München és Nürnberg között 2003-ban nyílt meg a közvetlen vasútvonal, korábban a két város között csak jelentős kerülővel lehetett utazni. Münchentől Ingolstadtig már korábban is létezett vasút, a hiányzó szakasz pedig már úgy épült meg, hogy a vonatok akár 300 km/h sebességgel is közlekedhessenek rajta, jelentősen csökkentve a menetidőt nem csak a két nagyváros, de a bajor fővárosból Németország további célállomásai felé is.
A Škoda szerelvénye a (München)-Ingolstadt-Nürnberg nagysebességű vasútvonalon
A nagysebességű vasútvonalon már a kezdetektől közlekedett egy lassabb, maximum 200 km/h sebességgel haladó regionális vonat is, a München-Nürnberg Express. A lassan 15 éve közlekedő járat a DB 101 sorozatú mozdonyából és hozzá kapcsolt öt távolsági kocsiból és egy vezérlőkocsiból áll. Elérkezett azonban az idő, hogy az expressz új szerelvényt kapjon!
Még tehervonatba sorolva a csehországi Cheb vasútállomásán
München és Nürnberg között óránként 2-3 ICE járat is közlekedik irányonként, ehhez jönnek még hozzá a regionális expresszvonatok, melyek kétóránként, csúcsidőben óránként indulnak. Nürnberg és Allersberg között további expresszvonat is jár 140 km/h sebességgel, kitöltve a München-Nürnberg-Express által hagyott menetrendi lyukakat.
A München-Nürnberg Express jelenlegi szerelvénye München Hauptbahnhofon, helyettük érkeznek az új Škoda emeletes vonatok!
A vasút ezen a viszonylaton népszerű, a vonatok szinte mindig zsúfoltságig tele vannak. A regionális kínálatot tovább bővíteni nem lehetett, mivel csak három erre alkalmas szerelvénye volt a DB Regionak.
Már Münchenben egy üzemi pályaudvaron egy ICE2 társaságában
A nagy forgalom miatt döntöttek úgy, hogy a kínálatot tovább bővítik és ehhez új szerelvényeket szereznek be. Erre a járatra olyan szerelvényekre van szükség, mely kielégíti a regionális utazási igényeket, kellően nagy kapacitásúk és nem okoz nekik gondot, hogy nagysebességű pályán, nagysebességű vonatokkal együtt kell közlekedniük. A tender kiírásakor erre a feladatra csak a Škoda tudott megfelelő járműveket ajánlani: a cseh gyártó egyaránt rendelkezett nagysebességű, univerzális villamosmozdonnyal (Škoda 109E sorozat) és hozzá illő nagysebességű emeletes kocsikkal is. Más gyártóknak vagy csak mozdonyuk vagy csak kocsijuk lett volna.
A Škoda egyáramrendszerű mozdonyt szállított, a mozdony csak a német 15 kV 16,7 Hz-et ismeri, szemben az alaptípus több áramrendszerével. A személykocsik klimatizáltak, külső-belső kamerarendszerrel felszereltek. A szerelvényen összesen 679 másodosztályú-, 26 elsőosztályú-, kettő mozgássérült hely található, továbbá 37 kerékpárt is tud még szállítani. A hat szerelvény ára 100 millió euró volt.
Az új vonatoknak 2016 decemberében kellett volna forgalomba állniuk, ez azonban átcsúszik a következő évi menetrend váltásra, így csak 2017 decemberétől utazhatunk az új ingavonatokkal.
További késedelem remélhetőleg nem jön már, az első szerelvény már megérkezett Bajorországba és a szükséges teszteke is elkezdték.
Próbafutás Kinding közelében
A Škoda mozdonya csak 189 km/h sebességre kapott engedélyt, ami némileg visszalépés a DB 101 sorozat 200 km/h sebessége után, ám valószínűleg az utasok ebből alig fognak észrevenni valamit, hiszen az expressz az útja felét amúgy is csak 160 km/h sebességgel teszi meg, Ingolstadban 15 perces várakozása van, majd ezután Nürnbergig a hátramaradó 90 km-en további három megállója. Így látható, hogy van bőven menetrendi tartalék, továbbá a maximális sebességét is a megállók miatti gyorsítás-fékezés miatt csak rövid ideig tudja kihasználni.
A DB Regio 2017-től a München-Nürnberg-Express járat kapacitását több, mint kétszeresére tudja majd növelni. A korábban a járatot kiszolgáló három hatkocsis szerelvény helyett hat hatkocsis érkezik, melyek ráadásul emeletes kivitelűek is. Ennyi járművel lehetővé válhat 2017 decemberétől az óránkénti, csúcsidőben pedig a félóránkénti járatindítás is, miközben a vonatok utasszállító kapacitása is növekedett.
Az ingavonat vezérlőkocsija...
...és villamos mozdonya
Felmerülhet még az a kérdés, hogy ilyen sűrűn járó ICE-k között mi szükség van még regionális vonatra is? A legfontosabb tényező minden bizonnyal az ár: München és Nürnberg között az ICE-re egy csak odaútra szóló jegy 45-56 euróba kerül, a menetidő pedig 1 óra 2 perc. Az expresszre érvényes a BayernTicket is, mely 25 euró, oda-vissza érvényes retúrjegy, és tartalmazza mindkét városhoz a tömegközlekedési napijegyet is, a menetidő cserébe viszont hosszabb, 1 óra 44 perc.
Az expresszel az egynapos kirándulás tömegközlekedéssel 25 euróból megoldható, míg ICE-vel ez több, mint 100 euróba kerülne!
Források
* There were it belongs: new DB Škoda trains arrive at the NIM
Utolsó kommentek