Egy lelkes vasútbarát, Kocsis Attila mert nagyot, igazán nagyot álmodni és 2012 augusztusában elkezdte megtervezni Budapest új látványosságát, a 300 m²-es Miniversum terepasztalt. A cél az volt, hogy egy olyan H0-s méretarányú terepasztal születhessen, melyhez foghatót sem nagyságában, sem kidolgozottságában nem lehet több száz km-es körzetben találni. Az ötletet a tettek követték, és miután sikerült az anyagi forrásokat is biztosítani, kezdődhetett az építkezés Budapest VI. kerületében, az Andrássy út 12. szám alatt.
Az új látványosság végül 2014. május 16-án nyílt meg az érdeklődők számára. A Miniversum, mint a világ összes hasonló modellvasútja, nincs még kész és talán soha nem is lesz. Mert mindig lehet még valamit hozzátenni, valamit módosítani, valamit jobbra megépíteni.
A terepasztal hosszan elnyúlik az épületben, a képen ráadásul csak mintegy fele, a magyar rész látható!
Minden terepasztal kompromisszumok sokasága. Hiszen nincs sehol sem akkora hely, hogy mindent méretarányosan felépíthessünk, a vágányok szükségszerűen önmagukba fognak visszatérni, a forgalom pedig sokszorosa a a valóságosnak.
A modellezőknek, tervezőknek folyamatosan mérlegelniük kell, hogy mit, milyen részletességgel dolgoznak ki, hol csalnak egy picit a játszhatóság, az üzembiztonság vagy épp a látványosság kedvéért. Így van ez a Miniversumban is, azonban a készítőknek sikerült a lehető legtöbbet kihozni a hely adottságaiból. A terepasztalon a különböző korok és vasúttársaságok járművei keverednek, létrehozva egy soha nem létezett, de ettől függetlenül nagyon látványos és gyönyörű minivilágot.
Szlovák Búvár érkezik Pannonhalma felől, alatta Tata állomás látható
A témaválasztás is elsőrangú, a bejáratnál található budapesti Nyugati pályaudvartól elindulva haladhatunk a Dunántúl irányába, érintve a Széchényi hegyet, rajta a Gyermekvasúttal, majd Tata, Győr és Sopron állomásokat, hogy a következő teremben már Ausztriában lehessünk. Innen továbbvezet az út Bécsig és annak új főpályaudvaráig. Ausztriát pedig Németország követi.
Ezzel a tematikával egyaránt kedveskedtek a magyar, osztrák és német látogatóknak is, továbbá olyan helyszíneket modelleztek, melyeket korábban még senki sem (bár Nyugati pályaudvarunk már van kicsiben, azonban az nem látogatható).
A három országon átnyúló vasútüzem lehetővé teszi az igen változatos vonatforgalom lebonyolítását is, így a síneken feltűnnek a mai korszak jellemző járművei. De a mai modern gépek mellett láthatunk egy-egy régebbi, vagy éppennséggel abszolút nem odavaló mozdonyt, szerelvényt is, ezek azonban nem zavaróak és talán csak az igazi elvakult modellezőknek nem fognak tetszeni.
Mellékvonal a dombok között, körülötte a szocializmust idéző kempingekkel és nyári táborokkal
A magyar téma hat várost dolgoz fel, melyek között megtalálható a nagyvárosi fejpályaudvar (Nyugati), az elágazó állomás (Tata, na jó, a valóságban ez nem egészen az), az átmenő mellékvonali állomás (Pannonhalma) és a fővonali átmenő állomás (Győr) is. A kisvasút üzemet a Nagycenki és a Széchenyi-hegyi Gyermekvasút képviseli.
Villamost láthatunk mindhárom országban, Budapesten a Nagykörúton áll két szerelvény, Bécsben a Főpályaudvar mellett szalad, míg a német témánál Uelzen városában köröz.
A hitelességhez rengeteg egyedi épületre is szükség volt, a készítők igyekeztek jól ismert, jellegzetes épületeket és helyszíneket kiválasztani. Magyarországon kiemelkedő a budapesti állatkert, a Hősök tere, Tata, Pannonhalma, Győr és Sopron állomásépülete, továbbá Győr városházája, Sopron középületei, a Pannonhalmi Apátság vagy a nagycenki Széchenyi kastély.
Akik jártasabbak a dunántúli városokban vagy épp Ausztriában, azok további épületeket is felfedezhetnek vagy felismerhetnek.
Tata állomásra érkezik egy Nohab vegyes sebesvonatával
Csörgős inga baktat Pannonhalma felé
"Bajszos" Szergej és eredeti festésű Szili randevúja Tatán
Említésre méltó még a terepasztal interaktív játékai is. Több helyen az asztal oldalánál gombokat találunk, melyeket megnyomva valamilyen mozgást vagy eseményt indíthatunk el. Ez lehet egy kombájn vágóasztala, egy szökőkút, szirénázó rendőrautó vagy épp kapirgáló tyúkok... Minden funkciót felfedezni és kipróbálni további több órányi játékot jelent.
A kisebbek ezek mellett egy kérdőívvel is próbára tehetik megfigyelőképességüket, melyen a terepasztalon látható apró életképek részleteit kell megválaszolni.
Púpos indul Győrből tehervonatával, eközben a a sínek mellett egy UFO szállt le
A vonatokon kívül milliónyi apró jelenet van elrejtve az asztalon, alaposan megfigyelve jókat mosolyoghatunk a beállított életképeken. Láthatunk esküvőt, balesetet, tüntetést, építkezést, tűzoltást, a kulisszák mögötti feláras túrán pedig további pikáns jelenetet is, ahogy az már lenni szokott.
Győr állomás, Railjet és a győri városháza
Ludmilla Halberstadti kocsikból álló szerelvényével. A jelenet ma már történelem, élőben többet nem látható
Mint már korábban is említettem, a terepasztal még nincs kész, legnagyobb és leglátványosabb közeljövőbeli fejlesztése a felsővezeték kiépítése lesz. Az oszlopok már állnak, vezeték azonban még nincs közöttük. Remélhetőleg zt is ugyanolyan precízséggel építik majd meg, mint az asztal többi részét, ugyanis egy hanyagul megépített, girbegurba dróthálózat többet ront a valósághűségen, mint amennyi pluszt ad hozzá.
Dunántúl a Széchényi kastéllyal és a Nagycenki múzeumvasúttal
A magyar téma utolsó momentuma
Vonatbaleset külföldön: az iparvágányra hajtott kamiont egy tolatómozdony gázolta el, a műszaki mentés még jelenleg is tart
A Wien Westbahnhof hatalmas váltókörzete...
...és különleges formájú perontetői
A síneken közlekedő szerelvények folyamatosan változnak, mivel a terepasztal aljába több helyen is rejtett tároló pályaudvarokat építettek be, ahová a vontok átmenetileg elbújhatnak, hogy más szerelvények kerülhessenek a reflektorfénybe.
Osztrák mellékvonali hangulat valahol Burgenlandban
Ez pedig már Ausztria magas hegységei. A hegy egy hosszú spirális rámpát rejt, hogy a vonatok átmehessenek Ausztriából Németországba a látogatók feje felett
Németország, példaértékű, rendezett állomással, a második vágányon a München-Nürnberg expressz várja az indulását, háttérben Wartburg vára
Ha Németország, akkor a villamosüzem sem maradhat el! Itt épp Uelzen városában kanyarog a kicsinyke szerelvény
Modern városi állomás Rothensteinből, egy kicsit magasabban egy S-Bahn állomással
Korszakok keveredése Rothensteinban, a Sínzeppelin már a régmúlt (ráadásul az eredeti jármű fent sem maradt), gőzmozdonyos fűtőház, modern távolsági IC vonat és napjainkból egy Talent2-es motorvonat S-Bahn forgalomban
Németország vége, Leuchtenburg pici hegyi fejállomása ingavonatokkal
A látogatás végén a terepasztalt vezérlő számítógép-szoba mellett haladunk el, ahol bepillantást nyerhetünk a forgalom irányításába is. A 18 monitort állandóan két személy ellenőrzi, a képernyők egy részén különböző kameraállások váltogatják egymást, míg a többin a több, mint egy km hosszúságú vágányhálózat sematikus sémáját láthatjuk a rajtuk közlekedő több, mint 100 vonattal együtt.
A terepasztalt irányító vezérlőterem
Mint oly sokan, én is vágytam egy óriási terepasztalra, ahol kedvemre játszhatok és irányíthatom a forgalmat. A müncheni óriás terepasztal meglátogatása után azonban az összes ilyen álmom véglegesen elpárolgott. Egy ilyen hatalmas, komplex rendszert egyedül képtelenség irányítani, legjobb, ha az automatikára bízunk mindent. Az ember így már csak szemlélődő lehet, irányító csak nagy nehézségek árán. De ha mégis a mi kezünkbe vesszük az irányítást, akkor egy szűk szobában leshetjük a monitorokat, felügyelve a forgalmat, miközben a terepasztalt nem is láthatjuk. Egy ilyen programhoz azonban nincs is szükség terepasztalra, a forgalomirányító szoftverek bárki számára elérhetőek. Ezek használata azonban már kevésbé játék, közelebb áll a munkához.
Így még ha nyerek is a lottón, a pénzből biztosan nem terepasztalt fogok építeni, ezt a tevékenységet meghagyom másoknak.
Belépők
A Miniversumba a belépő felnőtteknek 1900 Ft/fő, 25 éven aluli diákoknak és 65 év feletti nyugdíjasoknak 1700 Ft/fő, 14 éven aluliaknak 1300 Ft/fő. Családok, csoportok, gyakran visszatérő látogatók különböző kedvezményekben részesülnek.
Lehetőség van egy kulisszák mögötti, vezetővel ellátott kb. 40 perces útra is, ahol további érdekességeket láthatunk és hallhatunk. Ennek ára mindenki részére 1900 Ft/fő.
Megközelíthetőség
Busszal, metróval, gyalogosan... A belvárosi helyszín többféleképp is megközelíthető, de én ezt most nem is részletezném, hiszen az összes lehetőség megtalálható a Miniversum weboldalán az Elérhetőség menüpont alatt.
Sokan a modellvasutazást gyerekes hóbortnak és pénzkidobásnak tartják. Tény, hogy a modellek nem olcsóak, egy saját terepasztal pedig rengeteg pénzbe kerül, ám ezeknek az árát mások könnyedén elkölthetik más kevésbé hasznos hobbikra is. A gyűjtés, a vásárlás és a terep építése során viszont rengeteget tanulhatunk az igazi vasútról, a barkácsolásról, az elektromosságról vagy a digitális vezérlésről is, és talán nem türelmetlenkedünk és elégedetlenkedünk annyit egy igazi üzemzavar vagy egy mulasztott csatlakozás során.
A Miniversum elhelyezkedése a Google térképén
A Miniversum meglátogatása ezért nem csak kisgyerekeknek, kisgyerekeseknek hatalmas élmény, hanem bárki számára, aki egy kicsit többet szeretne megtudni a vasút és a modellezés világáról. Ezt tanúsítja többek között az is, hogy első alkalommal a barátnőm vitt el, de a második ottjártamkor is rengeteg nőt láthattam a látogatók között.
Források
* A Miniversum hivatalos oldala
Utolsó kommentek