HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: @Balogh Zsolt: B++++++ Ááá... Amúgy tök jó volt szakmai ismeretátadás érdeklődőknek témakörben..... (2024.04.01. 15:45) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Pillants a naptárra! ;) (2024.04.01. 13:39) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: Egy 2008-as fotó, hogy 2024-ben leplezik le? (2024.04.01. 07:43) Küszöbön a magyar Railjet
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @OKdoki: A kérdésedre nem lehet egyszerű választ adni. A 160 km/h az afféle "határsebesség", attól... (2024.03.16. 22:42) A magyarországi nagysebességű vasutak története
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Több forrás is említette ezeket a számadatokat. Nem lehetséges, hogy az eltérést pusz... (2024.03.12. 21:28) A Schwazi Ezüstbányában
  • gigabursch: Ügyes! (2024.03.05. 13:02) Vonat a vonaton

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 9euroticket (2) afrika (7) agv (1) alagút (10) alex (1) állatok (2) állomás (21) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) amtrak (1) anglia (20) április elseje (4) argentína (1) arosa (1) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (125) autó (3) autómúzeum (4) ave (21) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (3) barcelona (12) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (3) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (67) euronight (3) európa (8) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (84) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) hamburg (1) heide volm (2) híd (3) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (21) iho.hu (1) index (100) index2 (313) india (4) innsbruck (5) interrail (17) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (1) kína (46) kindertojás (2) kisvasút (14) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (9) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (3) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) Linz (1) linz (3) lisszabon (1) london (2) los angeles (1) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (43) nagysebességű vasút (175) nápoly (4) németország (91) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (21) olaszország (57) oroszország (3) ouigo (1) párizs (20) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) prága (9) puchberg (7) railjet (16) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) söll (1) sopron (1) spanyolország (72) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (4) szaud-arábia (3) szeged (2) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (5) terepasztal (11) texas (1) tgv (45) tibee (7) tibet (1) (1) törökország (5) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) USA (33) usa (2) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (4) Windischgarsten (4) würzburg (1) zillertal (5) zürich (2) Címkefelhő

2017.11.05. 17:18 Balogh Zsolt

A Saint-Pierre-d'Albigny - Bourg-Saint-Maurice-vasútvonalon

Franciaország egyik nemzetközileg is ismert büszkesége a TGV, az 1981 óta közlekedő nagysebességű vonat. A kezdetben "csak" 270 km/h sebességgel közlekedő vonatok napjainkban már egyes vonalakon akár 320 km/h sebességgel is suhannak és összekapcsolják Párizst Londonnal, Brüsszellel, Amszterdammal, Kölnnel, Frankfurttal és még további többszáz kisebb-nagyobb várossal és településsel.

tgv_duplex_bourg-st-maurice.JPGRobog az emeletes TGV valahol Saint-Pierre-d'Albigny és Bourg-Saint-Maurice között (kép forrása Wikimedia Commons)

Méltán gondolhatjuk így azt, hogy Franciaországban csupa öröm a vonatozás, hiszen a TGV bárhova elvisz minket szélsebesen a többezer km-es LGV-hálózaton.

A valóság azonban ettől árnyaltabb, ugyanis a TGV egyik nagy előnye, hogy a régebben épült, hagyományos vasútvonalakon is tud akadálytalanul közlekedni, kiszolgálva így olyan állomásokat is, melyekhez csak hagyományos, ezért jóval lassabban járható vasútvonalak vezetnek.

A TGV Franciaországban több, mint 180 állomáson áll meg, ezek közül csak néhány olyan, melyeken a TGV járatokon kívül más vonat nem áll meg. Így a szuperexpresszekkel Párizsból, Brüsszelből vagy Londonból szezonálisan a kevésbé ismert vagy kevésbé jelentős városokba is elutazhatunk, azonban jóval lassabban, mint gondolnánk, a TGV ilyenkor ugyanis a többi vonatéval azonos sebességgel tud csak haladni.

tgv_atlantique_venant_du_havre_approche_d_albertville_hiver_2017.JPGAz egyvágányú vonalon kocog egy TGV Atlantique szerelvény a Francia-Alpok lejtői felé (kép forrása: Wikimédia Commons)

Ezek közé tartozik a 80 km hosszúságú Saint-Pierre-d'Albigny - Bourg-Saint-Maurice-vasútvonal vagy francia nyelven, a völgy után elnevezve: ligne de la Tarentaise is, mely a világ egyik legnagyobb síközpontját kapcsolja össze Franciaország és Európa városaival.

Népszerű szezonális végállomás Bourg-Saint-Maurice, vagy röviden csak Bourg, a francia-olasz határ közelében, 815 méteres magasságban található, alig 7200 lakosú település. Vonzerejét a közeli Francia-Alpok és a rajta található, 425 kilométeres hosszúságú sípályarendszer adja. A téli síszezon beköszöntével közvetlen nagysebességű vonatok érkeznek ide Londonból, Párizsból és Brüsszelből is. Az ide vezető vasútvonal azonban még a 18.-19 század fordulóján épült, és bár már többször is felújították, vonalvezetése megmaradt az eredeti kiépítése szerint. Így ami korszerűnek számított még a 20. században, az mára már jelentősen elmarad az újépítésű vonalak paramétereitől. Bizonyos szakaszokon a TGV-nek és utasainak be kell érniük a mindössze 80 km/h sebességgel.

tgv_pour_brest_dans_la_combe_de_savoie_hiver_2017.JPGIsmét egy emeletes TGV szerelvény az egyvágányúvá szűkült vonalon (kép forrása: Wikimédia Commons)

Története

A vasútvonalat 1879 és 1913 között építette a PLM (Compagnie des chemins de fer de Paris à Lyon et à la Méditerranée),

A PLM 1868. július 18-án kapta meg az építési engedélyt a vonalra, de a császári jóváhagyásra még egészen 1869. április 28-áig kellett várniuk. Az építkezés két részletben zajlott, a 80 km-es vonal megépítése 34 évig tartott. Ennek egyrészt technikai okai is voltak, mivel a vasút igen nehéz terepen haladt a Tarentaise völgyében.

tgv_savoie-nantes_quittant_la_ligne_de_la_tarentaise_2017.JPGCsatolt szerelvény is elkel az utasok kiszolgálására (kép forrása: Wikimédia Commons)

A vasútvonalon számos alagút és híd megépítése vált szükségessé, a leghosszabb alagutak a Tunnel de la Boucle hurokalagút (1401 méter), a Tunnel des  Esserts alagút (1501 méter) és a Tunnel des Plaines alagút (1671 méter). A völgyben futó Isère folyót négy helyen is keresztezi a vasút.

De a politikai fordulatok is jelentősen lassították a vasút előretörését: Az 1880-as években Otto von Bismarck létrehozta a hármas szövetséget Poroszország, Olaszország és az Osztrák-Magyar Monarchia között, ami aggodalommal töltötte el a franciákat. Fontossá vált a francia-olasz határok megerősítése és a megfelelő közlekedési kapcsolatok kialakítása. Ez egy ideig segítette a vasútvonal megépítését, ám 1896-ban enyhülés következett be a francia-olasz viszonyban, így a vasútvonal stratégiai fontossága is csökkent.

eurostar_3229_3230_moutiers_01-03-2003.jpgAz Eurostar hosszú nyúlánk motorvonata Londonból Gare de Moûtiers-Salins-Brides-les-Bains állomáson. A szerelvény hosszú utat tett meg ideáig, átkelve még a tenger alatt is (kép forrása: Wikimédia Commons)

1938-ban, a vasútvonalak államosításával az SNCF-hez került egészen 1997-ig.

A vonalat 1988-ban villamosították, ugyanis az 1992-es téli olimpiának Albertville adott otthont. A villamosításnak időben nekiláttak, hogy az olimpia évére már megbízhatóan üzemelhessen a vonal. Ezzel együtt átépült a vasútvonal és a biztosítóberendezések is. A korábban kettő dízelmozdonnyal vontatott vonatok élére villamos mozdonyok kerülhettek.

tgv_thalys_dans_la_combe_de_savoie_hiver_2017.JPGCsatolt Thalys szerelvény Brüsszelből és Amszterdamból (kép forrása: Wikimédia Commons)

Az első néhány km-et Saint-Pierre és Albertville között 1500 V egyenárammal, majd a folytatást már 25 kV 50 Hz-cel villamosították, egészen a végállomásig. Albertille nem csak rendszerváltó-állomás, hanem vasúti csomópont is, a sínek innen tovább vezettek egészen Annecy-ig, ám azóta ez az irány már részlegesen megszűnt. Történelmi okokból azonban Albertille maradt a rendszerhatár, továbbá a vonatoknak Bourg-Saint-Maurice irányába itt kell irányt is váltaniuk.

mo_tiers_ligne_tarentaise.JPG Gare de Moûtiers-Salins-Brides-les-Bains (kép forrása: Wikimédia Commons)

1997-ben a francia pályavasúthoz, az RFF-hez került egészen 2014-ig. 2014-ben az ismételt átszervezések hatására újra visszakerült az SNCF-hez mely mind a mai napig a tulajdonosa és az üzemeltetője.

A vasútvonal a hegyvidéki terep miatt sok szűk ívet is tartalmaz, így a sebesség egyes részeken nem haladja meg a 80 km/h-t. A lankásabb és egyenesebb szakaszokon azonban lehetséges a 140 km/h sebesség elérése is.

Jelenleg Bourg-Saint-Maurice fejállomás, itt véget érnek a vágányok. Felmerült, hogy meghosszabbítják Olaszország felé és összekapcsolják az olasz vasúthálózattal is. Ehhez azonban alagutat kellene fúrni, ami a vasútépítés költségeit jelentősen megnövelné. Jelenleg a hosszabbítás lekerült a napirendről, így Bourg egyelőre megmarad fejállomásnak.

Csúcsforgalom a fejállomáson! (kép forrása: www.railsavoie.fr)

Bourg-Saint-Maurice állomás a sípályáknak és síközpontoknak hála fontos szezonális célállomássá vált, ami csak úgy vonza magához a turistákat közelről és távolról egyaránt. A kisváros vasútállomása komoly fejlődésen ment keresztül, hogy képes legyen fogadni a hosszabbnál-hosszabb távolsági személyszállító vonatokat. Nyolcvágányos állomásán nyolc peron, a vágányok felett pedig egy gyalogos felüljáró épült.

tgv_d_hiver_paris-modane_st-pierre-d_albigny_2017.JPGA vasút melletti épületek műszaki állapota alapján akár azt is gondolhatnánk, hogy a kép valahol Kelet-Európában készült... Az emeletes TGV Duplex szerelvény azonban elárulja, hogy a helyszín ettől azért nyugatabbra fekszik, egészen pontosan Gare de Saint-Pierre-d'Albigny állomás közelében (kép forrása: Wikimédia Commons)

gare_de_bourg_st-maurice.JPGVégállomás: Bourg-Saint-Maurice. A kép a szezon végén, márciusban készült (kép forrása: Wikimédia Commons)

TGV érkezik Bourg-Saint-Maurice állomásra 2017. január 21-én

A távolsági vonatokon kívül a francia regionális vonatok (TER) is ide futnak be, ám ezek szinte el is vesznek a nagysebességű motorvonatok tengerében. Bourg-Saint-Maurice így nem csak a síelőknek, de a vonattal utazóknak és a vasút iránt érdeklődőknek is sok látnivalót kínál.

Források

* A francia Wikipédia Ligne de Saint-Pierre-d'Albigny à Bourg-Saint-Maurice című szócikke

A végállomás, Bourg-Saint-Maurice a Google térképén

Lásd még

* Arosa modern állomása

 

Szólj hozzá!

Címkék: franciaország tgv index2


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr4913185316

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása