HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

Friss topikok

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 9euroticket (2) afrika (8) agv (1) alagút (11) alex (1) állatok (2) állomás (21) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) amtrak (1) anglia (20) április elseje (4) argentína (1) arosa (1) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (126) autó (3) autómúzeum (5) ave (22) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (3) barcelona (12) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (3) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (2) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (68) euronight (3) európa (8) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (85) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) hamburg (6) heide volm (2) híd (3) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (22) iho.hu (1) index (105) index2 (314) india (4) innsbruck (5) interrail (17) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (1) kína (46) kindertojás (2) kisvasút (14) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (9) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (4) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) Linz (1) linz (3) lisszabon (1) london (2) los angeles (2) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (4) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (44) nagysebességű vasút (176) nápoly (4) németország (92) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (22) olaszország (57) oroszország (3) ouigo (2) párizs (20) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) prága (9) puchberg (7) railjet (16) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) sncf (1) söll (1) sopron (1) spanyolország (74) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (4) szaud-arábia (3) szeged (2) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (5) terepasztal (12) texas (1) tgv (46) tibee (7) tibet (1) (1) törökország (5) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) USA (33) usa (3) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (4) Windischgarsten (4) wunderland (1) würzburg (1) zillertal (5) zürich (2) Címkefelhő

2024.05.14. 23:42 Balogh Zsolt

Az Automuseum Prototype

A Prototyp Automuseum egy privát autómúzeum Hamburgban. A középpontban a háború utáni németországi Porsche korai konstrukcióinak, sport- és versenyautóinak, valamint tervezőinek és vezetőinek bemutatása áll.

hamburg, autómúzeum, prototype, prototípusAutócsodák a múzeumban

Thomas König és Oliver Schmidt az autómúzeum alapításakor valósította meg azt az elképzelést, hogy a történelmi járműveknek ugyanolyan fontosságot és teret adjanak, mint azoknak az embereknek, akik szenvedélyükkel naggyá tették a motorsportot. Hosszú évek alatt építették fel a gyűjteményt és alakították ki a múzeum koncepcióját: "történetek mesélnek történelmet".

A múzeum mottója: "Emberek, Energiák, Autók", hol mindhárom elem azonos értéket képvisel. A múzeumot 2008. április 12-én nyitották meg a HafenCityben található Harburger Gummi-Kamm-Compagnie épületében, mely 1902 és 1906 között épült, műemlékileg védett egykori gyárépület. A közelben található a hamburgi Nemzetközi Tengerészeti Múzeum.

A Kiállítás

A kiállított autók nagy többsége a német autógyártás dicsőséges pillanatait mutatja be, néhány "külföldi" típussal kiegészítve (melyek mára már szintén a német ipar szárnyai alatt működnek).

hamburg, autómúzeum, prototype, prototípusAutócsodák a múzeumban

Az autótípusok beazonosítását most az olvasókra bízom, én megmaradok a vaskerekű járműveknél! :)

A járműveket zavaró korlátok és üvegablakok nélkül állították ki. A kiállított autók két szinten helyezkednek el, 2500 m²-es kiállítási felületen. A múzeum célja, hogy átfogóan bemutassa az autó varázsát. A gyűjtemény mintegy 55 autóra, motorra és sport- és versenyautó-modellre összpontosít, amelyek olyan cégektől származnak, mint a Porsche és a Volkswagen, főként az 1940-es, 1950-es és 1960-as évekből, valamint olyan modern kiállítási tárgyakra, mint az Audi Le Mans-i autóinak prototípusa 1999-ből vagy Michael Schumacher első Forma-1-es versenyautója. A látogatók számos különleges és egyedi darabot találnak a gyűjteményben, mint például a Porsche Type 64 Berlin-Róma autót, a legrégebbi fennmaradt, 1950-ből származó, Németországban épített Porsche 356-ost, Otto Mathé Porsche Spyder boxermotorral felszerelt formula versenyautóját vagy Petermax Müller világrekord kocsiját, amelyben egy VW Kübelwagen alvázára egy tuningolt 78 lóerős Bogár-motor került.

hamburg, autómúzeum, prototype, prototípusAutócsodák a múzeumban

 

hamburg, autómúzeum, prototype, prototípusAutócsodák a múzeumban

hamburg, autómúzeum, prototype, prototípusVolkswagen Transporter, talán a 2. generáció

hamburg, autómúzeum, prototype, prototípusEgy Volkswagen Bogár 1939-ből

Még Adolf Hitler rendelte el, hogy a német polgároknak szükségük van egy megfizethető és egyszerű autóra. Ennek hatására született meg a Volkswagen autója, melyet egy újságíró nevezett "bogárnak", melyek ellepik majd Németország útjait. A típusból több mint 21 és fél milliót gyártottak Európában és a tengeren túl is, szinte változatlan formában. A múzeumban egy hibátlan állapotú, fekete látható, mely 1939-ben gördült le a gyártószalagról.

hamburg, autómúzeum, prototype, prototípusAz első Porsche autók egyike, egy Porsche 356 Gmünd Coupé

Láthatunk itt jónéhány Porsche autót is, melyek közül az elsők a VW bogarak átépített változatai voltak. A köztük lévő rokonság és hasonlóság élőben még jobban látható, de mégis egészen elképesztő, hogy az első Porsche sportkocsik nem yárban, hanem egy kisebb műhelyben születtek. A Porsche történetét a stuttgarti múzeumban ismerhetjük meg alaposabban.

hamburg, autómúzeum, prototype, prototípusPolensky Monopoletta versenyautója

A gyűjtemény értékes darabja Helmut Polensky német autókereskedő, autóépítő és autóversenyző Monopoletta nevű versenyautója.

Helmut Polensky első versenyzési kísérleteit az 1930-as évek közepén tette meg motorkerékpárversenyzőként, kisebb klubversenyeken. 1939-ben részt vett néhány sportkocsiversenyen egy használt BMW 328-as BMW-vel. Ugyanebben az évben kezdte meg mérnöki képzését az Auto Unionnál, és csatlakozott a nemzetiszocialista motorosokhoz. A háborút katonai logisztikusként Berlinben töltötte, ahol 1945-ben sikerült megszöknie a szovjet fogságból Hamburgba. Ott 1946-ban egy kis autógyár ügyvezető igazgatójaként dolgozott.

1947-ben visszatért Berlinbe, és megnyitotta Németország egyik első Vespa-kereskedését a későbbi Nyugat-Berlinben. Újra belekezdett a motorsportba is, és műhelyében 500 köbcentiméteres motorkerékpár-motorokkal Formula-3-as versenyautókat tervezett. Az első autót Kurpfalznak, a másodikat Monopolettának nevezte el. Ez a monoposto BMW-motorral rendelkezett. Ezekkel a járművekkel versenyzett Nyugat-Németországban az 1940-es évek végén. 1950-ben a nyugatnémet Formula-3-as bajnokságban az ötödik helyen végzett.

hamburg, autómúzeum, prototype, prototípusAutócsodák a múzeumban

hamburg, autómúzeum, prototype, prototípusAutócsodák a múzeumban

hamburg, autómúzeum, prototype, prototípusEz a Porsche 356 cabriolet magántulajdonban van, ám gazdája kölcsönadta a múzeum számára

hamburg, autómúzeum, prototype, prototípusA prototípus autóknál gyakori, hogy az autó még nincs teljesen "kiforrva", bizonyos részek kevésbé kidolgozottak...

hamburg, autómúzeum, prototype, prototípus... mint például ennél az autónál is, ahol a belső tér még meglehetősen puritán

hamburg, autómúzeum, prototype, prototípusAz autók prototípus származására remek példa ez a kiállított autó is, melynek ívelt karoszériáját nem egy présgép készítette, hanem gondos lakatosok kalapálták ilyenné.

hamburg, autómúzeum, prototype, prototípusNézzük meg egészen közelről ezt a lámpát és a lakatosmunka nyomait!

hamburg, autómúzeum, prototype, prototípusAz autó belső terénél sem estek túlzásba, ez még nem egy sorozatgyártott autó

hamburg, autómúzeum, prototype, prototípusAutócsodák a múzeumban

hamburg, autómúzeum, prototype, prototípusMichael Schumacher autója 1991-ből

hamburg, autómúzeum, prototype, prototípusAutócsodák a múzeumban

2015 óta a Burg Hemmersbachban található Villa Tripsben számos kiállítási tárgyat átvettek a már meglévő Trips Múzeumból, többek között Trips dolgozószobáját és a Gerhard Mitter által tuningolt Trips-Colotti-Auto-Union Formula Junior versenyautók prototípusait, valamint az 1950-es évek végén az USA-ból hozott egyik versenykartját, amelyet saját pályáján használt.

hamburg, autómúzeum, prototype, prototípusVolkswagen typ 82"Kübelwagen"

Az autógyártók a katonaság számára is készítettek autókat. A háború idején a legfontosabb szempont az ár és a gyors gyárthatóság volt, a külső designe-ra nem sok idő maradt.

A Volkswagen Kübelwagen (vagy VW Kübelwagen) egy német gyártmányú könnyű katonai gépkocsi volt. A csapatszállító járművet Ferdinand Porsche tervezte. Az akkor még csak prototípus stádiumban levő Volkswagen Bogár modell alapjaira épült és annak boxermotorját is átvette. Létezett egy úszóképes változata is, a Volkswagen Schwimmwagen. Ez volt a Wehrmacht legelterjedtebb könnyű katonai gépkocsija a második világháború idején.

hamburg, autómúzeum, prototype, prototípusPorsche 597 "Jagdwagen"

A Porsche 597 Jagdwagen egy terepjáró, amelyet a Porsche 1953-ban tervezett egy pályázat keretében a leendő német fegyveres erők számára, és amely az első sorozatgyártású, összkerékhajtású jármű volt, amelyet maga a Porsche gyártott.

hamburg, autómúzeum, prototype, prototípusAutócsodák a múzeumban

hamburg, autómúzeum, prototype, prototípusAutócsodák a múzeumban

hamburg, autómúzeum, prototype, prototípusAutócsodák a múzeumban

hamburg, autómúzeum, prototype, prototípusHonacker Mercedes terepjárója

Erich Honecker német kommunista politikus, az NSZEP központi bizottságának főtitkára, az NDK államtanácsának elnöke, a keleti blokk talán legismertebb politikusa volt. Mivel szeretett vadászni, erre a célra külön terepjárója is volt. Ám ő nem érte be a keleti tömb autóival, helyette nyugatról, a Mercedestől rendelt egy terepjárót, ami abban az időszakban felért egy kisebb hazaárulással. Hogy a feltűnést elkerülje, az ő megrendelt autója mentes volt mindenféle márkajelzéstől, ezzel is titkolva, hogy a keleti államfő bizony nyugati gyártmányt használ!

hamburg, autómúzeum, prototype, prototípusPorsche mindenféle színben...

hamburg, autómúzeum, prototype, prototípus...és formában!

hamburg, autómúzeum, prototype, prototípusA bordó szín is jól áll ennek a formának, a háttérben mellette pedig az "ős", melyből a sportosabb forma megszületett

hamburg, autómúzeum, prototype, prototípusHerbia a Kicsi kocsi filmekből

A Volkswagen bogár a tengerentúlon is nagy népszerűségnek örvendett, egy hófehér bogár egész komoly filmes karriert is befutott. Az életre kelt "Kicsi kocsi" a filmekben komoly versenyzői karriert is befutott és számos országos versenyt megnyert. Egyszer még a tengerbe is belepottyant, de ez a kalandja is szerencsével ért véget. Leszámítva a barna rozsdafoltokat, épségben visszatért a versenyzéshez. A múzeum ezt az állapotát őrizte meg a filmsztárnak, az 53-as "Öcsó" már a nyugdíjas éveit tölti itt, visszavonulva a versenyzésektől.

hamburg, autómúzeum, prototype, prototípusAutócsodák a múzeumban

hamburg, autómúzeum, prototype, prototípusAutócsodák a múzeumban

A vitrinekben elhelyezett kisebb kiállítási tárgyak és az informatív szöveges táblák, amelyek egy része a padlóba ágyazott kijelzőkön látható, érdekes betekintést nyújtanak az autóversenyzők és konstruktőrök mindennapjaiba és az őket ért sorscsapásokba. A kiállítási koncepcióhoz tartozik még egy mozi, egy modell szélcsatorna, egy hangdoboz a versenymotorok egyedileg választható hangjaival, egy könyvtár digitalizált versenyzői fotóalbumokkal, egy üvegműhely és egy Porsche 356-os vezetési szimulátor. Változó különleges kiállítások és egy fotógaléria teszi teljessé az átfogó bemutatót.

hamburg, autómúzeum, prototype, prototípusAutócsodák a múzeumban

hamburg, autómúzeum, prototype, prototípusLancia Aurelia Spider

A Lancia Aurelia B24 Spider egy kétüléses roadster, amelyet a Lancia az Aurelia platformjára épített, és 1954-ben mutattak be a Brüsszeli Autószalonon.

