HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: @Balogh Zsolt: B++++++ Ááá... Amúgy tök jó volt szakmai ismeretátadás érdeklődőknek témakörben..... (2024.04.01. 15:45) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Pillants a naptárra! ;) (2024.04.01. 13:39) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: Egy 2008-as fotó, hogy 2024-ben leplezik le? (2024.04.01. 07:43) Küszöbön a magyar Railjet
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @OKdoki: A kérdésedre nem lehet egyszerű választ adni. A 160 km/h az afféle "határsebesség", attól... (2024.03.16. 22:42) A magyarországi nagysebességű vasutak története
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Több forrás is említette ezeket a számadatokat. Nem lehetséges, hogy az eltérést pusz... (2024.03.12. 21:28) A Schwazi Ezüstbányában
  • gigabursch: Ügyes! (2024.03.05. 13:02) Vonat a vonaton

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 9euroticket (2) afrika (7) agv (1) alagút (10) alex (1) állatok (2) állomás (21) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) amtrak (1) anglia (20) április elseje (4) argentína (1) arosa (1) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (125) autó (3) autómúzeum (4) ave (21) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (3) barcelona (12) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (3) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (67) euronight (3) európa (8) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (84) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) hamburg (1) heide volm (2) híd (3) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (21) iho.hu (1) index (100) index2 (313) india (4) innsbruck (5) interrail (17) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (1) kína (46) kindertojás (2) kisvasút (14) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (9) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (3) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) Linz (1) linz (3) lisszabon (1) london (2) los angeles (1) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (43) nagysebességű vasút (175) nápoly (4) németország (91) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (21) olaszország (57) oroszország (3) ouigo (1) párizs (20) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) prága (9) puchberg (7) railjet (16) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) söll (1) sopron (1) spanyolország (72) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (4) szaud-arábia (3) szeged (2) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (5) terepasztal (11) texas (1) tgv (45) tibee (7) tibet (1) (1) törökország (5) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) usa (2) USA (33) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (4) Windischgarsten (4) würzburg (1) zillertal (5) zürich (2) Címkefelhő

2016.05.07. 00:35 Balogh Zsolt

Száguldás Erfurt és Lipcse között

Csendben, minden különösebb hűhó nélkül adták át 2015. december 9-én Németország legújabb nagysebességű vasútvonalát Erfurt és Lipcse között. A 123 km hosszúságú vasútvonal csak az egyik eleme a Berlintől egészen Münchenig húzódó útvonalnak.

ICE-T, németország, nagysebességű vasút, Erfurt-Lipcse/Halle nagysebességű vasútvonalKét, egymással párhuzamosan közlekedő ICE-T motorvonat az új vasútvonalon (kép forrása: Railwaygazette.com)

Türingia, Szász-Anhalt és Szászország tartományokat eddig elkerülték a nagysebességű vasútvonalak. Így vasúttörténeti szempontból is kiemelkedő, hogy az egykori Német Demokratikus Köztársaság (NDK) területén is ilyen jelentős vasúti beruházás készült el. Ezzel remélhetőleg az egykori nyugati és keleti részek közötti gazdasági különbség is csökkenni fog majd.

Technikai jellemzők

A 123 km hosszúságú vasútvonal normál nyomtávolságú, a Németországban alkalmazott 15 kV 16,7 Hz áramrendszerrel villamosított. A pályán alkalmazott 6300 méter sugarú íveknek köszönhetően a megengedett legnagyobb sebesség 300 km/h, ezzel a harmadik olyan német vasútvonal, mely ebben a sebességtartományban épült (az első a Ingolstadt-Nürnberg, a második a Köln-Frankfurt nagysebességű vasútvonal volt). A maximális emelkedő 1,25%-os. Része a Transz-Európai közlekedési hálózatnak (TEN-T).

németország, nagysebességű vasút, Erfurt-Lipcse/Halle nagysebességű vasútvonal, térképvázlatÉpül a pálya Erfurt és Lipcse között (kép forrása: Wikimedia Commons)

