HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Friss topikok

Címkék

afrika (6) agv (1) alagút (7) alex (1) állatok (2) állomás (14) alpok (1) alstom (1) amerika (2) amszterdam (1) anglia (17) április elseje (2) argentína (1) arosa (1) augsburg (4) ausztria (86) autó (2) autómúzeum (4) ave (17) avlo (1) ázsia (4) baden-württemberg (2) bajorország (60) baleset (2) barcelona (12) barlang (2) bayernticket (27) bécs (9) bécsújhely (3) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (1) bloginfo (3) bob (6) bombardier (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (1) caf (1) commons (1) csehország (15) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (2) desiro (1) deutsche bahn (19) egyiptom (3) éjszakai vonat (1) elon musk (2) érdekességek (58) euronight (3) európa (6) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (4) franciaország (71) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (5) görögország (2) gőzmozdony (11) gysev (1) hajó (8) heide volm (2) híd (1) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) ic (2) ice (18) iho.hu (1) index (59) index2 (253) india (4) innsbruck (4) interrail (13) izrael (1) japán (10) jbss bahn (13) jövő (2) kalifornia (4) kanton (1) kastély (7) kecskemét (18) kenya (1) kína (41) kindertojás (2) kisvasút (10) kombinált szállítás (2) konténer (1) könyv (3) kötélvasút (7) különleges vasút (4) las vegas (2) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) linz (1) Linz (2) madrid (11) magánvasút (2) maglev (6) magyarország (35) mallorca (7) marokkó (3) menetrend (1) mercedes (1) metró (8) milánó (3) mittenwaldbahn (6) modellvasút (12) monaco (1) münchen (78) múzeum (39) nagysebességű vasút (151) nápoly (3) németország (75) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (11) olaszország (45) oroszország (3) ouigo (1) párizs (12) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (4) prága (9) puchberg (7) railjet (9) regionalzug (15) rekordok (3) rendezőpályaudvar (5) repülés (8) rhb (2) s-bahn (8) salzburg (5) semmering (4) siemens (2) sikló (1) sinkanszen (3) skoda (1) söll (1) spanyolország (63) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (8) svájc (19) svédország (4) szaud-arábia (1) szeged (1) szlovénia (9) s bahn (16) tajvan (1) talgo (7) tarragona (1) TEE (9) terepasztal (8) tgv (38) tibee (4) tibet (1) törökország (2) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) USA (20) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (2) villamos (9) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (1) westbahn (1) Windischgarsten (4) würzburg (1) zürich (1) Címkefelhő

2017.01.06. 20:15 Balogh Zsolt

A Gare du Nordtól a Gare du Estig

Franciaország vasúthálózatának központja Párizs, ahonnan a főbb vasútvonalak sugarasan indulnak az ország minden égtája felé. A francia főváros egyben a legnépesebb települése is az országnak, ahová az ország minden pontjáról érkeznek a távolsági- és regionális vonatok. Emellett fontos nemzetközi kapcsolatokkal is rendelkezik Spanyolország, Hollandia, Belgium, Luxemburg, Németország, Svájc és Olaszország felé. Európa legfontosabb nagyvárosai (Madrid, London, Brüsszel, Amszterdam, Frankfurt, München, Zürich, Milánó...) közvetlen vonatokkal is elérhetőek, de még olyan távoli célpontok is közvetlen összeköttetésben állnak Párizzsal, mint mondjuk Moszkva!

rer, párizs, eiffel-toronyPárizs kiterjedt vasúthálózattal rendelkezik

Ilyen sok vonathoz pedig hatalmas pályaudvarokra is szükség van, Párizsban nem kevesebb, mint hat fejpályaudvar található, de ezek mellett még számos kisebb-nagyobb is az utasok rendelkezésére áll. Ezek közül kerestünk fel mi is néhányat a párizsi kirándulásunk alkalmával.

A nagyobb állomások a történelmi belvárostól messzebb helyezkednek el, ám a kiterjedt RER- és metróhálózattal mégis könnyen és gyorsan akárhová eljuthatunk tőlük Párizsban.

Az idő változásai Párizst sem kerülték el, így a városban több bezárt állomás és felhagyott vasútvonal is található. Néhányat nyomtalanul elbontottak, valamelyiket háromszor is bezárták majd újranyitották, valamelyik pedig a lebontás helyett új funkciót kapott.

Gare d'Orsay

Ez utóbbiak közé tartozik a Gare du Musée d'Orsay, korábban röviden csak Gare d'Orsay, melyet 1958-ban zártak be. A Szajna parton felépült vasúti fejpályaudvart az 1900-ban megrendezett világkiállítás alkalmából építette a Compagnie du chemin de fer de Paris à Orléans vasúttársaság. Az Orsay igazi belvárosi állomás volt, hiszen innen csak néhány száz méterre található a Cité-sziget és a Louvre.

Gare du Musée d'OrsayGare du Musée d'Orsay a Szajna partján

Ám nem volt hosszú életű, mindössze 58 évet üzemelt, mint pályaudvar. 1958-ban véglegesen bezárták, 1978-ban műemlékvédelmet kapott, majd ezután nem messze tőle megnyílt a RER C vonalának föld alatti megállója. Így ismét járnak "igazi" vonatok a bezárt állomás közelében. RER-rel utazva így tehát a Gare du Musée d'Orsay állomáson kell leszállni, majd az aluljáróból feljőve már előttünk is áll az egykori elegáns pályaudvar.

Gare de Lyon

Következő célpontunk egy szintén Szajna-parti pályaudvar, a Gare de Lyon volt.

Az állomás szerepelt Agatha Christie A titokzatos kék vonat című regényében, a Mr. Bean nyaral és Az utazó című filmekben is. 1849. augusztus 12-én nyílt meg, Marius Toudoire tervei alapján.

Gare de lyon, párizsGare de Lyon és jellegzetes óratornya

Gare de Lyon a harmadik legforgalmasabb párizsi állomás az évi 90 milliós utasforgalmával. Két csarnokból áll, melyekben összesen 32 vágány található. 1900-ban a párizsi világkiállítás alkalmából építették át és nyerte el jelenlegi formáját. Jellegzetes óratornya a londoni Big Ben kicsinyített mása, amiről azonnal felismerhető és már messziről látható.

Gare de lyon, párizs, tgv duplexTGV Duplex a csarnokban

A pályaudvar vonatfogadó csarnoka szinte egy az egyben a budapesti Nyugati-pályaudvar testvére. A hasonlóság nem véletlen, a budapesti Nyugatit is francia tervezőiroda tervezte. Ám a párizsi a hazaitól mind hosszában, mind széltében jóval nagyobb: a csarnok hatvágányos, olyan hosszú, hogy egy átlagos vonat is teljesen befér és nem csak egy, hanem két csarnokból áll.

Gare de lyon, párizsA vonatfogadó csarnok

Nevét Franciaország második legnagyobb városáról, Lyonról kapta, innen indulnak ugyanis a Dél-Franciaországba tartó vonatok, a névadó várost is érintve, továbbá ez a kezdete a Párizs-Marseille-vasútvonalnak is.

De emellett nemzetközi forgalma is jelentős: TGV vonatok indulnak Olaszország és Svájc felé is, a legutolsó TGV vonal átadásával pedig 2010 óta a spanyol határ is elérhetővé vált, 2013 januárja óta pedig már átszállás nélkül Barcelona is.

Gare de lyon, párizs, Le Train Bleu étteremA Le Train Bleu étterem

Itt található a Le Train Bleu (A kék vonat) nevű elegáns étterem is, mely lassan az utolsó hírmondója az egykori patinás állomási éttermeknek. A lyoni pályaudvaron a vonatra várva még lehetőségünk van egy elegáns helyen is étkezni, miközben már mindenhol csak a gyorséttermek várják az utasokat.  Persze egy átlagos magyar utast az itteni árak biztosan örökre elrémisztenének...

Gare d’Austerlitz

A Lyoni pályaudvartól nem messze, a Szajna túlpartján található a következő állomás: a Gare d’Austerlitz. Ide egy kisebb sétával volt a legegyszerűbb átjutni, a kényelmesebbek mehetnek metróval is egy megállónyit.

Gare d’Austerlitz, párizsGare d’Austerlitz

A Paris Gare d’Austerlitz állomás 1840. szeptember 20-án nyílt meg Pierre-Louis Renaud tervei alapján. A pályaudvarról vonatok indulnak Franciaország különböző részeibe és nemzetközi Talgo kocsikból álló hálóvonatok (Trenhotel) indultak Spanyolországba. A spanyol és a francia nagysebességű hálózat bővülésével a hálóvonatok 2013. december 15-én megszűntek. Nekem még volt szerencsém 2011-ben eggyel Madridba utazni.

Gare d’Austerlitz, párizsA Gare d’Austerlitz vonatfogadó csarnoka egy Intercityvel és egy magányos villamos mozdonnyal

Forgalma alapján közepesnek mondható, hiszen "csak" évi 30 millió utas használja. Innen indulnak a vonatok Bordeaux és Toulouse felé, vagyis Franciaország délnyugati részébe. Ide csak hagyományos InterCity és regionális vonatok érkeznek, de mivel a TGV-k forgalma folyamatosan nő, ezért a jövőben átépítésre kerül, hogy nagyobb kapacitású legyen és TGV vonatokat is fogadhasson, hogy tehermentesíthesse a túlterhelt lyoni és a montparnassei állomásokat.

Gare d’Austerlitz, párizsA csarnok üvegfala. Figyeljük meg a vágányok közötti vágánykapcsolatot is, mely a körüljárásokat könnyíti meg

A pályaudvar utca felőli homlokzata sajnos már nem látható, ugyanis az előtte álló térre egy magas irodaház épült, szinte egybeépülve az állomással. A kettő között pedig egy alig pár méteres sötét sikátort meghagyva csak. A csarnok itt is hatvágányos, és jóval rövidebb, mint a lyoni pályaudvaré. A csarnok mellett természetesen további vágányok is épültek.

Gare d’Austerlitz, párizs, metróMetró érkezik Gare d’Austerlitz pályaudvarra

igazi közlekedési ínyencség az, ahogyan a metró eléri az állomást. Párizsban több metróvonal is magasvasútként épült ki, többek között az ide érkező 5-ös metró is, így a pályaudvarnál a metrómegálló nem a föld alatt, hanem a föld felett épült meg, egybe a váróteremmel. A vasúti vágányokat merőlegesen nem keresztezi, azok már korábban véget érnek a csarnokban.

A közelben még egy harmadik pályaudvar is található, a Gare du Bercy. Az egykor önálló állomás ma már Gare d'Austerlitz része.

Sokáig az autószállító vonatok végállomása volt, aztán ezek eltűnésével különböző regionális vonatok végállomása, amelyek kiszorulnak a Gare de Lyonról a TGV-k miatt (a Lyontól délre futó hálózat bővülése miatt telítődött a pályaudvar). A Gare de Lyon telítődése hozta el azt is, hogy a fapados TGV (Ouigo) nem a Gare de Lyon-ból indul Lyon felé, hanem Disneylandből.

Paris Gare Montparnasse

Innen egy hosszabb buszozással érkeztünk meg a 28 vágányos Paris Gare Montparnasse pályaudvarra, mely a nevét is adó Montparnasse kerületben található, közvetlenül a Tour Montparnasse torony mellett. Így ha az állomás messziről nem is látszik, a szomszédos toronyház viszont egész Párizsnak mutatja, hol is az állomás.

Gare MontparnasseAz állomás bejárata

Egyike Párizs legrégebbi pályaudvarainak, hiszen elődje 1840. szeptember 10-én nyílt meg. A második állomás 1848 és 1852 között épült meg. Legutóbbi jelentős átépítése 1969-ben volt, amikor a vágányok feletti területet beépítették és egy hatalmas irodaház is épült a korábbi állomás helyére. A következő jelentős esemény az 1990-ben megnyílt LGV Atlantique nagysebességű vasútvonal megnyitása volt, mely elhozta a TGV-t is az állomásra.

Gare Montparnasse, tgv, párizsTGV Atlantique a csarnokban

Gare Montparnasse, párizsGare de Montparnasse vonatfogadó csarnoka

Az átépítés nem tett igazán jót az állomásnak, az egész egy sivár ablaktalan sötét betonépítmény, mely inkább egy pincéhez vagy mélygarázshoz hasonlít, mintsem egy vasútállomáshoz.

Az állomásra Franciaország északi és nyugati részéről, pl.: Tours, Bordeaux, Rennes és Nantes felől jövő TGV vonatok érkeznek, továbbá regionális motorvonatok indulnak a Párizs–Montparnasse útvonalon. Az állomás közelében a 4-es, 6-os, 12-es és a 13-as metróvonal is elhalad.

Gare de EstGare de Montparnasse vágányhálózata a Tour Montparnasse toronyból fényképezve a szmogriadó idején

A közelben található 56 emeletes Tour Montparnasse irodaház kilátóteraszáról csodálatos képeket lehet készíteni az alatta elterülő pályaudvar vágányhálózatáról és az azon közlekedő vonatokról.

Gare Montparnasse, párizs, balesetAz állomás nagyon híres az 1895-ben itt bekövetkezett montparnasse-i vasúti szerencsétlenségről, melynek fényképe az egész világot bejárta (kép forrása: Wikimedia Commons)

Gare du Nord

A Gare du Nord a legnagyobb vasúti fejpályaudvar Párizsban. Európa legforgalmasabbikaként tartják számon az itt megforduló utasok számát tekintve. 1861 és 1864 között épült fel az eredeti épület, azóta több kisebb-nagyobb átalakításon esett át. Jelenleg innen indulnak az Észak-Franciaországba tartó vonatok, valamint számos nemzetközi viszonylat kiindulópontja is ez a pályaudvar. Elérhető többek között az Eurostarral London, a Thalyssal Brüsszel, továbbá nemzetközi vonatokkal Németország és Hollandia nagyvárosai.

A 36 vágányos állomást évente 190 millió utas veszi igénybe.

Igazi nemzetközi jelentőségét az 1994-ben megnyílt Csatorna-alagút hozta el, ettől az évtől kezdve ugyanis lehetővé vált vonattal utazni Franciaország és Anglia között. De az új alagúttal és a hozzá vezető pályával egyidőben nyílt meg Brüsszel felé is a nagysebességű vasúti kapcsolat, ezzel tovább erősítve Párizs nemzetközi jelentőségét.

A pályaudvart a Chemin de Fer du Nord vasúttársaság építtette.

Párizs, gare du nordA Gare du Nord hatalmas utcafrontja, a homlokzaton található szobrok a legfontosabb kiszolgált európai városokat jelképezik

Gare de EstThalys vonat a csarnokban

Gare de EstA Londonba közlekedő Eurostar

Mivel innen indulnak a nemzetközi vonatok Londonba is, ezért több és szigorúbb biztonsági intézkedés vonatkozik az Angliába utazókra. A vonatokra való utazás hasonlít egy repülőgépes utazáshoz, hiszen többszörös jegy-, csomag- és igazolványellenőrzésre van szükség a felszálláshoz. A csarnok első két vágánya használaton kívül van, a következő négyről pedig a nemzetközi vonatok indulnak, ezért a csarnok többi részétől ez a terület egy üvegfallal van leválasztva. Ide csak érvényes menetjeggyel és igazolvánnyal lehet belépni. A londoni oldalon szintén hasonló szigorúság várja a Franciaország felől érkező utasokat.

Gare de EstInnen indul a beauvais-i repülőtérre is a regionális vonat

Paris Gare de l’Est

Nem messze innen található a Paris Gare de l’Est pályaudvar, mely a főváros legöregebb pályaudvara (a Montparnasse eredeti épületét teljesen lebontották). Az állomást Georges-Eugène Haussmann tervezte, 1849. július 5-én nyílt meg. Számos nemzetközi vonat kiindulási vagy végállomása. Vonatok indulnak innen Franciaországba, Németországba és Ausztriába. Többek között ide érkeznek a Müncheni pályaudvarról induló ICE és TGV motorvonatok is.

Gare de EstA Paris Gare de l’Est főbejárata

A 30 vágányos állomás a keletre tartó Párizs-Mulhouse és Párizs-Strasbourg vasútvonalak végállomása.

Innen az összes többi főpályaudvar metróval is elérhető, a Nord pedig olyan közel van, hogy metróval csak egy megálló, gyalogosan pedig mindössze 10 perc. Az, hogy két ilyen nagy és forgalmas pályaudvar ilyen közel épüljön egymáshoz, véleményem szerint annyira ritka, hogy térképen is érdemes egy pillantást vetni rájuk.

A Gare du Est és a Gare du Nord Párizsban

Ennek persze történelmi okai vannak, korábban több nagy vasúttársaság is épített vasútvonalakat az országban, amikhez saját főpályaudvarokat is építettek. 

Gare de EstRegionális vonat az állomáson

Gare de EstDízelmozdony indulásra várva

Gare de EstA vágányok előtt húzódó tér kávézókkal, jegyautomatákkal na és persze a hatalmas információs monitorokkal

Paris Gare Saint-Lazare

A hatodik pályaudvart, a Paris Gare Saint-Lazare-t már nem maradt időnk felkeresni. Pedig az sem kicsi, a 27 vágányos állomáson naponta 275 ezer, évi 100 millió utas fordul meg, ezzel a második legforgalmasabb Párizs pályaudvarai közül.

railway_stations_on_departure_from_paris_map-en.pngPárizs pályaudvarai és az onnan elérhető célállomások (kép forrása: Wikimedia Commons)

3 komment

Címkék: franciaország párizs vasútállomás tgv


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr4512077183

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sncf 2017.01.08. 12:17:29

Ismét egy jó összeállítás, örömmel olvastam.
Néhány pontosítás és kiegészítés.
1. A francia nyelv sajátosságaiból adódik, hogy magánhagzóval kezdődő szó előtt nem áll du, abból d' lesz, így Gare d'Orsay és Gare de l'Est a helyes elnevezések.
2. A Gare d'Orsay esetén a nevezéktan egy kicsit keveredik. Kezdetben hívták Gare d'Orsay-nek, aztán miután múzeum lett az épületben a földalatti állomás neve Musée d'Orsay, illetve a múzeum állomásaként Gare du... Persze a franciák mindent gare-nak neveznek, ahol legalább egy kitérő van.
3. Nem esik szó a cikkben róla, de azokon a pályaudvarokon, ahol az RER is megáll a föld alatt, az RER vágányai is be vannak számozva, így pl. az RER B a Gare du Nord-on hozzá van számozva, 41-44-es vágányszámokkal. Nézőpont kérdése, hogy ezt beleszámítjuk-e az állomásba, vagy sem.
4. A Gare d'Austerlitz kapcsán "Innen indulnak a vonatok Bordeux és Toulouse felé, vagyis Franciaország északi részébe" mondat helyesen úgy hangzana, hogy Innen indulnak a vonatok BordeAux és Toulouse felé, vagyis Franciaország DÉLNYUGATI részébe. Ez a pályaudvar a nagy vesztese az éjszakai vonatok kiirtásának, lényegében innen indultak a Montparnasse és a Lyon-i pályaudvarok TGV vonalainak kiszolgálási területei felé az éjszakai vonatok (kivéve a Marseille-Nice, illetve a Bretagne felé közlekedőket).
5. A Montparnasse pályaudvar igazából 3 pályaudvar (1-2-3), a TGV-knek, a regionális vonatoknak, illetve a Paris-Granville vonalnak külön-külön megközelíthető alpályaudvara van. A Montparnasse 3-at, amit Gare du Vaugirard-ként is emlegetnek, gyakran a franciák sem találják, a főcsarnokhoz képest jobb oldalt, kb. 800 méterrel eltolva található és a részben nem villamosított Granville felé vezető vonalat szolgálja ki.
6. Az egy mondatban említett Gare de Bercy hivatalosan nem önálló pályaudvar (a Gare de Lyonhoz tartozik, ahogy a Vaugirard a Montparnasse része). Sokáig az autószállító vonatok végállomása volt, aztán ezek eltűnésével különböző regionális vonatok végállomása, amelyek kiszorulnak a Gare de Lyonról a TGV-k miatt (a Lyontól délre futó hálózat bővülése miatt telítődött a pályaudvar). A Gare de Lyon telítődése hozta el azt is, hogy a fapados TGV (Ouigo) nem a Gare de Lyon-ból indul Lyon felé, hanem Disneylandből.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2017.01.08. 16:25:33

@sncf: Köszönöm a kiigazításokat, egy nagyobb helyismerettel rendelkező biztosan jobban kiigazodik a párizsi pályaudvarok között.

Tanácsaidat, észrevételeidet megfogadtam, a cikket pontosítottam, a kommented végével pedig az austerlitzi részt is kibővítettem.

sncf 2017.01.08. 16:46:42

@Balogh Zsolt: Örülök, hogy hozzá tudtam járulni. Több év franciaországi vonatozás (ebből közel egy év párizsi ingázás) összekapcsolva a vasút iránti érdeklődéssel, sok ismeretet adott a francia vasútról. Ha minden a tervek szerint idén ősztől ismét egy hosszabb ott töltött időszak következik.
süti beállítások módosítása