HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: @Balogh Zsolt: B++++++ Ááá... Amúgy tök jó volt szakmai ismeretátadás érdeklődőknek témakörben..... (2024.04.01. 15:45) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Pillants a naptárra! ;) (2024.04.01. 13:39) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: Egy 2008-as fotó, hogy 2024-ben leplezik le? (2024.04.01. 07:43) Küszöbön a magyar Railjet
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @OKdoki: A kérdésedre nem lehet egyszerű választ adni. A 160 km/h az afféle "határsebesség", attól... (2024.03.16. 22:42) A magyarországi nagysebességű vasutak története
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Több forrás is említette ezeket a számadatokat. Nem lehetséges, hogy az eltérést pusz... (2024.03.12. 21:28) A Schwazi Ezüstbányában
  • gigabursch: Ügyes! (2024.03.05. 13:02) Vonat a vonaton

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 9euroticket (2) afrika (7) agv (1) alagút (10) alex (1) állatok (2) állomás (21) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) amtrak (1) anglia (20) április elseje (4) argentína (1) arosa (1) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (125) autó (3) autómúzeum (4) ave (21) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (3) barcelona (12) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (3) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (67) euronight (3) európa (8) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (84) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) hamburg (1) heide volm (2) híd (3) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (21) iho.hu (1) index (100) index2 (313) india (4) innsbruck (5) interrail (17) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (1) kína (46) kindertojás (2) kisvasút (14) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (9) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (3) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) linz (3) Linz (1) lisszabon (1) london (2) los angeles (1) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (43) nagysebességű vasút (175) nápoly (4) németország (91) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (21) olaszország (57) oroszország (3) ouigo (1) párizs (20) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) prága (9) puchberg (7) railjet (16) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) söll (1) sopron (1) spanyolország (72) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (4) szaud-arábia (3) szeged (2) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (5) terepasztal (11) texas (1) tgv (45) tibee (7) tibet (1) (1) törökország (5) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) usa (2) USA (33) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (4) Windischgarsten (4) würzburg (1) zillertal (5) zürich (2) Címkefelhő

2022.12.01. 00:00 Balogh Zsolt

Európa leggyorsabb vonata: a Frecciarossa 1000

Mikor a leggyorsabb vonatot keressük, először is pontosan meg kell határoznunk, hogy milyen feltételek esetében lesz a leggyorsabb a leggyorsabb. Rekordkísérlet vagy normál üzem? Sorozatgyártású vagy módosított? Hagyományos acélkerekeken futó vagy mágneses lebegtetésű?

Az olasz vasút álltal üzemeltetett Frecciarossa 1000 a módosítás nélküli, normál menetrendi forgalomban 300 km/h sebességgel közlekedő, de bármilyen átalakítás nélkül képes a menetrendszerinti 360 km/h sebességre is. Ahhoz, hogy ezt az engedélyt korábban megkaphassa, bizonyítania kellett a 360 km/h + 10% sebességnél is, amit sikeresen még túl is teljesített egy kicsit.

A Frecciarossa 1000 a Paris Gare du Lyon pályaudvaron (kép forrása: Wikimedia Commons)

A Frecciarossa 1000 egy nagysebességű motorvonat, amelyet jelenleg csak egyetlen vasúttársaság, az olasz állami vasúttársaság, a Trenitalia üzemeltet. Az olasz vasúti gyártó, a Hitachi Rail Italy (eredetileg AnsaldoBreda) és az Alstom multinacionális konglomerátum (eredetileg Bombardier Transportation) közös vállalkozásaként fejlesztették ki. Mind a tervezési, mind a gyártási munkákat megosztották a két partnercég között.

A vonat tervezési munkálatai 2008-ban kezdődtek, jelentős tervezési munkát végzett a Bertone. A vonat nagymértékben támaszkodott a már létező termékekre, többek között a Bombardier Zefiro és az AnsaldoBreda V250 vonataira. A tervezést módosították annak érdekében, hogy megfeleljen a Trenitalia pályázatának követelményeinek. 2010-ben választották ki az ETR 1000-et, és összesen 50 szerelvényt rendeltek a Trenitalia igényeinek kielégítésére. A típus első példányának nyilvános bemutatásakor azt üdvözölték, hogy ez volt a leggyorsabb vonat, amely akkoriban Európában sorozatgyártásba került.