A jármű megépítésének ötlete az amerikai importőrtől, Maximilian („Maxi”) Hoffmantól származott, aki piaci lehetőségeket látott egy vonzó, nyitott, európai kétüléses autóban. Az autót ezért gyakran csak Amerikaként emlegetik. A karosszériát a Pininfarina tervezte. Sok szakértő ezt a formatervet tartja a legjobbnak, amit valaha készített a Pininfarina. A formaterv alapvonásai megtalálhatók a következő évek többi nyitott kétüléses autójában is, amelyeket például a Ferrari számára készítettek.

A V6-os motort (108 lóerő) és a hátsó tengelyen elhelyezett sebességváltót (transaxle) a Spider esetében a technikailag fejlett Aurelia szedánból vette át. A korabeli ízlésnek megfelelően a roadster panoráma szélvédőt kapott, amely az olasz Riva motorcsónakokra emlékeztető megjelenést kölcsönzött neki. A puha tetőt meglehetősen körülményes volt felszerelni, és nem volt időjárásálló. Az ajtókat csíptethető ablakokkal szerelték fel, és egy kábelhúzóval lehetett kinyitni. Tekintettel a magas árra, az értékesítési siker csak mérsékelt volt. Az első évben mindössze 240 darabot gyártottak belőle. Ma az autó ritka ritkaságnak számít, ennek megfelelő árakkal.

hamburg, autómúzeum, prototype, prototípusEgy Ferrari 212-es a pincébe zárva

Az alaksorban kapott helyett néhány külföldi modell, többek között egy Ferrari 212-es.

Bár nem autó, mégis meglehetősen egyedi jármű a Volkswagen álltal gyártott keskeny nyomtávolságú mozdony, mely az egykori TEE expresszek színvilágát követi.

Ezek a mozdonyok voltak az 1954 és 1971 között épített kisvonatok mozdonyai, amelyeket parkokban és botanikus kertekben használtak. Három kocsit húzott, amelyekben 90 utasnak volt hely összesen. Nem véletlen, hogy a mozdony kialakítása úgy néz ki, mintha a legendás TEE vonat és a Porsche 356 keresztezése lenne. Ezt a mozdonyt egy VW ipari motor hajtotta, és a VW-Porsche vonatok prototípusa volt.

hamburg, autómúzeum, prototype, prototípusA Volkswagen kisvasúti "mozdonya"

hamburg, autómúzeum, prototype, prototípusBetekintve a műszerfalra egyből feltűnik a kormánykerék hiánya

hamburg, autómúzeum, prototype, prototípusBár látszólag két azonos autó, valójában az egyik komoly átépítésen esett át, melynek során a teljesítménye és a végsebessége is jelentősen megnőtt

hamburg, autómúzeum, prototype, prototípusA Volkswagen kezdetben csak személygépkocsiakt gyártott, ám a gyárban létezett egy VW áruszállító barkácsjármű is, mely az üzem területén dolgozott. Ezt a járművet tekintik a T sorozat első tagjának

hamburg, autómúzeum, prototype, prototípusA házi barkács áruszállító ötletéből megvalósult T1 osztály, a múzeumban egy tűzoltóautó-változat pihen

A múzeum alapítói egyfajta prototípusként tekintenek a vállalkozásukra, amely a motorsport és a formatervezés szerelmeseinek egyaránt találkozóhelyet kínál a csodálkozásra, szórakozásra és szakmai beszélgetésre.

Végezetül még elkölthetünk egy kis pénzt a múzeum ajándékboltjában, ahol számos 1:24-es méretarányú luxus- és sport autót találhatunk és rengeteg könyvet, mely az autók és az autósportok fejlődését mutatja be.

Elhelyezkedése, megközelítése

A múzeum a főpályaudvartól néhány perces sétával is elérhető, nem messze található tőle a Nemzetközi Tengerészeti Múzeum.

A múzeum elhelyezkedése a Google térképén

Források

* A német Wikipédia Automuseum Prototyp című szócikke

További információk

* A múzeum hivatalos honlapja

Ha tetszett a bejegyzés, kövesd a blogot a Facebookon is!

2 komment

Címkék: index hamburg autómúzeum


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr6118397751

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Greg36 2024.05.15. 14:56:32

Az Aston Martin az egy Ferrari 212-es. (Mögötte meg egy Lancia Aurelia Spider)
süti beállítások módosítása