HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

Friss topikok

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 9euroticket (2) afrika (7) agv (1) alagút (10) alex (1) állatok (2) állomás (21) alpok (1) alstom (3) amerika (2) amszterdam (1) anglia (20) április elseje (3) argentína (1) arosa (1) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (125) autó (3) autómúzeum (4) ave (21) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (3) barcelona (12) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (2) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (66) euronight (3) európa (8) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (83) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) heide volm (2) híd (3) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (20) iho.hu (1) index (100) index2 (313) india (4) innsbruck (5) interrail (15) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (4) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (1) kína (46) kindertojás (2) kisvasút (14) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (9) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (2) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) linz (3) Linz (1) lisszabon (1) london (2) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (42) nagysebességű vasút (174) nápoly (4) németország (91) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (21) olaszország (57) oroszország (3) ouigo (1) párizs (17) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) prága (9) puchberg (7) railjet (15) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (3) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) söll (1) sopron (1) spanyolország (72) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (4) szaud-arábia (3) szeged (2) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (5) terepasztal (11) texas (1) tgv (45) tibee (7) tibet (1) (1) törökország (5) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) USA (33) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (4) Windischgarsten (4) würzburg (1) zillertal (5) zürich (2) Címkefelhő

2013.02.19. 12:43 Balogh Zsolt

Trolibusz Németországban?

Németországi utazásaim során feltűnt, hogy bár sok-sok nagyváros van, és fejlett a tömegközlekedés, trolibusz még sincsen... A kollégák között kérdezősködve további érdekességbe botlottam, sokan még csak nem is tudják mi az a a trolibusz!

01k.jpgEgykori müncheni trolibusz a müncheni Verkherscentrumban kiállítva

Talán sehol sincs ilyen rendszer ebben az országban? És nem is volt soha?

Némi kutatás után az interneten azért választ kaptam ezekre a kérdésekre, sőt még más dolgokra is!

Németországban korábban rengeteg trolibuszüzem volt, sőt a világ első ilyen rendszere is itt épült meg. Az első 1882 április 29. és 1882 június 13. között üzemelt Berlin mellett. Nos nem volt túl sikeres tesztüzem... De később azonban csak kiforrta magát az új találmány és minden tartomány épített ilyen rendszert. Összesen majdnem 100 város üzemeltetett trolibuszokat. Azonban ezek a rendszerek fokozatosan felszámolásra kerültek.

Napjainkban azonban még három német város kitart a trolibuszok mellett: Eberswalde Brandenburg tartományban, Esslingen am Neckar Baden-Wüttenberg tartományban és Solingen Észak-Rajna-Vesztfália tartományban.

01k.jpgEberswalde ÖAF Gräf & Stift NGE 152 M17 típusú csuklós trolibusza (kép forrása: Wikimedia Commons)

01k.jpgEberswalde trolihálózata (kép forrása: Wikimedia Commons)

Eberswalde trolibuszhálózata 1940 november 3-án nyílt meg. A 600 V egyenárammal kiépült hálózat két vonalból áll. Ez az ország legöregebb, még üzemelő trolibusz-rendszere. A két vonal hossza összesen 37,2 km. Érdekesség, hogy a hálózaton magyar gyártású Ikarus trolibuszok is üzemeltek.

01k.jpgEsslingen Van Hool AG300T típusú trolibusza (kép forrása: Wikimedia Commons)

01k.jpgEsslingen trolihálózata (kép forrása: Wikimedia Commons)

Esslingen trolibuszhálózata szintén két vonalból áll, amin kilenc trolibusz üzemel. A 15,2 km hosszú, 600 Voltos egyenáramú rendszer 1944 július 10-én nyílt meg. Ez Németország legkisebb trolibusz-rendszere.

01k.jpgSolingen MAN SL 172 HO típusú trolibusza (kép forrása: Wikimedia Commons)

01k.jpgSolingen trolibuszhálózata (kép forrása: Wikimedia Commons)

Solingen trolibuszhálózata jelenleg a leghosszabb Németországban a három rendszer közül: összesen 56,6 km hosszú. A hat vonalon 50 trolibusz közlekedik. A rendszer 1952 június 12-én nyílt meg, szintén 600 Volt egyenárammal.

A következő táblázat Bajorország egykori trolibuszrendszereit mutatja be.

VárosÜzemkezdetBezárás
Augsburg 1943 október 28. 1957 március 17.
Landshut 1948 november 27. 1966 május 22.
München 1948 április 28. 1966 április 28.
Nürnberg 1948 november 15. 1962 december 12.
Regensburg 1953 március 18. 1963 május 17.

Amint látható, még München is üzemeltetett ilyen buszokat 1948 és 1966 között. A 9,3 km hosszú 600 V egyenáramú vonal a Romanplatz-ot kötötte össze a Wolfratshauser Straße-val. Egy kisebb 200 méteres elágazást is tartalmazott, mely a garázshoz vezetett. Napjainkban ezen a vonalon a Metrobus  51-es járata és a Stadtbus 151-es járata közlekedik helyette.

01k.jpgMünchen első trolibusza

Aki kíváncsi az egyik egykori müncheni trolira, az látogasson el az MVG múzeumába, ahol az egyik ilyen járművet is kiállították a villamosok és autóbuszok mellett.

És hogy miért szűnt meg? Talán a fejlett metróhálózat és az 1972-ben megnyíló S-Bahn miatt már nem volt szükség rá.

További német trolibuszrendszerekről a List of trolleybus systems in Germany című angol Wikipédia cikkben lehet olvasni.

komment

Címkék: index múzeum münchen


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr415088030

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

jet set 2013.02.19. 21:50:15

Eberswaldeben utaztam is trolin.

biciklis bakter · http://hovamegyavonat.blog.hu/ 2013.02.19. 22:57:09

Az eberswaldei G&S-ek Budapesten, az eberswaldeiek pedig Szarajevóban landoltak.

Grgabácsi 2013.02.20. 07:03:17

Az első kép szerintem egy solingeni troli :) 1966-ban még nem volt ilyen szögletes kocsiszekrény.
Az mindenesetre érdekes, hogy ezt a pár várost kivéve mindenhol megszüntették a trolit. Gondolom valami átmeneti megoldásnak szánták, mert megvolt még az áramellátás, de a villamos járművek elavultak és kis kapacitásúak voltak.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.02.20. 11:07:08

Potsdam?
Hoyerswerda?
Erfurt?

Ezek is megszűntek, pedig ezeken még utaztam anno.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2013.02.20. 14:32:19

Potsdam: 1949 október 1-1995 február 2.
Hoyerswerda: 1989 október 6.-1994 december 30.
Erfurt: 1948 február 26-1975 november 7.
süti beállítások módosítása