Története és a tervezés

A 2000-es évek közepén az olasz állami vasúttársaság, a Ferrovie dello Stato egyre inkább érdeklődött egy új, nagyon nagy sebességű vonat beszerzése iránt az Eurostar Alta Velocità Frecciarossa (Eurostar nagysebességű Red Arrow) járataihoz a Torino-Milánó-Firenze-Róma-Nápoly folyosón. 2008-ban az olasz vasúti gyártó, az AnsaldoBreda és a Bombardier Transportation multinacionális konglomerátum, miután tudomást szerzett erről az érdeklődésről, úgy döntött, hogy partnerségre lépnek egy megfelelő vonat gyártása érdekében. Úgy döntöttek, hogy a közös vállalat tervezési munkáit egyetlen helyre központosítják, a Bombardier hennigsdorfi gyártóüzemében lévő irodában dolgoznak.

A kialakult terv egy 200 méter hosszú, nyolc kocsiból álló, nem csuklós, egyszintes, osztott hajtásrendszerű, 350 km/h maximális sebesség elérésére képes vonat volt, amely nagymértékben a Bombardier Zefiro és az AnsaldoBreda meglévő V250-es terveinek elemeire épült. A Rail Engineer című vasúti szaklap szerint a Bombardier munkatársai voltak felelősek a fejlesztés koncepcionális és részletes tervezési fázisainak lebonyolításáért, valamint a meghajtási berendezések és forgóvázak biztosításáért, a homologizációs erőfeszítésekért, a tesztelésért és az első öt vonat üzembe helyezéséért. Eközben az AnsaldoBreda fejlesztette ki a vonat ipari formatervét, beleértve a karosszériát, a belső teret, a jelző- és egyéb rendszereket, emellett elvégezte a sorozatgyártású vonatok végső összeszerelését és üzembe helyezését. Mindkét cég részt vett a részletes tervezési és mérnöki tevékenységben.

A vonat esztétikájának és megjelenésének megtervezésében a Gruppo Bertone olasz járműgyártó és formatervező cég vett részt, olyan stílus elkészítésére kapott megbízást, amely kiemeli a vonat eleganciáját és sebességét, ugyanakkor megfelel a különböző nemzetközi vasúti szabványoknak is, mint például a vezető láthatósága, ütközésvédelme és a fényszórók funkcionalitása. A Bertone tervét a csapat felülvizsgálta, és különböző teszteknek vetette alá, többek között szélcsatornában is, ahol bebizonyosodott, hogy a vonat megfelelő légellenállási együtthatót és oldalszélstabilitási szintet produkál. A vonat tervezése aktív felfüggesztési rendszert tartalmaz.

Az így elkészült járműtervet, amelyet hivatalosan Zefiro 300 néven jelöltek meg, a közös vállalat benyújtotta a Ferrovie dello Stato 50 új nagysebességű vonatszerelvényre kiírt pályázatára. Az eredeti specifikációk szerint a vonat az európai nagysebességű műszaki szabványoknak megfelelő, 360 km/h tervezett kereskedelmi sebességű, kezdetben 300 km/h sebességgel üzemelő, és 400 km/h sebességig tesztelhető vonatot kellett volna létrehozni. További követelmények között szerepelt, hogy a vonat alkalmas legyen állapotfüggő karbantartási programra, és hogy hét különböző európai országban, nevezetesen Ausztria, Belgium, Franciaország, Hollandia, Németország, Hollandia, Spanyolország és Svájc vasúti rendszereiben lehessen üzemeltetni.

A motorvonat látványterve

A pályázatban meghatározott maximális sebesség meghaladta az eredeti tervezési tervet, ezért a tervezőcsoportot az AnsaldoBreda pistoiai telephelyén hat hónapra újra összeállították, hogy felülvizsgálják a tervet, hogy megfeleljen a kiadott követelményeknek. A beszámolók szerint az új végsebesség miatt a vonat különböző elemei, köztük a forgóvázak, az erő- és vezérlőrendszerek és az áramszedő részletes átvizsgálását, illetve egyes esetekben újratervezését kellett elvégezni. Míg a vonatot csak az ERTMS 2. szintjével és a régi olasz jelzőrendszerrel kellett felszerelni, addig a követelményben felsorolt számos más jelzőrendszerre is passzív rendelkezéseket kellett találni.

Kiválasztás és szállítás

2010 augusztusában jelentették be, hogy a Trenitalia a Bombardier/Ansaldo vegyesvállalatnak ítélte oda a szerződést, és az első példány 2013 folyamán állhatott volna forgalomba. Az ajánlatot a másik ajánlattevő, a francia Alstom által megadott 35 millió eurós vonatonkénti költségéhez képest a Bombardier/Ansaldo páros 30,8 millió eurós ajánlatot tett. A teljes szerződés értéke 54 milliárd euró volt, amelyből a Bombardier részesedése 654 millió euró volt.

"Jó verseny alakult ki, mindkét pályázó magas pontszámmal zárult" - mondta Mauro Moretti, az FS Group vezérigazgatója, aki kritikusan nyilatkozott az Olaszországban az elmúlt években szállított vonatok minőségéről.

Marco Sacchi, a Hitachi Rail Italy mérnöki vezetője az eredményt annak tulajdonította, hogy a vonat tervezésének részét képező, speciálisan kifejlesztett megoldások elnyerték a Trenitalia tetszését. A közös vállalat a kiválasztás hírére azonnal a részletes tervezési fázisba lépett.

A még csak életnagyságú makettként (mock up) létező Zefiro (kép forrása: (www.railjournal.com).

2012 augusztusában Mario Monti olasz miniszterelnök nyilvánosan bemutatta a vonat teljes méretű makettjét Riminiben. A vonat ekkorra már megkapta hivatalos szolgálati elnevezését, a "Frecciarossa 1000"-et. 2013. március 26-án az Ansaldo-Breda pistoiai létesítményeiben nyilvános ünnepségen leplezték le az első szerelvényt; ez a vonat hivatalosan a Pietro Mennea nevet kapta, az öt nappal korábban elhunyt, 1979 és 1996 között a 200 méteres síkfutás olasz világcsúcstartójának emlékére.

Készül az első vonat! (kép forrása: www.railvolution.net)

A vonat kiterjedt teszteken ment keresztül, hogy megkapja a 360 km/órás sebességű olasz nagysebességű vasúthálózaton való közlekedésre vonatkozó tanúsítványt. 2013 augusztusában a tesztelés a Genova-Savona vonalon kezdődött, majd átkerült a Milánó és Bologna között tartott éjszakai járatok lebonyolítására. 2015. április 25-én bejelentették, hogy a fejlesztés tesztelési fázisa sikeresen lezárult. Ebből az alkalomból Milánó és Róma között egy különleges avatójáratot indítottak a különböző magas rangú vendégek, köztük az olasz elnök, Sergio Mattarella részvételével.

A 2014-es Innotranson (kép forrása: Wikimedia Commons)

Ezután a vonatot még bemutatták a 2014-es berlini innotrans nemzetközi vasúti kiállításon.

Üzembe helyezés

Az eredeti 2013-as határidőhöz képest mintegy kétt évnyi csúszással 2015 júniusában megkezdődtek a típus kereskedelmi szolgálatai, miután az Expo 2015-re hivatalosan is forgalomba állt. A Bombardier szerint a Trenitalia az első három hónapos szolgálatot követően arról számolt be nekik, hogy a típussal története során a legkönnyebb új vonat üzembe helyezését tapasztalták, és a típus minden megbízhatósági célt elért. A típussal végzett szolgálatok száma fokozatosan bővült, ahogy újabb példányok kerültek le a szerelőszalagról; 2016 szeptemberében összesen 36 vonat állt kereskedelmi forgalomban. Egy időben hetente két vonat is elhagyta a gyárat.

Frecciarossa 1000 és AVG motorvonatok Olaszországban

Az ETR 1000 bevezetése lehetővé teszi a Trenitalia számára, hogy a meglévő ETR 500-as nagysebességű vonatait más útvonalakra, például Milánó-Velence és az Adria partvidékére csoportosítsa át. Már korán kijelentette Marcello Messori, az FS elnöke is, hogy a Frecciarossa 1000 lehetővé tette a Trenitalia számára, hogy a nemzetközi nagysebességű vonatok piacán is versenyképes legyen, és hogy Franciaországban, Németországban, Spanyolországban, Ausztriában, Svájcban, Hollandiában és Belgiumban is engedélyezték a használatát. 2015. október 28-án a Trenitalia elismerte, hogy előzetes megbeszéléseket folytat beszállítói és a szabályozó szervek között a Párizs és Brüsszel közötti nyílt hozzáférésű nagysebességű szolgáltatás leendő elindítása iránti érdeklődéséről; Pietro Diamantini, az FS Group utasforgalmi részlegének vezetője kijelentette, hogy ez lehet az első nemzetközi folyosó, amelyen az ETR 1000-et bevetnék.

Frecciarossa 1000 szerelvények Olaszországban (kép forrása: Wikimedia Commons)

2015. november 26-án jelentették, hogy az egyik nyolckocsis ETR 1000-es szerelvény a tesztelés során elérte a 389 km/h (242 mph) sebességet; a vonatok azonban normál kezdeti körülmények között 300 km/h sebességre lesznek korlátozva, mivel továbbra is ez a megengedett legnagyobb sebesség az olasz nagysebességű hálózaton. 2016. február 26-án egy Frecciarossa 1000-es 393,8 km/h csúcssebességet ért el a Torino-Milánó nagysebességű vonalon való áthaladás közben. 2018. május 28-án az olasz infrastruktúra- és közlekedési minisztérium és az ANSF bejelentette, hogy nem végeznek további teszteket, és a 300 km/h-s sebességkorlátozást nem emelik fel.

Spanyolország

2022-ben a spanyol fapados vasúttársaság, az Iryo (mely az ILSA, Intermodalidad de Levante S.A. tulajdonában van) megkezdte a személyszállítási szolgáltatását egy húsz darabból álló motorvonat flottával. A motorvonatok Olaszországból érkeztek a spanyol leányvállalathoz.

Az Iryo szerelvénye Spanyolországban (kép forrása: Wikimedia Commons)

Útvonalak

Az Frecciarossa 1000 sorozatú szerelvények jelenleg az alábbi útvonalakon közlekednek:

* Torino-Milánó-Bologna-Firenze-Róma-Nápoly-Salerno-(Potenza-Taranto);
* Velence-Padova-Bologna-Firenze-Róma-Nápoly-Salerno;
* Párizs-Lyon-Chambéry-Modane-Modane-Torino-Milánó;
* Madrid–Zaragoza–Barcelona

A tervezett Párizs-Brüsszel járat nem valósult meg, viszont a motorvonatoknak hála az Olasz Államvasutak beléphetett a spanyol piacra is, hogy versenybe szálljon a Renfe állami vasúttársasággal a Madrid-Barcelona közötti szakaszon.

Baleset

2020. február 6-án a 21-es számú egység a Milánó-Bologna nagysebességű vonalon Livragánál (Lodi) kisiklott, a nap első járatát teljesítve. A baleset a két mozdonyvezető halálát és 31 ember sérülését okozta. A baleset oka egy hibás kitérő (váltó) volt.

A pórul járt motorvonat

A jövő

Az Olasz Államvasutak tulajdonában jelenleg 50 Frecciarossa 1000 motorvonat található, melyből jelenleg egy baleset miatt nem közlekedik. További 14-et rendeltek még és további 23 szerelvényre van opció.

Szólj hozzá!

Címkék: olaszország


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr3317991888

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása