Az Osztrák Államvasutak 2008 óta üzemelteti a Railjet márkanevű zárt ingavonatait belföldön és külföldön egyaránt. Mivel Railjetek kapcsolják össze az osztrák és a magyar fővárost is, a projekt már a kezdetektől fogva nemzetközi volt. Már az üzemeltetés kezdetén felmerült, hogy a MÁV is vásárol néhány Siemens Viaggio szerelvényt, amit az akkor még MÁV 1047 sorozatba tartozó (mára már MÁV 470 sorozatra átnevezett) mozdonyokkal kívánt vontatni.
A magyar Railjet a Szolnoki Járműjavítóban gyártott IC+ kocsikból áll majd össze
Sajnos akkor a pénzhiány megakadályozta a dolgot, helyette egy olcsóbb, de hasonló koncepció látott napvilágot 2015-ben a Vasútgépészet című szakmai újságban: Mi lenne, ha a meglévő járműállományból állítanánk össze a magunk szerelvényét? Az akkor elindult és nem túl nagy nyilvánosságot kapott ötlet 2024-re valósult meg nagy vonalakban, az első szerelvény április végére áll össze, ekkor készül majd el az első távolsági forgalomra alkalmas vezérlőkocsi is.
A Szolnoki Járműjavítóban gyártott IC+ kocsikból most már elegendő áll ahhoz rendelkezésre, hogy négy teljes szerelvényt is összeállíthassanak belőlük, így a Bécs és Budapest között közlekedő Railjet márkanevű prémium távolsági vonatok felét a MÁV állítja majd ki. Ezzel csökken a MÁV számára szükséges futáskiegyenlítés mértéke, mely az elmúlt években jelentősen felhalmozódott.
Vontatás
Az eredeti terv a MÁV 1047-es sorozattal számolt, mivel azok műszakilag közel azonosak az ÖBB Railjet vonatait vontató ÖBB 1114 sorozatéval, ezáltal a szükséges engedélyek is rendelkezésre állnak. Később azonban módosultak a tervek és a modernebb Vectron mozdonyokra esett a választás, melyből a MÁV 115 db-ot kívánt beszerezni. Azonban ez az üzlet nem jött össze, így más megoldást kellett keresni.
A MÁV által tervezett 115 Vectron mozdony egyikét modellező vasútmodell
Magyar sínre magyar Railjetet! A mozdonyvásárlás azonban kútba esett... (kép forrása: Totalcar)
Miután kiesett a Siemens mindkét mozdonya különböző okokból, már csak egy mozdonysorozat maradt, mely számításba jöhetett, mégpedig a MÁV TRAXX mozdonyai, vagy hivatalos nevükön a MÁV 480 sorozat. Ezek a járművek szintén alkalmasak az ausztriai közlekedésre, sőt az utóbbi években már meg is fordultak Bécsben! Tehát nem csak elméletben tudják a szükséges tudást, hanem már a gyakorlatban is bizonyítottak! Ismerik mind a magyar, mind az osztrák felsővezeték-rendszert, legnagyobb sebességük 160 km/h, mely elegendő mind a magyar-, mind az osztrák szakaszon való közlekedéshez. A szükséges biztosítóberendezéseket ismerő számítógépek is telepítve vannak, sőt gyárilag alkalmasak az ingavonati üzemmódra.
A magyar Railjet szerelvények vontatására 4 gépet jelöltek ki, melyek a speciális feladathoz egyedi megjelenést is kaptak. A szükséges fóliák már felkerültek, a gépek megkapták a végleges formájukat.
A magyar Railjeteket vontató TRAXX mozdonyok egyike. A különleges fóliázást 2024. április elsején!!! leplezték le. (kép forrása: index fórum, 2008)
A szerelvényhez már csak a vezérlőkocsi hiányzik, azok azonban már április végére elkészülnek, a futópróbák pedig a nyáron meg is kezdődnek velük. A cél az, hogy már a 2024. évi téli menetrendváltásra a szerelvények minden szükséges engedélyt megkapják és megkezdődhessen először a Budapest-Bécs, majd a Budapest-München közötti szakaszon is az ingavonatok közlekedése!
Ha tetszett a bejegyzés, kövesd a blogot a Facebookon is!
Utolsó kommentek