Ez a cikk 2012 március 23-án jelent meg a Vonatmagazin.blog.hu blogban.
2012 március 6.-án szabadnapos voltam. Úgy gondoltam, végre ideje kimozdulni a szobából, és elszakadni a Facebook/MSN párostól. Az időjárás nem volt a legjobb, de már érezhetően tavaszodott. A terv az volt, hogy miután végeztem az orvossal, a legrövidebb úton Passauba megyek, onnan meg a többit majd még kitalálom. A város már korábban is szerepelt a céljaim között, de az akkori vágányzárak miatt meghiúsult.
Megérkezett a vonatom az állomásra. Időközben a nap is kisütött.
Passau Németország egyik legfontosabb városa, mely Alsó-Bajorországban található, közel az Osztrák határhoz. Belvárosában talákozik a Duna, az Inn és az Ilz, innen ered neve, a Dreiflüssestadt ("három folyó városa").
Planeggben megvettem az ilyenkor szokásos BayernTicket-temet 21 euróért, majd útnak indultam München felé a 6-os S-Bahnnal.
Szerencsém volt, mert sikerült a Müncheni főpályaudvarra pont úgy megérkeznem, hogy csak pár percet kellett várnom a közvetlen passaui vonat indulására, melynek még saját márkaneve is van: Dunau-Isar-Express. A vonatom egy DB 440 sorozatú Alstom Coradia Continental négyrészes villamos motorvonat volt. 2008 és 2009 között gyártottak belőle összesen 138 db-ot három különböző hosszúságú változatban. A Deutsche Bahn és számos magánvasúttársaság használja regionális forgalomra. Maximális sebessége 160 km/h.
A Dunau-Isar-Express már érkezés után Passauban
Az általam beutazott vasútvonalak az alábbiak voltak:
*a München-Regensburg-vasútvonal Landshutig (76 km, villamosított),
*a Landshut-Plattling-vasútvonal (63 km, villamosított),
*a Regensburg-Passau-vasútvonal Plattlink Passau közötti része (52 km, villamosított),
*a Passau-Neumarkt-Sankt Veit-vasútvonal (97 km, nem-villamosított),
* Mühldorf-Pilsting-vasútvonal Neumarkt-Sankt Veit-Mühldorf közötti része (16 km, nem villamosított),
* Mühldorf-Freilassing-vasútvonal (65 km, nem villamosított),
* és végül a München-Salzburg-vasútvonal Freilassing-München Ostbahnhf közötti része (82 km, villamosított).
Ez kb. összesen 442 km + 2x16 km S-Bahnnal.
Passauig végig villamosított vonalon haladtam, az utolsó kilométereken a Dunával párhuzamosan. Sajnos nyitható ablakok hiányába nem sikerült túl jó fotókat csinálnom. A vonal első komolyabb állomása Platting volt.
Párhuzamosan a Dunával, a másik oldalt szinte függőleges sziklafal volt.
Passau közeli közúti híd a Duna felett
Közeledünk az Osztrák határhoz.
Egy igencsak megfakult ÖBB 1016-os tehervonatával várakozik indulásra
Passau Hauptbahnhof homlokzata és az előtte haladó út aluljárója
A városban nem töltöttem sok időt, pedig érdemes lett volna jobban szétnézni. Készítettem pár fotót a Dunáról, megebédeltem, majd megkerestem a következő vonatomat. Az állomás épülete igen érdekes kialakítású volt, ugyanis közvetlenül az épület előtt haladt egy 2 sávos, igen forgalmas út, melyet teljesen befedtek, így a pályaudvar előtt egy új tér alakult ki. A sínek 3-4 méter magasságban haladnak a házak között. A hatás hasonló, mint Szegeden a nagyállomáson, ott azonban lépcsőzés után az utcaszintre jutunk, itt viszont lépcsők nélkül egy mesterséges kis térre érünk ki.
ÖBB 1142-es villamosmozdony ingavonatával várakozik, hogy ismét visszatérjen Ausztriába
A Mühldorfba tartó DB 628-as sorozatú dízelmotorvonatom. Nem kellett sokat várni az indulással
Mühldorfi életkép.
Bajorország egyik, hanem a legnagyobb dízel fűtőháza, számos DB 218-as mozdonnyal.
Az állomás másik oldalán pedig kb hat Class 66-os várakozott.
A város fontos vasúti csomópont, összesen hat nem villamosított vasútvonal fut itt össze:
* a München-Mühldorf-vasútvonal,
* a Mühldorf-Simbach-vasútvonal,
* a Mühldorf-Burghausen-vasútvonal,
* a Mühldorf-Rosenheim-vasútvonal,
* a Mühldorf-Neumarkt Sankt-Veit-vasútvonal,
* és a Mühldorf-Freilassing-vasútvonal.
Emiatt a vonatforgalom is igen jelentős, fontos csatlakozó és elágazó állomás. Innen akár azonnal visszaindulhattam volna egy emeletes ingavonattal Münchenbe, én azonban tettem még egy kis kitérőt Freilassing felé.
Működik a menetrendi pók: kiváló átszállási lehetőségek minden irányba!
Az emeletes vonat a közvetlen müncheni inga.
Az állomást elhagyva sikerült ezt a régi festésű DB 218-as mozdony elkapnom
Ha nem látom, nem hiszem el!
A vasútvonal modernizálásaként új karos!!! jelzők szerelése folyik!
Ezen a vonaton pedig egy nem várt meglepetésben volt részem! Bámulok kifelé az ablakon, kezemben a német vasúti térképemmel, mikor hirtelen odalép hozzám egy ember és elkezd faggatózni: ki vagyok, honnan jöttem, hová megyek... Elmondtam mindent, amire kíváncsi volt, és cserébe kaptam tőle egy Deutsche Bahnos kitűzőt. Kiderült, hogy vasúti alkalmazott volt, és a könyv alapján vasútbarátnak gondolt. Váratlan ajándék a Német Államvasúttól! Fel is tűztem magamnak, jól mutat a fekete kabátomon. MÁV-os kitűzője van már valakinek? :)
A BLB magánvasút háromrészes Flirt motorvonata
A Berchtesgadener Land Bahn (röviden BLB) egy regionális osztrák vasúttársaság, mely a normál nyomtávolságú 35 km hosszú, villamosított Freilassing-Berchtesgaden-vasútvonalon közlekedteti a motorvonatait. A társaság a Regentalbahn AG és a Salzburg AG 50-50%-os tulajdonában van. A társaság 2009 májusában alakult, a forgalmat öt Stadler FLIRT háromrészes motorvonattal látják el. Az alkalmazottak száma 40 fő, a társaság székhelye Freilassing. Ezen a vonalon lehet eljutni a bajor nemzeti parkba és a Königsseehez is.
Felhívás az aluljáróban a közeli vasútmúzeum megtekintésére.
Ide még mindenféleképp visszatérek!
A WestBahn egyik Stadler KISS motorvonata. Ausztria helyett itt várakoznak
Railjet érkezik München felől és halad tovább Bécs felé
A WestBahn motorvonata eközben beállt a peronok mellé
A személyzet nagyon kedves és segítőkész volt. Még egy fotót is megengedtek.
Érdemes megfigyelni a munkaruhájukat a vállpánttal és a csákóval. A ruha színe is harmonizál a vonatéval
Fényképezés közben sikerült beszélgetnem a vonat személyzetével. Nagyon kedvesek voltak, minden kérdésemre válaszoltak és kérdezték, utaztam-e már a WestBahnnal. Sajnos még nem, és nem is várható, hiszen ez további két átszállást jelentene nekem Budapest felé, és minimum további 29 euró kiadást. Egyenlőre még kihagyom! :)
A társaságról azt érdemes tudni, hogy Ausztria első olyan személyszállító társasága, mely a westbahn vonalon versenyre kel az ÖBB-vel. Vezetője Stefan Wehinger, aki korábban négy évig dolgozott az ÖBB-nél. A cég számos érdekes ötletet valósított meg a 2011-es indulás óta. Jegyeket csak interneten vagy a vonaton lehet vásárolni, minden kocsiban 2 fő teljesít szolgálatot, külön férfi és külön női mosdó van... Érdekes kezdeményezés, meglátjuk, mi lesz belőle!
Az SNCF 26 százalékos érdekeltséget vásárolt a Rail Holding vállalatban, melynek tulajdonosa a Westbahn.
A Münchenbe tartó regionális vonatom.
A kocsik hasonlóak a magyar halbikhoz, azonban némelyik már automata ajtóval is felszerelt
Míg várakoztam az indulásra, tettem egy próbát az ajtókkal a felújított kocsiban. Gyanúsan zölden világított az ajtónyitó gomba a másik oldalon is. Megnyomtam, majd mindenki csodálkozására az ajtó ki is nyílt! A szelektív ajtónyitás vezérlés úgylátszik kimaradt a felújításból.
A regionális vonattal egészen München Ostbahnhofig utaztam, ugyanis gyorsabb az S-Bahn a város alatt, mint az egyéb vonatok (akár a Railjet is!), ahogy az egész várost megkerüli. A csatlakozással itt sem volt gond, az S6-os egy percen belül indult is! Innentől már csak keresztül kellett haladnom a város alatt a Strammstrecke-n, majd tovább Planeggig vonatoznom.
Utolsó kommentek