HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: @Balogh Zsolt: B++++++ Ááá... Amúgy tök jó volt szakmai ismeretátadás érdeklődőknek témakörben..... (2024.04.01. 15:45) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Pillants a naptárra! ;) (2024.04.01. 13:39) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: Egy 2008-as fotó, hogy 2024-ben leplezik le? (2024.04.01. 07:43) Küszöbön a magyar Railjet
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @OKdoki: A kérdésedre nem lehet egyszerű választ adni. A 160 km/h az afféle "határsebesség", attól... (2024.03.16. 22:42) A magyarországi nagysebességű vasutak története
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Több forrás is említette ezeket a számadatokat. Nem lehetséges, hogy az eltérést pusz... (2024.03.12. 21:28) A Schwazi Ezüstbányában
  • gigabursch: Ügyes! (2024.03.05. 13:02) Vonat a vonaton

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 9euroticket (2) afrika (7) agv (1) alagút (10) alex (1) állatok (2) állomás (21) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) amtrak (1) anglia (20) április elseje (4) argentína (1) arosa (1) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (126) autó (3) autómúzeum (4) ave (22) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (3) barcelona (12) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (3) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (67) euronight (3) európa (8) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (84) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) hamburg (2) heide volm (2) híd (3) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (22) iho.hu (1) index (102) index2 (314) india (4) innsbruck (5) interrail (17) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (1) kína (46) kindertojás (2) kisvasút (14) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (9) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (4) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) Linz (1) linz (3) lisszabon (1) london (2) los angeles (2) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (43) nagysebességű vasút (176) nápoly (4) németország (92) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (21) olaszország (57) oroszország (3) ouigo (2) párizs (20) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) prága (9) puchberg (7) railjet (16) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) sncf (1) söll (1) sopron (1) spanyolország (73) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (4) szaud-arábia (3) szeged (2) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (5) terepasztal (11) texas (1) tgv (45) tibee (7) tibet (1) (1) törökország (5) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) USA (33) usa (3) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (4) Windischgarsten (4) würzburg (1) zillertal (5) zürich (2) Címkefelhő

2023.11.17. 22:45 Balogh Zsolt

Kína átadta az első tengeröblöt is keresztező nagysebességű vasútvonalát

Kínában továbbra is pörög a vasútépítés, annyi vasútvonalat adnak át minden évben, hogy már el sem éri ezeknek a híreknek a megjelenése az európai médiát, még a szaklapok sem győznek mindegyikről beszámolni, csak a fontosabbakról és érdekesebbekről

Nagysebességű motorvonat keresztezi a tengeröblöt 350 km/h sebességgel Fucsou és Hsziamen között 

Kína újabb jelentős beruházásról számolhatott be az elmúlt hetekben, elkészült ugyanis a 284 km-es Fucsou–Hsziamen nagysebességű vasútvonal, mely a 2005-ben elkezdett és 2010-ben átadott, ám mára már túltelítetté vált szintén nagysebességű és azonos nevű Fucsou–Hsziamen-vasútvonalat tehermentesíti.

Az új vasútvonal nem csak gyorsabb öszseköttetést tesz lehetővé a két névadó város, Fucsou és Hsziamen között, hanem egyedülállóként a világon, 20 km hosszan a tenger felett halad!

A szövegben a kínai földrajzi nevek többnyire az angol átírás szerint vannak említve!

A Fucsou–Hsziamen-vasútvonal vagy Fuxia vasút (egyszerűsített kínai írással: 福厦铁路; hagyományos kínai írással: 福廈鐵路;) egy kétvágányú, villamosított, nagyobb sebességű vasútvonal Kelet-Kínában, a Tajvani-szorosal párhuzamosan. A vonalat két végállomása, Fucsou és Hsziamen, Fujian tengerparti városai után nevezték el. A vonal teljes hossza 274,9 kilométer, és a kínai Hangcsou-Fucsou-Shenzhen személyszállító vasútvonal részét képezi. 2005-ben kezdődött az építése, és a vonalat 2010. április 26-án adták át.

