Görögország az elmúlt 15 évben főleg az olimpia, majd az azt követő pénzügyi válság miatt került az újságok címlapjára. Pedig Görögországban más jelentős események is történtek, amik nem ütötték meg a legtöbb újság érdeklődési körét.
A válság sok megszorítással járt, az állami vagyon egy részét pedig kénytelenek voltak eladni. A görögök megváltak a nemzeti vasúttársaságuk személyszállítási részlegétől is 45 millió euróért cserébe, a vásárló az olasz FS lett.
Az FS egyik Pendolino szerelvénye útban Görögország felé
Eközben az elavult hálózatot is fejlesztik, legfigyelemreméltóbb az Athén–Thessaloniki-vasútvonal, melynek egyes szakaszain hamarosan 200 km/h sebességgel is száguldhatnak a vonatok.
Európa nagysebességű vasútvonalai 2018 közepén, Görögországban egy újabb sehová nem kapcsolódó nagysebességű vasútvonal jött létre (kép forrása: Wikimedia Commons)
Görögország vasúthálózata nagyrészt romokban, a vasúti személyszállítás jelképes, mindössze napi 300 járat közlekedik az országban (Magyarországon ez a szám 4000!).
Így tehát van hova fejlődni, az új olasz tulajdonos célja is a vasúti közlekedés bővítése.
Athén és Thessaloniki között gőzerővel dolgoznak a kivitelezők, a cél az, hogy a teljes távon egy kétvágányú 160-200 km/h-val járható új vasútvonal épüljön ki, 25 kV 50 Hz-es áramrendszerrel és természetesen ETCS vonatbefolyásolóval. A beruházás nem csak felújítás, bizonyos szakaszokon új nyomvonalra helyezték át a síneket és több hosszú alagutat is fúrtak.
A beruházás része a Tithorea–Domokos-vasútvonal átépítése is, mely része a fővárost Thessalonikivel összekötő vasútvonalnak. Az eredetileg 122 kilométeres egyvágányú vonal 106 km-es kétvágányú vasútvonallá alakult. Épült egy új 9 km-es alagút is a Kallidromo hegy alatt, ami nem csak Görögország, hanem az egész Balkán-félsziget leghosszabb alagútja. Az új 106 km-es vonal már 1997 óta épül és 2018-ra lett kész, eddig összesen 1,8 milliárd euróba került.
Az új vasútvonalra pedig megfelelő járművekre is szükség lesz. Bár a görögök is vásároltak anno a Siemens Eurosprinter villamos mozdonyaiból (OSE 120 sorozat vagy becenevén a Hellas-Sprinter), melyek maximum 200 km/h-val is képesek haladni, nem csak ezekre a gépekre alapozzák a személyszállítást.
Mivel a TrainOSE, a görög személyszállítással foglalkozó vállalat tulajdonosa az olasz FS, így "házon belül" is találtak megfelelő járművet. A választás az FS ETR 485 sorozatra esett, mely ez ETR 480 sorozat kétáramnemű változata, így nem csak az olasz egyenáram alatt, hanem a görög 25 kV 50 Hz váltakozó áramrendszerről is tud működni. A motorvonat legnagyobb sebessége 250 km/h, így tökéletesen megfelel a szükséges tesztekhez.
A tesztek után a motorvonat visszatér Olaszországba, ahol a tapasztalatokat felhasználva a Görögországnak szánt motorvonatokat módosítják. arról egyelőre még nincs információ, hogy vajon a görög leányvállalat az olaszok régi vonatait kapják majd meg vagy idővel újakat vásárolnak. A gondolkodásra még mindenesetre van idő, az új 585 km-es vasútvonal csak 2019 végén nyílik meg.
Útban Görögország felé (kép forrása: www.skyscrapercity.com)
A motorvonat Olaszországból Szlovénián, Horvátországon és Szerbián keresztül érkezett meg Görögországba, saját lábon, de nem önerőből, a vontatást mindig az aktuális ország mozdonya biztosította.
Részlet a felújított vonalról, a képen egy OSE 220 sorozatú villamosmozdony is látható (kép forrása: www.railwaypro.com)
A vonal elkészültével a jelenlegi 7 órás menetidő várhatóan felére, 3,5 órára csökken majd Athén és Thessaloniki között.
Amennyiben valóra válnak a magyar és a szerb kormány álmai, és kiépül egy nagysebességű vasútvonal Budapest és Belgrád között, akkor már csak egy kis szakasz fog hiányozni Belgrád és Thessaloniki között, hogy Budapesttől Athénig 160-200 km/h sebességgel vonatozzunk, kb 10-12 óra alatt megtéve az utat. De ez még csak a távoli és bizonytalan jövő...
Utolsó kommentek