HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

Friss topikok

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 9euroticket (2) afrika (7) agv (1) alagút (10) alex (1) állatok (2) állomás (21) alpok (1) alstom (3) amerika (2) amszterdam (1) anglia (20) április elseje (3) argentína (1) arosa (1) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (125) autó (3) autómúzeum (4) ave (21) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (3) barcelona (12) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (2) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (66) euronight (3) európa (8) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (83) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) heide volm (2) híd (3) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (20) iho.hu (1) index (100) index2 (313) india (4) innsbruck (5) interrail (15) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (4) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (1) kína (46) kindertojás (2) kisvasút (14) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (9) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (2) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) linz (3) Linz (1) lisszabon (1) london (2) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (42) nagysebességű vasút (174) nápoly (4) németország (91) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (21) olaszország (57) oroszország (3) ouigo (1) párizs (17) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) prága (9) puchberg (7) railjet (15) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (3) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) söll (1) sopron (1) spanyolország (72) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (4) szaud-arábia (3) szeged (2) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (5) terepasztal (11) texas (1) tgv (45) tibee (7) tibet (1) (1) törökország (5) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) USA (33) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (4) Windischgarsten (4) würzburg (1) zillertal (5) zürich (2) Címkefelhő

2014.11.30. 23:52 Balogh Zsolt

Reutte in Tirolba az Außerfernbahn vasútvonalon

2014. novemberében nyílt meg az Ausztriában található Reutte im Tirol városka legújabb látványossága, egy több mint 400 méter hosszúságú gyalogos függőhíd, mely 100 méter magasságban keresztezi a völgyet (Köszönet az Érdekes világ blognak, hogy felhívta rá a figyelmemet). Mivel Reutte in Tirol nincs innen, a lakóhelyemtől túlságosan messze, még a téli hónapok rövid nappalaiba is belefért, hogy ellátogassak ide.

reutte Garmisch-Partenkirchen–Kempten-vasútvonal Außerfernbahn ausztria bajorország highline179Kilátás a highline179 hídról Reutte in Tirolra és az Außerfernbahnra

A most következő posztban egyelőre az odaútról mesélek, majd a folytatásban következik maga a highline179 (sic!) nevezetű híd is!

Münchenből csütörtökön a reggeli órákban indultam, novembertől egyáltalán nem szokatlan időjárásban. A tájat vastag köd fedte, hideg szél fújt, és a hőmérséklet sem volt épp barátságos.

tutzing S-Bahn München bajorország DB 424Átszállás Tutzingban az S-Bahnról...

Tutzing Talent2 bajorország...az Innsbruckba tartó Talent2-es regionális vonatra

München-Garmisch-Partenkirchen-vasútvonal bajorországGarmish-Partenkirchen felé, a köd már lassan oszladozni kezdett...

MünchenGarmisch-Partenkirchen-vasútvonal bajorország...majd Garmish közelében az idő teljesen kitisztult!

Tirol tartomány, továbbá Bajorország déli része nagyon-nagyon hegyes vidék, igazi műszaki csoda a vasút létezése és a nyomvonala. A közelben található a Zugspitze csúcs is, mely Németország legmagasabb hegycsúcsa a maga 2962 méterével, de a közeli további kisebb csúcsok is bőven 2000 méter magasságúak a tengerszinttől számolva. A vonal a hegyek közötti szűk folyóvölgyeket követi, emiatt alagútból csak kettő épült rajta.

A Kempten és Garmisch-Partenkirchen között húzódó 93,9 km hosszúságú vasúti pálya, becenevén az Außerfernbahn egy igazi nemzetközi korridor-vonal. A Bajorországban található Kempten városától indul, 33 km után Pfronten állomás után lépi át a német-osztrák határt. Ausztriában 45 km-et halad, legnagyobb állomása a  tiroli Reutte.

Ehrwald állomás az utolsó még üzemelő osztrák megálló, majd három bezárt következik. Ismét határátlépés és újra Németországban folytatódik. A maradék 15 km-et végig német földön teszi már meg a téli olimpiával nevezetessé vált gyönyörű Garmischig. Az utolsó kilométereket a keskeny nyomtávolságú Zugspitzebahn vágányai mellett teszi meg.

Én természetesen az ellenkező irányból indultam, és csak a vonal feléig, Reutte-ig utaztam.

Garmisch-Partenkirchenó Außerfernbahn bajorországÁtszállás Garmish-Partenkirchenben a müncheni Talent2-es motorvonatról a Reutte in Tirolba tartó DB 425 sorozatú regionális vonatra, az állomás minden évszakban gyönyörű, a legszebb fekvésű, ahol eddig életemben jártam!

reutte Garmisch-Partenkirchen–Kempten-vasútvonal Außerfernbahn ausztria bajorország zugspitzbahnPárhuzamosan a Zugspitzbahn vágányával, a keskeny nyomtávolságú pálya már emelkedik, a két vágány hamarosan külön szinten helyet cserél

reutte Garmisch-Partenkirchen–Kempten-vasútvonal Außerfernbahn ausztria bajorországRövid fotómegállás a Zugspitze túloldalán Ausztriában

reutte Garmisch-Partenkirchen–Kempten-vasútvonal Außerfernbahn ausztria bajorországTirolban

Garmisch-Partenkirchen vasútállomása a tengerszinttől 700 méter magasan található, innentől kezdve a vonal végig emelkedik az 1100 méter magasságban található Lähn megállóig. Itt található a 105 méteres Lermoostunnel alagút is, mely a hegygerincet töri át. Ezután Reutte in Tirolig meredeken süllyed, a város előtt közvetlenül ismét alagútba bújik: a Katzenbergtunnel 512,5 méteren át húzódik a hegy gyomrában.

reutte Garmisch-Partenkirchen–Kempten-vasútvonal Außerfernbahn ausztria bajorország LermoosÚjabb fotómegállás egy alagút előtt Lermoosban

reutte Garmisch-Partenkirchen–Kempten-vasútvonal Außerfernbahn ausztria bajorország lermoosLermoos takaros és rendezett vasútállomása

reutte Garmisch-Partenkirchen–Kempten-vasútvonal Außerfernbahn ausztriaHófödte hegycsúcsok

A modern vonatokból mindig problémát okoz a megfelelő minőségű fotózás, ugyanis a gyakran maszatos, folyamatosan tükröződő ablaküvegek miatt szinte lehetetlen szép képeket készíteni. Én azért több-kevesebb sikerrel folyamatosan próbálkoztam, míg végül a kalauznő megszánt és a motorvonat hátsó vezetőállását kinyitotta nekem egy kulccsal. A biztonságosabb utascsere érdekében a vezetőállásokon szinte mindig van nyitható ablak is, így végre megszabadultam az üveg tükröződésétől néhány perc erejéig. Az utolsó állomásközt így az ablakon kikönyökölve utazhattam le a motorvonat hátsó vezetőállásában. Külön köszönet a kedves kalauzhölgynek a segítőkészségéért és figyelméért!

Garmisch-Partenkirchen–Kempten-vasútvonal Außerfernbahn ausztriaRövid vendégeskedés a motorvonat vezetőállásán

Katzenbergtunnel alagút után egyből feltűnik a highline179 gyalogoshíd is a fejünk felett a magasságban, ami azt jelenti, hogy a hídról pedig remek rálátás van a vasútvonalra, elsőrangú fotóhely! A vasút egy nagy ívet leírva éri el Reutte városának rendezett és jól karbantartott vasútállomását.

reutte Garmisch-Partenkirchen–Kempten-vasútvonal Außerfernbahn ausztria bajorországA nyitható ablak aranyat ér: Végre nem tükröződik az ablaküveg!

reutte Garmisch-Partenkirchen–Kempten-vasútvonal Außerfernbahn ausztria highline179A highline179 alatt, az 512 méteres Katzenberg alagút után

reutte Garmisch-Partenkirchen–Kempten-vasútvonal Außerfernbahn ausztria bajorországAlagút és híd együtt, a kép jól mutatja azt a hatalmas magasságkülönbséget amit a gyalogos átkelő áthidal

A legmélyebb pontot 55 km után, Vils településnél éri el 810 méteres magasságban. Újabb emelkedő kezdődik Zollhaus-Peterthallig, hogy ezután ismét elérje a kiindulási pont 700 méteres magasságát Kemptennél. A legnagyobb lejtése a vonalnak 37,5 ezrelék, a legnagyobb sebesség csupán 70 km/h.

A vonal építésének ötlete már a 19. században felmerült, hogy közvetlen vonal köthesse össze Kempten városát az Alpok túloldalán található Innsbruckkal. 1895. december 1-én nyílt meg az első szakasz Kempten és Pfronten-Ried között, majd 1905-ben továbbépült Reutte-ig.

Ezután a továbbépítésre három különböző terv született:

  • Reutte-Gaistal-Leutasch
  • Reutte-Fernpass-Imst
  • Reutte-Ehrwald Garmisch.

Mivel ekkor Garmisch már közvetlen vasúti összeköttetésben volt Münchennel, a harmadik változat tűnt a leggazdaságosabbnak, ráadásul ezzel megoldódott az innsbrucki továbbvezetés is a Mittenwaldbahnon.

Garmisch és Innsbruck között 1912-ben, Garmisch és Reutte között 1913. május 29-én indult meg a vasúti közlekedés. Mindkettő vasútvonalon a forgalmat már a kezdetektől kezdve villamos üzemmel vették fel.

Már ekkor is gondoltak rá, hogy a Reuttetől az alig négy km-re található Füssent is összekapcsolják vasúttal, de ez a terv végül nem valósult meg. Jelenleg Reutte és Füssen között autóbuszok közlekednek.

Az Außerfernbahn vasútvonalat sem kerülhette el a bezárási hullám szele. 2000 környékén felmerült a teljes megszűnés is, sőt még a felsővezetéket is elbontották 2001-ben! Ám a vonal életében fordulat következett be, 2002-ben helyreállították a felsővezetéket a teherforgalom számára, ugyanis Vilsben nagy forgalmat generáló cementüzem van, de fát is adnak itt fel.

2003-tól a személyforgalomért a DB Regio felel mind a német, mind az osztrák szakaszokon Tirol tartomány megbízásából. A korszerű, DB 425 sorozatú négyrészes Alstom villamos motorvonatok óránként közlekednek egész nap Garmisch és Reutte között ütemesen, míg Reutte és Kempten között a DB 628 sorozat vagy a DB 642 sorozat (ez megeggyezik a MÁV Siemens Desiro motorvonatával) járműveivel utazhatunk tovább. Naponta néhányszor Reuttéba Münchenből is jön közvetlen vonat, a 2013 decemberében forgalomba állt Talent2 motorvonatok személyében. A teherforgalmat az Osztrák Államvasút az ÖBB 2016 sorozatú (Hercules) dízel- és az ÖBB 1016 sorozatú (Taurus) villamosmozdonyokkal szolgálja ki.

teurus hercules tandem öbb 1016 öbb 2016 Garmisch-Partenkirchen–Kempten-vasútvonal Außerfernbahn ausztria bajorországVonatkereszt az Außerfernbahn vasútvonalon, a tehervonatot egy Hercules és egy Taurus vontatta közösen

Mivel a vonal személyforgalmát a DB Regio szolgálja ki teljes egészében, ezért a német kedvezményes jegyek is korlátozás nélkül igénybe vehetőek, többek között a BayernTickettet és a Schönes-Wochenende-Tickettet is elfogadják. Garmisch és Reutte között pedig a WerdenfelsTicket is érvényes.

reutte Garmisch-Partenkirchen–Kempten-vasútvonal Außerfernbahn ausztria bajorországReutte in Tirol látképe

A forgalom nagy részét a napi iskolába ingázók és kirándulók adják, továbbá a korábban már említett vilsi teheráru.

Valamennyi állomás és megálló autóbusz-csatlakozással is rendelkezik a továbbutazáshoz. Ne feledjük, hogy a vasút- és a buszközlekedés mindkét országban egy szerves egészt alkot, a menetrendeket összehangolják és egymás menetjegyeit is elfogadják!

2007-ben ünnepelte a 100. születésnapját, ebből az alkalomból az Osztrák Posta egy 70 cent névértékű emlékbélyeget is kibocsátott.