A vonalon személy- és áruszállítás egyaránt folyik. A vonalon közlekedő vonatok elérik az óránkénti 250 kilométeres csúcssebességet, bár ezt később 200 km/h-ra csökkentették.

A korábbi útvonal


A nemrégiben épült Jinjiang vasútállomás. A Fucsou–Hsziamen-vasútvonal megépítése előtt Jinjiangba nem közlekedett vonat (kép forrása: Wikimedia Commons)

A Fucsou–Hsziamen-vasútvonal Fujian zord, de virágzó partvidékét követi Fucsou déli pályaudvara és Hsziamen pályaudvara között 14 állomással, köztük Fuqing, Hanjiang, Putian, Xianyou, Quanzhou, Jinjiang, Hsziamen északi, Xinglin és Hsziamen Gaoqi. A hidak és alagutak a vonal teljes hosszának több mint 37%-át teszik ki.

Története

A Fucsou–Hsziamen-vasútvonal az első vasútvonal Fujian két legjelentősebb városa, Fucsoa, a tartományi főváros és Hsziamen, a tartomány legvirágzóbb városa között. A legtöbb nagysebességű vasútvonal Kínában a régebbi hagyományos vasútvonalak útvonalát követi, de a délkeleti partvidéken a nagysebességű vasút bevezetése előtt nem volt vasút. A délkeleti partvidék történelmileg a tengeri szállításra támaszkodott, és a zord terepviszonyok miatt a vasútépítés drágább volt. A 20. század első felében a háborúk és a politikai instabilitás késleltette a vasútépítést. A hidegháború idején a délkeleti partvidéket a Kínai Köztársaság tajvani inváziójának veszélye fenyegette, és minden vasútvonal a szárazföld belsejében épült. Csak amikor a Tajvani-szoroson túli politikai feszültségek az 1990-es évek végén enyhültek, került sor a Fucsou–Hsziamen-vasútvonal tervezésére.

A régi vonal részlete (kép forrása: Wikimedia Commons)

A projektet az Államtanács 2004 júliusában hagyta jóvá. Az építkezés 2005 szeptemberében kezdődött és 2009 decemberében fejeződött be. A későbbi kínai nagysebességű vasútvonalakkal ellentétben, amelyek magasabb, 300 vagy 350 km/h sebességű szabványok szerint épültek, a Fucsou–Hsziamen vonalat 250 km/h szabvány szerint építették, de később 300 km/h-ra is fel lehetett volna fejleszteni. A nagysebességű vasútvonal megnyitása jelentősen csökkentette a vasúti utazási időt Fujian partvidékén. A vonalon közlekedő személyvonatok sebessége átlagosan 200 km/h. A Fucsou és Hsziamen közötti utazás a köztes megállókat mind kihagyó gyorsvonattal 1 óra 28 percet vesz igénybe, szemben a 10 órás vonatúttal a szárazföld belsejébe vágó vasútvonalakon. Expressz autóbusszal ez az utazás az autópályákon 2,5-4 óra közötti időt vesz igénybe.

A 2010 és 2011 közötti működés első évében a vonal több mint 18 millió utast szállított, átlagosan napi 50 000-et, és 100%-ot meghaladó kihasználtságról számolt be.

Versenyképesség

A Fuxia-vonal kihasználtsága a kínai nagysebességű vasutak közül a legmagasabbak közé tartozik. A vonal versenyképes viteldíjakat kínál, és olyan nagyvárosokon halad keresztül, ahol jól fejlett a tömegközlekedés és nagy a kereslet a helyközi utazások iránt. 2011 februárjában egy normál jegy Fucsou és Hssziamen között 85 Zsenminpibe kerül, az első osztályú jegy pedig 103 Zsenminpibe. A gyorsforgalmi úton utazók ugyanezt az utat 300-400 Zsenminpiért teszik meg, beleértve a benzint és az útdíjat, és 1,5 órával többet töltenek az úton. A kínai újév idején, a helyközi utazások főszezonjában a Fucsou és Hsziamen közötti távolsági buszjáratok száma a 2010-es napi 98-ról 2011-ben mindössze napi 7-re csökkent. A távolsági buszok utasforgalma Fucsou és Hsziamen között 83%-kal, Quanzhou és Quanzhou között 63%-kal, Jinjiang között 50%-kal, Shishi között 25%-kal és Putian között 38%-kal csökkent. 2015 augusztusában bejelentették, hogy Fucsou és Zhangzhou között egy párhuzamos, utasoknak szánt vonalat építenek (ami menetidő-megtakarítást eredményez), mivel a meglévő vonal elérte kapacitása felső határát. Ekkor a vasútvonal mindössze 5 éves volt.

Az újabb vonal

2015-ben bejelentették, hogy egy második nagysebességű vasútvonal épül Fucsou, Hsziamen és Zhangzhou között, mivel a meglévő Fucsou-Hsziamen-vasútvonal kapacitásának határán van.

Az építkezés 2017-ben kezdődött. 2023. szeptember 28-án nyílt meg a vasútvonal, az első vonat, a Fuxing G9801 helyi idő szerint 9:15-kor indult Fucsou-ból. A kínai állami média korábban a vasutat egy szélesebb körű, Tajvannal közös regionális integrált fejlesztési terv részeként reklámozta, a vasút esetleges kiterjesztésével Tajvanra a Tajvani-szoros alatt húzódó, a világ leghosszabb tenger alatti alagútján keresztül. Ezeket a terveket a tajvani szárazföldi ügyek tanácsa elvetette.

A nagysebességű vasútvonal többnyire párhuzamosan halad a meglévő Fucsou-Hsziamen-vasútvonallal, amely 2010-ben nyílt meg. A vonatok itt már akár 350 km/h sebességgel közlekednek, ami gyorsabb, mint a régebbi vasútvonal 250 km/h tervezési sebessége. A várható menetidő Fucsou és Hsziamen között 55 perc lesz.

A projekthez tartozik egy új fűtőház a Hsziamen északi vasútállomástól északra.

A vasútvonal leglátványosabb eleme a tengeröblöt átszelő 14,7 km-es hídrendszer (kép forrása: english.news.cn)

A part közelében... (kép forrása: english.news.cn)

és a tengeröböl túlpartján (kép forrása: english.news.cn)

A vasútvonalon közlekedő kína gyártású nagysebességű motorvonat... (kép forrása: english.news.cn)

...és személyzete (kép forrása: english.news.cn)

Az új vasútvonal 84 hídból és 29 alagútból áll, valamint 20 km hosszú a tengeren átívelő pálya, így ez az ország első vízen is átívelő nagysebességű vasútvonala.

South China Morning Post beszámolója az új vasútvonalról

Ez a vasútvonal a legújabb nagyszabású kiegészítője Kína kiterjedt nagysebességű vasúthálózatának. 2022-ben Kína már 42 000 km hosszúságú működő nagysebességű vasútvonallal rendelkezett, ami a világon az első helyet jelenti, és a rendszeresen 350 km/órás sebességet lehetővé tevő nagysebességű vasútvonalak hossza 2022 júniusára megközelítette a 3200 km-t. A fejlődés azonban továbbra sem áll le, még több tízer kilométernyi vasútvonal áll építés vagy tervezés alatt.

terkep.pngKelet-Ázsia nagysebességű vasútvonalai. Lent, zöld vonalall jelölve a korábbi Fucsou-Hsziamen-vasútvonal, ezzel párhuzamosan halad az új Fucsou-Hsziamen nagysebességű vasútvonal, a Tajvani szoroshoz közelebb, a tagolt tengerparton keresztül (kép forrása: Wikimedia Commons)

Külpolitikai jelentősége

Kína már régóta feni a fogát a szoros túloldalán található Tajvan szigetére is, ám a kb 150 km szélességű szoros na és persze Tajvan szövetségesei eddig megakadályozták a kínai expanziót. Ám Kína továbbra is a szoros túloldalának meghódításáról ábrándozik, a távoli cél az, hogy híddal vagy alagúttal a szárazföldi Kínához kapcsolja az egykori birodalom utolsó, még meg nem hódított morzsáját.

Ha tetszett a bejegyzés, kövesd a blogot a Facebookon is!

Szólj hozzá!

Címkék: kína nagysebességű vasút


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr4818261133

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása