A jövőt megjósolni mindig is nehéz feladat marad, mert az emberek csak a saját idejük találmányait és trendjeit ismerik, majd azokat továbbgondolva, felnagyítva, jobbá téve képzelik el a jövőt is, miközben a legnagyobb változásokat olyan találmányok okozzák, melyeket a jövőkutató idejében még fel sem fedeztek. Hiába jósolta meg Verne Gyula is a holdutazást, a járművet illetően szó szerint nagyon mellélőtt, és elképzelni sem tudta azt, hogy a televíziónak hála az 1969-es holdra szállás az amerikaiak számára generációs élmény lesz!
A Tesla Autopilot már nem csak egy távoli álom
A most következő rövid bejegyzésben az önvezető autók széleskörű elterjedését és az általuk kiváltott hatást próbálom elképzelni. Majd évek múlva kiderül, mennyire jártam sikerrel!
Előnyök
Bár még nincsenek robotautók, a többség egyet ért abban, hogy az átállásnak rengeteg előnye lesz. Nézzük sorba ezeket:
* megszűnő torlódások: néha csak egy-két rossz sofőr okoz olyan helyzetet, aminek az eredménye hatalmas dugó lesz. Lehet, hogy túl óvatos és túl lassan halad, vagy épp az ellenkezője, agresszív vezetése miatt a többség inkább lassít. A robotautók egyformán szabály követőek lesznek, anélkül, hogy versenyeznének, vagy személyes sérelmeit próbálnák másokon megbosszulni;
Mi okozza a közlekedési dugókat? A videóból megtudhatjuk, miért áll meg a forgalom minden különösebb ok nélkül!
* A szabálykövetés egyik jótékony hatása a közlekedési balesetek csökkenése, később akár a teljes megszűnése. Balesetek nélkül nem lesznek terelések, forgalmi lassítások, helyszínelések vagy dugók sem;
* Ha nem lesznek balesetek, a biztosítások is feleslegessé válnak, így az autófenntartás egyik jelentős költsége megszűnik;
A Tesla Autopilot rendszere 2016-ból. Azóta még többet tud!
* Különválik egymástól a parkolás és a ki-beszállás. Jelenleg a parkolóban szállunk ki vagy be az autóba, ám amint az autónk képes önmagát is vezetni, már nem lesz fontos a közeli parkoló megtalálása;
* A városi közlekedés nem elhanyagolható része a parkolókat kereső autók, az előbbiből következik, hogy ez a felesleges plusz forgalom is megszűnik;
* Mivel a robotautók ügyesebb sofőrök, a jelenlegi helynél kevesebbel is beérik. Akár még az is elképzelhető, hogy a 2+2 sávos autópályák 3+3 sávosokká alakíthatóak. Hiszen a leállósávba lehúzódó autókat a szenzorok időben észre veszik, és így nem lesz szükséges egy teljes sávot folyamatosan üresen tartani nekik;
* Ha elterjed az autómegosztás, több azonos irányba tartó ember használhat egy autót, vagy egy autó szolgálhat ki több embert napközben. Ez további parkolóhelyek felszabadítását jelentheti majd;
* Ha egy család együtt indul reggel munkába/iskolába, az útvonal megtervezésénél azt is figyelembe kell venni, hogy kinek van jogosítványa. Lehet, hogy az iskola van a legmesszebb és ott a legkönnyebb parkolni, ám a szülők mégsem szállhatnak ki korábban, nekik minden nap ezt a távot kétszer is oda-vissza meg kell tenni feleslegesen. Automata vezetésnél ez a probléma és az ezzel járó felesleges forgalom is megszűnik.
A Deutsche Bahn reklámja a közlekedés jövőjéről
* Megváltozik majd az éjszakai élet és a szórakozás is. Ha egy társaság egy távolabbi szórakozóhelyet látogat meg, a sofőr nem fogyaszthat alkoholt, hogy reggel biztonságosan tudjon vezetni. A tömegközlekedés peremidőszakokban, főleg egy zajosabb társaságnak nem megfelelő alternatíva, így valaki vagy kimarad a buliból vagy egy gyalogosan is megközelíthető, belvárosi szórakozóhelyet keresnek fel. Egy biztonságos robotautó itt is nagy segítség lenne, egy teljesen automatizált közúti közlekedési hálózat pedig a szórakozóhelyek térbeli elhelyezkedését is gyökeresen átformálhatja: a zsúfolt belvárosokból kiköltözhetnek a ritkábban lakott külvárosokba is.
Hátrányok
Ennyi előny mellett meg kell említenünk a hátrányokat is. Bár a rendszer még nem üzemel, így minden felmerülő problémát nem ismerünk, azonban a korábbi közlekedésben történt fejlődés alapján nagyon valószínű, hogy a könnyebb utazás az utazási igényeket is növelni fogja. Így könnyen abba a hibába eshetünk, hogy az emberek többet és messzebbre fognak majd a jövőben utazni. Messzebb kerülnek a munkahelyek és az iskolák az otthonoktól, nő az utazási idő és a távolság is. A mindig rendelkezésre álló közúti közlekedés új utazási igényeket is generálhat, így könnyen lehet, hogy a dugók ugyanúgy megmaradnak.
Ne feledjük, hiába lesznek az autók sokkal környezetbarátabbak, ha a megtett kilométerek gyorsabban nőnek mint a közlekedés hatásfoka.
Dugó Münchenben, vajon a meglévő úthálózat bírni fogja a növekvő mobilitást? (kép forrása:vehir.hu)
Gyakran elhangzó veszély még a tömegesen munkanélkülivé váló taxisok, buszsofőrök és kamionsofőrök helyzete. Jelenleg a sofőröket nagy tömegben alkalmazó ágazatok folyamatos munkaerőhiánnyal küzdenek. Mivel az átállás nem egyik napról a másikra fog történni, hanem helyette éveket vesz majd igénybe, az átállás okozta feleslegessé váló munkaerőt bőven lesz ideje felszívni más iparágaknak. De a hivatásos sofőr szakma sem tűnik el véglegesen, megmarad majd az igény a tehetősek körében a taxisofőrökre, kik segítenek bőröndöt cipelni, kinyitják az ajtót és ismerik a várost. Az áruterítők sem csak a vezetéssel töltik ki a munkaidejüket, árut rakodnak ki és be, felveszik az új rendeléseket, ellenőrzik az átvételt, meghallgatják az esetleges panaszokat... A vezetést lehet automatizálni, de a személyes kapcsolattartást még jó darabig biztosan nem.
Tömegközlekedés
Felmerülhet a kérdés, mindez hogy érinti majd a tömegközlekedést? Szükség lesz még továbbra is rá?
A tömegközlekedés egyik fontos feladata, hogy a mobilitást mindenki számára lehetővé tegye, azoknak is, akiknek kevés a pénzük, túl idősek, túl fiatalok vagy nem alkalmasak a vezetésre egészségügyi állapotuk miatt.
A RioTinto bányacég önvezető tehervonata Ausztráliában. Elszigetel hálózatokon már működik az autonóm vasúti közlekedés
A jelenleg rossz vagy még éppen elégséges tömegközlekedéssel kiszolgált térségek minden bizonnyal elveszítik a tömegközlekedésüket. hiszen miért várnánk buszra, melyből napi két pár jár, ha egy robotautó is bérelhető? Akár még az is elképzelhető, hogy bizonyos személyek kedvezményesen vehetik majd igénybe. Az állam se jár rosszabbul, kisebb infrastruktúrát kell fenntartani, miközben a mobilitás a peremvidékeken nőni fog. Ez persze könnyen számos jelenleg a halál peremén vergődő vasúti mellékvonalnak adhatja meg a végső kegyelemdöfést. De az alacsony kihasználtsággal közlekedő autóbuszjáratok is legalább ekkora veszélybe kerülnek majd.
Ezzel szemben a nagyvárosok és vonzáskörzetük tömegközlekedése még akár jól is járhat a változással. Senki se legyen annyira naív, hogy azt gondolja, robotautókkal kiváltható egy metróvonal vagy egy elővárosi vasútvonal. Korábbi számítások szerint egy jól működő, kétvágányos vasútvonal elméleti maximum kapacitása 40 ezer utas/irány/óra, amit csak egy 12 sávos autópályával lehetne kiváltani. Kétlem, hogy az autonóm vezetés 6x hatékonyabb lesz a jelenlegi emberi sofőröknél.
Nürnbergben 2008 óta közlekedik teljesen automata metró. A nürnbergi ráadásul nem is az első ilyen rendszer a világon!
Megszűnni nem fog a tömegközlekedést, sőt akár még profitálhat is belőle! Azok, akik ódzkodtak a sok átszállástól, a csatlakozásmulasztástól, kombinálhatják a bérautókat a tömegközlekedéssel. A legproblémásabb részeken autóznak, míg a legzsúfoltabb, leglassabb szakaszokon használhatják a tömegközlekedést. Megoldható, hogy a közlekedés irányítóik megfelelő tarifákkal hatékonyan tereljék az utasokat az optimális és leggyorsabb irányba. A mindenütt hálózatba kötött autók tudni fogják az igényeket, ismerni a szabad parkolókat, a leggyakoribb utasáramlási irányokat és a tömegközlekedés járműveinek menetrendjét is!
A jövőben, véleményem szerint a tömegközlekedés is megtartja majd a helyét a közlekedési módok között, az autonóm autók azonban jelentősen átrendezik majd a szerepeket és mindazt, amit ma mobilitásnak hívunk.
Addig azonban még sok év fog eltelni!
Utolsó kommentek