HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: @Balogh Zsolt: B++++++ Ááá... Amúgy tök jó volt szakmai ismeretátadás érdeklődőknek témakörben..... (2024.04.01. 15:45) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Pillants a naptárra! ;) (2024.04.01. 13:39) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: Egy 2008-as fotó, hogy 2024-ben leplezik le? (2024.04.01. 07:43) Küszöbön a magyar Railjet
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @OKdoki: A kérdésedre nem lehet egyszerű választ adni. A 160 km/h az afféle "határsebesség", attól... (2024.03.16. 22:42) A magyarországi nagysebességű vasutak története
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Több forrás is említette ezeket a számadatokat. Nem lehetséges, hogy az eltérést pusz... (2024.03.12. 21:28) A Schwazi Ezüstbányában
  • gigabursch: Ügyes! (2024.03.05. 13:02) Vonat a vonaton

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 9euroticket (2) afrika (7) agv (1) alagút (10) alex (1) állatok (2) állomás (21) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) amtrak (1) anglia (20) április elseje (4) argentína (1) arosa (1) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (126) autó (3) autómúzeum (4) ave (22) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (3) barcelona (12) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (3) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (67) euronight (3) európa (8) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (84) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) hamburg (2) heide volm (2) híd (3) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (22) iho.hu (1) index (102) index2 (314) india (4) innsbruck (5) interrail (17) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (1) kína (46) kindertojás (2) kisvasút (14) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (9) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (3) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) linz (3) Linz (1) lisszabon (1) london (2) los angeles (1) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (43) nagysebességű vasút (175) nápoly (4) németország (92) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (21) olaszország (57) oroszország (3) ouigo (2) párizs (20) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) prága (9) puchberg (7) railjet (16) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) sncf (1) söll (1) sopron (1) spanyolország (73) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (4) szaud-arábia (3) szeged (2) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (5) terepasztal (11) texas (1) tgv (45) tibee (7) tibet (1) (1) törökország (5) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) usa (2) USA (33) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (4) Windischgarsten (4) würzburg (1) zillertal (5) zürich (2) Címkefelhő

2022.12.30. 11:00 Balogh Zsolt

LILO - egy helyiérdekű vasút Felső-Ausztriában 2. rész

A Linzer Lokalbahn, röviden a LILO egy helyiérdekű vasútvonal Linz és Neumarkt-Kallham között Felső Ausztriában. Az 59 kilométeres vonalon a forgalom 1908-ban indult meg, túlélt két világháborút és az autózás előretörését. Majd többször is feltámadva és megújulva, napjainkra modern és attraktív közlekedési lehetőséget biztosít az utazóknak.

lilo_stadler_gtw.jpgA LILO Stadler GTW villamos motorkocsija Linzben (kép forrása: Wikimedia Commons)

Az 1987-es mélyponton sikeresen túljutva ma már ismét évente több, mint 2 millió utas választja a LILO vonatait, melyek 30 perces ütemben ingáznak a vonalon. A vasútvonal a linzi S-Bahn része, így nem csak a fennmaradása, de a továbbfejlesztése is biztosítva látszódik.

Egy korábbi cikkben bemutattam a LILO második világháborúig terjedő történetét, a mostani posztban pedig megismerjük a folytatást egészen napjainkig.

A második világháború után

Az amerikai csapatok elfoglalták az eferdingi igazgatóságot, és az állomáson ideiglenes hadifogolytábort létesítettek. Ezért ez a szakasz sem volt járható, és szükségmenetrendet kellett felállítani, amelyet csak a Linz - Untergaumberg szakasz átépítése után lehetett némileg meghosszabbítani. 1945 májusának közepén a személyvonatok ismét közlekedhettek, de a szükség szerint használt tehervonatokhoz hasonlóan csak katonai kísérettel. Ahogy az első világháború után, úgy az utazási idő is gyorsan nőtt.

A háború után Linz lakossága a Lokalbahnt használta az úgynevezett "gyűjtőutakra", hogy az Eferdinger Landl településein élelmiszert vásároljanak.

1946 és 1952 között a meglévő gördülőállomány javítási programját az eferdingi műhelyben végezték. A motorkocsik új fémlemezből készült karosszériát kaptak a korábbi fából készültek helyett. 1952-től kezdődően minden személyszállító vasúti kocsit pneumatikus biztonsági vezetőkörrel szereltek fel, ami lehetővé tette a vonatkísérő nélkülözését. A részleges egyszemélyes üzemeltetésnek köszönhetően az üzemeltetési költségek jelentősen csökkentek. A járművek és a vasúti létesítmények javítása után a teljes vonalon a menetidő ismét jelentősen csökkent. Megnövekedett a gyorsvonatok száma, amelyek elvileg már nem álltak meg minden megállóhelyen. Első ízben indítottak mozdonyvontatású személyvonatokat is.

Az 1950-es években számos fejlesztés is történt a vonalon. A teljes felépítményt kis lépésekben újították fel. Új, erősebb sínprofilú sínek és sínleerősítések beépítésével a tengelyterhelést 20 tonnára, a maximális sebességet pedig 50 km/h-ra lehetett növelni. Ezenkívül erősebb talpfákat építettek be, és megerősítették az ágyazatot. A fából készült várókat új, betonból és üvegből készült épületek váltották fel.

A fejlesztések mellett az üzemeltetők új járműveket is beszereztek. A Linzer Lokalbahn AG hat négytengelyes személykocsit és két új motorkocsit rendelt a Simmering-Graz-Pauker AG-tól, amelyek ET 22.106 és 107 néven kerültek a flottába. Az elektromos berendezéseket az ELIN AG szállította. E járművek üzembe állítására 1951. március 22-én került sor.

a_k-005_et_22_104_linz_lb_ca.jpgAZ ET 22 sorozatú motorkocsi 1973 körül (kép forrása: www.alpenbahnen.net)

Az avatóút minden résztvevője egyetértett abban, hogy ez jó ötlet volt, a  négy 120 lóerős motorral hajtva 80 százalékos menetidő-javulást értek el 50 km/h maximális sebességgel.

1954. május 11-én a 6922-es számú személyvonat a sárlavina miatt kisiklott, az ET 22.103-as kissé megsérült. Ugyanezen év augusztus 4-én a 6929-es számú személyvonat kisiklott. Az ET 22.103-as vontatójármű ezt a balesetet is nagyobb kár nélkül vészelte át. A 3. osztályt 1956. augusztus 1-jén Ausztriában megszüntették, az osztályok megnevezését vagy 2. osztályra változtatták, vagy eltörölték. Ugyanebben az évben az SGP Graz leszállított egy megrendelt tehervonatú mozdonyt, amely az E 20.006-os gépet váltotta fel. A mozdony a 20.007-es pályaszámot kapta.

Az 1960-as években több új beszerzést is terveztek, amelyeket azonban a szükséges pénzügyi eszközök hiánya miatt nem tudtak megvalósítani. Az 1970-es években azonban a Köln-Frechen-Benzelrath vasúttól hét kocsiszettet vásároltak, amelyeket egy általános vizsgálat után ET 22.130-136 és ES 22.230-236 pályaszámokkal láttak el. Az eferdingi műhely és a Voest Alpine újította fel a járműveket. Az első két járművet a vasút 60. évfordulójára mutatták be a nagyközönségnek. Ettől kezdve ezek a járművek jelentették a LILO zászlóshajóit, mivel sokkal modernebb felszereltséggel rendelkeztek, mint a többi motorvonat (automatikusan záródó ajtók, megállást kérő gomb és Scharfenberg-kuplung (vonatok közötti kapcsolókészülék). Mivel az 1950-es évekből származó motorkocsik továbbra is nélkülözhetetlenek voltak, és az új szerelvényekkel együtt vegyes forgalomban közlekedtek, a menetidő nem rövidült.


