jelentős időmennyiséget lehet spórolni, továbbá javul az északra található nagyvárosok repülőtéri kapcsolata is.
Épül az átkötés az A92-es autópálya felett 2017-ben. A beruházás azóta elkészült és használatba is került! (kép forrása: Wikimedia Commons)
A rövidke, de annál fontosabb új vasútvonal rendben és határidőre elkészült, így jelentősen megváltozhattak a repülőtér vasúti kapcsolatai Bajorország északi és keleti részei felé. Természetesen a nagyforgalmú és kétvágányú München-Regensburg-vasútvonalból az átkötést úgy építették meg, hogy a kiágazás különszintű csomópontot kapott.
Egyenlőre még csak a Flughafenexpress márkanevű, óránként közlekedő regionális járat indult el, de a távlati tervekben további új járatok és célállomások is szerepelnek. Mivel a vasútállomás közvetlenül a terminál épülete alatt helyezkedik el, a vonatról leszálló utasok egy emeletnyi mozgólépcsőzés után egyből a check in pultoknál találják magukat.
Forgalom
2018. decembere óta az alábbi járatok érintik a Müncheni repülőteret:
Járat | Útvonal | Gyakoriság |
---|---|---|
RE | Flughafenexpress: Flughafen München – Freising – Moosburg – Landshut – Ergoldsbach – Neufahrn (Niederbay) – Eggmühl – Hagelstadt – Köfering – Obertraubling – Regensburg |
Óránként |
![]() |
Flughafen München – Flughafen Besucherpark – Neufahrn – Eching – Lohhof – Unterschleißheim – Oberschleißheim – Feldmoching – Fasanerie – Moosach – Laim – Hirschgarten – Donnersbergerbrücke – Hackerbrücke – Hauptbahnhof – Karlsplatz (Stachus) – Marienplatz – Isartor – Rosenheimer Platz – Ostbahnhof | Húszpercenként |
![]() |
Herrsching – Seefeld-Hechendorf – Steinebach – Weßling – Neugilching – Gilching-Argelsried – Geisenbrunn – Germering-Unterpfaffenhofen – Harthaus – Freiham – Neuaubing – Westkreuz – Pasing – Laim – Hirschgarten – Donnersbergerbrücke – Hackerbrücke – Hauptbahnhof – Karlsplatz (Stachus) – Marienplatz – Isartor – Rosenheimer Platz – Ostbahnhof – Leuchtenbergring – Daglfing – Englschalking – Johanneskirchen – Unterföhring – Ismaning – Hallbergmoos – Flughafen Besucherpark – Flughafen München |
Húszpercenként |
Youtube videó az új összekötő vágány forgalmáról
A repülőteret így óránként hét vonat is érinti, a belváros felé 10 percenként indulnak az S-Bahnok, melyet kiegészítenek még az óránként induló Flughafenexpresszek.
Ezáltal a 34 ezer fős Freising, a 14 ezer fős Moosburg, a 71 ezer fős Landshut, a 6000 fős Ergoldsbach, a 14 ezer fős Neufahrn bei Freising, a 7500 fős Obertraubling és a 145 ezres Regensburg is közvetlen vasúti kapcsolatot kapott a repülőtérrel.
Vagyis mintha Miskolcról olyan vonat indulna a 120-as vasútvonalon Gyöngyösön, Egeren, Gödöllőn át Budapest felé, mely a városhatárnál egy 90 fokos kanyarral mégis inkább a 100-as vonalat célozná meg és a végállomása a Keleti pályaudvar helyett a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér alatt lenne! Természetesen mint az órás ütemen felüli vonat.
A forgalmat egyelőre a hányatott sorsú, négyrészes Bombardier Talent2 sorozatba tartozó motorvonatokkal szolgálják ki. A járatok kora reggeltől késő estig közlekednek, Regensburg és a repülőtér között a menetidő egy óra 15 perc.
Mindeközben Magyarországon: Vasúti megállónk már van, csak a reptér költözött el messzebbre... (kép forrása: Wikimedia Commons)
Utolsó kommentek