Németországi utazásaim során feltűnt, hogy bár sok-sok nagyváros van, és fejlett a tömegközlekedés, trolibusz még sincsen... A kollégák között kérdezősködve további érdekességbe botlottam, sokan még csak nem is tudják mi az a a trolibusz!
Egykori müncheni trolibusz a müncheni Verkherscentrumban kiállítva
Talán sehol sincs ilyen rendszer ebben az országban? És nem is volt soha?
Némi kutatás után az interneten azért választ kaptam ezekre a kérdésekre, sőt még más dolgokra is!
Németországban korábban rengeteg trolibuszüzem volt, sőt a világ első ilyen rendszere is itt épült meg. Az első 1882 április 29. és 1882 június 13. között üzemelt Berlin mellett. Nos nem volt túl sikeres tesztüzem... De később azonban csak kiforrta magát az új találmány és minden tartomány épített ilyen rendszert. Összesen majdnem 100 város üzemeltetett trolibuszokat. Azonban ezek a rendszerek fokozatosan felszámolásra kerültek.
Napjainkban azonban még három német város kitart a trolibuszok mellett: Eberswalde Brandenburg tartományban, Esslingen am Neckar Baden-Wüttenberg tartományban és Solingen Észak-Rajna-Vesztfália tartományban.
Eberswalde ÖAF Gräf & Stift NGE 152 M17 típusú csuklós trolibusza (kép forrása: Wikimedia Commons)
Eberswalde trolihálózata (kép forrása: Wikimedia Commons)
Eberswalde trolibuszhálózata 1940 november 3-án nyílt meg. A 600 V egyenárammal kiépült hálózat két vonalból áll. Ez az ország legöregebb, még üzemelő trolibusz-rendszere. A két vonal hossza összesen 37,2 km. Érdekesség, hogy a hálózaton magyar gyártású Ikarus trolibuszok is üzemeltek.
Esslingen Van Hool AG300T típusú trolibusza (kép forrása: Wikimedia Commons)
Esslingen trolihálózata (kép forrása: Wikimedia Commons)
Esslingen trolibuszhálózata szintén két vonalból áll, amin kilenc trolibusz üzemel. A 15,2 km hosszú, 600 Voltos egyenáramú rendszer 1944 július 10-én nyílt meg. Ez Németország legkisebb trolibusz-rendszere.
Solingen MAN SL 172 HO típusú trolibusza (kép forrása: Wikimedia Commons)
Solingen trolibuszhálózata (kép forrása: Wikimedia Commons)
Solingen trolibuszhálózata jelenleg a leghosszabb Németországban a három rendszer közül: összesen 56,6 km hosszú. A hat vonalon 50 trolibusz közlekedik. A rendszer 1952 június 12-én nyílt meg, szintén 600 Volt egyenárammal.
A következő táblázat Bajorország egykori trolibuszrendszereit mutatja be.
Város | Üzemkezdet | Bezárás |
---|---|---|
Augsburg | 1943 október 28. | 1957 március 17. |
Landshut | 1948 november 27. | 1966 május 22. |
München | 1948 április 28. | 1966 április 28. |
Nürnberg | 1948 november 15. | 1962 december 12. |
Regensburg | 1953 március 18. | 1963 május 17. |
Amint látható, még München is üzemeltetett ilyen buszokat 1948 és 1966 között. A 9,3 km hosszú 600 V egyenáramú vonal a Romanplatz-ot kötötte össze a Wolfratshauser Straße-val. Egy kisebb 200 méteres elágazást is tartalmazott, mely a garázshoz vezetett. Napjainkban ezen a vonalon a Metrobus 51-es járata és a Stadtbus 151-es járata közlekedik helyette.
Aki kíváncsi az egyik egykori müncheni trolira, az látogasson el az MVG múzeumába, ahol az egyik ilyen járművet is kiállították a villamosok és autóbuszok mellett.
És hogy miért szűnt meg? Talán a fejlett metróhálózat és az 1972-ben megnyíló S-Bahn miatt már nem volt szükség rá.
További német trolibuszrendszerekről a List of trolleybus systems in Germany című angol Wikipédia cikkben lehet olvasni.
Utolsó kommentek