Északon Lipcsénél csatlakozik az Anhalt-vasútvonalhoz, mely kapcsolatot biztosít Berlin felé, délen pedig a még csak építés alatt álló Nürnberg-Erfurt nagysebességű vasútvonalhoz, mely Nürnberg és München felé biztosítja majd az eljutást. Ha a kapcsolódó vasútvonalak is elkészülnek akkor az egymástól 585 km távolságra lévő München és Berlin között az utazási idő 3 óra 45 percre csökken majd.

németország, nagysebességű vasút, Erfurt-Lipcse/Halle nagysebességű vasútvonalA vasútvonal Németország térképén (kép forrása: Wikimedia Commons)

németország, nagysebességű vasút, Erfurt-Lipcse/Halle nagysebességű vasútvonal, térképvázlatA vasútvonal piros színnel jelölve (kép forrása: Wikimedia Commons)

A vasútvonal vegyes használatra, a személy- és a teherforgalom számára épült. Türingia székhelye Erfurt és Szászország központja, Lipcse között az ICE vonatok menetideje 39-42 perc (korábban 65-70 perc volt), Erfurt és Halle között pedig 30 perc (a korábbi 75 perc helyett). A Lipcse/Halle repülőtértől a DHL expressz tehervonatai is használják majd az új pályát.

A vasútvonalon épült meg Németország leghosszabb vasúti hídja is, a 8700 méter hosszúságú Saale-Elster völgyhíd.

németország, nagysebességű vasút, Erfurt-Lipcse/Halle nagysebességű vasútvonal, Saale-Elster völgyhídÉpül Németország leghosszabb vasúti hídja, a Saale-Elster völgyhíd. Itt ágazik ki az a rövid szakasz is, mely Halle felé vezet (kép forrása: Wikimedia Commons)

A rekordhosszúságú hídon kívül szükség volt még három, összesen 15,4 km hosszú alagútra is, melyből kettő egycsöves, egy pedig kétcsöves kialakítású. A vasúti pályát vasúti kő nélküli alapra fektették le, szakítva a többszáz éves kavicságy hagyományával. Ezt a technológiát ma már rendszeresen alkalmazzák azoknál az újépítésű vasútvonalaknál, ahol a megengedett legnagyobb sebesség több, mint 300 km/h.

A pálya biztosítóberendezése az Európai Unió által erőltetett, ám ma még csak lassan terjedő ETCS rendszer lett. Az energiaellátást három új villamos-alállomás biztosítja Bachsted, Saubach és Dörstewitz közelében.

A vonal építésének teljes költsége 2,6 milliárd euró volt.

Története

A vasútvonal teljes neve Erfurt-Lipcse/Halle nagysebességű vasútvonal, mert nem csak Erfurt és Lipcse között épült meg, hanem egy rövid kiágazása is van Halle felé.

Tervezése már 1991-ben megkezdődött, de még 25 év kellett ahhoz, hogy a terv meg is valósuljon. Öt fő nyomvonalat dolgoztak, melyeknek számos alváltozata is elkészült. 1994 és 1996 között gyorsult fel a tervezési munka, mivel az egyesítés után Németországhoz került korábbi szocialista országrészeket is jobban be kívánták kapcsolni az ország közlekedésébe (Itt jegyezném meg, hogy az egykori Nyugat-Németország euró-milliárdokat öntött a volt szocialista országrészekbe, hogy az évtizedek alatt felhalmozott hátrányt ledolgozhassák. Nem csak a vasutat, hanem minden mást is fejlesztettek, ugyanis a különbségek óriásiak voltak. Ám a rengeteg pénz csak lassan éri el a kívánt hatást, az egykori kelet-németországi tartományok még mindig szegényebbek a nyugati tartományoktól).

Az építkezés 1996 októberében kezdődött és majdnem 20 év kellett, hogy minden elkészüljön.

németország, nagysebességű vasút, Erfurt-Lipcse/Halle nagysebességű vasútvonalKanyarog az új pálya Erfurt és Lipcse között (kép forrása: Wikimedia Commons)

Az Erfurt-Lipcse/Halle nagysebességű vasútvonal első 23 kilométere, Lipcse és Gröbers között 370 millió euróba került. Ez a rövid szakasz már 2003 júniusában elkészült és a forgalom is megindult rajta. Lipcsében új állomások is létesültek Leipzig Messe és Leipzig/Halle Airport néven (A két város között található repülőtér szintén mind a két szomszédos város nevét viseli).

Az építkezés 2005-ben kezdődött, első eleme Halle állomás déli bejáratának átépítése volt, mely 92,5 millió euróba került és 2008-ra fejeződött be.

2006 decemberében készült el a Saubach völgyhíd, melynek az építését 2004-ben kezdték el. Ez volt az első jelentősebb műtárgy, mely elkészült az új vonal műtárgyai közül.

A vonal jelentősebb műtárgyainak a tendereztetése 2006 és 2007 között történt, 2011-re a tervek szerint mind el is készült.

2010. március 3-án a Bibra (6466 m) és a Finne (6970 m) alagutakat is kifúrták.

2006 decemberében a Deutsche Bahn úgy számolt, hogy a teljes vonal el fog készülni a 2015-ös decemberi menetrendváltásra. A terv beigazolódott, 2015 december 9-én valóban megindulhatott a forgalom az új vasútvonalon Erfurt és Lipcse között!

németország, nagysebességű vasút, Erfurt-Lipcse/Halle nagysebességű vasútvonal, Angela Merkel német kancellár, Rüdiger GrubeA megnyitón személyesen részt vett Angela Merkel német kancellár és Rüdiger Grube, a Deutsche Bahn vezetője is (kép forrása: Railwaygazette.com)

hauptbahnhof_leipzig_top_view.jpgLipcse fejpályaudvara (kép forrása: Wikimedia Commons)

németország, nagysebességű vasút, Erfurt-Lipcse/Halle nagysebességű vasútvonal, Saale-Elster völgyhídTerhelési próba a Saale-Elster völgyhídon (kép forrása: Wikimedia Commons)

A vasútvonalon elsősorban az ICE billenőszekrényes változata, az ICE-T közlekedik, óránként két pár. Ezekhez jön még hozzá néhány IC is, így elmondható, hogy az új vasútvonal meglehetősen jól kihasznált. A két város közötti távolsági személyforgalom így átterelődött az új nagysebességű pályára, a régin pedig így több lehetőség marad a regionális járatoknak és a tehervonatoknak.

A menetidő a 123 kilométrre 42, a korábbi 70 perc helyett, jegyet már 19 euróért is vásárolhatunk, persze csak ha előre megváltjuk.

München és Berlin között ICE-vel 2015-ben 6 óra körüli volt a menetidő, ha azonban elkészül a kapcsolódó Nürnberg-Erfurt nagysebességű vasútvonal is, akkor négy óra alá fog ez az idő is csökkenni. És erre már nem is kell olyan sokat várni, hiszen a kitűzött céldátum 2016 decembere!

németország, nagysebességű vasút, Erfurt-Lipcse/Halle nagysebességű vasútvonalIlyen egy modern vasútvonal Németországban (kép forrása: Wikimedia Commons)

Németországban így napjainkban 1457 km-nyi olyan vasútvonal van, melyen a megengedett sebesség 230-300 km/h. Ezzel a hosszúsággal a világon a 4., Európában a 3. helyen áll. Kína magasan az első helyen, a következő három ország pedig Japán, Spanyolország és Franciaország.

Youtube videó egy ICE-T vezetőállásából, a videó HD minőségben is elérhető!

Források

* Az angol Wikipédia Erfurt–Leipzig/Halle high-speed railway szócikke

1 komment

Címkék: németország ice index2 nagysebességű vasút


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr328691016

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dániel Legény 2016.05.07. 06:42:04

Itt egy videó a szakasz egy részéről (Ebensfeld - Erfurt)

www.youtube.com/watch?v=sSjCTOrP5JY
süti beállítások módosítása