a_k-101_lilo_bf_linz_alter_bf_05_09_1999_et_22.jpgAz ET 22 sorozatú motorkocsi (kép forrása: www.alpenbahnen.net)

Az 1970-es években több súlyos baleset történt, köztük a vasút történetének legsúlyosabb balesete 1974. október 13-án, amikor a 26,3. kilométernél, Eferding közelében síntörés történt. A 21.151-es vasúti kocsi olyan súlyosan megsérült, hogy a járművet javíthatatlan sérülés miatt ki kellett vonni a forgalomból.

1971-ben a 219 282 tonna szállított áruval rekordot döntöttek, amikor a vasút az Ottensheim-Wilhering dunai erőmű építésénél besegített. 1973. december 1-jén megszűnt a Florianerbahn, amelyet szintén a Stern & Hafferl üzemeltetett. 1977 júliusában a Lufthansa egy reklámfogása okozott szenzációt, amelyben lovas indiánok "megtámadtak" egy LILO vonatot Kirchberg-Thürnau közelében.

1978-ban a Linzer Lokalbahn AG alaptőkéjét 4,75 millió shillingre (kb. 354 200 euró) emelték.

1980. május 17-én a Linzer Lokalbahn nagy visszhangot kiváltó különjáratot tartott az Üvegvonattal, amelyet a Stern & Hafferl E 22.001-es mozdonya vontatott. 1975-ben a Linz és Neumarkt közötti menetidőt 92 percre csökkentették. Ugyanebben az évben a járművek számára mosóhelyet építettek.

1987-ben a Linzer Lokalbahn AG nagyszabású ünnepséggel ünnepelte a vasút 75. évfordulóját. A jubileumi év elején a Köln-Bonner Eisenbahnen-től sikerült átvenni használt vasúti járműveket (eredeti számuk: ET 53, 55, 59, 60). Az ET 59 és az ET 60 február 25-én, az ET 53 és az ET 55 pedig március 29-én érkezett Eferding állomásra. Minden járművet felújítottak és az akkori biztonsági előírásokhoz igazítottak. A járművek ET 22.141-144 néven kerültek be a LILO flottába. Ezek az új motorkocsik a linzi helyi vasút 1987. szeptember 11-én és 12-én tartott 75. évfordulós ünnepségének egyik fő attrakciói voltak.

Ez az intézkedés lehetővé tette az összes régi vasúti jármű cseréjét, ami ismét lerövidítette a menetidőt. Ráadásul a motorkocsikhoz szükséges tolatási munkák is szükségtelenné váltak. 1998. január 1-jén a Neumarkt-Waizenkirchen-Peuerbach helyi vasút jogilag egyesült a linzi helyi vasúttal.

A LILO integrálása a Linz Hbf-be 2005-ben

Újra és újra felmerült, hogy a LILO-t integrálják a linzi főpályaudvarba. Az évforduló évében, 1987-ben Karl Zwirchmayr, a linzi Lokalbahn akkori üzemeltetési igazgatója beszédében kijelentette: "... a hatalmas költségek miatt jelenleg nem látható előre a projekt megvalósítása...". Ám 18 évvel később végre megvalósult: 2005. november 18. óta a LILO végállomása már nem a Coulinstraße régi ideiglenes állomásán van, hanem közvetlenül a linzi főpályaudvar helyi közlekedési vágányára érkezik. A linzi főpályaudvar 24 millió eurós, központi átszállási ponttá történő átalakítása miatt az új állomásépületet tíz méterrel az állomáspark irányába kellett áthelyezni, hogy helyet teremtsenek a helyi vasút vágányai számára. Az új peronokat felvonókkal és mozgólépcsőkkel szerelték fel, és akadálymentessé tették. A régi helyi állomást 2005. november 8-án búcsúztatták el, az ET 22.105-tel tett különjáratokkal. Ugyanezen év november 18-án került sor a linzi főpályaudvarral való integráció ünnepélyes megnyitására.

Az új linzi kiindulópont megnyitása a Linzer Lokalbahn utasai számára jelentős javulással járt. Azóta kényelmes csatlakozások vannak az ÖBB-hez, a linzi villamoshoz, a linzi trolibuszhoz és a városi buszjáratokhoz. A peronon és a gyalogosalagutakban dinamikus utastájékoztatás  javította az utasok tájékozódását.

A LILO a Linzi főpályaudvaron. Közös peronos átszállási lehetőség az ÖBB járataira, kis sétával pedig a linzi villamosra vagy a linzi autóbuszjáratokra tudunk felszállni (kép forrása: www.bahnbilder.de)

A Linzer Lokalbahn linzi főpályaudvarba való integrálásának előfeltételei voltak az új motorkocsik, amelyek a Linz/Untergaumberg megállóhelyet elérve 750 V egyenáramról az ÖBB 15 kilovoltos váltóáramú hálózatára tudják átállítani üzemi feszültségüket.

2005-ben Linz és Eferding, Linz és Peuerbach, valamint Waizenkirchen és Neumarkt között ütemes menetrendet vezettek be. 2005 óta a vonalat 70 km/h maximális sebességre és 20 t tengelyterhelésre engedélyezték. 2006-ban és 2007-ben további intézkedéseket hajtottak végre a hozzáférhetőség érdekében.

Működés a jelenben

ET 22.106 a Lokalbahn nyugati szakaszán Kledt és Strasshof között.

A Linzer Lokalbahn AG az osztrák jog szerinti részvénytársaság, amelynek jegyzett tőkéje 690 391 euró. A részvények 54,3%-át Linz városa birtokolja. A másik fő részesedést, 35,3%-ot a Stern & Hafferl Verkehrs-GmbH birtokolja, amely az operatív irányításért is felelős. Eferding város részesedése 2,6%, Leonding és Peuerbach városoké 1,0%. A fennmaradó részvények több szomszédos önkormányzat között oszlanak meg (5,0%), vagy szabad forgalomban vannak (1,0%).

2005-ben a Linzer Lokalbahn több mint 1,6 millió utast szállított. A vonatok egy része ütemes menetrend szerint közlekedik. Az ausztriai menetrend 2013. december 15-i változása óta Linzből Neumarkt-Kallhamba átszállás nélkül is lehet utazni. Korábban ez nem volt lehetséges; Waizenkirchenben vagy Niederspachingban az utasoknak át kellett szállniuk egy másik vonatra. Magát a vonatforgalmat egy globális helymeghatározó rendszer kezeli vonatbefolyásolással. A vonatkereszteket 1987 óta rádión keresztül szabályozzák.

A vonatkereszteket lebonyolító megállókban személyzet nincs. A mozdonyvezetőket kék fényjelzés tájékoztatja, amely akkor világít, amikor a váltó normál helyzetben van. Az Eferding állomáson lévő kitérők kivételével, amelyek egy 5007-es reteszeléssel távvezérelhetők, ezeket kézzel kell beállítani.

A megállások 44 megállóhelyen történnek, amelyek közül 37 megállóhely feltételes. Ezeknél a megállóknál az utasnak kell jeleznie a leszállási vagy a felszállási szándékát.

A balesetek száma néhány környezeti tényezők okozta kisiklásra csökkent, de a járművek soha nem sérültek meg komolyabban. A közúti járművekkel való ütközések gyakoribbak, főként a csak stop táblákkal biztosított vasúti átjáróknál.

2022 decemberében Detlef Wimmert a felügyelőbizottság 2023 februárjától a Linzer Lokalbahn AG igazgatótanácsának tagjává választotta.

Képzés

Ahhoz, hogy a Linzer Lokalbahn mozdonyvezetője vagy motorvonat-vezetője lehessen, a jelentkezők általában belső képzésen vesznek részt, függetlenül attól, hogy korábban milyen szakmát tanultak vagy gyakoroltak. Ez a képzés körülbelül nyolc hónapig tart, és a következő tartalommal bír: jelzési és vezetési szabályok, az elektrotechnika alapjai, a járművek elektromos és mechanikai felépítése, fékrendszer, vontatási áramellátás és biztonsági berendezések. Ezt követi a gyakorlati rész, amely a vontatójárművek javításából (eferdingi műhely vagy vorchdorfi főműhely) és a gyakorlóutakból áll. Ezt követően az új munkatársakat körülbelül egy évig kalauzként és mozdonyvezetőként alkalmazzák, és felkészítik őket az ÖBB-vizsgára. Az ÖBB mozdonyvezetői vizsgájának sikeres letétele után a munkavállalók Linz állomásig vezethetnek.

Járműpark

Két "Kölner" Vorchdorfban (kép forrása: Wikimedia Commons)

A vonalon 2001 óta Stadler GTW típusú alacsonypadlós motorkocsik közlekednek, amelyek a Kölner Verkehrs-Betrieben 1970-ben és a Köln-Bonner Eisenbahnen 1987-ben átvett járműveit váltották fel. A GTW-t ET 22.151-164 néven vették fel a járműparkba. Minden jármű 15 kV 16,7 Hz-es rendszerhez szükséges kiegészítő felszereléssel rendelkezik, légkondicionált, akadálymentesített, 126 ülő- és 108 állóhellyel rendelkezik. A vasúti kocsik légrugós forgóvázakkal és automatikusan záródó ajtókkal rendelkeznek. Ezenkívül akár három egység többszörös vezérlése is lehetséges. A Stern & Hafferl minden egyes vontatóegységben leszállásjelző gombokat is felszerelt.

Peuerbach vagy Niederspaching és Neumarkt-Kallham között az 1951-es ET 22.106 vagy ET 22.107 járatokat használják hétközben az üzemkezdettől délig.

A LILO jelenleg négy villamos mozdonnyal és 18 villamos motorkocsival rendelkezik a vonalon. Két további egykori LILO vagon került kölcsönbe Vorchdorfba. Három történelmi járművet nosztalgiajárműként őriztek meg. Az 1. "Liesel" mozdonyt részben még ma is használják tolatási munkákra. A Stadler GTW-k a linzi helyiérdekű vasút látványosságai.

A járművek javítását és karbantartását az eferdingi járműtelep végzi. A nagyobb károkat a Stern & Hafferl vorchdorfi főműhelyében javítják. A Lokalbahnnak négy járműtelepe van, ahol a járműveket tárolják. A vasút egykori felvonulási járművei, a kölni kocsik közül csak a 22.137-es van még meg, amelyet munkakocsiként használnak, négy másik kocsi tartalékként van még az állományban, az összes többi "kölni" kocsit Lambachban selejtezték. Kétáramnemű Stadler GTW a vonalon (kép forrása: Wikimedia Commons)

Menetrend koncepció

2005 novembere óta a Linzer Lokalbahn vonatai a nap bizonyos időszakaiban, főként délutánonként, ütemes menetrend szerint közlekednek. Így Linzbe érkezéskor pontosan 30 perces intervallum van, az ellenkező irányban általában 28-32 perces váltakozó intervallum. A közlekedési igényektől függően a járatok sűrűsége hétköznapokon a Linz-Eferding útvonalon 30 és 60 perc között, a Linz-Peuerbach útvonalon 30 és 90 perc között, a Waizenkirchen-Neumarkt útvonalon pedig 120 perc között van, rövid átszállási idővel az ÖBB-járatokra Neumarktban. Csúcsidőben (reggel Linz irányában, valamint 14:00 és 17:00 órakor Eferding irányában) 15 perces ütemet kínálnak. A megadott időközök a Neumarkt-Waizenkirchen, Peuerbach-Linz és Eferding-Linz útvonalakra is vonatkoznak.

A menetidő Linzből Eferdingbe 40 perc, Peuerbachba 82 perc, Niederspaching Bahnhofban (Waizenkirchen település) történő átszállással pedig Neumarktba 92 perc. Így a Linz-Neumarkt útvonalon 35 km/h átlagsebesség érhető el. A 2013-as menetrendváltás előtt az átszállás Waizenkirchenben vagy Niederspachingben még 20 percet vett igénybe, de azóta már nem kell ezt az időt számolni, mivel a vonatok vagy ugyanabban az időben indulnak, vagy egyáltalán nem kell átszállni.

A 2013-as menetrendváltás óta a LILO vonatok mindig a 19. és a 49. percben, 2014 óta pedig mindig a 20. és az 50. percben indulnak a linzi főpályaudvarról. Ezt a menetrendet mindig betartják, kivéve csúcsidőn kívül, hétvégén csak az 50. percben indulnak, így csak órás ütemben járnak. 11:50 és 18:20 között Linz és Peuerbach között 30 perces ütemet biztosítanak: A 20. percben induló vonatok Peuerbachba, az 50. percben induló vonatok Neumarkt-Kallhamba mennek, a Niederspachingban pedig át lehet szállni a Peuerbachba tartó vonatra. A REX vonatok (korábbi indulás 13:32/15:32/17:32) a 2013-as átállás óta már nem léteznek; a LILO minden megállóhelyen megáll, amennyiben az utasok ezt kérik (feltételes megállások).

2016 decemberében, az S-Bahn Felső-Ausztria indulásakor az ütemes menetrendet az S-Bahn rendszerhez igazították, hogy az átszállások megkönnyítése érdekében lehetőleg minden S-Bahn-vonal egy időben érje el vagy hagyja el Linz főpályaudvarát.

2019-ben bejelentették, hogy az Aschacher Bahn 2021. január 1-jén Felső-Ausztria tartomány tulajdonába kerül. 2019-ben felmerült egy közvetlen összeköttetés Linzből Eferdingen keresztül Aschachba, amely a LILO és az Aschacher Bahn segítségével közlekedne. 2021-ben az Aschacher Bahn még megtalálható az ÖBB útvonalkatalógusában a 2021-es és 2022-es évekre vonatkozóan.

Gazdasági hatékonyság

Szállított áruk (1978-2005)

A Linzer Lokalbahn fő bevételi forrása jelenleg a személyszállítás. Árut csak ritkán szállítanak, csak a cukorrépa szállítása hoz többletbevételt. Mivel a vasútnak már nincsenek saját tehervagonjai, minden évben bérelnek kocsikat a répavonatokhoz. A történelmi vontatójárművekkel rendszeresen végeznek különleges utakat is. Az ET 22.105 bármikor bérelhető különleges utakra, kísérőprogrammal, fotómegállókkal és üzemlátogatással.

A Linz-Waizenkirchen útvonalon továbbra is vonatvezetőket használnak, és kísérleti jelleggel egyszemélyes üzemet is alkalmaznak. A vonal felső szakaszán (Waizenkirchen, Neumarkt, Peuerbach) rendszeres egyszemélyes üzem van.

A LILO üzemképes mozdonya (kép forrása: Wikimedia Commons)

2007-ben a LILO összesen 103 főt foglalkoztatott. A vasút 1999 óta a Linzer Verkehrsverbund (LVV) tagja (2005 óta az Oberösterreichischer Verkehrsverbund (OÖVV) tagja), így megfelelő költségtérítésben részesül.

A mintegy 2 millió fizető utas (2016-tól) és a 70 000 tonna szállított áru (2005-től) bevételei közel sem fedezik a működési költségeket. Az útvonal menti települések, mindenekelőtt Linz és Eferding városai évek óta jelentős mértékben hozzájárulnak a LILO üzemeltetéséhez. Sajtóértesülések szerint más szomszédos települések nem teljesítik minden évben teljes mértékben ezt a kötelezettséget, ami folyamatos politikai vitákhoz és nehézségekhez vezet a szükséges beruházások tekintetében. Ennek ellenére a vasút működése évről évre biztosított a nyújtott támogatásoknak köszönhetően.

Az elszállított teheráru mennyiségének változása (kép forrása: Wikimedia Commons)

A 2004. március 31-i önkormányzati ülésen Linz városa a 2004-2006-os évekre 290 690 eurós támogatást nyújtott a Linzer Lokalbahn AG-nak a jelenlegi üzem fenntartására, továbbá a 2004-2007-es évekre évi 1 125 000 eurót további hat vasúti kocsi beszerzésére, valamint a 2004-es évre 109 310 eurót a járművek előfinanszírozására. Ugyanezen az ülésen Linz városa beleegyezett abba, hogy a Felső-Ausztria tartomány által 2007-re és 2008-ra biztosított évi 545 000 eurós várható szükséglet-keretet biztosítja.

Szállított utasok (1978-2005)

1978-ban a Linzer Lokalbahn valamivel több mint 1,6 millió utast szállított a Linz-Eferding-Waizenkirchen vonalon, de a következő tíz évben az utasok száma folyamatosan kevesebb mint a felére csökkent, elsősorban az elavult járműállomány és a nem vonzó menetidő miatt. Csak 1987-ben, amikor a Köln-Bonner Eisenbahnen kényelmesebb vasúti kocsijai megérkeztek és ezzel együtt a menetidő is csökkent, kezdett újra emelkedni az utasok száma. Azonban újabb tizenkét évnek kellett eltelnie, mire 1998-ban majdnem elérték a korábbi számokat. Az ezredfordulóra a közlekedési teljesítmény ismét kiegyenlítődött, évi 1,6 millió utasra. Ezt követően az utasszámok ismét emelkedtek, és 2016-ban sikerült átlépni a kétmilliós határt.

Az utasszám alakulása 1980 és 2005 között (kép forrása: Wikimedia Commons)

A jövő

A vasútvonal finanszírozása jelenleg biztosított, az utasszámok alapján sem fenyegeti a bezárás veszélye. A járműállomány korszerűnek mondható, a menetidő elfogadható.

A közeli jövőben, amikor a Linz és Wels közötti vasúti pályát a jelenlegi két vágányról négy vágányosra bővítik, a LILO nyomvonalát is áthelyezik. Jelenleg Linzet elhagyva meglehetősen kacskaringósan vezet, ezt fogják kiegyenesíteni és a Westbahn vágányai mellé helyezni, így Linz városát elhagyva egy ötvágányos szakasz jön létre, melyből egyet a LILO fog használni.

Források

* A német Wikipédia Linzer Lokalbahn cikke

Irodalom

* Karl Zwirchmayr: 75 Jahre Linzer Lokalbahn, Linzer Lokalbahn AG, 1987.
* Helmut Weis: Die Unternehmung Stern & Hafferl II. Bahn im Bild, Band 26, 1982.
* Ludger Kenning: Eisenbahnhandbuch Österreich. Verlag Kenning, Nordhorn 1992, ISBN 3-927587-08-7, Seiten 77–78.
* Helmut Marchetti: Stern & Hafferl – Visionen mit Tradition. GEG Werbung, Gmunden 2003, ISBN 3-9501763-0-6.
* Andreas Christopher, Gunter Mackinger, Peter Wegenstein: Privatbahnen in Österreich. Motorbuch Verlag, 1997, ISBN 3-613-71052-8.

Szólj hozzá!

Címkék: ausztria linz


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr5918012680

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása