Az évek alatt sokszor átutaztam már az ausztriai Kufstein állomáson, sőt át is szálltam ott többször. Kufstein nem nagy település, ám még is nagy állomása van, ugyanis a német-osztrák határon fekszik, így határállomás, korábban itt történt a mozdony- és személyzetcsere is. De mivel Ausztria és Németország szinte eggyé vált vasútügyileg, az áthaladás is egyszerűbbé vált. Napjainkban inkább tároló állomás, továbbá itt pihennek a magánvasutak mozdonyai is.
Kufstein állomás vágányai a felüljáróról, alattunk egy Veronába tartó EuroCity érkezik egy ÖBB 1216 sorozatú mozdonnyal
Legutóbbi ottjártamkor bőven volt idő az átszállásra, így készítettem néhány fotót is a vágányok feletti felüljáróról és az éppen ott tartózkodó vonatokról.
Egy régebbi kép még 2017-ből, amikor a kufsteini várat látogattuk meg. A buszállomás közvetlenül a vágányok mellett található, maximálisan kényelmes átszállást biztosítva Innsbruck, Wörgl, Rosenheim vagy akár München irányába tartó vonatokra
Kufstein állomás peronjai 2023-ban
Kivülről most nem fotóztam le a felvételi épületet, ezért helyette most a Wikipédiáról kölcsönöztem egy esti fotót a főbejáratról (kép forrása: Wikimedia Commons)
A váróterem már késő este. A pénztárak már bezártak, pedig érkezik még jócskán vonat az este folyamán (kép forrása: Wikimedia Commons)
Az Inn folyó, partján pedig az Alsó-Inn-völgyi vasútvonal, mely Innsbruckba vezet. Jobbra található Kufstein vasútállomása, ahová épp egy tiroli S-Bahn szerelvény érkezik Innsbruck irányából. A kép szintén 2017-ben készült a kufsteini várból
Ennyi régi fotó után következzenek a frissek, immár 2023 júliusából!
A vágányok felett átvezető gyalogos felüljáró, mely kitűnő kilátást biztosít minden irányba. Ráadásul itt a korlátokra nem szereltek vastag rácsokat, mint ahogy Magyarországon szokás. A felüljáró helyi neve Zeller Steg.
Az első kép fentről: most csak egy konténerszállító várakozik itt, furcsa, lapos konténerekkel. Ezeknek a fura, felülről ponyvás konténereknek egyik előnye, hogy Kínában a vonatok akár három magasan is képesek ezeket szállítani speciális mély bölcsős kocsi nélkül, 50%-kal növelve így a vonatok kapacitását. Európában csak kettesével rakodják.
A 17 ezer fős Kufstein vasútállomás szép és rendezett. A tiroli s-Bahn vonatok keleti végállomása, de ideáig közlekednek a müncheni regionális vonatok is. Elérhető innen még regionális vonattal Salzburg kelet fel, távolsági vonatokkal pedig egészen Bécsig, sőt Budapestig utazhatunk innen (egy bécsi átszállással).
A vágányok felett a már említett felüljáró fut, a peronokat pedig aluljárókon át érhetjük el. A lépcsők mellett természetesen működő lifteket is találunk. A váróteremben két jegypénztár található, emellett a Deutsche Bahn és az ÖBB jegyautomatái is megtalálhatóak. Bár az állomás Ausztriában található, a BayernTicket idáig még érvényes.
Kufstein a Brenner-tengelyen (Brenner-Nordzulauf) fekszik, ami a közlekedés szempontjából fontos. Az állomáson a Rosenheimből induló vonal csatlakozik az Unterinntalbahn Innsbruckba tartó vasútvonalával. Kufstein városközpontja és Kufstein erődje sétatávolságra van az állomástól.
Története
1858-ban nyitották meg a Rosenheim-Kufstein-Innsbruck vasútvonalat, és 1876-ban épült meg Kufstein állomás, amelyet 1980-ban teljesen felváltott egy, a kornak megfelelő modern épület. Az állomás osztrák-német határállomás az ÖBB és a DB között.
A létesítményeket az 1980-as évek elején teljesen átépítették, és a Zell városrészbe vezető gyalogos hidat néhány száz méterrel délre helyezték át.
Igazi magánvasúti mozdonyparádé! A vonat elején egy Railpool TRAXX várakozik, hogy továbbinduljon Innsbruck felé
A tehervonat mögött A Lokomotion magánvasút egykori Deutsche Bahn mozdonyai várakoznak. Az államvasúti öreg gépek, egykori nevükön a DB 139 sorozat, a magántársaságnál újra munkába álltak.
Érkezik Bécs felől a Rosenheimi íven át az Olaszországba tartó EC. A vonat Németországon megállás nélkül, mint korridorvonat haladt át, hasonlóan a legtöbb Bécsből Innsbruckba tartó távolsági vonathoz. A háttérben látható felüljáró az Inntalautobahn, vagyis az Inn-völgyi autópálya hídja
2000 körül a nyugati oldalon egy park-and-ride létesítményt építettek, és felvonókat szereltek fel a peronokra. A kufsteini peronok 740 méteres hosszukkal Ausztria leghosszabb peronjai közé tartoznak.
Bár az állomás a mai napig nem vált csomóponttá (bár több projekt is folyamatban van), közvetve mégis csomópontnak nevezhető, mivel az Ausztriából, Innsbruck felől érkező vonatok közvetlenül a németországi Rosenheim állomás előtt a Rosenheimi íven keresztül Salzburg felé fordulnak, anélkül, hogy Németországban megállnának (ún. korridorvonatként közlekednek).
2017 márciusában megkezdődött az előkert átalakítása egy új buszpályaudvar építésével. Ez a munka 2018 januárjában fejeződött be. A költségek 2,8 millió eurót tettek ki.
A vonatot egy ÖBB 1216-os húzza, hasonló, mint a magyar 1047 sorozat ("Taurus), ám ha jobban szemügyre vesszük, több apró különbséget is láthatunk: extra áramszedőket a tetőn, az orrfényszórón kívül egy homlokfényszórót is, az oldalankénti kettő ajtó helyett pedig négyet! Ezekre a módosításokra az olaszországi előírások miatt van szükség, hogy mozdonycsere nélkül közlekedhessen akár Velencéig is!
Az állomáshoz egy fűtőház is tartozik, ahol a Locomotion magánvasút mozdonyait is karban tartják. Bár Kufstein nem csomópont, csak egy átmenő állomás, mégis rengeteg vonat megfordul itt, itt halad át a Németország-Olaszország tranzit nagy része, emiatt egymást érik a konténerszállító vonatok a legkülönbözőbb mozdonyokkal. Vectronok, Taurusok és TRAXX-ok váltják egymást a nap 24 órájában, melyek között szinte elvesznek a személyszállító vonatok.
Az állomás vágányai tiszták és rendezettek, nem veri fel a gaz, a síneket nem borítja szemét. Ami még feltűnő ausztriában az az, hogy az állomások nem barnulnak be a rozsda- és fékportól, mégha régiek is, a felületek világos színűek
Az állomás a közelben futó Inn folyó ívét követi, emiatt az állomás is enyhén íves kialakítású. Az innen Innsbruck felé futó vasútvonal pedig szintén az Inn folyó völgyét követi. erről kapta a nevét is: Inntalbahn, vagyis Inn völgyi vasútvonal.
Még egy utolsó fotó az EC-ről, a kufsteini várral a háttérben, ahol egykoron még az alföldi betyár, Rózsa Sándor is raboskodott
Mivel az idő gyorsan elszaladt, indultunk is tovább a Brannenburgba tartó vonatunkhoz, mely már régi ismerős volt nekem: Ez a kék színű Flirt közlekedik Münchenig, mi azonban most csak pár megállót utaztunk vele Brannenburgig, ahol a Wendelstein csúcsra közlekedő fogaskerekűt próbáltuk ki. De ez már egy másik történet lesz!
A Bayerische Regiobahn kék Flirt motorvonata Kufstein állomáson
Az állomás a Google térképén
Ha tetszett a bejegyzés, kövesd a blogot a Facebookon is!
Utolsó kommentek