Az ÖBB Railjet vonatnem a 2008-2009-es menetrendi évben jelent meg, méghozzá a Budapest-Bécs-München útvonalon! A szolgáltatáshoz az Osztrák Államvasutak új szerelvényeket vásárolt a német Siemenstől, melyeket az akkor már meglévő és jelentős számban üzemelő ÖBB 1116 sorozatú mozdonyokkal vontatnak. 2024-ben jelent meg közforgalomban a Railjetek második generációja is, és alig egy év elteltével már kigördült a 3. generációs Railjet szerelvény is.
![öbb railjet 3, stadler rail, kiss](https://m.blog.hu/vo/vonattal-termeszetesen/image/2023/obb_railjet_doppelstock_c_obb_stadler_rail.jpg)
Az új emeletes Railjet látványterve (kép forrása: Stadler Rail)
Számítógépes grafikák már évek óta keringenek az interneten, azoknak, akik követik a vasúti híreket, nem lesz újdonság a forma és a színvilág. 2025. február 7-én azonban feltűntek az első igazi fotók is az ÖBB legújabb szerelvényeiről.
Az Osztrák Szövetségi Vasutak összesen 35 új KISS emeletes motorvonatot rendelt a svájci Stadlertől. A megrendelt motorvonatok közül 14 a Railjet-szolgáltatásnál fog szolgálatba állni, a fennmaradó 21 pedig a helyi, regionális járatokhoz (Cityjet) érkezik. A megrendelés a 2022-ben aláírt, legfeljebb 186 db emeletes motorvonatra vonatkozó keretmegállapodás részeként történt. Az első lehívással együtt így már összesen 76 járművet rendeltek meg.
A Railjet-járatok útvonalai 2025-ben (kép forrása: ÖBB)
Az emeletes Railjet szerelvények sebessége némileg alacsonyabb, mint az első és második generációs Railjet-ingavonatoké, 230 helyett "csak" 200 km/h sebesség elérésére képesek. Tekintettel arra azonban, hogy Ausztriában a nagysebességű vasútvonalak többsége 200 km/h sebességgel járható és csak néhány helyen engedélyezett a magasabb, 230 km/h sebesség, ez a hátrány alig lesz majd észrevehető a napi üzemben. Ráadásul a motorvonatok gyorsulása is dinamikusabb, mint a mozdonyos ingavonatoké, így a különbség még tovább csökken.
Az ÖBB Railjet motorvonata szemből...
...és oldalról
Épp csak előbújt még a csarnokból
Az ÖBB tervei szerint a motorvonatokat a Weststreckén, vagyis a Bécs-Linz-Salzburg tengelyen vetik majd be, de rendelkeznek az osztrák engedélyeken kívül német és szlovák engedéllyel is, így nem kizárt a jövőben a nemzetközi forgalomban való bevetésük sem.
A KISS 200 becenevet kapó, amúgy hivatalos nevén ÖBB 4706 sorozat a tervek szerint 2026-2027 körül áll legkorábban forgalomba, ezzel egyidőben pedig az akkor már közel 20 éves! első generációs Railjet szerelvények kapnak egy felújítást, hogy még sok-sok évig gyorsan és komfortosan szállíthassák az utasokat.
Ha tetszett a bejegyzés, kövesd a blogot a Facebookon is!
Utolsó kommentek