HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

Friss topikok

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 9euroticket (2) afrika (7) agv (1) alagút (10) alex (1) állatok (2) állomás (21) alpok (1) alstom (3) amerika (2) amszterdam (1) anglia (20) április elseje (3) argentína (1) arosa (1) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (125) autó (3) autómúzeum (4) ave (21) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (3) barcelona (12) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (2) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (66) euronight (3) európa (8) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (83) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) heide volm (2) híd (3) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (20) iho.hu (1) index (100) index2 (313) india (4) innsbruck (5) interrail (15) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (4) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (1) kína (46) kindertojás (2) kisvasút (14) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (9) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (2) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) Linz (1) linz (3) lisszabon (1) london (2) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (42) nagysebességű vasút (174) nápoly (4) németország (91) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (21) olaszország (57) oroszország (3) ouigo (1) párizs (17) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) prága (9) puchberg (7) railjet (15) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (3) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) söll (1) sopron (1) spanyolország (72) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (4) szaud-arábia (3) szeged (2) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (5) terepasztal (11) texas (1) tgv (45) tibee (7) tibet (1) (1) törökország (5) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) USA (33) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (4) Windischgarsten (4) würzburg (1) zillertal (5) zürich (2) Címkefelhő

2023.01.26. 23:26 Balogh Zsolt

Kína mindenes dízelmozdonya a DF4

Kína és vasútja gyakran szerepel a hírekben és itt a blogon is: szupergyors motorvonatjai, melyek 300-zal vagy még gyorsabban szelik át a kontinensnyi országot, emberek tízezreit szállítva az alig 15 éves hálózaton. Ám a kína ivasút sem csak a nagysebességű járatokból áll, sőt a pekingi olimpia előtt is volt vasútjuk. A szupervonatok árnyékában szinte feledésbe is merültek azok a fővonalak, melyen mind a mai napig hagyományos vonatok közlekednek dízelvontatással.

df4b.jpgEgy DF4B sorozatú dízelmozdony egy távolsági vonattal (kép forrása: Wikimedia Commons)

A hatalmas kiterjedésű hálózat hétköznapi dolgozója a DF4 sorozat, melyből és alváltozataiból több mint 7000 db-ot gyártottak le Kína és a környező országok számára.

Története

A dízelmozdonyok gyártása Kínában az 1960-as években kezdődött. Kezdetben a Szovjetuniótól kaptak műszaki támogatást, de a kínai mozdonygyártók hamarosan saját tervezésű mozdonyokat kezdtek gyártani. Azonban a szovjet stílus még mind a mai napig felismerhető a mozdonyokon.

Az első DF4 sorozzatú mozdony a pekingi vasúti múzeumban (kép forrása: Wikimedia Commons)

A DF4 sorozat építése 1969-ben kezdődött Daliánban. A DF a Dongfeng vagy magyarra fordítva a Keleti szél rövidítése. 1976-ra 108 mozdony épült, majd 1981-re a gyártott mozdonyok száma 450-re, 1984-re pedig 660-ra emelkedett.

A gőzről a dízelmozdonyokra való átállás megnövekedett keresletet teremtett a dízelmozdonyok iránt, amit a DF4B nagyüzemi gyártásával elégítettek ki. Tíz év alatt 1700 mozdony készült Daliánban. Emellett a DF4 gyártását más helyszínekre is kiterjesztették: Ziyangban 1500, Datongban mintegy 500, és néhány gépet Sifangban is gyártottak. Az 1990-es évek elejére a DF4-es mozdonyok a teljes kínai vasúthálózaton megtalálhatóak voltak, miközben még gőzmozdonyok is közlekedtek szép számmal (A QJ sorozatú gőzmozdonyból 1988-ig kis híján 5000 db készült).

A típus sorozatgyártásba került változata, a DF4B (kép forrása: Wikimedia Commons)

A sikeres DF4B továbbfejlesztéséhez 1985-ben készült el az első prototípus. Ennek ellenére csak 1991-ben kezdődött meg a DF4C sorozatgyártása. Feltűnő a korábbi mozdonyokhoz képest szögletesebb mozdonytest. Kezdetben a DF4B és a DF4C mozdonyokat egyaránt DF4-ként jelölték, az alsorozatot jelző plusz betű feltüntetése nélkül. Ez néhány DF4C mozdony leszállításakor ahhoz a furcsasághoz vezetett, hogy az alkalmazott négyjegyű járműszámot már egy másik DF4 mozdony korábban már megkapta.

A DF4C sorozat, a továbbfejlesztés eredményeképpen a mozdonyszekrény még szögletesebb lett (kép forrása: Wikimedia Commons)

Ezt követte 1996-ban az első, személyszállításra szánt DF4D mozdony, amely 4000 lóerős, erősebb dízelmotorral rendelkezik, és 145 km/h végsebességre képes. Néhány mozdony 170 km/h sebességre is engedélyeztek, ezek a gépek a DF4DK jelölést viselik. Ezt követte 1998-ban a DF4D teherszállító változata, amelynek végsebessége továbbra is 100 km/h volt.

A személyvonati változat, a DF4D (kép forrása: Wikimedia Commons)

2002-ben a gyártó China CNR Corporation néhány DF4D-t szállított Észak-Koreába a Koreai Államvasutaknak. Az észak-koreai változat maximális sebessége 100 km/h. Ismerve az országban uralkodó viszonyokat, ez a sebesség ott bőven elég is. A CKD4A jelzésű gépeket a tehervonatok és a személyszállító vonatok előtt használják a fővonalakon.

DF4 sorozatú mozdony Indonéziában

A DF4 első sorozatát mára már kivonták a forgalomból, de a megmaradt DF4 mozdonyokat továbbra is használják Kína-szerte. Néhány leselejtezett mozdony Észak-Koreába került. A China Railway Group építőipari vállalat más országokban is használ DF4-es mozdonyokat építkezéseken, például a Kína-Laosz-vasútvonal vagy az indonéziai Jakarta-Bandung közötti nagysebességű vonal építésénél.

Az Indonéziai nagysebességű vasútvonal építésénél (kép forrása: Wikimedia Commons)

1995 és 1997 között egy további alsorozat is elkészült, a mozdony kétszekciós változata. A DF4E alsorozatot kapott mozdonyból összesen 32 db készült, mely gyakorlatilag két hagyományos DF4 mozdony állandó összekapcsolásából született. A 12 tengelyes monstrum legnagyobb sebessége 100 km/h.

A kétszekciós DF4E (kép forrása: Wikimedia Commons)

Műszaki jellemzése

Bár a DF4 mozdonyok külsőre hasonlítanak a szovjet LTS M62-re, a technológia nagyrészt az amerikai és európai mozdonyépítésből származik. A forgóvázak például az 1966-ban importált Henschel NY5 mozdonyon alapulnak.

Az első mozdonyok maximális sebessége 100 km/h volt, mivel a DF4-et eredetileg teherszállító mozdonyként tervezték.Mivel azonban a kínai személyforgalom átlagsebessége az 1960-as és 1970-es években nagyon alacsony volt, a Kínai Vasút a mozdonyokat a személyvonatok előtt is használta.Ennek eredményeként először egy kis sorozatot építettek 120 km/h sebességet lehetővé tevő sebességváltóval, majd egy nagy, 600 darabos, ezzel a váltóval felszerelt DF4B sorozatot.

DF4D mozdonyok Liuzhou fűtőházban (kép forrása: Wikimedia Commons)

A meghajtást egyetlen tizenhat hengeres, 240 mm dugattyúátmérőjű dízelmotor biztosította, amely a 2000-ig gyártott gépekben egy háromfázisú generátoron és egyenirányítón keresztül hat egyenáramú vontatómotor áramellátását biztosította. A DF4 újabb változataiban egyenáramú motorok helyett váltóáramú motorokat használtak. Az egyenáramú technológiáról a váltakozó áramú technológiára való átálláshoz a Siemens támogatást nyújtott. A Siemens támogatta a daliani mozdonygyárat a prototípusok kifejlesztésében, és szállította a szükséges IGBT áramátalakítókat.

Két DF4D mozdony egy távolsági személyszállító vonat élén (kép forrása: Wikimedia Commons)

A mozdony tömege 138 tonna, két háromtengelyes forgóvázon nyugszik. Teljesítménye 3600-4000 lóerő (motortípustól függően), maximális sebessége 100-170 km/h (sebességváltótól függően). Ezekkel az adatokkal egy vele egykorú vagy épp idősebb villamosmozdonnyal is bátran versenybe szállhat, akár még a magyar V63-as "Gigant"-tal is!

Teljes darabszám

A mozdonyok az alábbi darabszámmal készültek:

* DF4(A): 31 személyvonati-, 812 tehervonati verzió;
* DF4B: 585 személyvonati-, 4006 tehervonati verzió;
* DF4C: 2 személyvonati-, 845 tehervonati verzió;
* DF4D: 573 személyvonati-, 398 tehervonati-, 340 emelt sebességű verzió;
* DF4DD: 238;
* DF4DF: 25;
* DF4DJ: 2;
* DF4E: 16;
* CKD4A: 2.

Összesen:7875 db.

Források

* a német nyelvű Wikipédia CR-Baureihe DF4 című cikke

Ha tetszett a bejegyzés, kövess Facebookon is!

komment

Címkék: kína mozdony


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr5218035062

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2023.01.27. 16:56:37

Ez tkp egy 'ferdeszemű' Ludmilla?

sóhegy049 2023.01.27. 18:09:43

A motorról nem találtam semmit, az saját kútfő, vagy valami klónja?
süti beállítások módosítása