HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

Friss topikok

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 9euroticket (2) afrika (7) agv (1) alagút (10) alex (1) állatok (2) állomás (21) alpok (1) alstom (3) amerika (2) amszterdam (1) anglia (20) április elseje (3) argentína (1) arosa (1) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (125) autó (3) autómúzeum (4) ave (21) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (3) barcelona (12) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (2) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (66) euronight (3) európa (8) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (83) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) heide volm (2) híd (3) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (20) iho.hu (1) index (100) index2 (313) india (4) innsbruck (5) interrail (15) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (4) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (1) kína (46) kindertojás (2) kisvasút (14) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (9) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (2) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) linz (3) Linz (1) lisszabon (1) london (2) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (42) nagysebességű vasút (174) nápoly (4) németország (91) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (21) olaszország (57) oroszország (3) ouigo (1) párizs (17) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) prága (9) puchberg (7) railjet (15) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (3) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) söll (1) sopron (1) spanyolország (72) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (4) szaud-arábia (3) szeged (2) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (5) terepasztal (11) texas (1) tgv (45) tibee (7) tibet (1) (1) törökország (5) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) USA (33) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (4) Windischgarsten (4) würzburg (1) zillertal (5) zürich (2) Címkefelhő

2014.10.23. 17:19 Balogh Zsolt

A plzeňi Techmánia Science Center

A Techmánia Science Center a csehországi Plzeňben található, nem messze a város vasútállomásától, a Škoda művek közvetlen szomszédságában. A kiállítás bemutatja a Škoda művek széles, szerteágazó profilját, mely az általános vélekedéssel szemben nem csak autó- és teherautó-gyártásból áll.

plzen múzeumA múzeum épülete kívülről

A Škoda a közúti járműveken kívül gyárt világszínvonalú vasúti járműveket, trolibuszokat, katonai felszereléseket, fegyvereket,turbinákat, erőművi berendezéseket, sőt még atomerőművekhez is alkatrészeket!

plzen múzeum bejáratA közelben található Škoda művek bejárata

A múzeum a Škoda művek közvetlen szomszédságában található, így minden oldalról körbeveszik a gyárépületek és az iparvágányok. A múzeumba is egy hosszú hídon át lehet bejutni, a város planetáriuma mellett elhaladva. Az épület szép, rendesen kilóg a környezet ipari épületei közül, pedig korábban ez is a termelést szolgálta. Erről árulkodnak a belsejében futó darupályák és a nagyméretű ablakok. A vasút közelsége is fontos szempont, hiszen a múzeumban több mozdony is bemutatásra került.

plzen Škoda művekKilátás a Škoda művek felé

A Škoda világhírű mozdonygyártását szégyenszemre csupán három igazi mozdony képviselte, de ezek mellett még további modellek is helyet kaptak.

plzen múzeum ČSD E 424Az első kiállított mozdony egy ČSD E 424 sorozatú Škoda villamosmozdony

A ČSD E 424 sorozat egy B+B tengelyelrendezésű csehszlovák 1,5 kV egyenáramú villamosmozdony-sorozat volt. Összesen kettő db készült belőle. A Škoda 1928-ban gyártotta a  ČSD részére, ahol egészen 1964-ig szolgált. A forgalomból való kivonása után a sorozat egyik tagja ide, Plzenbe került a múzeumba.

plzen múzeum SB/DV 629 sorozatSB/DV 629 sorozat

1920 és 1921 között a Škoda Művek Plzenben az Osztrák Déli Vasút számára 30 db mozdonyt készített a 629-esek mintájára, amelyek eltértek kissé a korábbi sorozattól. Többek között a két gőzdómot csővel kötötték össze. Többszöri megrendelésre 1941-re a ČSD 234 darab a sorozatba tartozó mozdonnyal rendelkezett. Ezeket folyamatosan fejlesztették, mint pl. a nagyobb vezetőfülke, elektromos világítás és galléros öntöttvas kémény a „gólyafészkes kémény” helyett.

Az utolsó építési sorozat (354.1220-229) egy kisebb űrszelvényű változat volt, így nem lehetett a gőzdómokat összekötő csövet felszerelni. A lerövidített kémény miatt füstterelőkre volt szükség.

1930-ban a Škoda öt gépet Lentz szelepekkel és kiscsöves túlhevítővel épített osztrák minta után. A ČSD-nél azonban egyik változtatás sem vált be. A múzeumba az egykor ČSD 354 sorozat egy példánya került, mely valamikor 1920 és 1921 között épült, a módosított kéménnyel és a gőzdómokat összekötő csővel. Ez az eltérés könnyen felismerhetővé teszi a típust.

plzen múzeum Laminátka S699 001A hattengelyes Laminátka, hivatalos nevén S699 001

A Laminátkák a becenevüket a mozdonyszekrényük miatt kapták, ami ugyanis nem fémből, hanem üvegszál erősítésű műanyagból készült. A négytengelyes mozdonyok jól beváltak a napi forgalomban, még napjainkban is több, mint 100 közlekedik belőlük Szlovákiában, és néha átjönnek látogatóba Magyarországra is. Univerzális felhasználásra tervezték őket, így egyaránt vontathatnak személy- és tehervonatokat is.

A típus hattengelyes változata azonban nem jutott el a sorozatgyártásig, Az 1963-ban gyártott, 4920 kW teljesítményű, 25 kV 50 Hz áramrendszerű mozdonyból csak egy prototípus készült. Sorra járta a különféle szakkiállításokat, ahol az elegáns formája mindig nagy sikert aratott. A csehországi Velim tesztpályán 1965-ben 203 km/h sebességrekordot állított fel (a Ganz gyár Gigantjának, mely szintén hattengelyes volt, kb. 20 évvel később sikerült a 180 km/h sebességet túllépni). 1981. január 21-én a motortérben tűz ütött ki, a mozdony súlyosan megrongálódott. 1991-ben Brnoba került, ahol évekig állt a szabadban javításra várva. Végül 1999-be a az egyetlen prototípus ide, a plzeni múzeumba került, ahol a külsejét felújították, ám a belsejét már nem javították ki. Így már nem fogunk soha utazni olyan vonattal, amit az S699 001 vontat.

Oldalát megkopogtatva egyértelműen hallható, hogy ennek a mozdonyszekrénye vas és acél helyett bizony csak műanyag.

plzen múzeum interaktív játékokInteraktív játékok gyerekeknek

A múzeum elsősorban a gyerekeknek kedvez a sok kipróbálható interaktív fizikai játékkal, így megtudhatják, miért fontos a transzformátor, vagy hogy milyen tulajdonságai vannak az elektromosságnak.

plzen múzeumA másik csarnok

A múzeum második csarnoka tartalmazza a Škoda történetét bemutató fénykép-kiállítást, néhány régmúltból származó gyártmánnyal együtt. Sajnos azonban a kiállítótér meglehetősen üres, így gyorsan körbe lehet érni.

plzen múzeumA Škoda gyár villamosmozdonyai, a Bobináktól elindulva az egyenáramú, két- majd négyáramnemű mozdonyokig bezárólag.

A Škoda évtizedekkel ezelőtt a teljes keleti tömböt ellátta termékeivel, így több Kelet-európai országban is összefuthatunk Plzenben gyártott járművekkel. A fenti képen látható vitrinben az elsőből 35-öt gyártottak. A vörös festésű mozdonyok feladata Kelet-Németország és Csehszlovákia közötti vonatok továbbítása volt. Többáramrendszerű felépítésükből kifolyólag elkerülhetővé vált a határon való mozdonycsere.

Sorban a második, kék színű mozdonyból szintén sokat, 181-et gyártottak. de ezek már csak kétáramrendszerűek.

A sorban tovább haladva egyre jobban visszalépünk az időben is, mely a képességekben is megmutatkozik. A krémsárga-zöld mozdony már csak egy áramnemet ismer, így még Csehországban sem közlekedhet akármelyik vasútvonalon.

Az utolsó előtti mozdonyból kereken 100-at gyártottak a Csehszlovák vasút részére az 50-es években, szintén csak egyenáramú változatban, hiszen ekkoriban még nem voltak váltakozó-árammal villamosított vasútvonalak az országban.

plzen múzeumA Škoda legutolsó mozdonya, a Škoda 109E

plzen múzeum

plzen/museumA hadiipari szekció 1910 és 1918 között

plzen múzeumSkoda 3Tr3 trolibusz

Trolibuszokat is gyártottak Plzenben, de mint ahogy később megtudtam a buszoknak és trolibuszoknak egy egész különlló múzeumot szenteltek, így itt csak ez az egy típus lett kiállítva.

Mivel a Škoda az erőművek és turbinák gyártásában is érdekelt, néhány ezzel kapcsolatos tárgy is helyet kapott itt, sőt további interaktív vizes játékokkal kedveskedtek a gyerekeknek.

plzen múzeumVízi játékok gyerekeknek

A vízi játékokkal több, vízierőművekhez köthető elgondolást próbálhatunk ki. Így duzzaszthatunk vizet, vízlépcsőn át vezethetünk hajót vagy többféle vízturbinát is kipróbálhatunk. De van Arkhimédészi csavar, vagy más néven csavarszivattyú is, csak győzzük tekerni a víz szivattyúzásához.

plzen múzeumGenerátor turbinákkal

plzen múzeumA felső síneken futó daru

plzen múzeumMűvészi elképzelés Európa országairól

Talán kifogyott a múzeum az ötletekből vagy csak helyet akart biztosítani egy helyi művésznek (művészeknek)? Idekerült ez a profilba egyáltalán nem passzoló, ráadásul meglehetősen szterotíp kiállítás Európa országairól. Minden egyes országot a rá jellemző? dolgokkal díszítettek fel. Németország esetében még érthető az autópálya-motívum, Románia esetében pedig a Drakulás díszítés, de mit keres Magyarországon egy halom dinnye?

plzen múzeumA csarnok

Összességében nekem a múzeum csalódást okozott, kevés kiállított jármű és tárgy volt (három mozdony és két trolibusz), az interaktív játékok nagy része nem működött, amelyik pedig igen, az teljesen trivális kísérletet mutatott be. Talán már túl sok múzeumban jártam, ezért nem hozott semmi igazi újdonságot ez a tárlat...

A múzeum megközelíthető gyalogosan Plzeň főpályaudvarától, vagy a 16X járatszámú autóbusszal közvetlenül. Azok, akik Németország felől jönnek, leszállhatnak a főpályaudvar helyett eggyel korábban, a Plzeň-Jižní předměstí megállónál. Így szinte a múzeum lábánál léphetnek ki a vonatból. De ez a lehetőség természetesen csak azoknak szól, akik valamilyen személyvonattal érkeznek, ugyanis a távolsági vonatok csak a nagyállomáson állnak meg.

komment

Címkék: csehország múzeum index2 plzeň


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr756756299

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása