Az európai normál nyomtávolság 1435 mm, ez épült ki a legtöbb európai országban. A kivételek közé tartozik a már a blogon sokat emlegetett Spanyolország a maga 1668 mm-ével. A szomszédos Portugália, mivel csak Spanyolországgal határos, szintén ezt választotta. Svájcban léteznek még 1000 mm-es vasútvonalak is, Finnország pedig az egykori szovjet, ma orosz szomszédság miatt a szélesebb orosz nyomtávolságot építette ki.
Ukrán tehervonat széles nyomtávolságú pályán még a háború előtt, 2015-ben (kép forrása: Wikimedia Commons)
Az Ukrajna és az EU közlekedési hálózatai közötti szorosabb integrációt célzó infrastrukturális és szabályozási intézkedéseket bejelentve Denys Shmyhal miniszterelnök kijelentette, hogy Ukrajna megkezdi az európai szabványoknak megfelelő vasúti pályák fokozatos építését.
Spanyolország felé a nyomtáv-váltási probléma már-már megoldottnak tekinthető, hiszen egészen Madridig kiépült a normál nyomtávú kapcsolat, onnan pedig idővel Lisszabonig fog elérni. Spanyolország már több mint 3500 km-nyi normál nyomtávolságú vasutat épített és további több 1000 km van még tervben. Lassan bár, de átépül a spanyol hálózat és minden nagyvárosba elér az európai normál nyomtávolság. A dolog tehát technikailag nem lehetetlen, csupán csak eszméletlenül drága!
Ukrajnában jelenleg háború dúl, az ország infrastruktúrája súlyos károkat szenved, de az ukrán vezetők optimistán tekintenek a jövőbe és már az újjáépítést tervezgetik. A meglévő infrastruktúrát a tervek szerint az európai normál nyomtávolsággal építenék újjá.
A fejlesztéseket a csomópontokkal és a nagyvárosokkal kezdenék, majd fokozatosan kiterjesztenék az egész országra - mondta Shmyhal május 24-én.
Ukrajna vasúthálózata (kép forrása: Wikimedia Commons)
Az 1 520 és 1 435 mm-es nyomtávú régiók közötti közlekedéshez a nyomtávváltásnál átrakodásra van szükség, vagy a szabványos és széles körben elérhető kocsik helyett speciális, a nyomtávváltásra alkalmas gördülőállományt kell használni. Ez költség- és időtöbbletet jelent a vasúti szállításban, és akadályozza a vasút használatát a mezőgazdasági export szállítására. Ezek általában tengeri úton mennének a fekete-tengeri kikötőkön keresztül, amelyeket Oroszország az inváziója részeként blokád alá vett.
Ukrajnának mintegy 21 600 km vasútvonala van, és bármilyen nagyszabású nyomtáv-átalakítási program jelentős vállalkozás lenne.
De nem csak a vasutat kell újjá- és átépíteni, az új pályákra új gördülőállomány is kelleni fog.
A napokban jelent meg a hír, hogy Ausztria végül lemondott az orosz nyomtávolságú pálya Bécsig történő meghosszabbításáról, mely esetében felmerült a Záhony-Budapest-Bécs, később a Kassa-Bécs útirány is. Lehetséges, hogy az EU összefog és inkább a normál nyomtávolságot viszik át Ukrajnába?
Magyar normál nyomtávolságú személyszállító vonat Ukrajnában (kép forrása: Wikimedia Commons)
A normál nyomtávolságú vasúti kapcsolat ötlete nem új, néhány éve már meghosszabbították a normál nyomtávolságú európai hálózatot a magyar-ukrán határon fekvő Csap állomásig, de a határtól 25 km-re fekvő Munkács is elérhető 1435 mm-en, Ezek azonban csak pár tucat kilométert jelentenek, de jól mutatja, hogy a lehetőség a szorosabb integrációra megvan!
Az idő el fogja dönteni, melyik rendszer fog majd győzni, ám világviszonylatban jelenleg az 1435 mm áll nyerésre!
Források
* Railwaygazette.com - Ukrainian standard gauge railway plan
Utolsó kommentek