Kínában továbbra is pörög a vasútépítés, annyi vasútvonalat adnak át minden évben, hogy már el sem éri ezeknek a híreknek a megjelenése az európai médiát, még a szaklapok sem győznek mindegyikről beszámolni, csak a fontosabbakról és érdekesebbekről
Nagysebességű motorvonat keresztezi a tengeröblöt 350 km/h sebességgel Fucsou és Hsziamen között
Kína újabb jelentős beruházásról számolhatott be az elmúlt hetekben, elkészült ugyanis a 284 km-es Fucsou–Hsziamen nagysebességű vasútvonal, mely a 2005-ben elkezdett és 2010-ben átadott, ám mára már túltelítetté vált szintén nagysebességű és azonos nevű Fucsou–Hsziamen-vasútvonalat tehermentesíti.
Az új vasútvonal nem csak gyorsabb öszseköttetést tesz lehetővé a két névadó város, Fucsou és Hsziamen között, hanem egyedülállóként a világon, 20 km hosszan a tenger felett halad!
A szövegben a kínai földrajzi nevek többnyire az angol átírás szerint vannak említve!
A Fucsou–Hsziamen-vasútvonal vagy Fuxia vasút (egyszerűsített kínai írással: 福厦铁路; hagyományos kínai írással: 福廈鐵路;) egy kétvágányú, villamosított, nagyobb sebességű vasútvonal Kelet-Kínában, a Tajvani-szorosal párhuzamosan. A vonalat két végállomása, Fucsou és Hsziamen, Fujian tengerparti városai után nevezték el. A vonal teljes hossza 274,9 kilométer, és a kínai Hangcsou-Fucsou-Shenzhen személyszállító vasútvonal részét képezi. 2005-ben kezdődött az építése, és a vonalat 2010. április 26-án adták át.
A vonalon személy- és áruszállítás egyaránt folyik. A vonalon közlekedő vonatok elérik az óránkénti 250 kilométeres csúcssebességet, bár ezt később 200 km/h-ra csökkentették.
A korábbi útvonal
A nemrégiben épült Jinjiang vasútállomás. A Fucsou–Hsziamen-vasútvonal megépítése előtt Jinjiangba nem közlekedett vonat (kép forrása: Wikimedia Commons)
A Fucsou–Hsziamen-vasútvonal Fujian zord, de virágzó partvidékét követi Fucsou déli pályaudvara és Hsziamen pályaudvara között 14 állomással, köztük Fuqing, Hanjiang, Putian, Xianyou, Quanzhou, Jinjiang, Hsziamen északi, Xinglin és Hsziamen Gaoqi. A hidak és alagutak a vonal teljes hosszának több mint 37%-át teszik ki.
Története
A Fucsou–Hsziamen-vasútvonal az első vasútvonal Fujian két legjelentősebb városa, Fucsoa, a tartományi főváros és Hsziamen, a tartomány legvirágzóbb városa között. A legtöbb nagysebességű vasútvonal Kínában a régebbi hagyományos vasútvonalak útvonalát követi, de a délkeleti partvidéken a nagysebességű vasút bevezetése előtt nem volt vasút. A délkeleti partvidék történelmileg a tengeri szállításra támaszkodott, és a zord terepviszonyok miatt a vasútépítés drágább volt. A 20. század első felében a háborúk és a politikai instabilitás késleltette a vasútépítést. A hidegháború idején a délkeleti partvidéket a Kínai Köztársaság tajvani inváziójának veszélye fenyegette, és minden vasútvonal a szárazföld belsejében épült. Csak amikor a Tajvani-szoroson túli politikai feszültségek az 1990-es évek végén enyhültek, került sor a Fucsou–Hsziamen-vasútvonal tervezésére.
A régi vonal részlete (kép forrása: Wikimedia Commons)
A projektet az Államtanács 2004 júliusában hagyta jóvá. Az építkezés 2005 szeptemberében kezdődött és 2009 decemberében fejeződött be. A későbbi kínai nagysebességű vasútvonalakkal ellentétben, amelyek magasabb, 300 vagy 350 km/h sebességű szabványok szerint épültek, a Fucsou–Hsziamen vonalat 250 km/h szabvány szerint építették, de később 300 km/h-ra is fel lehetett volna fejleszteni. A nagysebességű vasútvonal megnyitása jelentősen csökkentette a vasúti utazási időt Fujian partvidékén. A vonalon közlekedő személyvonatok sebessége átlagosan 200 km/h. A Fucsou és Hsziamen közötti utazás a köztes megállókat mind kihagyó gyorsvonattal 1 óra 28 percet vesz igénybe, szemben a 10 órás vonatúttal a szárazföld belsejébe vágó vasútvonalakon. Expressz autóbusszal ez az utazás az autópályákon 2,5-4 óra közötti időt vesz igénybe.
A 2010 és 2011 közötti működés első évében a vonal több mint 18 millió utast szállított, átlagosan napi 50 000-et, és 100%-ot meghaladó kihasználtságról számolt be.
Versenyképesség
A Fuxia-vonal kihasználtsága a kínai nagysebességű vasutak közül a legmagasabbak közé tartozik. A vonal versenyképes viteldíjakat kínál, és olyan nagyvárosokon halad keresztül, ahol jól fejlett a tömegközlekedés és nagy a kereslet a helyközi utazások iránt. 2011 februárjában egy normál jegy Fucsou és Hssziamen között 85 Zsenminpibe kerül, az első osztályú jegy pedig 103 Zsenminpibe. A gyorsforgalmi úton utazók ugyanezt az utat 300-400 Zsenminpiért teszik meg, beleértve a benzint és az útdíjat, és 1,5 órával többet töltenek az úton. A kínai újév idején, a helyközi utazások főszezonjában a Fucsou és Hsziamen közötti távolsági buszjáratok száma a 2010-es napi 98-ról 2011-ben mindössze napi 7-re csökkent. A távolsági buszok utasforgalma Fucsou és Hsziamen között 83%-kal, Quanzhou és Quanzhou között 63%-kal, Jinjiang között 50%-kal, Shishi között 25%-kal és Putian között 38%-kal csökkent. 2015 augusztusában bejelentették, hogy Fucsou és Zhangzhou között egy párhuzamos, utasoknak szánt vonalat építenek (ami menetidő-megtakarítást eredményez), mivel a meglévő vonal elérte kapacitása felső határát. Ekkor a vasútvonal mindössze 5 éves volt.
Az újabb vonal
2015-ben bejelentették, hogy egy második nagysebességű vasútvonal épül Fucsou, Hsziamen és Zhangzhou között, mivel a meglévő Fucsou-Hsziamen-vasútvonal kapacitásának határán van.
Az építkezés 2017-ben kezdődött. 2023. szeptember 28-án nyílt meg a vasútvonal, az első vonat, a Fuxing G9801 helyi idő szerint 9:15-kor indult Fucsou-ból. A kínai állami média korábban a vasutat egy szélesebb körű, Tajvannal közös regionális integrált fejlesztési terv részeként reklámozta, a vasút esetleges kiterjesztésével Tajvanra a Tajvani-szoros alatt húzódó, a világ leghosszabb tenger alatti alagútján keresztül. Ezeket a terveket a tajvani szárazföldi ügyek tanácsa elvetette.
A nagysebességű vasútvonal többnyire párhuzamosan halad a meglévő Fucsou-Hsziamen-vasútvonallal, amely 2010-ben nyílt meg. A vonatok itt már akár 350 km/h sebességgel közlekednek, ami gyorsabb, mint a régebbi vasútvonal 250 km/h tervezési sebessége. A várható menetidő Fucsou és Hsziamen között 55 perc lesz.
A projekthez tartozik egy új fűtőház a Hsziamen északi vasútállomástól északra.
A vasútvonal leglátványosabb eleme a tengeröblöt átszelő 14,7 km-es hídrendszer (kép forrása: english.news.cn)
A part közelében... (kép forrása: english.news.cn)
és a tengeröböl túlpartján (kép forrása: english.news.cn)
A vasútvonalon közlekedő kína gyártású nagysebességű motorvonat... (kép forrása: english.news.cn)
...és személyzete (kép forrása: english.news.cn)
Az új vasútvonal 84 hídból és 29 alagútból áll, valamint 20 km hosszú a tengeren átívelő pálya, így ez az ország első vízen is átívelő nagysebességű vasútvonala.
A
Ez a vasútvonal a legújabb nagyszabású kiegészítője Kína kiterjedt nagysebességű vasúthálózatának. 2022-ben Kína már 42 000 km hosszúságú működő nagysebességű vasútvonallal rendelkezett, ami a világon az első helyet jelenti, és a rendszeresen 350 km/órás sebességet lehetővé tevő nagysebességű vasútvonalak hossza 2022 júniusára megközelítette a 3200 km-t. A fejlődés azonban továbbra sem áll le, még több tízer kilométernyi vasútvonal áll építés vagy tervezés alatt.
Kelet-Ázsia nagysebességű vasútvonalai. Lent, zöld vonalall jelölve a korábbi Fucsou-Hsziamen-vasútvonal, ezzel párhuzamosan halad az új Fucsou-Hsziamen nagysebességű vasútvonal, a Tajvani szoroshoz közelebb, a tagolt tengerparton keresztül (kép forrása: Wikimedia Commons)
Külpolitikai jelentősége
Kína már régóta feni a fogát a szoros túloldalán található Tajvan szigetére is, ám a kb 150 km szélességű szoros na és persze Tajvan szövetségesei eddig megakadályozták a kínai expanziót. Ám Kína továbbra is a szoros túloldalának meghódításáról ábrándozik, a távoli cél az, hogy híddal vagy alagúttal a szárazföldi Kínához kapcsolja az egykori birodalom utolsó, még meg nem hódított morzsáját.
Ha tetszett a bejegyzés, kövesd a blogot a Facebookon is!
Utolsó kommentek