2023-ban több mint 3500 km új vasútvonalat nyitottak meg Kínában, így az országos hálózat közel 160 000 kilométerre bővült.
A Huangshan-Nanchang nagysebességű vasútvonalat, amelyet 350 km/h sebességre terveztek, 2023. december 27-én nyitották meg
A kínai vasúthálózat bővítése 2023-ban is tovább folytatódott. Az év második felében felavatott projektek közül sok az ország kialakulóban lévő, "nyolc függőleges és nyolc vízszintes" nagysebességű tengelyből álló hálózatának hiánypótlására összpontosított, miközben további hagyományos vasútvonalak készültek el a vidéki területek megnyitása és a növekvő ipari központok közötti összeköttetés javítása érdekében.
A szövegben a kínai földrajzi nevek többnyire az angol átírás szerint vannak említve!
Az év végi számos megnyitást követően a Kínai Vasút január 9-én bejelentette, hogy a nagysebességű vasútvonalak teljes hossza elérte a 45 000 útvonal-kilométert. Ez már több mint 25%-át teszi ki a 159 000 km-esre nőtt teljes kínai vasúthálózatnak. 2023 folyamán a CR 3637 km új vasútvonalat helyezett üzembe, ebből 2776 km nagysebességű vonal (csak összehasonlításképpen: a francia TGV hálózat teljes hossza 2734 km).
A szintén 2023-ban megnyílt Fucsou–Hsziamen-vasútvonal leglátványosabb eleme a tengeröblöt átszelő 14,7 km-es hídrendszer (kép forrása: english.news.cn)
Az év során nem kevesebb, mint 34 vasúti projektet fejeztek be, valamint 102 új állomást építettek, további 112 projekt pedig folyamatban van. A CR szerint a kínai vasúti ágazatban az állóeszköz-beruházások összértéke 764,5 milliárd jüan volt, ami éves szinten 7,5%-os növekedést jelent.
A CR másnap közzétette működési eredményeit, és arról számolt be, hogy a vasúti ágazat 2023-ban rekordmennyiségű, 3,68 milliárd utasszállítást bonyolított le. Az átlagos utasforgalom meghaladta a 10 millió utast/napot, míg az év legforgalmasabb napján a vonatok több mint 20 millió utast szállítottak, ami minden idők csúcsát jelenti. Eközben a vasút 3,91 milliárd tonna árut szállított az év során, ami szintén rekordot jelentett.
A legutóbbi megnyitások tükrében a CR január 10-én új menetrendet indított. Ez a különböző vonalakon, köztük néhány olyan vonalon is, amelyek korlátozott ideiglenes szolgáltatással nyitottak, megnövelte a járatsűrűséget.
Tengerparti folyosó
Az ország déli részén Shantou a Shantou-Shanwei nagysebességű vasútvonal 2023. december 26-i megnyitásával teljes mértékben integrálódott a Kuangtung-Hongkong-Makaó nagyvárosi övezet "egyórás körforgalmába".
Ez az első 350 km/h sebességű vonal Kuangtung tartományban, amelyet EPC-modell alapján építettek meg, és a nyolcszor nyolc vonalból álló hálózatban a tengerparti nagysebességű tengely részét képezi. Ez a folyosó nagysebességű- és korszerűsített hagyományos vonalak keverékéből épül fel. Az új szakasz a szeptember 26-án megnyitott 239,9 km hosszú Kanton-Shanwei vonallal való végpontos kereszteződésből indul, és 162,4 km hosszan halad Shantou Nanig; a Shantou-ba vezető rövid utolsó szakaszt még nem nyitották meg.
Az október 1-je óta épülő vonal nagyrészt hidakon és viaduktokon halad; ezek összesen 113,7 km hosszúságban az útvonal hosszának nem kevesebb, mint 70%-át teszik ki. Mivel a vonal a tengerpart közelében halad, különböző korrózióvédelmi intézkedéseket vezettek be, beleértve a bevonatokat és az innovatív szerkezeteket is. Az útvonal további 20%-a alagútban halad, 13 alagúton át, összesen 32,4 km hosszan. A CR kezdetben napi 24 vonatot közlekedtet mindkét irányban, ami a leggyorsabb megállás nélküli járatoknak mindössze 36 percet jelent Shantou és Shanwei között.
A tengerparti tengely egy másik, nemrégiben elkészült szakasza a 47,6 km hosszú vonal, amely Fangchenggang prefektúra szintű várost köti össze a Dongxingshi vietnami határállomással.
A 2019 márciusa óta épülő, december 27-én megnyitott vonal magában foglalja a Tongguling-alagutakat és a Xiwan tengeri hidat. Az útvonalat úgy tervezték, hogy 250 km/h sebességgel lehessen közlekedni rajta, bár a vonatokat kezdetben legfeljebb 200 km/h sebességre korlátozzák. A CR hat személyszállító vonatot üzemeltet mindkét irányba, a Fangchenggang Bei és Dongxingshi között a leggyorsabb menetidő mindössze 19 perc.
Eközben a Peking-Kunming tengely részeként december 26-án megnyitották a Csengtu Dong és Yibin közötti 261 km-es vonalat is, amikor a G8738-as Fuxing vonat ünnepélyesen elindult Yibinből 10.08-kor. A Chengdu Dong és Tianfu közötti 30 km-es szakaszon 250 km/h sebességre van korlátozva, de az útvonal többi részét 350 km/h sebességre építették. A leggyorsabb menetidő a végállomástól a végállomásig 73 perc.
Daxing-Tiencsin összeköttetés
A Pekinget és Tiencsint összekötő negyedik nagysebességű vonalat december 18-án adták át, amikor megnyitották a 100,8 km hosszú Jinxing vonalat, amely Tiencsint köti össze a pekingi Daxing nemzetközi repülőtérrel. Ez a vonal a Peking-Tiencsin-Hopej tengely részét képezi, és mindössze 41 percre csökkentette a Tiencsin Xi és a repülőtér közötti menetidőt.
A Jinxing vonal terveit a Hopej tartományi fejlesztési és reformbizottság és annak Tiencsinben működő megfelelője 2019 októberében hagyta jóvá, és az építkezés 2020 áprilisában kezdődött. A Shengfang és Gu'an közötti újonnan épített 57,2 km-es szakasz tervezési sebessége 250 km/h, míg a Gu'an és a Daxing repülőtér közötti szakasz 200 km/h-ra, a többi szakasz pedig 160 km/h-ra van korlátozva.
A CR kezdetben napi nyolc vonatot közlekedtet a pekingi Daxing nemzetközi repülőtér és Tiencsin között, de ez a szám várhatóan 2024 első negyedévében, az új gördülőállomány bevezetésével 18-ra emelkedik. Az üzemeltető szerint a menetrendet a jövőben tovább optimalizálják és javítják.
Kelet-nyugati összeköttetések
A Qingdao Laixi és Rongcheng közötti menetidő csökkent, miután december 8-án megnyitották a 192,8 km hosszú, 350 km/h sebességű közlekedésre alkalmas vonalat. A 2020 szeptembere óta épülő útvonal 63 hidat és viaduktot tartalmaz összesen 130,8 km hosszan, valamint 13 alagutat összesen 20,1 km hosszan, a leghosszabb alagút 6068 m hosszú Yuhuangshan alagút.
"A Kínai Vasút január 9-én bejelentette, hogy a nagysebességű vonalak teljes hossza elérte a 45 000 útvonal-kilométert".
Eközben december 8-án megnyílt a Zhengzhou - Jinan folyosó 212 km-es Jinan - Puyang szakasza is, a G4830-as vonat indulásával Zhengzhou Dongból. Ezt a vonalat 2019 decembere óta építik, a 195 km hosszú Zhengzhou - Puyang szakaszt pedig 2022 júniusában nyitották meg. A 350 km/h sebességű üzemre tervezett 407 km hosszú folyosó 378-7 km újonnan épített nyomvonalat tartalmaz. A január 10-i menetrendváltással a Zhengzhou - Jinan szolgáltatás napi 66 vonatra javult mindkét irányban, a leggyorsabb menetidő 1 óra 43 perc.
A Kínai Vasút 2023-ban a legforgalmasabb napján több mint 20 millió utast szállított; a napi átlagos utaslétszám most meghaladja a 10 milliót
Egyéb projektek
December 26-án megnyitották a 92,7 km hosszú Longyan-Wuping vonalat, amelyből 64,3 km újonnan épült. A Fujian tartomány belföldi régióját kiszolgáló vonal a Longyantól az északkeleti Kuangtungban található Longchuanig tartó 265,5 km-es folyosó részét képezi. A 250 km/h sebességre tervezett közvetlen vonal jelentősen csökkentette a menetidőt, a leggyorsabb járat 45 perc alatt köti össze Longyant Wupinggal.
Egy másik 289-8 km hosszú, 350 km/h-s vonalszakaszt december 27-én adtak át, amely a Jianxi tartománybeli Nanchangot köti össze a déli Anhui tartománybeli Huangshannal. Ez a Sanghaj-Kunming nagysebességű tengely részét képezi, és végpontonként csatlakozik a 2018. december 25-én megnyitott Huangshan-Hangcsou vonalhoz. Az újonnan elkészült szakasz nyolc közbenső állomást szolgál ki: Shexian Dong, Qimen Nan, Fuliang Dong, Jingdezhen Bei, Leping Bei, Poyang, Yugan és Jinxian Bei.
A CR kezdetben napi 32 vonatot közlekedtet mindkét irányba, a leggyorsabb menetidő Nanchang Dong és Huangshan között 1 óra 45 perc.
Források
* www.railwaygazette.com - China: Water Rabbit delivers rail network growth
Ha tetszett a bejegyzés, kövesd a blogot a Facebookon is!
Utolsó kommentek