A "fapados", vagyis az alacsony költségekkel és minimális szolgáltatásokkal létrehozott közlekedési módot a légitársaságok találták ki évtizedekkel ezelőtt. Ennek hála a korábban kiváltságos légi utazás szélesebb körök számára is elérhetővé vált, a kevés, jól fizető utas helyett a kevesebbet fizető, de jóval népesebb utasokra terelődött át a hangsúly. A koncepció jól bevált, évről-évre egyre többen választják az olcsó repülést a szárazföldi közlekedés helyett.
Talgo szerelvény átfestve az új eva színterv szerint. A kép még csak látványterv (kép forrása: www.railwaygazette.com)
A vasutak, úgy tűnik mindig lemaradva követik a trendeket. Elsőnek a Francia Államvasút, az SNCF kapcsolt, 2014-ben indította el az olcsóbb árazású, zsúfoltabb székezésű, kevesebb szolgáltatást nyújtó TGV járatait Ouigo néven. Ezt követte az Izy, és most úgy tűnik, Európa második legnagyobb kiterjedésű nagysebességű hálózatát üzemeltető Spanyolország is beáll a sorba.
A RENFE 2018 február 6-án jelentette be, hogy a főváros, Madrid és Katalónia között a következő évtől olcsóbb járatok is közlekednek majd, eva márkanév alatt. Talán véletlen, talán marketingfogás, de a spanyol nagysebességű vonatok márkaneve az AVE (Alta Velocidad Española), csupa kisbetűvel írva, az irányt megfordítva pedig az olcsóbb eva márkanevet kapjuk.
Érkezik a "fapados" TGV (kép forrása: Wikimedia Commons)
Spanyolország rengeteget költött nagysebességű vasúthálózatának kiépítésére, ám a kihasználtsága jelenleg még alacsony. Míg a legtöbb ország nagysebességű hálózata átjárható más vonatok számára is, addig a spanyol nem az eltérő nyomtávolsága miatt. Történelmi okokból Spanyolország szélesebb, 1668 mm-es nyomtávolságot választott vasútjának, ám a nagysebességű hálózata már a normál európai, 1435 mm-es nyomtávolsággal épült ki. Emiatt csak nyomtávváltásra is képes szerelvényekkel lehet a két hálózat között átjárni.
Az ország alacsony mobilitási igénye, továbbá a nemzeti vasúttársaság kényelmes hozzáállása miatt az AVE vonatok csak ritkán járnak. Sovány vigasz, hogy ezzel szemben az alacsony kihasználtság és a homogén forgalom miatt kivételesen pontosak és gyorsak.
A nagy bejelentés (kép forrása: www.truecalia.com)
Az új eva járatok 2019-ben indulnak majd el Madrid és Barcelona között, 25%-kal alacsonyabb jegyárakat kínálva az utasoknak a normál AVE járatokhoz képest.
A RENFE szeretné a két város között jelenleg még autóval utazókat vonatra csábítani, a célcsoport a fiatalok, a kisebb csoportok és a családok. A vonat belső terét úgy tervezték, hogy megfeleljen az üzleti utasok, valamint a kettő, négy vagy hat rgyütt utazó csoportok igényeinek.
Mielőtt a koncepciót további vonalakra is kiterjesztenék, szeretnének megbizonyosodni az üzlet sikerességéről. Napi öt vonatpár fog Madrid és Barcelona El Prat között közlekedni, érintve Camp de Tarragona állomást is.
A szerelvény a képek tanúsága alapján átalakított és a fehér helyett vörösre fényezett Talgo 350 sorozatú motorvonat lesz (vagy más néven RENFE 102 sorozat), melyek maximális sebessége 330 km/h.
Talgo 350 sorozatú motorvonat Malaga állomáson fehér színben (kép forrása: Wikimedia Commons)
A spanyol nagysebességű vonatok kihasználtsága rendkívül alacsony, míg 2015-ben 17,5 millió utas választotta az AVE vonatok valamelyikét, addig a szomszédos Franciaországban 2017-ben 110 millióan a TGV-t, közel azonos pályahossz mellett.
Hamarosan meglátjuk, mennyire válik be az új koncepció. Nagy változást az hozhatna, ha Spanyolország is engedne a vasúti liberalizációnak és külföldi operátorokat is beengedne a RENFE hálózatára.
Utolsó kommentek