Kína és vasútja gyakran szerepel a hírekben és itt a blogon is: szupergyors motorvonatjai, melyek 300-zal vagy még gyorsabban szelik át a kontinensnyi országot, emberek tízezreit szállítva az alig 15 éves hálózaton. Ám a kína ivasút sem csak a nagysebességű járatokból áll, sőt a pekingi olimpia előtt is volt vasútjuk. A szupervonatok árnyékában szinte feledésbe is merültek azok a fővonalak, melyen mind a mai napig hagyományos vonatok közlekednek dízelvontatással.
Egy DF4B sorozatú dízelmozdony egy távolsági vonattal (kép forrása: Wikimedia Commons)
A hatalmas kiterjedésű hálózat hétköznapi dolgozója a DF4 sorozat, melyből és alváltozataiból több mint 7000 db-ot gyártottak le Kína és a környező országok számára.
Története
A dízelmozdonyok gyártása Kínában az 1960-as években kezdődött. Kezdetben a Szovjetuniótól kaptak műszaki támogatást, de a kínai mozdonygyártók hamarosan saját tervezésű mozdonyokat kezdtek gyártani. Azonban a szovjet stílus még mind a mai napig felismerhető a mozdonyokon.
Az első DF4 sorozzatú mozdony a pekingi vasúti múzeumban (kép forrása: Wikimedia Commons)
A DF4 sorozat építése 1969-ben kezdődött Daliánban. A DF a Dongfeng vagy magyarra fordítva a Keleti szél rövidítése. 1976-ra 108 mozdony épült, majd 1981-re a gyártott mozdonyok száma 450-re, 1984-re pedig 660-ra emelkedett.
A gőzről a dízelmozdonyokra való átállás megnövekedett keresletet teremtett a dízelmozdonyok iránt, amit a DF4B nagyüzemi gyártásával elégítettek ki. Tíz év alatt 1700 mozdony készült Daliánban. Emellett a DF4 gyártását más helyszínekre is kiterjesztették: Ziyangban 1500, Datongban mintegy 500, és néhány gépet Sifangban is gyártottak. Az 1990-es évek elejére a DF4-es mozdonyok a teljes kínai vasúthálózaton megtalálhatóak voltak, miközben még gőzmozdonyok is közlekedtek szép számmal (A QJ sorozatú gőzmozdonyból 1988-ig kis híján 5000 db készült).
A típus sorozatgyártásba került változata, a DF4B (kép forrása: Wikimedia Commons)
A sikeres DF4B továbbfejlesztéséhez 1985-ben készült el az első prototípus. Ennek ellenére csak 1991-ben kezdődött meg a DF4C sorozatgyártása. Feltűnő a korábbi mozdonyokhoz képest szögletesebb mozdonytest. Kezdetben a DF4B és a DF4C mozdonyokat egyaránt DF4-ként jelölték, az alsorozatot jelző plusz betű feltüntetése nélkül. Ez néhány DF4C mozdony leszállításakor ahhoz a furcsasághoz vezetett, hogy az alkalmazott négyjegyű járműszámot már egy másik DF4 mozdony korábban már megkapta.
A DF4C sorozat, a továbbfejlesztés eredményeképpen a mozdonyszekrény még szögletesebb lett (kép forrása: Wikimedia Commons)
Ezt követte 1996-ban az első, személyszállításra szánt DF4D mozdony, amely 4000 lóerős, erősebb dízelmotorral rendelkezik, és 145 km/h végsebességre képes. Néhány mozdony 170 km/h sebességre is engedélyeztek, ezek a gépek a DF4DK jelölést viselik. Ezt követte 1998-ban a DF4D teherszállító változata, amelynek végsebessége továbbra is 100 km/h volt.
A személyvonati változat, a DF4D (kép forrása: Wikimedia Commons)
2002-ben a gyártó China CNR Corporation néhány DF4D-t szállított Észak-Koreába a Koreai Államvasutaknak. Az észak-koreai változat maximális sebessége 100 km/h. Ismerve az országban uralkodó viszonyokat, ez a sebesség ott bőven elég is. A CKD4A jelzésű gépeket a tehervonatok és a személyszállító vonatok előtt használják a fővonalakon.
DF4 sorozatú mozdony Indonéziában
A DF4 első sorozatát mára már kivonták a forgalomból, de a megmaradt DF4 mozdonyokat továbbra is használják Kína-szerte. Néhány leselejtezett mozdony Észak-Koreába került. A China Railway Group építőipari vállalat más országokban is használ DF4-es mozdonyokat építkezéseken, például a Kína-Laosz-vasútvonal vagy az indonéziai Jakarta-Bandung közötti nagysebességű vonal építésénél.
Az Indonéziai nagysebességű vasútvonal építésénél (kép forrása: Wikimedia Commons)
1995 és 1997 között egy további alsorozat is elkészült, a mozdony kétszekciós változata. A DF4E alsorozatot kapott mozdonyból összesen 32 db készült, mely gyakorlatilag két hagyományos DF4 mozdony állandó összekapcsolásából született. A 12 tengelyes monstrum legnagyobb sebessége 100 km/h.
A kétszekciós DF4E (kép forrása: Wikimedia Commons)
Műszaki jellemzése
Bár a DF4 mozdonyok külsőre hasonlítanak a szovjet LTS M62-re, a technológia nagyrészt az amerikai és európai mozdonyépítésből származik. A forgóvázak például az 1966-ban importált Henschel NY5 mozdonyon alapulnak.
Az első mozdonyok maximális sebessége 100 km/h volt, mivel a DF4-et eredetileg teherszállító mozdonyként tervezték.Mivel azonban a kínai személyforgalom átlagsebessége az 1960-as és 1970-es években nagyon alacsony volt, a Kínai Vasút a mozdonyokat a személyvonatok előtt is használta.Ennek eredményeként először egy kis sorozatot építettek 120 km/h sebességet lehetővé tevő sebességváltóval, majd egy nagy, 600 darabos, ezzel a váltóval felszerelt DF4B sorozatot.
DF4D mozdonyok Liuzhou fűtőházban (kép forrása: Wikimedia Commons)
A meghajtást egyetlen tizenhat hengeres, 240 mm dugattyúátmérőjű dízelmotor biztosította, amely a 2000-ig gyártott gépekben egy háromfázisú generátoron és egyenirányítón keresztül hat egyenáramú vontatómotor áramellátását biztosította. A DF4 újabb változataiban egyenáramú motorok helyett váltóáramú motorokat használtak. Az egyenáramú technológiáról a váltakozó áramú technológiára való átálláshoz a Siemens támogatást nyújtott. A Siemens támogatta a daliani mozdonygyárat a prototípusok kifejlesztésében, és szállította a szükséges IGBT áramátalakítókat.
Két DF4D mozdony egy távolsági személyszállító vonat élén (kép forrása: Wikimedia Commons)
A mozdony tömege 138 tonna, két háromtengelyes forgóvázon nyugszik. Teljesítménye 3600-4000 lóerő (motortípustól függően), maximális sebessége 100-170 km/h (sebességváltótól függően). Ezekkel az adatokkal egy vele egykorú vagy épp idősebb villamosmozdonnyal is bátran versenybe szállhat, akár még a magyar V63-as "Gigant"-tal is!
Teljes darabszám
A mozdonyok az alábbi darabszámmal készültek:
* DF4(A): 31 személyvonati-, 812 tehervonati verzió;
* DF4B: 585 személyvonati-, 4006 tehervonati verzió;
* DF4C: 2 személyvonati-, 845 tehervonati verzió;
* DF4D: 573 személyvonati-, 398 tehervonati-, 340 emelt sebességű verzió;
* DF4DD: 238;
* DF4DF: 25;
* DF4DJ: 2;
* DF4E: 16;
* CKD4A: 2.
Összesen:7875 db.
Források
* a német nyelvű Wikipédia CR-Baureihe DF4 című cikke
Ha tetszett a bejegyzés, kövess Facebookon is!
Utolsó kommentek