A 2018-as téli olimpiai játékok megrendezésének a jogát az ázsiai Dél-Korea nyerte el, a játékok helyszíne a Szöultól 180 km-re található Phjongcshang városa lesz. Ahhoz, hogy a résztvevők és az érdeklődők is könnyen és gyorsan a helyszínre utazhassanak, szükségessé vált a közlekedés fejlesztése is.
A december 22-i átadás
Az olimpiai helyszínére Szöul irányából egy új 120 km-es vasútvonalat építettek, melyet a 2018 februárjában megrendezésre kerülő téli olimpia egyik fontos közlekedési eszköze lesz, jelentősen lerövidítve az utazási időt a főváros irányából.
Az ország nagysebességű vasútvonalainak hossza 2017 végén már elérte a 657 km-es hosszúságot, december 22-én pedig további 120 km-rel bővült, további egy vonal tervezése pedig már folyamatban van. A hosszútávú cél az, hogy az ország nagysebességű vasúthálózata elérje a 826 km-es hosszúságot.
Dél-Korea jelenlegi nagysebességű vasúthálózata, fent északon, fekete színnel jelölve a téli olimpia helyszínére vezető új vasútvonal (kép forrása: Wikimedia Commons)
Dél-Korea nagysebességű vasúthálózatának kiépítése a 2000-es években kezdődött el francia segítséggel. Az első nagysebességű vasútvonal 2004. április 1-én nyílt meg, melyeken a francia TGV a helyi igényekhez adoptált motorvonata közlekedik óránként 300 km/h sebességgel. Később további vonalak is épültek, melyekre az új járműveket már Dél-Korea gyártotta le.
A vasútvonal átadásával létrejött egy az országot kereszt irányba végig átszelő új vasúti kapcsolat, mely a nyugaton található Incseon városát és nemzetközi repülőterét a fővároson, Szöulon át összeköti a keleti parton található Phjongcshanggal, miközben érinti Manjong, Hoengseong, Dunnae, PyeongChang és Jinbu városokat is. A vonatok engedélyezett sebessége az új vonalon maximum 250 km/h, a korábban épült szakaszokon pedig 300 km/h.
A vasút hegyes vidéket szel keresztül, emiatt a vonal 63 %-a alagútban halad. Összesen 34 alagút és 53 híd építésére volt szükség, a leghosszabb a 21,7 km hosszúságú Daegwallyeong alagút, mely nem csak a vonal, hanem az ország leghosszabb alagútja is egyben.
A vasútvonal építése már 2017 júniusában befejeződött, a próbamenetek október végéig tartottak.
Dél-koreai fejlesztésű nagysebességű motorvonat az új vasútvonalon
A vasútvonal érdekessége, hogy mindössze csak egy vágánnyal épült meg, szemben a világ többi nagysebességű vonalával, ahol szinte mindenütt kettő vágány áll a forgalom rendelkezésére.
A kapcsolódó, már korábban megnyílt, a fővárosba vezető vasútvonallal együtt a két végállomás között összesen 222,7 km a távolság vonattal. A nagysebességű KTX vonatok ezt a távolságot 1 óra 40 perc alatt teszik meg, miközben a hagyományos vonalon a menetidő 6 óra,autópályán expresszbusszal pedig 3 óra. Az Incseon nemzetközi repülőtérről Szöulon át vonattal a 277,9 km megtétele 1 óra 58 perc.
Munkanapokon a KORAIL 18 járatpárt közlekedtet, hétvégente ez a szám 26-ra bővül, ebből 16 egészen a repülőtérig közlekedik, 10 pedig csak Szöulig. Az olimpia idején a tervek szerint ezt további 15 betétjáratpár fogja még kiegészíteni.
A vasútvonalon a dél-koreai Hyundai Rotem vállalat KTX-Sancheon sorozatú nagysebességű motorvonatai közlekednek. A vonatok maximális sebessége 330 km/h, de csak 305 km/h sebességre engedélyezettek. Ám még ezt sem tudják majd mindenhol kihasználni, hiszen az új vonalon is "csak" 250 km/h-val mehetnek. A KTX-Sancheon szerelvényekből eddig már 71 épült, míg a 2004-ben forgalomba állt TGV-kből 46. Korea saját típusa így az országon belül már túlsúlyba került az importált társához képest.
A Hyundai Rotem vállalat KTX-Sancheon sorozatú nagysebességű motorvonata (kép forrása: Wikimedia Commons)
A vonalon közlekedő KTX szerelvényekre a Samsung és a helyi távközlési vállalat, a KT már felszerelte az LTE-R kommunikációs rendszert is, mely a Puszani metrón mutatkozott be legelőször. Ez a rendszer lehetővé teszi majd az internetezést Wi-fi-n keresztül a vonaton az utasok számára.
2021-től a közbenső állomásokat további regionális nagysebességű járatok fogják kiszolgálni.
Lásd még
Források
* www.railwaygazette.com - Winter Olympic KTX line inaugurated
Utolsó kommentek