Reutte in Tirol 2014. novembere óta újabb nevezetességgel büszkélkedhet, megnyílt ugyanis a highline179 (sic!) nevezetű gyalogos függőhíd, mely a Burg Ehrenberg nevezetű várromot köti össze a túloldalt található túraútvonallal és a Fort Claudia erőddel.
A híd négy km-re található Reutte-től, a Garmisch-Partenkirchen–Kempten-vasútvonal felett, a Katzenberg-alagút után közvetlenül.
A városka vasútállomásától autóbuszok is közlekednek ide, de az út legnehezebb részét, a hegyre való feljutást, mindenképpen csak gyalogosan tudjuk megtenni! Így csak azok induljanak útnak, akiknek nem okoz megerőltetést a több, mint 100 méteres szintkülönbség legyőzése a kiépített, ámde mégis meredek hegyi túraútvonalon.
Gyalogosok át a hídon, abba a magasságba mindenkinek gyalogosan kell először feljutni!
A 408 méteres teljes hosszúságú függőhíd legnagyobb fesztávolsága 403 méter, legnagyobb magassága pedig a földtől 102 méter. A helyszín kiválasztásában nagyobb szerepet játszott az, hogy a híd a világ leghosszabb gyalogos függőhídja lehessen, mint az, hogy két fontos pontot kössön össze. Bár mind a két végén található egy-egy nevezetesség,nem az átmenő forgalom számára épült, hanem azért, hogy Reutte új látványossága legyen és bekerülhessen a Guiness rekordok könyvébe!
A hídpálya 1,2 méter szélességű, alja rácsos, így lefelé is le lehet tekinteni. Négy db, egyenként 60 mm átmérőjű kábel tartja a teljes szerkezetet. Oldalán egy 1,35 méteres rácsos korlát található, mely csak az alul elhaladó B 179-es autóút felett magasabb biztonsági okokból. A teljes szerkezet anyaga horganyzott acél.
A pilonokat összesen 16 horgony rögzíti a földhöz, a a horgonyok 17 méteres mélységbe nyúlnak le a sziklában, hogy megtartsák a híd mintegy 70 tonnás önsúlyát.
Az átkelő nem teljesen szimmetrikus, az egyik végén a pilon 9,85 méterrel magasabban található, mint a másik oldalon. Középen a belógás elérheti a 17 métert is a kezdőponttól számolva.
Egyszerre maximum 500 látogató tartózkodhat a hídon biztonsági okokból kifolyólag, de ottjártamkor éppen csak szállingóztak az emberek, jó ha tízen voltunk egyszerre rajta. Bizonyára még nem fedezték fel a turisták maguknak, vagy csak nyáron lesz nagyobb forgalom errefelé.
A híd magántőkéből épült, használatáért fizetni kell. Egy átkelés személyenként 8 euróba kerül, szerencsére a kiléptető kapu jóval a pilléreken túl van, így ha nem lépünk át a forgókapun, a visszaútra nem kell fizetnünk. Persze ekkor lemaradunk valamelyik látványosságról, így döntse el kik-ki majd magának, mennyit szán a belépőjegyekre.
Bejárat jegyautomatával és automata forgókapuval
A jegyeket bármelyik oldalon meg tudjuk vásárolni az ott található automatákban, melyek fémpénzt és papírpénzt is elfogadnak, bankkártyát viszont nem!
Fontos még megjegyeznem azt, hogy mivel az építmény függőhíd, így fokozottan érzékeny a lengésekre. Elég csak nagyobb lendülettel lépkedni rajta ahhoz, hogy az egész elkezdjen lengeni. Ehhez még hozzásegít a szinte állandóan fújó szél is, így a kilengés mértéke jó pár cm is lehet! Erről a jelenségről készítettem is egy rövidke videót, remélhetőleg a film visszaadja a lengés mértékét. A videó készítése során csupán csak néhány látogató tartózkodott rajta és csak egy idősebb ember gyalogolt éppen át. De ez is elég volt ahhoz, hogy az egész szerkezet csikorogjon és nyikorogjon!
Míg a cikket írtam, találtam az enyémtől egy sokkal jobb videót, ami tényleg megmutatja, hogy mire is érdemes számítani az átkelés során. A videót ráadásul 4K minőségben rögzítették, úgyhogy elő a nagy 4K tudású TV-kkel!
A híd tervezése 2012 tavaszán kezdődött. A cél az volt, hogy felépüljön a világ leghosszabb gyalogos függőhídja. A terveket a reuttei Armin Walch építész készítette. Már volt tapasztalata hasonló munkákban, hiszen szintén Tirolban már épített egy kisebb, 200 méter hosszúságú gyalogos függőhidat két hegycsúcs között.
A befektetőt 2013-ban találták meg, Reutte önkormányzata, az Association of European Castle Ehrenberg és a turisztikai hivatal aláírta a terveket és vállalták az üzemeltetést.
Az építkezés 2014. áprilisában kezdődött és mindössze 206 nap alatt el is készült a mű.
2014. október 10-ére tervezték a megnyitót, ám végül ezt elhalasztották november 22-ére. A döntés a Guiness Rekordok könyvétől a rekordról még függőben van, így várhatóan majd csak a következő éves könyvbe kerül be a hídrekord.
Fel a túraútvonalon a híd végpontjához
Az első fotó, a távolban már leesett az első hó
Reutte in Tirol felé tekintve, alul a és a B179 autóút és a Garmisch-Partenkirchen–Kempten-vasútvonal
Itt ér véget a 400 méteres híd
Reutte in Tirol és vasútállomása a magasból fotózva
Érkezik a Garmisch-Partenkirchenbe tartó vonat
A híd egyben remek fotóhely is, az alatta húzódó vasútvonalon óránként egy pár vonat közlekedik, néhány perc különbséggel fordul a reuttei járat, mely a nap nagy részében egy DB 425 sorozatú motorvonat. De naponta kétszer a DB Talent2 motorvonatait is megpillanthatjuk. Ezen kívül osztrák Taurus hoz rakott teherkocsikat Vilsből, ehhez azonban jóval több kitartásra lesz szükség a hídon állva!
Burg Ehrenberg a hídról fotózva
A hídról jól látható a Burg Ehrenberg erőd, mely egy erődrendszer része volt hajdanán. Reutte egy völgyben fekszik, melyet magas hegyek vesznek körül, a völgyet pedig az erődrendszer védte a betolakodók ellen. Ennek a rendszernek volt az egyik eleme a magas, sziklás fennsíkon elterülő Burg Ehrenberg, ahonnan jól be lehetett látni a völgyet és a környező hegyeket. Az erődöt a többi erőddel falak kötötték össze, elzárva így Reuttét teljesen a külvilágtól. Lent a híd alatt elterülő erőd volt a bejárat a völgybe, melyen hatalmas kapu is épült.
Jelenleg a fenti erőd már csak árnyéka korabeli önmagának, ingyenesen látogatható rommá vált, ahol egyetlenegy fedett épület sem maradt meg épen. Ma már csak a várfalak állnak és néhány korábbi nagyobb épület falai.
A várrom részlete kicsit magasabbról
Ehenbichl település és a Lech folyó
A highline179 az erődből fotózva
A highline179 és a Burg Ehrenberg
Burg Ehrenbergből két további látványosságot is elérhetünk: ha átkelünk a hídon, Fort Claudiához jutunk, ha pedig az ellenkező irányba indulunk, pár méteres ereszkedés után ismét hegyet mászhatunk, hogy az 1100 méteres magasságból felkapaszkodjunk az 1250 méter magasan található Festung Schlosskopfhoz. Ez a rom még a lentitől is szegényesebb állapotban maradt fent, bár itt azért gondoltak a túrázókra is egy zárt pihenőhelyiséggel és egy nem működő italautomatával. Az erőd közepén egy nemrégiben épült kisebb kilátó, mellette pedig egy középkori emberi erővel hajtott daru replikája látható. A látogatókat néhány automata kamera ellenőrzi itt a hegy tetején.
A három erőd együttesen alkotja, vagy inkább alkotta Közép-Európa legnagyobb és legkiterjedtebb középkori erődrendszerét, melynek kiépítése már a 13. században megkezdődött.
Festung Schlosskopfból több tíz km-re is elláthatunk, láthatjuk az Alpok legmagasabb csúcsait, melyet mindig az örök hó borít.
A lenti és a fenti várrom is a tiroli természetvédelmi terület része, ezért látogatásunk során vigyázzunk az emberi és a természeti értékekre. Bár szemetes nincs se az úton, se az erődben, mégsem láttam eldobált zacskókat és flakonokat. Kövessük a többi túrázók példáját és mi is inkább rakjuk el a felesleges hulladékot, mint sem hogy hanyagul szétdobáljuk!
Ennyi maradt mára a Festung Schlosskopfból
Kilátás a Festung Schlosskopfról
Akár több tíz km-re is el lehet innen látni
Leng az tiroli zászló a hideg szélben
Pihenő a megfáradt turistáknak
A highline179, továbbá a Festung Schlosskopf és a Burg Ehrenberg vasúton megközelíthető a Garmisch-Partenkirchen–Kempten-vasútvonalon. Csupán néhány órányi utazásra található Innsbrucktól, Münchentől vagy épp Kemptentől. Németországból érkező utasok számára jó, hír, hogy bár Reutte már Ausztriához tartozik, a vasútvonalat mégis a Deutsche Bahn üzemelteti német személyzettel és német vonatokkal együtt. Így a németországi kedvezményes jegyeket (Pl.: BayernTicket) is elfogadják a vonatokon.
Ha valaki további különleges gyalogtúrára és gyaloghídra vágyik, akkor látogasson el a közelben lévő másik függőhídhoz is, mely szintén az elmúlt években nyílt meg a látogatók számára. A Hängebrücke Holzgau "csak" 200 méter hosszúságú, de ezalatt is 110 méteres mélység tátong. Mint ahogy a neve is mutatja, Holzgau település közelében található. Az 560 ezer euróba került híd a 125 km-es európai túraútvonal, a Lechweg része. 2012. március 1-én nyílt meg, két és fél évvel korábban, mint a highline179.
Ebben a cikkben szakítottam az eddigi Google térképek használatával, ugyanis a Google Maps még nem tartalmazza a highline179 nevezetű hidat. Maradt tehát az OpenStreetMap, mely jelenleg még kevesebb adatot tartalmaz, mint a nagyobb testvére, de emellett azért is folyamatosan bővül. És bizony néha kivételek is adódnak, az új híd itt már felkerült a térképre, míg a Google esetében még nem. Akik nincsenek kibékülve ezzel a térképpel azok a tools.wmflabs.org címen további térképek közül választhatnak a tiroli kirándulásukhoz.
Ezzel a cikkel pedig be is fejeződik a bajorországi és ausztriai helyszínek és élmények bemutatása, ugyanis véget ért a németországi karrierem. A következő hetekben pakolok a hazaúthoz össze és a maradék időmben a régóta megírásra váró, félbehagyott cikkeket fejezem még be. Így a következő hetekben még olvashattok Spanyolországról, Csehországról, Angliáról és a nagysebességű vasutakról, majd felhagyok a blogírással!
Források
* A német Wikipédia highline179 szócikke,
* A német Wikipédia Festung Schlosskopf szócikke,
* A német Wikipédia Burg Ehrenberg szócikke.
Utolsó kommentek