 

reutte Garmisch-Partenkirchen–Kempten-vasútvonal Außerfernbahn ausztria Siemens DesiroAzoknak, akik Kempten felé utaznak, bizony át kell szállni egy dízelmotorvonatra

A vonal felénél helyezkedik el Reutte in Tirol, a vonal legnagyobb állomása, továbbá úticélom is egyben. Az állomás egy egyszerű átmenő állomás, elágazási lehetőség nélkül, a villamosítás itt ér véget, így rendszerváltó (vagy trakcióváltó) állomás, ezért a továbbutazó utasoknak át kell szállniuk.

Hogy megspórolják a tehervonatok előtti mozdonycserét, a tehervonatok kettő vontatógéppel, egy villamos és egy dízel mozdonnyal közlekednek. Ausztriában és Németországban is a legtöbb mozdony képes bármely más mozdonnyal együttműködni, így az elöl lévő mozdony vezetőállásából távvezérelhető a második gép is. Ez pedig még akkor is működik, ha a két típus még csak nem is azonos vontatási nemet képvisel. Ehhez képest igencsak vicces, hogy Magyarországon még a vezérlőkocsikból is többféle van, melyek csak bizonyos mozdonyokkal hajlandóak együttműködni, és akkor még hol vagyunk a mozdonyok szinkronüzemétől?

reutte Garmisch-Partenkirchen–Kempten-vasútvonal Außerfernbahn ausztriaMegérkezés Reutte im Tirolba, az időjárás is a kegyeibe fogadott!

Reutte egy mezőváros Ausztriában, Tirol tartomány északi részén. A település egyben központja is a Reutte kerületnek (Bezirk). A Lech folyó mellett fekszik, lakosságszáma 5719. Népszerű üdülőhely, télen síparadicsom.

reutte Garmisch-Partenkirchen–Kempten-vasútvonal Außerfernbahn ausztriaAz állomás épülete...

reutte Garmisch-Partenkirchen–Kempten-vasútvonal Außerfernbahn ausztria buszállomás...közvetlenül mellette a buszállomás, mily meglepő!

A vonal napjainkban az újjászületését éli át. 2011 óta az infrastruktúrát felügyelő ÖBB az állomások és az útátjárók nagy részét felújította. 2012-ben megújult Lermoos, Bichlbach, Almkopf, Heiterwang, Pflach és Reutte állomás, 2013-ban pedig Lähn, Heiterwang és Ehrwald-Zugspitzbahn állomás is újjászületett. Ehrwald állomás peronjait ráadásul 200 méter hosszúságúra bővítették, így a jövőben lehetséges lesz az ICE vonatok megállása is itt. Napjainkban az ICE-k München felől csak Garmischig közlekednek. A még nem villamosított osztrák szakasz (Reutte és Vils között) szintén drót alá kerül 2019-ig. A fejlesztésekre összesen 54 millió eurót fordítanak.

De a német szakaszon sem tétlenkednek az építők, a biztosítóberendezéseket és az útátjárókat modernizálják, ezzel együtt a sebességet is tudják később növelni.

Garmisch-Partenkirchen–Kempten-vasútvonal Außerfernbahn ausztria bajorország zugspitzeA hazafelé vezető úton, a távolban a Zugspitze kopár oldala. Novemberben már sajnos gyorsan sötétedik...

reutte Garmisch-Partenkirchen–Kempten-vasútvonal Außerfernbahn bajorország talent2Átszállás Garmischben...

reutte Garmisch-Partenkirchen–Kempten-vasútvonal Außerfernbahn bajorország...a Münchenbe tartó vonatra

reutte Garmisch-Partenkirchen–Kempten-vasútvonal Außerfernbahn ausztria bajorországAz Außerfernbahn és a kapcsolódó vasútvonalak Tirolban és környékén. Jól látható a hiányzó Reutte-Füssen közötti szakasz is. (Kép forrása: Wikimedia Commons)

A cikk folytatásában a highline179 gyalogos függőhidat ismertetem, továbbá a környező hegycsúcson lévő két várromról is szó lesz.

komment

Címkék: ausztria bajorország


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr206938741

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása